Vil Tesla skru av parkeringssensorene?

Startet av Grenadier, onsdag 15. februar 2023, klokken 11:46

« forrige - neste »

k1

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:30
Alle produsenter som gjør slik må jo regne med at noen reagerer.

VW har store SW problemer og fortjener naturligvis pepper for det. Jeg kan forbanne VW for dette i alle forum uten at noen reagerer,men påpeker en noe negativt om Tesla steiler jo noen hele tiden. Der ting kan bli bedre burde jo alle ha interesse av å få dette kommunisert bredt slik at produsenten kan ta tak i ting.

Altså, når dette får deg til å uttale at det bare er trist som f..., så bør du virkelig få deg andre perspektiver i livet. Og dersom du ikke egentlig mente det slik, ja da har du jo åpenbart en agenda om å snakke ned Tesla, da det ikke påvirker deg på noen som helst måte som VW eier... Det blir bare for dumt  :-1:

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:41
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:30

VW har store SW problemer og fortjener naturligvis pepper for det. Jeg kan forbanne VW for dette i alle forum uten at noen reagerer,men påpeker en noe negativt om Tesla steiler jo noen hele tiden.
Hva kan det komme at tro? Kanskje fordi du benytter enhver anledning til å snakke ned Tesla. Jeg har ikke sett at du har gjort det samme mot VW.
Fatter ikke hvorfor eiere av andre merker blander seg inn i diskusjonen. Overlat dette til Tesla-eiere. Klarer de ikke det og ordne opp i dette, går det kun utover Tesla-eiere.
Om jeg som Tesla-eier hadde begynt å snakke ned ID-4 ville det nok ha blitt baluba. Jeg har aldri gjort det, men andre Tesla-eiere har gjort. Det ble bråk ja.

Du er velkommen til VW delen av forumet og fyre løs alt hva du orker..alle andre også. Og er det noe du ikke liker,eller liker med andre merker så er du nok velkommen der også.

Jeg håper Tesla kommer med en vision fix snart. For da blir bilen et svært.godt kjøp. De som kjøper nå løper en risiko for å leve med en mangel på ubestemt tid. Det er ikke dagens eller morgendagens kunder tjent med.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:48

Du er velkommen til VW delen av forumet og fyre løs alt hva du orker..alle andre også. Og er det noe du ikke liker,eller liker med andre merker så er du nok velkommen der også.
Stemmer ikke. Når audi begynte med e-tron måtte man for all del ikke si noe i det forumet om man var Tesla-eier.
Jeg var interessert i E-tron, men la inn en kritisk kommentar i det forumet en gang i 2019. Det var håret før at jeg fikk drapstrusler. Admin måtte inn å rydde opp.
Okristo (eller hva nicket er) skrev kritisk om ID-4 sine manglende OTA. Det ble bråk så det holder.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Sandvika

Sitat fra: Grenadier på onsdag 15. februar 2023, klokken 11:46
Hei, på youtube-video jeg så (dessverre finner jeg ikke tilbake til den..) opplyste youtube-testeren at Tesla i USA hadde skrudd av parkeringssensorene på bilen hans. Noen som er kjent med dette? Jeg håper da virkelig ikke at vi som har Model Y med sensorer blir tvunget over på kamera-løsningen? Har glede av sensorene hver gang jeg bruker bilen.

Noen som kjenner til dette?
Du blander ikke med han som hadde skrudd av hele støtfangeren med USS på og som så oppdaget bilen likevel rapporterte korrekte avstander fordi Tesla opplagt hadde implementert Teslavision basert parkeringssensorer?

Marzo

geear

Tviler litt på at de får til sikkerhetsfunksjonen obstacle-aware acceleration med kamera, tror den blir for treg, i så fall kjipt om de slår av USS på de som allerede har det. YP-en har nok krefter til å gjøre enorme skader på fem meter, og hendelser av den typen finnes det mange eksempler på, så OWA er en viktig sikkerhetsfunksjon som alltid er påslått i mine Teslaer.

Antar bilene uten USS ikke har OWA i dag.

Contango

Takk. Må innrømme at jeg ikke ante at Tesla hadde noe som het OWA... Får se om det er påslått, da.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

elektro

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:32
Sitat fra: k1 på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:57
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: k1 på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:32
For mye krisemaksimering og "teorisering" rundt dette med skitne kameraer her på forumet imo. La oss se hva løsningen blir før vi svartmaler noe som helst.

Ja,kundene av FSD har jo blitt godt vant til å vente. En ting er å levere ut biler uten sensorer MEN MED løsning for kamera.Noe helt annet er å levere ut biler UTEN sensor og UTEN løsning for kamera.

Å kjøpe bilen med en løsning enten med eller uten sensorer er helt ok ,men akkurat nå vet ingen hva det blir. Og det er jo her Tesla går sine egne veier og skaper usikkerhet. Hadde man lovet at løsning vil komme innen dd.mm.yyyy så hadde de solgt mange flere biler. Men Tesla tør,vil eller kan ikke. Og det er bare trist som f...

Forventet ikke noen positiv spin-off eller vinkling om noe som helst fra Tesla fra deg nei...
Som vanlig er det ikke teslaeiere som uttaler seg mest kritisk til Tesla. Lurer på hva agendaen er ... eller ... lurer egentlig ikke.

Man behøver vel ikke akkurat ha noen agenda for å mene at det er spesielt å selge biler uten parkeringssensorer i 2023, uten noe mer detaljer om når/hvordan dette skal løses.

Min agenda var for øvrig å kjøpe en Model Y LR Quicksilver da de satte ned prisene, helt til jeg (heldigvis) oppdaget dette.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Klykken på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:07
Kommer helt an på hvordan de velger å løse kameradeteksjonen. Altså hvis bilen tegner opp området du passerer (med alle tilgjengelige kamera) før du rygger inn, vil ikke et skittent kamera bak utgjøre noe. Gjenstår å se, så ikke døm dette nord og ned før dere har sett hvordan det blir.

Men hva med biler, gjenstander, dyr og mennesker som ikke var der da bilen ble parkert?

hELgenen

Sitat fra: elektro på torsdag 16. februar 2023, klokken 00:03
Kommer helt an på hvordan de velger å løse kameradeteksjonen. Altså hvis bilen tegner opp området du passerer (med alle tilgjengelige kamera) før du rygger inn, vil ikke et skittent kamera bak utgjøre noe. Gjenstår å se, så ikke døm dette nord og ned før dere har sett hvordan det blir.

Men hva med biler, gjenstander, dyr og mennesker som ikke var der da bilen ble parkert?

Er vill fantasiteori dette om ar dagens kameraløsning alene vil være fullgodt med ny software. Det vet Tesla også og derfor går de et skritt videre med både flere kameraer og sensorer på neste versjon  Dagens modell uten sensorer er billig,men man kan ikke regne med at alt ordner seg med ny SW her.

elektro

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. februar 2023, klokken 07:04

Er vill fantasiteori dette om ar dagens kameraløsning alene vil være fullgodt med ny software. Det vet Tesla også og derfor går de et skritt videre med både flere kameraer og sensorer på neste versjon  Dagens modell uten sensorer er billig,men man kan ikke regne med at alt ordner seg med ny SW her.

Et lite kamera i fronten ville løst mye. Koster vel ikke mange dollar..

THE

Sitat fra: elektro på torsdag 16. februar 2023, klokken 07:40

Pluss spyling av kamera bak.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektro

Sitat fra: THE på torsdag 16. februar 2023, klokken 07:45

Egentlig fungerer det nesten bedre med deksel, ref. erfaring med e-golf. Vasket ikke kameraet på 7 år med den bilen.. Aldri noe problemer. Spyling er litt mikkmakk med den lange slangen osv. Nå er vel tanken å bruke kamera bak under kjøring også, men et kamera for det kan man vel med fordel ha i bakruten. Men spyling på et ev. kamera fremme hadde vært fint. Gjerne da i sammenheng med spyling av lyktene.

THE

Sitat fra: elektro på torsdag 16. februar 2023, klokken 07:55
Sitat fra: THE på torsdag 16. februar 2023, klokken 07:45

Egentlig fungerer det nesten bedre med deksel, ref. erfaring med e-golf. Vasket ikke kameraet på 7 år med den bilen.. Aldri noe problemer. Spyling er litt mikkmakk med den lange slangen osv. Nå er vel tanken å bruke kamera bak under kjøring også, men et kamera for det kan man vel med fordel ha i bakruten. Men spyling på et ev. kamera fremme hadde vært fint. Gjerne da i sammenheng med spyling av lyktene.
Enig, det beste hadde vært dedikert ryggekamera plassert bak deksel + et AP-kamera i bakruta. Når har ikke Tesla spyling/visker på bakruta, men på TMX legger det seg stort sett aldri noe på ruta under kjøring. Det samme gjelder for så vidt frontlyktene som fungerer veldig bra uten spyling. På en del andre biler jeg har hatt med spyling av frontlykter har jeg likevel måtte kjøre innom bensinstasjoner å vaske lykter i tillegg ganske ofte. Det skjer nesten aldri på Tesla, regner med det skyldes at aerodynamikken på Tesla er så bra.

Ironisk nok er det nok den gode aerodynamikken som gjør at regnsensor på TMX aldri vil fungere også da regndråper "blåser bort" fra området der kamera er plassert, men de blir liggende lenger ned på ruta. Da oppdager ikke kamera dråper, men sjåføren har masse vann i synsfeltet. Slik sett skulle jeg ønske det kom et eget kamera i tillegg (eller dedikert regnsensor) nederst på frontruta for å detektere vanndråper/regn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Det går jo nå rykter om at det blir mange flere kameraer på nye versjoner av bilene. Hjelper lite på eksisterende biler så klart. Men slik er jo verden. Skal man vente på å få med alt på sin bil, kan man aldri kjøpe.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA