Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW charging erfaringer

Startet av kmi, tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09

« forrige - neste »

turfsurf

#15
Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. april 2023, klokken 22:48Jeg har en we charge avtale og i alle fall på ionity ladere er det sperret for lading av andre biler enn en bestemt bil,nemlig den de knyttet opp mot avtalen. Dvs det fungerte en periode å lade med kortet på flere biler - og avtalen var først inngått mellom meg og we charge,men så koblet de ladekort mot bil og endret avtalen til å knyttes til en bestemt bil og klarte således å sperre for bruk av ladekort for andre biler på Ionity. Mot andre operatører hvor kortet også gir rabatt fungerer det uavhengig av bil,trolig fordi man ikke har roaming av data på tvers av ladeselskap. Så ionity leser noe info fra bil,kobler det så mot avtalen og åpner eller sperrer for lading basert på data den leser fra bilen og matcher det mot ladekort. Jeg har testet dette ut i praksis over 2 år og vet med sikkerhet at Ionity må utveksle informasjon mot we charge/Elli.
Det kommer jo helt an på hva Ionity og bilen kan utveksle av informasjon. F.eks har vi en i3 registrert, og den kan ikke utveksle noe som helst info med Ionity. Da kan ikke Ionity sperre noe som helst.

Er vel og bare biler med plug n charge som vil bli låst. Det er forresten en helt idiotisk ordning for de som har to biler. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: Orbit på torsdag 13. april 2023, klokken 08:11:+1: Det var jeg ikke klar over. Ved fornying i fjor var dette et krav, men ser at jeg i dag får lov til å legge til Ionity Plus selv på gratisabonnementet Flex.
Det var rart. Det var ikke et krav da jeg opprettet abonnementet i mars 2022.

Nomade

Hvordan fungerer dette om man kjøper brukt BMW? Ser ut som pris for abonnement er for nye biler? https://bmw-public-charging.com/web/nb/bmw-no/tariffs
Eller gjelder den prisen som står der for bruktbiler også?
BMW i3s -19

Orbit

Jeg ikke sett at bruktbil skal være noen hindring. De kampanjene du ser i blått på toppen av prislisten er at en får første året uten månedsgebyr for nybil. Er det noe annet som også tilsier at bruktbil skal være ekskludert?

Du må først sette opp konto hos BMW og registrere eierskapet til bilen (krever kode som sendes til bilen). Deretter kan du knytte ladeavtale til denne bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nomade

Ok, så da er grunngebyret for begge avtaler 19 kr pr mnd?
BMW i3s -19

Orbit

Flex er uten månedsavgift, mens Active er 19 kr/mnd for å få litt lavere strømpris.

Om ønskelig, kan du legge til en Ionity Plus pakke på begge disse, for ytterligere 89 kr/mnd, for å få Ionity-lading til 3,50 kr/kWh. (Denne avtalen er ca doblet i pris fra i fjor, men fremdeles ganske greit priset)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

RJK

Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Sammenlignet med Ionity Passport direkte fra Ionity? 65,- per måned og 3,82 NOK/kWh i Norge. Andre priser når du er i utlandet, riktignok!

Muligens at BMW Charging har bedre avtale, men det har ikke jeg mulighet til å sjekke. Men ChargeMyHyundai er ihvertfall dyrere enn Ionity Passport!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Er ikke 1 måned Tesla-abo nesten like billig som Ionity passport, og vesentlig flere ladere og ladeplasser - særlig norraførr?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 24. mai 2024, klokken 23:48
Sitat fra: bobakka på fredag 24. mai 2024, klokken 21:44Jeg bestilte en Ionity avtale i fjør og da var bindingstiden 12 mnd, men brukte den bare i juli en en gang i august. Sjekket nå og månedsprisen har omtrent doblet seg, men kun 1 måneds bindingstid - og løper til den sies opp. Jeg skal på ferie i sommer fra Oslo til Træna og tenker at jeg trenger en Ionity avtale da. Noen som ville valgt annerledes?
Er ikke 1 måned Tesla-abo nesten like billig som Ionity passport, og vesentlig flere ladere og ladeplasser - særlig norraførr?
115 vs 65. Så du får nesten 2 mnd for samme prisen som en måned hos Tesla.

Du kan få billigere lading noen steder, men forskjellen er vel ikke dramatisk. Men det er mange steder som virker å være dyrere enn Ionity ladepriser, så om man beveger seg i områder der Ionity er mer utbredt, så er det absolutt vel verdt å vurdere.

178 km fra "siste" Ionity-lader på Namskogan til Sandnessjøen, der man kan ta hurtigbåt ut til Træna, som ett av alternativene!

Da er man stort sett dekket med Ionitystasjoner, og trenger bare toppe opp på stasjon nær Sandnessjøen om man skal kjøre litt rundt i det området!

https://www.visitnorway.no/listings/Øya-træna-på-helgelandskysten/217107/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA