Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får Model Y om 2-3 uker - Hente ut eller ikke?

Startet av siljan, mandag 13. februar 2023, klokken 16:05

« forrige - neste »

siljan

Hei

For meg virker det som et dårlig tidspunkt å hente ut Model Y nå. Investor call er om 2 uker, og man er i limbo uten USS og ny radar etc.

hva tenker folk.

På en side så vil det alltid komme noe nytt og bedre, jeg kan jo bare velge å ikke hente den ut, for så å bestillte på nytt, det kan da i mellomtiden være en mulighet for at prisen går opp, som den har gjort i USA.

Tanker her fra folket her inne?

siljan

Merk at vi bor litt ute i skogen og har enn så lenge ikke hatt behov for sensorer, godt med plass her for å si det sånn

Otkristo


HvemPrompa

Jeg hadde ikke stresset, er økonomiske nedgangstider - Tesla biter seg selv i ræva hvis de skrur opp prisene for mye. Virker også som markedet i Norge er mettet for elbiler en stund, så Tesla vil få mye konkurranse fra andre merker, som igjen gjør at de må være forsiktige med prisøkninger her. Jeg droppet å ta ut min, skulle hentet den i morgen - beholder ID.4 en stund til, der har jeg i alle fall sensorer.

Tipper det kommer en facelift til Y også om ikke altfor lenge, men først til 3'ern. Ikke at det har så mye å si, men har gått litt lei av utseende til både 3 og Y siden jeg tok ut 3ern i 2019. Så ja, knallbra pris i dag - men ikke nødvendigvis verdt det med mindre du kjører noe skikkelig gammalt ræl og er klar til å "investere" en større slump i en bil.

ToWalkOrDrive

Ingen som bryr seg om de sensorene når du skal selge om mange år. Versjonen du får akkurat nå er egentlig et kupp....så en sammenligningsside som forklarte hvor enormt mye billigere du får en Model Y for enn alle andre biler med tilsvarende utstyr. Var snakk om 100.000 - 300.000. Kan leses her, så løp og kjøp...
https://bilbransje24.no/nyheter/734881
Tesla Model Y                         2021-

eltex

Enig her. Model Y vinner på 4-hjuls trekk og god lasteromsplass, samt mindre rekkeviddetap om vinteren enn langt dyrere biler. Sensorer er luksus å ha men det er jo lov å håpe på at de klarer å lage noe god sensor-erstatning via kameraer. Tar nok lang tid å utvikle noe sånt.
Tesla ModelY LR 23

stili83

Jeg bestilte TMY LR i Hvit med sort interiør 20" Performance felger, og skulle kjøpe vinter av 3 part.
Har fått VIN nummer og estimert dato 17 feb - 4 mars og fått vite at bilen står på en kai i Belgia, og venter på båt som skal gå til Norge.

Har likevel nettopp signert kontrakt på en TMYP førstegangs registret 14.06.2022, fordi jeg ønsker og sikre meg parkeringsensore i tilfelle Tesla Vision blir mislykket når det engang kommer. Mellom legget fra den TMY LR jeg har i bestilling og TMYP dog 9 mnd eldre bil ble 25000,- noe jeg synes var overkommelig.

Synes alle innleggene rundt parkerings sensorer og om hvorfor slikt er så viktig, og om man virkelig ikke kan rygge med speil ikke henger på greip, i alle fall for min del.  ::)

Ser mange skriver, bruk speil, skal ikke stole på sensoren, gå ut og tørk kamera osv. Helt enig at det er fult mulig og rygge uten disse sensorene, men når man kjøper en ny bil, så vil man som regel ikke nedgradere fra det man har, og det føles det som man gjør om man mister parkerings sensorene.

Nå skal det jo sies at Tesla Vision kan bli en suksess det, det får bare tiden vise. Model Y etter priskuttet med eller uten parkerings sensorer er likevel et veldig bra kjøp spør du meg, så får alle og en hver avgjøre om de klarer og leve uten disse sensorene  ;D

ToWalkOrDrive

#7
Jeg synes en ikke bør rygge om en ikke kan se hva som er bak en. Men det er bare min mening. Når jeg rygger og kikker i kameraet så ser jeg når jeg må stoppe.....ikke hører. Synes det er vanskelig å høre seg til når en er 5cm fra veggen/kanten. I gamle dager, uten ryggekamera, så lagte jeg mange riper. Men nå rygger jeg etter guide-tråder. Dersom en bor i veldig trange byer, som Oslo, med masse "feller" og trange parkeringskjellere kan jeg gjerne forstå det bedre.
Tesla Model Y                         2021-

Moas

Ryggekamera er teoretisk bra. Fint å vise bilder fra US om sommeren som eks. Men med salt- helvete her i Oslo-området så er det kun p sensorer man kan stole på.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

k1

Altså, se på 1 år. Så har man noen måneder hvor saltsørpe er aktuelt. Så har man der igjen bare noen av dagene i disse månedene hvor kamera blir så bedritent at det ikke kan ses ut av. Javel, da får man stoppe og gå ut før man rygger og tørke av kameraet... Ellers har man speil, vinduer, sidekameraer å bruke.
Jeg kan forstå fordelen med sensorer og hva de tilfører, men jeg kan ikke skjønne krisemaksimeringen jeg leser her på forumet.
Ps, bor selv i Oslo området, kjører til jobb i sentrum nær daglig hvor parkeringen er smal og kjip, og opplever svært sjelden dette med fullstendig ubrukelige kameraer pga skitt som et problem.

MrBacardi

HW4 biler får mulighet til flere kameraer (opptil 12) samt potensielt 4D radar:
https://www.teslarati.com/tesla-hardware-4-self-driving-computer-cameras-radar-details/

Bryter jo med all-in i Tesla Vision hvis det blir 4D-radar på nye biler...
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MeToo

Har sensorer på bilen nå, men med kamera og speil ville jeg helst ha slått dem av. Kamera viser bakfanger og speil viser siden av bilen. Sensorer er bare støy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA