Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2016 -> Raven

Startet av Koskesk, søndag 12. februar 2023, klokken 21:10

« forrige - neste »

Koskesk

Okei,

Har søkt og lest igjennom en del poster og emner her rundt de eldre TMX og Raven versjonen, men finner ikke så mange som på en måte forklarer de største forskjellene og om det er verdt det eller ikke  ???

Sitter i dag med en 2016 TMX 90D/ 6S og gratis lading. Er i utganspunktet veldig fornøyd, vi er 5 i familien å jeg mener man ikke kan finne en bedre bil for oss. Har allerede byttet kompressor, osv en del andre ting på garantien. Så den er grei. Men merker nå at med MCU1, ingen vinterpakke osv virker den etter hvert litt utdatert.

Så tenkte jeg, ok, modell Y blir neste. Men var nå å prøvekjørte den på fredag...men satt bare igjen med: mehhh....ikke noe imponert egentlig. Adde med barnesete og hun minste å ser at plassen til de andre to som er betydelig eldre er «liten» å de var heller ikke noe fornøyd med å klemme seg sammen på en seterad etter å ha hatt eget sete i årevis  ::) å jada..kan vel si man er blitt bortskjemt. Men for å være ærlig forventet jeg kanskje litt mere av Model-Y.

Tittet litt på 2023 TMX som sto der...å må si det var mye mere med den som appellerte til meg en TMY..

Men med omtrent 3x prisen for en TMY, kan jeg ikke rettferdiggjøre det kjøpet! Føler ikke at premium nivået rettferdiggjøres prisen.

Så da sitter jeg litt igjen med siste alternativ (bortsett fra å beholde min X)
Er raven VELDIG mye bedre en en 2016 Mod? Er det verdt å bytte in i en med noen år garanti igjen? Er kjørelengden lengre? Lader den raskere en 2016 osv...

Er det noen som har gjort det byttet å mener det er verdt det? Eller er det bare å vente det ut å se om 2023 modellen etter hvert faller i pris på bruktmarkedet?

turfsurf

Sitat fra: Koskesk på søndag 12. februar 2023, klokken 21:10
Tittet litt på 2023 TMX som sto der...å må si det var mye mere med den som appellerte til meg en TMY..

Men med omtrent 3x prisen for en TMY, kan jeg ikke rettferdiggjøre det kjøpet! Føler ikke at premium nivået rettferdiggjøres prisen.

Så da sitter jeg litt igjen med siste alternativ (bortsett fra å beholde min X)
Er raven VELDIG mye bedre en en 2016 Mod? Er det verdt å bytte in i en med noen år garanti igjen? Er kjørelengden lengre? Lader den raskere en 2016 osv...

Ny TMX er dyr ja. Siden Raven er 100D og du har 90D så både lader den fortere og har bedre rekkevidde. I tillegg har Raven forbedret kraftelektronikk og lagre, så den har litt lavere forbruk. Og så har den adaptive dempere.

Skjønner godt vegringen mot å bytte til Y, med fem i bilen blir den litt trang (som de fleste andre biler).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Koskesk

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. februar 2023, klokken 07:35
Sitat fra: Koskesk på søndag 12. februar 2023, klokken 21:10
Tittet litt på 2023 TMX som sto der...å må si det var mye mere med den som appellerte til meg en TMY..

Men med omtrent 3x prisen for en TMY, kan jeg ikke rettferdiggjøre det kjøpet! Føler ikke at premium nivået rettferdiggjøres prisen.

Så da sitter jeg litt igjen med siste alternativ (bortsett fra å beholde min X)
Er raven VELDIG mye bedre en en 2016 Mod? Er det verdt å bytte in i en med noen år garanti igjen? Er kjørelengden lengre? Lader den raskere en 2016 osv...

Ny TMX er dyr ja. Siden Raven er 100D og du har 90D så både lader den fortere og har bedre rekkevidde. I tillegg har Raven forbedret kraftelektronikk og lagre, så den har litt lavere forbruk. Og så har den adaptive dempere.

Skjønner godt vegringen mot å bytte til Y, med fem i bilen blir den litt trang (som de fleste andre biler).

Takk for svar  :)
Kanskje det svarer seg da å se etter en Raven modell om man egentlig er fornøyd, men ikke vil punge ut gjennom blå-øyet!

drumfrodo

Jeg gikk fra en X 2016 P100D til X 2019 Raven Performance for halvannet år siden. Største forskjellen er mer behagelig demping (stor forskjell her, og mange instillinger for å tilpasse den adaptive dempingen etter eget ønske), og at den er en anelse mer gjerrig på forbruket, og en tanke mindre støy i kupeen (dog marginalt) - samt selvfølgelig MCU2 (men det kunne jeg i prinsippet oppgradert til i den gamle 2016-modellen også). Men vs. 2016 så har man også Sentry Mode og Dashcam bl.a. som jeg synes er veldig kjekt å ha (får ikke det på 2016 selv om man oppgraderer til MCU2). Og rekkevidden vil jo være betydelig bedre på en 2019 LR kontra 2016 90D
I tillegg vil en Raven Long Range ha mer power enn en 2016 90D, om det evt. har noe betydning.. :)
Hovedårsaken bak byttet for min del var imidlertid å ha en bil med fortsatt garanti, noe jeg vil påstå er en klar fordel i Tesla-land.

I utgangspunktet lader Raven raskere (200kW), men siden man er bundet av å bruke CCS-adapter i Europa er i praksis ladehastigheten lik som 2016-modell gitt lik software (ca. 150kW maks); kun i USA man får nyttegjort seg den oppgraderte ladehastigheten som Raven egentlig støtter. Men om dette gjør at ladekurven likevel blir bedre enn en 2016-modell (siden bilen egentlig støtter høyere maks ladehastighet) har jeg dog ikke sett noe tester eller data på, men det kan jo være.

Drar du ofte på langtur vil du nok savne gratis lading, men hvis det primært er hjemmelading/jobb-lading e.l. som vil være tilfellet er ikke dette noen stor sak i mine øyne. En uforutsett reparasjonskostnad fordi garantien er utløpt spiser veldig kjapt opp den lille fordelen man har med gratis lading, selv om det "føles" fint å lade uten kostnad de gangene man er på tur.

Forøvrig kan du jo ta en titt her (det sammenlignes mot 2020-modell, men det er ingen vesentlige forskjeller meg bekjent mellom 2019 og 2020 Raven-modeller):
https://insideevs.com/reviews/406742/video-2016-2020-tesla-model-x-compared/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA