Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen problemer med min nye Leaf.

Startet av Toresath, tirsdag 30. oktober 2012, klokken 12:21

« forrige - neste »

sven erik

Sitat fra: Toresath på fredag 02. november 2012, klokken 18:32
I dag hadde jeg elektriker på befaring.

Å legge kabel fra min leilighet og ned til kjelleren vil koste over 20 000 kr.. så det fant jeg fort ut at blir uaktuelt.
Men å sett opp en kontakt ved plassen min, med egen måler og låsbart skap ville koste rundt 4 - 5 000 kr.

Jeg har nå sendt en lang mail til borettslaget om hvilke løsninger som er gunstig for begge parter.
Slik jeg har forstått det så vil ikke styret i borettslaget ha noe "ekstra arbeid" så jeg kom med noen ganske enkle løsninger.

1) Legge opp egen kurs med låsbart skap og måler
    (Kan også forskuddsbetale om borettslaget ønsker det)

2)

   a) (Worst case scenario)
       Min bil bruker 21 kWh fra 0-100% batterikapasitet
       Om jeg lader 0-100% hver eneste dag (365 dager) blir summen med dagens strømpris: 2683 Kr pr år

   b) Bruke Elbil foreningen sin graf som beregner forbruk etter antall kilometer kjøring. (som har utgangspunkt på 1 kr pr. kWh)
       10 000 kilometer i året tilsvarer 2000 kroner i året (167 kr pr. mnd.)
       Min bilforsikring er på 8000 km i året.


Skal borettslaget ha så lite arbeid som mulig kan de gå for alternativ 2B. Om jeg betaler 2000 kr i året så går de i pluss.

I tillegg sendte jeg denne linken: http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag/168-elbil-i-borettslag-sameie-ol
+ Tlf nummer til elektrikeren som var på befaring, som har god erfaring med mange andre borettslag sine løsninger av elbil.


Det virker for meg at styret bare gjør seg vanskelig, så er forberedt på at de nok en gang ikke vil komme til nå bedre løsning.

om du skal bo der lenge er det mest lønsomme å ta det fra din leilighet  har regna på det her jemme at jeg ikke merker det bilene trekker  å jeg har to biler  den ene blir ladet hvær dag  den andre annen vær dag ca  en trekker ikke så mye en tror 

phaugneland

Prosjektet til Elbilforeningen om elbil i borettslag (www.elbil.no/prosjekter/borettslag) er godt i gang. Vi har blant annet hatt samtaler med NBBL og OBOS om problemet og vil samarbeide med dem for å finne gode løsninger for alle parter.

Men dette vil ta noe tid og det hjelper jo ikke de som har problemer i dag. Sjekk nettsiden til prosjektet for de grunnleggende problemstillingene.

Ta gjerne kontakt med meg direkte med spesifike problemer, så kan jeg bidra i dialog med styre e.l. Vil gjerne også høre fra de som ikke har hatt problemer med å få borettslaget til å tilrettelegge for lading og hvordan dette er løst.
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

Toresath

Hei!

Da kan jeg fortelle at mitt problem med borettslaget er løst. Etter noen eposter frem og tilbake så kom vi til enighet om en løsning som ble gunstig for begge parter.

Vi kom til enighet om forslag 2b. Bruke Elbilforeningen sin graf som beregner forbruk etter antall km kjøring.

Carwings er også i orden nå. bortsett fra carwings appen til android som er for tiden nede (tror jeg)


Så nå er mitt største problem at sjefen i huset (dama) stikker av med bilen hele tia ::)
Nissan Leaf (Svart)
Trondheim

Sverre_E

Sitat fra: Toresath på torsdag 13. desember 2012, klokken 14:47
Hei!

Da kan jeg fortelle at mitt problem med borettslaget er løst. Etter noen eposter frem og tilbake så kom vi til enighet om en løsning som ble gunstig for begge parter.

Gratulerer!
Da er det kanskje lys i tunellen for flere.  :)

Her er det foreløpig ingen fremgang. Borettslaget svarer heller ikke på epost. >:(
Regner med at generalforsamlingen blir neste fremstøt.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Toresath

Sitat fra: Sverre_E på fredag 14. desember 2012, klokken 11:20
Sitat fra: Toresath på torsdag 13. desember 2012, klokken 14:47
Hei!

Da kan jeg fortelle at mitt problem med borettslaget er løst. Etter noen eposter frem og tilbake så kom vi til enighet om en løsning som ble gunstig for begge parter.

Gratulerer!
Da er det kanskje lys i tunellen for flere.  :)

Her er det foreløpig ingen fremgang. Borettslaget svarer heller ikke på epost. >:(
Regner med at generalforsamlingen blir neste fremstøt.


Trist å høre at det ikke er noen fremgang. Ser ut som du blir nødt til å ha en generalforsamling for å få fortgang i saken. Husk å formidle budskapet på en veldig enkel måte og kom med en løsning som kan tjene begge parter. Jeg måtte f.eks betale elektriker selv for montering, men det gjorde jeg gledelig for å få ladet i en oppvarmet garasje.

Det jeg tror fikk styret i mitt borettslag til å snu på flisa var hvordan vi kunne løse "problemet" med flere elbiler i fremtiden. Styret var redd for at det kom ut av kontroll med tanke på betalinger. Så den tabellen fra elbilforeningen var en veldig enkel å grei løsning for begge parter.

Jeg har satt opp en egen strøm måler i tillegg, så kan jeg kontrollere forbruk pr mnd/år og rapportere til borettslaget om det skulle være noen store avvik fra tabellen.
Nissan Leaf (Svart)
Trondheim

Sverre_E

Fikk akkurat vite at styret har bestemt at vi kan montere ladepunkt hvis vi benytter en autorisert elektriker (selvsagt), trekker en egen kurs, og monterer måler som leses av en gang i året!

:)  Kryss i taket!!!

Hun jeg snakket med synes det var rart jeg ikke hadde fått beskjed?
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Toresath

Nissan Leaf (Svart)
Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA