Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vintertistid

Startet av Pierce, søndag 12. februar 2023, klokken 12:36

« forrige - neste »

Pierce

Noen som vet rekkevidden på 58kwh? Eller rettere sagt testet?

AndersT2

Slikt varierer veldig etter hvor kaldt det er, hvordan føret er, og hvordan fører er på "gass" pedalen.

Min med 72,6kWt greier 485km (AWD versjon) hvis man holder seg unna motorveier på sommeren, og får ett sted rett rundt 350km på kaldere dager på vinterstid. Tipper 58kWt versjonen har samme prosenttap.

Håvar

prosentavviket er nesten alltid større på modeller med ulik batteristørrelse.
Kupéen trenger samme mengde tilført varme, så en større andel av batteriet vil være "låst" til forbruket som ikke går med til å drive bilen fremover.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Teekaye

Jeg tror jeg har et problem med min AWD, selv om Hyundai har sjekket, da jeg bare har sett over 400km én gang. Ser ca. 270km ved 80% på vinterstid.. Skal sies at jeg kjører mange korte turer, og har en "tung" fot.
Kjører alltid med ECO på og 1 i Regen nivå.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Teekaye på fredag 10. mars 2023, klokken 20:46
Jeg tror jeg har et problem med min AWD, selv om Hyundai har sjekket, da jeg bare har sett over 400km én gang. Ser ca. 270km ved 80% på vinterstid.. Skal sies at jeg kjører mange korte turer, og har en "tung" fot.
Kjører alltid med ECO på og 1 i Regen nivå.

Ta deg en langtur slik at forbruket blir lavere enn det den alltid blir ved småkjøring og oppvarming. GjettO'meteret anslår rekkevidde ut fra kjøremønster.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

moonbuggy

Skuffet over Hancock sommerdekk. Byttet fra vinterdekk i går. Merkbart dårligere forbrukstall på standardturen under like forutsetninger. Normalt bør vel sommerdekk ha bedre rullegenskaper enn vinterdekk?

Elsykkelogelbil

Min med 72 kw har type 30 mil med rekkevidde på en kald vinterdag om det er litt stigninger, type 500 meter høydeforskjell ene veien. Får vel ikke igjen alt vi taper på vei ned igjen på vinteren.

E-Trond

Kjørte en 22 modell med 73kWt batteri for ei stund siden.
Med 2-5 grader og 400 høydemeter på ei sløyfe på 220 km så ga bilen en teoretisk rekkevidde på 400 km utregnet.
Forholdvis tørt og 60-80 grenser.
Synes det var veldig bra med tanke på at det er et veldig lite batteri.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Trig8

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 21. mars 2024, klokken 12:22Skuffet over Hancock sommerdekk. Byttet fra vinterdekk i går. Merkbart dårligere forbrukstall på standardturen under like forutsetninger. Normalt bør vel sommerdekk ha bedre rullegenskaper enn vinterdekk?
Har du samme dekkdimensjon på sommer- og vinterhjulene? En taper en del rekkevidde fra f.eks 235 bredde til 255 bredde.
Ellers er det stor forskjell mellom dekk også - både fabrikat og sommer- eller vinterdekk. Jeg byttet fra Nokian til Continental vinterdekk midt i en sesong og det ga tydelig utslag (Nokian ga bedre rekkevidde...).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA