Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrenter tar grep! Hva med Skoda?

Startet av tepe2, søndag 12. februar 2023, klokken 01:07

« forrige - neste »

tepe2

Ford Mustang blir billigere.

Nissan kompenserer for moms og vekt:

"Innføringen av moms og vektavgift på elbil har skapt hodebry for mange ARIYA-kunder som venter på levering av sine biler. Nissan ønsker å gi sine kunder en bekymringsfri hverdag og vil derfor kompensere moms og vektavgift på selve bilen for deg som bestilte ARIYA før nyttår. Ta kontakt med din Nissan-forhandler for å høre hva det innebærer for din individuelle kjøpskontrakt."

Jeg bestilte Skoda til over 700.000 rett før nyttår. Men burde kanskje valgt Nissan istedet. Blir ganske stor prisforskjell etter denne nyheten fra Nissan.

Lurer på om Skoda følger etter. Men må innrømme at jeg tviler. Jeg kan jo ikke kansellere kontrakten heller. Koster vel 50.000 å kansellere. Skodaen er mye finere bil, men må innrømme at jeg tror Nissan lager biler med betydelig færre småfeil og irritasjoner.

Tesla har blitt såpass billig, at den muligens hadde vært et mer fornuftig kjøp enn Skoda. Jeg tenker da på TM3, som var delvis aktuell for min del. Ser jo ut til at Skoda har like mye feil og irritasjoner. Men med Tesla hadde man jo iallefall fått mye bedre rekkevidde, og bedre lading, og multimedia og app. Men men......ser ut til å være mye tull med alle elbiler. Trenger nok 10-15 år til, før ting har gått seg til.

e.e.n

"Hei Espen. Vi har ikke tatt noen avgjørelse om å kutte prisen på Skoda Enyaq. Vi vil alltid jobbe for å være konkurransedyktige på produkter og pris, og mener vi har et godt verdiforslag i våre modeller. :) Hilsen Christopher"

Fikk dette som svar på om det kom noe kutt etter at Tesla redusert sine priser. Sendte mld til Skoda på Facebook. Kan ikke se at de er så konkurransedyktige?

hELgenen


e.e.n

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. februar 2023, klokken 08:05
"Verdiforslag".

Prutningsmonn her?


Tror kanskje det er dårlig oversatt, svaret kom fra den globale Facebooksiden til Skoda.

vinterdekk

Jeg startet en relevant tråd her om mulighet for prisreduksjon på VW etter at Tesla satt ned prisene.

https://elbilforum.no/index.php?topic=63156.0

Etter en saumfaring om temaet så ser det ut til at VAG har valgt å sitte stille i båten inntil videre. Noe av forklaringen er fortsatt lang backlogg som en følge av logistikk, dele og halvlederutfordringer. En annen side av saken er vel avtaler mellom produsent og importør, og så har du forhandlere på enden som sliter med få nybilkunder om dagen. Tesla selger biler direkte til kundene og kan endre prisene kjapt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

tepe2

Ja, Skoda får det ikke riktig til. Men konkurrentene klarer det helt fint!
Ingen skal fortelle meg at ikke Skoda har marginer nok til at de kan kutte kraftig i prisene.

Hadde jeg hatt muligheten til å bryte kontrakten kostnadsfritt nå, så hadde jeg gjort det, til tross for at Skodaen er en jævla fin bil.

vinterdekk

Hadde foretrukket enklere og rimeligere måte å forlate kontrakt på jeg også, VAG/Møller utnytter helt klart ordrebøkene til sin fordel da bilene har ventende kunder uansett. Ett lite pluss er at med lang ventetid og prisgaranti i periode med inflasjon så ender man gjerne med en bedre forrige års nettopris på ny bil hos VAG/Møller.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

e.e.n

Coupe selges også over nett, men er kanskje litt lettere for Tesla som nevnt over. Uansett Møller gir inntrykk av å være firkantet etter det eg har lest i mediene. Hadde nokk gått ut av kontrakt selv om det var mulig (uten økonomiske tap).

Ledam

Hvis Tesla har satt ned prisen for å redusere store lagre av produserte biler så trenger ikke konkurrenter som sliter med å produsere nok for å dekke bestillinger redusere prisene tilsvarende.
Jeg tror ikke at importør og leverandør kan redusere prisene for å kompensere for moms. Da vil det se ut som om de har puttet momsfritaket i egne lommer tidligere. Det er ikke bra.

tepe2


igniztion

Jeg er enig i premisset her og at VAG-konsernet absolutt burde vise at de følger med på markedet.

Men det er viktig å ikke blande sammen forhandler, importør og produsent. Møller er importør (og forhandler i noen deler av landet), og kan strengt tatt ikke påvirke prisene i særlig stor grad. De har svært liten margin på bilene. Forhandler har også forholdsvis liten margin på bilene. Ingen av disse har mulighet til å møte Tesla sine prisjusteringer uten å tape penger på hvert bilsalg, og da kan man like godt melde oppbud først som sist.

Det er VAG som må justere prisene - men også her opererer VAG på en helt annen måte enn Tesla. Fagforeningene i VAG har enormt mye makt, og vil garantert ikke gå med på noe lønnskutt for å kunne konkurrere på pris.

Jeg synes også det er merkelig å vurdere Enyaq og TM3 opp mot hverandre, men ser at begge kan være aktuelle kandidater for mange. Om jeg kunne klart meg med bil på TM3-størrelse, hadde jeg aldri giddet drasse rundt på et halvt tonn ekstra vekt og medfølgende merforbruk.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Daniel_0007

Sitat fra: igniztion på mandag 13. februar 2023, klokken 09:00
Jeg er enig i premisset her og at VAG-konsernet absolutt burde vise at de følger med på markedet.

Men det er viktig å ikke blande sammen forhandler, importør og produsent. Møller er importør (og forhandler i noen deler av landet), og kan strengt tatt ikke påvirke prisene i særlig stor grad. De har svært liten margin på bilene. Forhandler har også forholdsvis liten margin på bilene. Ingen av disse har mulighet til å møte Tesla sine prisjusteringer uten å tape penger på hvert bilsalg, og da kan man like godt melde oppbud først som sist.

Det er VAG som må justere prisene - men også her opererer VAG på en helt annen måte enn Tesla. Fagforeningene i VAG har enormt mye makt, og vil garantert ikke gå med på noe lønnskutt for å kunne konkurrere på pris.

Jeg synes også det er merkelig å vurdere Enyaq og TM3 opp mot hverandre, men ser at begge kan være aktuelle kandidater for mange. Om jeg kunne klart meg med bil på TM3-størrelse, hadde jeg aldri giddet drasse rundt på et halvt tonn ekstra vekt og medfølgende merforbruk.

Rimelig sikker på at møller tjente flere millioner ifjor så de har nok noen marginer å gå på, forskjellen på vag og tesla er at vag har trolig ordrebøker fulle i hvert fall ut året så er ingen grunn for dem å senke prisen, tesla begynte å gå tomme så de måtte senke prisen eller kutte produksjonen nå som bøkene begynner å bli fulle igjen har de begynt å øke prisen igjen i deler av verden.
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

VAG (eller var det bare VW) har ordrebok som rekker halvveis ut i 2023.

Volvo har også større ordrebok enn produksjon, og har heller ikke satt ned prisene.

Marginene er også lavere på elbiler, så kanskje det er strategisk å utsette prisnedsettelse i Europa. Men i Norge betyr ingen salg av elbiler intet salg. http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos-vinst-bil-2022-sa-mycket-tjanar-volvo-pa-elbilar
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Bilskallen

Tesla hadde store merginer på bilene sine - de er tross alt billige å produsere pga effektiv og enkel konstruksjon. At Testa setter ned prisene og reduserer merginene sine betyr ikke at de andre skal selge bilene sine med tap. Jeg vil si at prisene til Tesla gjenspeiler produktet deres i større grad nå.

Ledam


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA