Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bør en ikke kjøpe en parallellimportert ARIYA?

Startet av T-Max, lørdag 11. februar 2023, klokken 20:31

« forrige - neste »

T-Max

Kan jeg blir utfordret på hvorfor en ikke bør kjøpe en ARIYA som er importert av andre enn Nissan importøren i Norge?

El-inor

Eneste grunn jeg kan tenke meg er at du kanskje heller vil kjøpe min norskimporterte AWD Evolve når den kommer kanskje i mars?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Daniel_0007

Garanti? Vet ikke om Nissan har samme garanti for hele europa.
Mangel på funksjoner? Kan være at pararell import ikke har vinter pakke altså rattvame og varme seter
Model 3 2019 LR Rwd

kaiat

På Leaf har det vært bare 2 års fabrikkgaranti på importbilene fra Europa. Det er godt mulig likedan på Ariya? Ellers kan det også være forskjeller i utstyrsnivå. Det er ikke alltid de ulike importørene helt vet hva de selger heller, altså at de oppgir at bilen har utstyr som varmepumpe når den faktisk ikke har det f.eks. Jeg har sett dette på andre elbiler i alle fall.

TB

Ved parallell import er det en selvstendig importør som har ansvaret for reklamasjon.

Forsvinner importøren vil forbrukeren stå svakere enn ved kjøp fra merkeforhandler, som kjøpt bilen fra Norsk importør. En har da flere muligheter for reklamasjon.

Ved at parallell import har noe lavere pris og eller tilgang på bil kan det likevel være gode grunner til å kjøpe bil på denne måten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

T-Max

Sitat fra: El-inor på lørdag 11. februar 2023, klokken 20:54
Eneste grunn jeg kan tenke meg er at du kanskje heller vil kjøpe min norskimporterte AWD Evolve når den kommer kanskje i mars?
Kan jeg få kjøpe den til den samme prisen du betaler, El-inor?

T-Max

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 11. februar 2023, klokken 21:12
Garanti? Vet ikke om Nissan har samme garanti for hele europa.
Mangel på funksjoner? Kan være at pararell import ikke har vinter pakke altså rattvame og varme seter

Garanti er et poeng, de to siste årene. De tre første er likt i Europa i hvert fall. Men om du får lik garanti som biler kjøpt av norsk importør (+ 2 år) og du kan stole på garantisten, så er det vel likt.

Når det gjelder funksjoner tror jeg Nissan er ganske rå på det at utstyr er likt over hele linja, i hvert fall i Europa.

T-Max

Sitat fra: TB på søndag 12. februar 2023, klokken 17:14
Forsvinner importøren vil forbrukeren stå svakere enn ved kjøp fra merkeforhandler, som kjøpt bilen fra Norsk importør. En har da flere muligheter for reklamasjon.
Blir det ikke likt om importøren av parallellimport forsvinner og norsk importør forsvinner? I begge tilfellene kan de to siste årene av fem år, forsvinne.

El-inor

Sitat fra: T-Max på søndag 12. februar 2023, klokken 19:06
Sitat fra: El-inor på lørdag 11. februar 2023, klokken 20:54
Eneste grunn jeg kan tenke meg er at du kanskje heller vil kjøpe min norskimporterte AWD Evolve når den kommer kanskje i mars?
Kan jeg få kjøpe den til den samme prisen du betaler, El-inor?

Jeg kommer nok til å forsøke å få den listeprisen som gjelder på leveringstidspunktet, men til syvende og sist så er det jo markedet (den dummeste kjøperen) som bestemmer prisen.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

TB

Sitat fra: T-Max på søndag 12. februar 2023, klokken 19:46
Sitat fra: TB på søndag 12. februar 2023, klokken 17:14
Forsvinner importøren vil forbrukeren stå svakere enn ved kjøp fra merkeforhandler, som kjøpt bilen fra Norsk importør. En har da flere muligheter for reklamasjon.
Blir det ikke likt om importøren av parallellimport forsvinner og norsk importør forsvinner? I begge tilfellene kan de to siste årene av fem år, forsvinne.
Ja, det blir det samme. Men, regner det som mindre sannsynlig at Nissan Nordic Europe legges ned enn et lite selskap som importerer noen få biler. Større parallellimport selskaper kan dermed være tryggere.

Men, selv de store kan det gå galt for. Kjøpere av Chevrolet Bolt fra Bergheim Auto Salg Oslo stod brått uten en forhandler og importør i februar 2020.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA