Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til 400.000kr - hvilken?

Startet av Pierce, fredag 10. februar 2023, klokken 12:48

« forrige - neste »

Pierce

Vurderer en elbil til rundt 400.000,- av det som finnes på finn.no
Hvilke modeller kan anbefales?
Har sett på bla Ionic 5, Kia E-Niro, et pr kineske (men usikker på disse...), Leaf (men den har vel ikke henger?), ID. 4

Er varmepumpe et "must"
Blir brukt regelmessig. Ca 12-16.000 km årlig
Lite fjellturer vinterstid.
Mest bykjøring/lokalkjøring, men blir nok og noen langturer i ny og ned
Gjerne så lang rekkevidde som mulig
Ønskelig med hengerfeste for tilhenger og sykkelstativ - tak er nice to have, men ikke need to have
Familie på 2 voksne og 2 barn. Grei bagasjeplass

Noe annet som er viktig å tenke på?

Svk

om ikke hengerfeste er et krav: BYD Atto 3. har rails på taket. fint plass til 5.(3barn)

Håvar

Har du sett på ID.4? 1st edition med 20-30k km ligger ute for ca 380k kr. Da får du 50 mil rekkevidde (WLTP), hengerfeste, god svingradius (gull hvis du har mest bykjøring) og god plass.
Da får du også med vinterhjul, så sparer gjerne ytterligere 20-25k kr i forhold til nybil.

Edit: ser du har nevnt ID4 til slutt
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

turfsurf

Hva med ny Model Y RWD. Vet det strekker budsjettet litt, men da er det lengre til nye dekk, service og EU kontroll.

Så innenfor samme periode er det ikke sikkert det blir mye dyrere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Er vel beste kjøpet mellom 399.000-600.000

Pierce

Sitat fra: Håvar på fredag 10. februar 2023, klokken 13:09
Har du sett på ID.4? 1st edition med 20-30k km ligger ute for ca 380k kr. Da får du 50 mil rekkevidde (WLTP), hengerfeste, god svingradius (gull hvis du har mest bykjøring) og god plass.
Da får du også med vinterhjul, så sparer gjerne ytterligere 20-25k kr i forhold til nybil.

Edit: ser du har nevnt ID4 til slutt

Fant kun til 380 km av de nyeste årsmodellene.

Pierce

Sitat fra: Håvar på fredag 10. februar 2023, klokken 13:09
Har du sett på ID.4? 1st edition med 20-30k km ligger ute for ca 380k kr. Da får du 50 mil rekkevidde (WLTP), hengerfeste, god svingradius (gull hvis du har mest bykjøring) og god plass.
Da får du også med vinterhjul, så sparer gjerne ytterligere 20-25k kr i forhold til nybil.

Edit: ser du har nevnt ID4 til slutt
Forøvrig lest at bla infotainment ikke er helt uten problemer...?

OleBrum2

Sitat fra: Pierce på fredag 10. februar 2023, klokken 12:48
Vurderer en elbil til rundt 400.000,- av det som finnes på finn.no
Hvilke modeller kan anbefales?
Har sett på bla Ionic 5, Kia E-Niro, et pr kineske (men usikker på disse...), Leaf (men den har vel ikke henger?), ID. 4

Er varmepumpe et "must"
Blir brukt regelmessig. Ca 12-16.000 km årlig
Lite fjellturer vinterstid.
Mest bykjøring/lokalkjøring, men blir nok og noen langturer i ny og ned
Gjerne så lang rekkevidde som mulig
Ønskelig med hengerfeste for tilhenger og sykkelstativ - tak er nice to have, men ikke need to have
Familie på 2 voksne og 2 barn. Grei bagasjeplass

Noe annet som er viktig å tenke på?

Smarteste alternativer om du skal ha plass og rekkevidde:

Kia e-niro; Brukt 2021 eller 2022 modell før oppgradering til ny versjon. Du får 300 kg hengere, relativt bra rekkevidde sommer og vinter. Taklast. 7 års garanti, du har da 5-6 år igjen. Pris 300-360 000. Varmepumpe.

Model Y rwd: du strekker budsjett med 50 000 og får komplett rwd i hvit standard med gode vinterhjul. Da har du mye bedre plass for familie, plass til mor mellom barna der bak, 1600 kg henger inkludert i pris, mer techy, svært mye raskere lading. Rekkevidde i praksis lik Kia e-niro. Panoramatak og varmepumpe standard.

Mg ZS long range: ligner e-niro noe, men kanskje litt dårligere kvalitet. Dog med panoramatak og 500 kg henger mulighet. Kan vel få dem omkring samme prisnivå. 7 års nybilgaranti på disse også.

Evt gå for brukt ID4 1-2 år gammel. Da har du imidlertid kortere garanti igjen, som kan bli dyrere i lengden enn nybil garanti 5 år eller 6 om du går for 2022 e-niro.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA