Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Visit dealer - Parkbrems

Startet av teralv, torsdag 09. februar 2023, klokken 19:17

« forrige - neste »

teralv

Bilen vår, 2013 mod - gått 110.000 km.

Fruen skulle hente meg i kveld, og da kommer "visit dealer" opp.
Det ble etter raskt google søk funnet noen alternativer, og parkbrems var en av dem.

Gikk ut i bilen, og da tester jeg parkbrems, og nei - det skjer ingenting. Blinker i P symbol rødt i dashbord, men ingen respons på håndbrekk.

Hva kan dette være  ?
Hvor begynner jeg å feilsøke?
Frister særdeles lite å levere den inn til Nissan, så kanskje noen har noen teorier om hva som pleier å være problemet når denne plutselig gir seg ?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

kaiat

Det ligger en del ute på nettet om feilsøking og reperasjon av denne, blant annet her på forumet og Youtube. Kanskje denne kan være til hjelp?: https://www.youtube.com/watch?v=wB1LRJffG3U&pp=ygUZbmlzc2FuIGxlYWYgcGFya2luZyBicmFrZQ%3D%3D

Nissan bytter hele enheten og det koster en del, men mange som har klart å fikse den selv.

teralv

Oppdatering:

Det er visst dyre komponenter, og det snakkes om 30-40.000 kr for deler og arbeid, NYTT.
Uaktuelt.

Har en nevenyttig bror, og han ville se på dette - og han mener at dette kan repareres med demontering og oppmoving - så han har gjort ett forsøk som enda ikke er ferdig.

Nissan har jo sikret seg med en prom i delen, som er knytt mot enkelt bil, og da er reservedeler vanskelig, og må omprogrameres av Nissan eventuelt.

Feilmelding ved kodelesing er:  overbelastning ifm bruk. Altså ett slags motorvern som har slått ut, og deaktivert funksjonen. Ved manuelt påsatt strøm, går den. Åpenbart også at fukt kommer inn, og gjør at ting blir tregt og setter seg.

Oppdaterer når det er noe mer å melde, så kan jo tråden være en hjelp for andre som kommer ut for dette. Åpenbart ett problem og dårlig teknologi på gen 1 leafer.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Sjalabais

Jeg fikk det ordnet på uavhengig verksted for 5-6000kr.
2012 Leaf Tekna

teralv

Update:

Han tok den ned, og det var fukt i systemet, dårlig liming/pakning.

Han rengjorde, movet opp, og slipte litt slik at hvitt tannhjul gikk mye lettere.
Etter montering måtte han kjøre en rekalibrering med sitt instrument.

Etterpå ble det test, og kjørt 20 ganger - gikk som nytt, og det er i 100% orden igjen.

Kostet med 2 høvdinger. Case closed.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA