Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Campingvogn erfaringer med Model Y?

Startet av Erlendo, torsdag 09. februar 2023, klokken 15:04

« forrige - neste »

Erlendo

Er det noen som har dratt med seg campingvogn på ferie med Model Y?
Vurderer svakt å leie en liten campingvogn(nyere en 2020, med 4 soveplasser, dusj og kjøkken) for sommerferie i Danmark og er nysgjerrig på hva slags erfaringer andre har klart å få seg?
Faktisk rekkevidde i 80km/t eller 100km/t, liten vogn mot stor, lading på campingplasser i DK og alt annet som kunne være relevant å tenke på for en fersking?

lars667

Har såvidt prøvd med en eldgammel stor Bjølseth 600 med aerodynamikk som en låve. Og vi kjørte fra Vågå til Sogn. Rundt 20 mil fikk vi uten å bite av oss neglene, mener jeg. Relativt lav hastighet, men mye opp og ned. Andre har sikkert mer relevante erfaringer. Regn i alle fall med forbruk på 3 kwH/mil++
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Nimrad

Ikke erfaring med campingvogn, men "ulempen" med en så aerodynamisk bil som Model Y er jo at man får en større hit på rekkevidden enn biler med dårlig aerodynamikk fra starten av.

Ellers når det kommer til campingplasser så ville jeg forhørt meg. Jeg var rundt med en plug-in hybrid og opplevde svært varierende resultat. Noen ganger var det null stress å lade, noen ganger var det smelldyrt. Markedet var ikke modent da (dette var første covid-sommeren). Husk å kjøpe overgang fra typ camping-plugg(vet ikke hva den heter) til schuko(vanlig stikkontakt). Campingplasser har egne typer plugger.

Jeg har for øvrig også tenkt å bruke min Model Y til campingferier. Erfaring fra tidligere road trips (uten barn riktignok) er å gjøre forflytningen til en del av reisen. Ikke ha hast, planlegg lading/stopp og ikke prøv å rekke over for mye. Jeg synes elbil har enormt potensiale til campingferier. Ja, de mangler rekkevidde, men de kan også by på strøm. Nå er det ikke støtte for V2L(Vehicle to Load) på Model Y enda, men hardware er der, så det er jo lov å håpe. Men fricamping med elbil virker jo fantastisk. Spesielt i Norge hvor vi har allemannsretten kan man jo i utgangspunktet campe hvor som helst med mindre annet er oppgitt.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Klykken

En del campingplasser begynner å ha installert ladestasjoner også. Både i Norge og Sverige.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Sitat fra: Nimrad på torsdag 09. februar 2023, klokken 17:37
Husk å kjøpe overgang fra typ camping-plugg(vet ikke hva den heter) til schuko(vanlig stikkontakt). Campingplasser har egne typer plugger.

Jeg synes elbil har enormt potensiale til campingferier. Ja, de mangler rekkevidde, men de kan også by på strøm. Nå er det ikke støtte for V2L(Vehicle to Load) på Model Y enda, men hardware er der, så det er jo lov å håpe.
I "pionertiden" koblet vi alltid bilen til uttaket på campingplassene, men det er nok begrenset med plasser de tillater det nå.

Ellers går det ganske greit å forsyne campingvogn med 12V fra bilen. For Model X var det veldig greit da det var 12V uttak i pluggen. Jeg er litt usikker på om bilene med 15.5V batteri har det. Model 3 har det ikke, så der må en ha en egen kabel til 12V uttaket (jeg har også solcellepanel,  og "låner" også litt strøm fra parkeringslysene under kjøring i mørke). Uansett bør en ha en DC-DC lader mellom bilens 12V og campingvognbatteriet. Det gjør at batteriet får riktig ladespenning. Laderen bør være tilpasset den strømmen som er tilgjengelig, og helst være isolert. Det kan være vanskelig å finne ladere som gir strømbegrensning, god ladekurve og samtidig er isolert. Jeg har derfor en Victron 12-12-9, og etter denne en Mascot DC/DC 12V 4A.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stig-Arne

Sitat fra: Klykken på fredag 10. februar 2023, klokken 13:16
En del campingplasser begynner å ha installert ladestasjoner også. Både i Norge og Sverige.

Ja, og godt er det. For flere og flere plasser begynner nå å nekte el-bil lading via campingen sitt anlegg. Og ofte har campingen heller dårlig stellt med annen sort for lading.
Første turen vi hadde med campingvogn og el-bil var i 2019, og da var det ingen problem å lade på campinger. Men i fjor når vi dro rundt med kun bil, så vi ofte at det var forbudt å lade bil, men intet annet tilbud var på plass desverre.

JEG

#6
Skal også dra vogn med Y-en, og har funnet ut at det ikke nødvendigvis er like enkelt heller mtp vektbegrensninger.

Ser at tillatt totalvekt for Y RWD er 2448 kg (1994 egenvekt + 454 nyttelast), det gir følgende muligheter ut fra sertifikat:

Klasse B: 3500 kg - 2448 kg = 1052 kg, som stort sett ikke funker for campingvogn :)
Klasse B96: 4250 kg - 2448 kg = 1802 kg - som jo er bra - men så har vi følgende:

Maks vogntogvekt - 3 948 kg

Trekker man fra egenvekten med fører (3948 kg - 1994 kg), ender man med 1954 kg. Har du en vogn på 1800 kg, han man altså bare 194 kg til passasjerer og bagasje. Har du en vogn på 1600 kg, han man altså "bare" 394 kg til passasjerer og bagasje. (Redigert)

Selv har jeg en vogn som maks kan være 1600, så har omtrent 400 kg, noe som holder godt.

turfsurf

Sitat fra: JEG på søndag 12. februar 2023, klokken 13:20

Trekker man fra egenvekten med fører (3948 kg - 1994 kg), ender man med 1954 kg. Har du en vogn på 1800 kg, han man altså bare 194 kg til passasjerer og bagasje.

Y har maks hengervekt på 1600kg, så ferdig pakket vogn kan ikke veie mere uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JEG

Ha, godt poeng! Maks vogntogvekt på 3 948 kg begrenser dog hva du kan laste Y-en med, men ikke mye.



RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. februar 2023, klokken 13:41
Sitat fra: JEG på søndag 12. februar 2023, klokken 13:20

Trekker man fra egenvekten med fører (3948 kg - 1994 kg), ender man med 1954 kg. Har du en vogn på 1800 kg, han man altså bare 194 kg til passasjerer og bagasje.

Y har maks hengervekt på 1600kg, så ferdig pakket vogn kan ikke veie mere uansett.
Har man bare B, har man uansett ikke lov å trekke den vogna, for tillatt totalvekt er det som gjelder mot 3500 kg-grensen. Så da har man altså ikke lov å trekke den hengeren tom engang. Med B96 er det fremdeles tillatt totalvekt som gjelder, men da er det begrenset ved 4250 kg istedet for 3500 kg totalt.

Bilens og hengerens begrensninger gjelder uansett, dersom disse er lavere. Men da snakker vi faktisk vekt, ikke tillatt totalvekt. Etter førerkortet kan du med B96 trekke hengeren med den bilen, men nyttelasten blir da begrenset av bilens totalvekt, bilens maks tilhengervekt og hengerens egenvekt.

Det er først med BE at det holder at bil og henger hver for seg er maks 3500 kg totalvekt, men det da er bilens begrensninger mot faktisk vogntogvekt som avgjør lovligheten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på søndag 12. februar 2023, klokken 14:25
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. februar 2023, klokken 13:41
Sitat fra: JEG på søndag 12. februar 2023, klokken 13:20

Trekker man fra egenvekten med fører (3948 kg - 1994 kg), ender man med 1954 kg. Har du en vogn på 1800 kg, han man altså bare 194 kg til passasjerer og bagasje.

Y har maks hengervekt på 1600kg, så ferdig pakket vogn kan ikke veie mere uansett.
Har man bare B, har man uansett ikke lov å trekke den vogna, for tillatt totalvekt er det som gjelder mot 3500 kg-grensen. Så da har man altså ikke lov å trekke den hengeren tom engang. Med B96 er det fremdeles tillatt totalvekt som gjelder, men da er det begrenset ved 4250 kg istedet for 3500 kg totalt.

Bilens og hengerens begrensninger gjelder uansett, dersom disse er lavere. Men da snakker vi faktisk vekt, ikke tillatt totalvekt. Etter førerkortet kan du med B96 trekke hengeren med den bilen, men nyttelasten blir da begrenset av bilens totalvekt, bilens maks tilhengervekt og hengerens egenvekt.

Det er først med BE at det holder at bil og henger hver for seg er maks 3500 kg totalvekt, men det da er bilens begrensninger mot faktisk vogntogvekt som avgjør lovligheten.

Er egentlig ganske sykt at 400kg batterier i bilens bunn gjør at campingvognen må være 400kg lettere for at du lovlig skal kjøre de med vanlig Klasse B førerkort. Tror ikke det er helt etter intensjonen til de som lagde reglene. At en vogn må ha totalvekt på under 866kg sånn ca (avhengig av produksjonsmåned) når en har Klasse B førerkort og Model Y LR er jo bare absurd. Er jo nesten ingen campingvogner som har det...sånn utenom disse her:
https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=276577351
Tesla Model Y                         2021-

snakkesalig

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. februar 2023, klokken 12:47
Er egentlig ganske sykt at 400kg batterier i bilens bunn gjør at campingvognen må være 400kg lettere for at du lovlig skal kjøre de med vanlig Klasse B førerkort. Tror ikke det er helt etter intensjonen til de som lagde reglene. At en vogn må ha totalvekt på under 866kg sånn ca (avhengig av produksjonsmåned) når en har Klasse B førerkort og Model Y LR er jo bare absurd. Er jo nesten ingen campingvogner som har det...sånn utenom disse her:

Er vel ikke verre enn å kjøre opp til BE?

lars667

Når vi er inne på handicapet som batteriet utgjør, er det jo litt paradoksalt. Har aldri følt at jeg har hatt bedre kontroll enn TMY mens jeg har slept på den gamle Bjølla. Aksellerasjon går uproblematisk, regenerering i nedoverbakker gir minimal varmgang for bremser, TMY-bremsene er vel også ganske bra dimensjonert for bruken. Ja, du har et "problem" med rekkevidden, men dajum hvor mye diggere det er å kjøre med Y-en sammenlignet med f. eks. en skoda octavia scout eller noe. Tror du må ganske langt opp i SUV-klassene av fossilbiler for å få like mye  kraftoverskudd.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Håvar

Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 13:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. februar 2023, klokken 12:47
Er egentlig ganske sykt at 400kg batterier i bilens bunn gjør at campingvognen må være 400kg lettere for at du lovlig skal kjøre de med vanlig Klasse B førerkort. Tror ikke det er helt etter intensjonen til de som lagde reglene. At en vogn må ha totalvekt på under 866kg sånn ca (avhengig av produksjonsmåned) når en har Klasse B førerkort og Model Y LR er jo bare absurd. Er jo nesten ingen campingvogner som har det...sånn utenom disse her:

Er vel ikke verre enn å kjøre opp til BE?

Støttes, det er unnagjort på 3-4 kvelder og koster 7-8 000 kr. Selv synes jeg også lastsikringskurs burde vært inne i klasse B dersom det i det hele tatt skal være tillatt å trekke henger uten utvidet førerkort, men det er en annen diskusjon.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Håvar på mandag 13. februar 2023, klokken 16:02
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 13:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. februar 2023, klokken 12:47
Er egentlig ganske sykt at 400kg batterier i bilens bunn gjør at campingvognen må være 400kg lettere for at du lovlig skal kjøre de med vanlig Klasse B førerkort. Tror ikke det er helt etter intensjonen til de som lagde reglene. At en vogn må ha totalvekt på under 866kg sånn ca (avhengig av produksjonsmåned) når en har Klasse B førerkort og Model Y LR er jo bare absurd. Er jo nesten ingen campingvogner som har det...sånn utenom disse her:

Er vel ikke verre enn å kjøre opp til BE?

Støttes, det er unnagjort på 3-4 kvelder og koster 7-8 000 kr. Selv synes jeg også lastsikringskurs burde vært inne i klasse B dersom det i det hele tatt skal være tillatt å trekke henger uten utvidet førerkort, men det er en annen diskusjon.
Helt enig med deg der. Uten lastsikringskurs og litt trening, burde man ikke få slippe til med noe bak bilen, og spesielt ikke noe som er så tungt at man ikke klarer å flytte det for hånd selv om det ikke er helt paddeflatt og i vater.

Dog, dess tyngre trekkbil er, dess mer stabilt er det å trekke vekt bak. Det er derfor tullete at bilens vekt skulle føre til at man kan trekke mindre dess tyngre bilen er. Det burde jo faktisk være helt motsatt.

Tror vi hadde vært langt bedre stilt med at man minimum må ha 60 % av vekta i kjøretøyet, i forhold til det man trekker. Da unngår man endel av woble-problemene, selv om det fremdeles er mulig å laste feil.

Så kan man selvsagt si at opp til en viss vekt på vogntoget, så burde det kreve mer enn bare litt teori og litt enkel prøving, men kreve en kjøreprøve som med BE.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA