Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

T90EV prøvekjørt

Startet av Rosstopher, lørdag 18. mars 2023, klokken 14:53

« forrige - neste »

Rosstopher

Kom akkurat hjem fra prøvekjøring av T90EV.

For første gang i en mannsalder er det realistisk med pickup som familiebil! Denne har jo ikke nødvendigvis alt en håndverker, bonde, maskinentreprenør e.l. ønsker seg i en pickup, men som familiebil kan den absolutt funke.

Her er mine betraktninger.

- Førermiljøet er greit og oversiktlig. Setene er gode og har OK med justeringsmuligheter. Store speil og god utsikt. Lett å plassere bilen i veibanen etter få meters kjøring.

- Interiøret er litt blanda drops. Dashbord og ratt har tydelig varebilpreg med halvmyk plast. Andre ting som manglende speil på førers solskjerm og knapper bare på den ene sida på rattet tyder på at dette i bunn og grunn er en billig varebil.

- Grei lyd fra stereoanlegget. For meg som kjører Tesla til daglig var visning av ryggekamera lite, men bildet var av god kvalitet. Kun ett kamera. Ellers testet jeg ikke infotainment-systemet noe særlig, for den har Apple Carplay og QD Link og jeg antar at det er bedre løsninger enn det som er innebygd.

- Underlig valg med et eget panel til styring av klimaanlegg nedenfor skjermen, men uten fysiske knapper der. Det er kun touch. Hvis man skal ha et eget sted for styring av klima ser jeg ingen grunn til at dette ikke skal ha fysiske knapper.

- Rundt vribryter i midtkonsollet for å bytte gir. Denne har bare R, N og D. Ingen P altså. Man må sette bilen i N og sette på håndbrekket for å parkere. Fungerte helt greit. Også tradisjonell nøkkel som må settes inn og vris for å starte bilen. Jeg tenker dette er kostnadsbesparende løsninger på en ombygd fossilvarebil.

- Overraskende god plass i baksetet. Jeg satt bare såvidt der selv, men satt inn barneseter. Sammenlignbar beinplass med Tesla Model Y tenker jeg. Lett tilgjengelig Isofix.

- Ingen demping på bakluke. Kanskje ikke forventet på en bil i dette segmentet(?)

- Ingen frunk, men det man kan kanskje sette inn en selvlaget løsning. Underlig valg, for det er virkelig god plass under panseret!

- Støy. Det var det nok av. Irriterende fotgjengervarsling ved kjøring i under 30km/t. En del vindstøy og hjulstøy. Jeg kjørte maks 70 km/t så usikkert hvor ille det er i høy fart. Testbilen var utstyrt med piggdekk på 18" felg og i følge selger var det større dimensjon enn originalt, så mulig en del av støyen kan unngås med andre dekk. Også mulig veltebøylen skaper støy. Ville ha prøvekjørt igjen med sommerdekk på for å teste.

- Gode kjøreegenskaper. Ikke gassrespons som en Tesla, men plenty krefter. Ikke overdreven krengning og styring var som forventet. Mer stumpete fjæring enn jeg forventet. Reagerte på det øyeblikkelig, men etter noen km kjøring var det ikke plagsomt.

- 1000 kg hengervekt er lite. Ser den skal ha 1500 kg i Storbritannia, og selger kunne ikke svare på hvorfor det er forskjell. For min bruk funker det, men dette er sikkert begrensende for mange.

- Kjørte litt på et område med våt, myk grus. Bilen hadde godt grep, men når den først spant var traction control veldig inngripende. Altså den kuttet effekten veldig brått, som en fossilbil fra 90-tallet og ikke som en moderne elbil. Har ikke testet nok til å si om dette påvirker daglig bruk i nevneverdig grad.

- Alt vanlig pickup-utstyr er tilgjengelig, som veltebøyle og forskjellige deksler over plan.

- Har lest at den skal leveres med firehjulstrekk i 2024, og selger hadde også blitt fortalt at det var planen, men ville ikke gi noen lovnader om det.

- Rekkevidde på 334 km er vel helt greit, men sammen med treg lading gjør det at den muligens ikke er aktuell for de som kjører mye langt. Maxus skryter av at siden denne er typegodkjent som varebil er rekkevidde målt med last. Jeg tenker at det er luftmotstand og rullemotstand som påvirker rekkevidden på elbil og ikke last. Testbilen viste ca. 75 % SOC og 220 km forventet rekkevidde. Usikker på om det er GOM eller om den viser WLTP-rekkevidde.

- 80 kW max lading og begrenset hengervekt sier meg at det ikke er noen aktiv varming/kjøling av batteriet her. Har ikke sett noen publisere ladekurver for denne ennå.

Alt i alt en kul bil. Syns den ser bra ut, og som en bil nummer to hadde den absolutt vært aktuell. Den mangler muligens litt rekkevidde og støydemping for at jeg ville ha vurdert den som bil nummer én, men det er ikke sikkert alle har samme prioriteringer som meg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kaiat

Den har vel QD Link og ikke Android Auto? Det er slik på de fleste av Kina-bilene og det ser slik ut på denne også.

Jeg ser at selv om det nevnes 1500 kg hengervekt i UK, er det med fotnote om at det ikke er bekreftet. Som vi har sett f.eks. på Ford Mustang Mach-e, er det jo mulig at hengervekten kan bli høyere etterhvert. 1500 kg hengervekt hadde nok gjort bilen litt mer interessant blant pickup-brukere.


Rosstopher

Sitat fra: kaiat på lørdag 18. mars 2023, klokken 15:33
Den har vel QD Link og ikke Android Auto? Det er slik på de fleste av Kina-bilene og det ser slik ut på denne også.

Ja, det er helt riktig. Jeg redigerer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stig-Arne

Elbilforeningen har testet denne:
https://www.youtube.com/watch?v=MxZrZtnUj0s

Ganske lovende bil, men synes den rett og slett er for dyr i forhold til hva man får.
Bilen er jo kjip. Mangler AWD, lader noe tregt.
Hadde man fått denne til under 500 med 2WD og 1500 kg henger så kunne den vært aktuell.

Rosstopher

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 09. april 2023, klokken 09:18Ganske lovende bil, men synes den rett og slett er for dyr i forhold til hva man får.
Bilen er jo kjip. Mangler AWD, lader noe tregt.
Hadde man fått denne til under 500 med 2WD og 1500 kg henger så kunne den vært aktuell.

Hel enig. Den fremstår som en billig konstruksjon. Men fordelene den har er jo også ganske store:
- Den er elektrisk
- Den har baksete

Den har jo ingen konkurrenter innenfor sitt segment. Men jeg ser stadig reklame for at den er leveringsklar, så det er mulig folk flest ikke var så interessert likevel.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA