Er det akseptabelt å kjøpe kinesisk pickup, selv om den er aldri så praktisk?

Startet av Radial, mandag 09. juni 2025, klokken 20:46

« forrige - neste »

Radial

Enda ett dilemma:
En potensielt megapraktisk pickup for arbeidsfolk, men den er kinesisk....

Tenk når bilen har 6kW "byggesentral, 100kWh++ batteri, integrert lunchplass under panseret til 1/2 pris av F150. Lukter mange salg av dette, men hvor pokker er de europeiske merkene med tilsvarende produkter og funksjonalitet..? Dette treffer jo midt i hjertet av typisk VAG funksjonalitet på arbeidsbiler?

Europeiske produsenter er ganske akterutseilt, det blir plutselig veldig synlig når noen produsenter kan operere alene i ett marked.

https://elbil.no/maxus-eterron9-nok-en-elektrisk-4x4-pickup-melder-seg-pa/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på mandag 09. juni 2025, klokken 20:46Enda ett dilemma:
En potensielt megapraktisk pickup for arbeidsfolk, men den er kinesisk....

Tenk når bilen har 6kW "byggesentral, 100kWh++ batteri, integrert lunchplass under panseret til 1/2 pris av F150. Lukter mange salg av dette, men hvor pokker er de europeiske merkene med tilsvarende produkter og funksjonalitet..? Dette treffer jo midt i hjertet av typisk VAG funksjonalitet på arbeidsbiler?

Europeiske produsenter er ganske akterutseilt, det blir plutselig veldig synlig når noen produsenter kan operere alene i ett marked.

https://elbil.no/maxus-eterron9-nok-en-elektrisk-4x4-pickup-melder-seg-pa/

At denne kan erstatte og utkonkurrere Ford F150 er ikke noe problem. At det ikke finnes Europeiske alternativer er derimot trist.

Men ligger man bak teknisk så er det bare en ting som gjelder..ta på seg arbeidshandskene og møte utfordringene. Europa må få ut fingeren på flere områder. Tyskere var jo juvelen innen bilprodusenter mhp teknikk og kvalitet..nå er kina et hav foran og slik kan det bare ikke fortsette.

ToWalkOrDrive

Da jeg leste Maxus tenkte jeg "meehhhh".... men de har gjerne forbedret seg de og. Så jo ut til å være mange bra løsninger, selv om det ikke er en billig bil lenger.

Stilig å kunne ta med full pakke med strøm til båt, hytte osv.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

For oss som gjør litt selv, er dette med uttak for div verktøy helt genialt.

Kunne stå godt inne skogen med 3,5t full henger med plank, og ha eget AC uttak til kappsaga/kompressoren/ladere uten å brenne av hverken bensin eller diesel på aggregater.

Helt genialt, mangler bare camp-mode og hard-top med AC, så kan du fint finne soveløsning på lasteplanet også😅

Men da må man tåle at den kanskje er kinesisk...🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tirsdag 10. juni 2025, klokken 12:05For oss som gjør litt selv, er dette med uttak for div verktøy helt genialt.

Kunne stå godt inne skogen med 3,5t full henger med plank, og ha eget AC uttak til kappsaga/kompressoren/ladere uten å brenne av hverken bensin eller diesel på aggregater.

Helt genialt, mangler bare camp-mode og hard-top med AC, så kan du fint finne soveløsning på lasteplanet også😅

Ja, inni måtte en være 1,70 for å sove, men ser det går an å åpne opp så en kan få med ting på 2,40. Men står ikke så mye om du da kommer inni bilen, og i så fall om air condition luft kan fåes ut på planet, om en har bygget et lite hus med takterrasse  :D
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. juni 2025, klokken 13:48
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. juni 2025, klokken 12:05For oss som gjør litt selv, er dette med uttak for div verktøy helt genialt.

Ja, inni måtte en være 1,70 for å sove, men ser det går an å åpne opp så en kan få med ting på 2,40. Men står ikke så mye om du da kommer inni bilen, og i så fall om air condition luft kan fåes ut på planet, om en har bygget et lite hus med takterrasse  :D
Ser ut som du må sove høyt om du skal være inne, og ikke klare deg med 1,70, siden det var snakk om å senke vinduet for å få plass til f.eks. surfebrettet.

Men med V2L og et taktelt, kan man fint dra opp strøm til en AC-vifte, og koble til varmetepper. Da kan man få det varmt og koselig også i takteltet.

Jeg er akkurat 1,70, så er jeg aleine i bilen, kunne jeg klart meg fint med plassen om jeg får på en madrass, og legger jeg meg skrått, kan jeg til og med strekke både tærne og hendene over hodet. Men det får man absolutt ikke gjort om man er 2 og man da bare kan ligge den korte veien, så dette er vel mer soveplass for unger.

Hadde man kunne satt på en boks på planet opp mot vinduet, og fått lagt seterygg nedover inn i en slik boks, kunne det dog blitt helfint.

Et annet alternativ ville vært å lagt madrass på planet (eventuelt lagt ned bakplan-døra) og fått lang nok liggeplass der. Fant ikke ut hvor langt planet i seg selv er.

Med overbygg som er fleksibelt nok til å kunne forlenges (og senkes med plater der det blir åpent når plandøra er åpen), så kunne man fått masse soveplass der og. Og med V2L sørger man for varme gjennom natta også der.

Da har man fort soveplass til 5, selv om man ikke bruker taktelt eller (oppblåsbart) sidetelt, men må selvsagt sørge for å utnytte lagringsplassen slik at man ikke må sette noe ubeskyttet utenfor om man skal sove både i kabin og på planet.

F.eks. kan kjøleboksen stå i frunken (slipper viftestøy fra denne), og ellers bruke fotbrønnene i kupéen, om man ikke har bygget oppbygd gulv på planet, har lagring under og madrassen oppå det opphøyde gulvet. Kanskje kan et opphøyd gulv gi akkurat rett høyde til å få føttene eller hodet inni kupéen, og fremdeles være beskyttet av hard-top'en på planet.

Uansett, her er flust med valgmuligheter. Og V2L kan gi deg all strømmen man trenger for å ha det behagelig temperert i løpet av natta, selv med 5 på tur. Ja, inkludert bikkja om man har den og med! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Ser ut som planet er på 1,7 m, så forlenges det til 2,4 m med "tailgate" nede.

Her er forresten en test av denne:

https://vanreviewer.co.uk/maxus/eterron-9/review/5831/

Edit: her påstår de 94,4 inches som er knappe 2,4 m:

https://insideevs.com/news/734405/maxus-eterron-9-electric-pickup-europe/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA