Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, onsdag 08. februar 2023, klokken 08:35

« forrige - neste »

Warlock

Ser bra ut det der ja. Så får vi se om feilen fremdeles kommer tilbake....

Marsto

Kjørte en 4 mils tur idag og SOC er nå ca. 70%. Det er litt småkaldt uten varmeapparat men hva gjør man vel ikke for å finne ut av hva som trigger power limit. Gjorde en Savvycan scanning rett etter hjemkomst og legger ved den fila. Hvis det viser seg at CDCM (ClimateDefrostControlModule) er noe man må se nærmere på er det fullt mulig å ta kontakt med han som programmerte den for PTC elementet. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Hei igjen. Bilen starter og går helt fint med PTC varme elementet utkoblet. Det er vel bare fortsette å kjøre en stund til for å se om power limit dukker opp igjen.
Det jeg har prøvd meg på i mellomtiden er å oppgradere PCU software til det jeg håper er siste tilgjengelige versjon for Gen2 PCU. Måtte bruke Arnies win XP pc og det ble suksess idag ved å brukte Chas og Loader167 til jobben. Den er godt beskrevet i Think verkstedmanual for diagnoseverktøy. Legger ved noen bilder av før og etter som viser hvilken sw som er installert i PCU. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Wow, nå er du tøffere enn det jeg har vært.
Så lenge det funker med den firmware-versjonen jeg har har jeg ikke gitt meg inn på å oppgradere.
Vet du hvilke endringer/fikser/tilleggsfunksjoner nyere versjoner av softwaren for PCU har?

Marsto

Nei, jeg har ikke funnet noe om hva som er forandret fra PCU gen2. versjon 066 til 067. Det jeg har funnet er et dokument som skal brukes for å teste at sw oppgraderingen fungerer. Den heter "acceptance test" og skal gjennomføres etter alle oppgraderinger uansett hvor liten den er. Den skal vist også brukes uansett batteritype. Hvilken versjon har du hvis du leser av i Chas?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Fant også et par exel ark med en acceptance test utført på SW ver.062.000 og ver.062.003 tilbake i desember 2008.

Edit: I tillegg mener jeg å se at de forskjellige sw versjonene ble utviklet i to steg. Hex filene er merket med D for Development og P for Permanent som siste bokstav i filnavnet. Permanent filene brukes til oppdateringene.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Ny prøvestart idag fremdeles med PTC heater frakoblet. Bilen har stått parkert i 3 dager uten å røre den og da kom power limit når tenninga slås på. Slo av tenning og koblet på savvycan for å prøve en ny start. Den gikk i power limit igjen og legger ved fila som viser alt som skjer fra tenning settes på. I tillegg koblet jeg på både Commtool og Thinktechsenter. Det som er interessant er idet jeg sletter kodene fra ThinkTechsenter hører jeg kontraktorene koble inn og bilen er klar for start uten power limit blinkende. Nå kan jeg kjøre bilen uten problemer med start og stopp så mange ganger jeg vil hele dagen.  Er det noen der ute som opplever det samme og er det mulig å komme videre for å finne årsaken til dette?   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Humm, her var det plutselig mere feil også.
Og nå har vi i ale fall eliminert at det ikke (kun) er varmeapparatet som gjør noe snålt...
Jeg må bla i can-meldingene for å se om det er noe mer spesifikt, men her har du "No CPU data" også, som betyr at det er meldinger på CAN-bus som ikke kommer frem (batteriet forventer at meldingene 0x310 og 0x311 som sendes fra PCU 5 ganger i sekundet er der, ser den ingen slike på 4sekund kopler det seg fra, men skal komme tilbake om meldingene tikker inn).
Kan en kabel/kontakt inn til batteriet ha vakkelkontakt mon tro? (i så fall ren spekulasjon)

Warlock

BTW: når du sletter kodene tror jeg bilen rett og slett bare prøver på nytt, og på det forsøket går det fint.

Marsto

Ja akkurat, men kontaktor innslagene starter ikke helt på nytt når feilkodene slettes. De bare fullfører siste sekvens. Når den går i power limit kan man lett høre at siste del av kontaktor innslagene stopper opp. Det som kan være interessant er om denne pluggen kan ha noe ned saken å gjøre?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Ikke en umulighet med fukt/irr i kabler nei... Den pluggen der er vel ledningsnettet videre til batteriet.

Ha bladd litt i CAN-meldingene, o det ser ut som det tar litt tid før ting våkner og får de verdier de skal ha.. mulig den ikke liker nøkkelen blir vridd om så fort? Jeg vet ikke om det bør ha så mye å si dog. Kanskje prøve en scan med å sette på tenningen til "kjør" (posisjon 2) , telle til 3 før man vrir over på "Start" (posisjon 3) ?

Jeg har ikke så mye mer å komme med her utover det vi allerede har diskutert...

Arnie

Ifølge sønn Øystein (jobbet på Think) anbefales opmvridning av tenningsnøkkel "i rolig tempo", det vil si en liten pause før siste trinn i omvridning. Spesielt for biler med Li-batteri.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Marsto

Hei til dere. Ja, det som er et viktig spørsmål er hvordan man skal gjøre dette: Nøkkel blir aldri vridd om fort slik jeg oppfatter min rutine. Jeg har forstått det slik at sekvensen dette skal gjøres i er:
1. Nøkkel settes inn i tenningslås. 
2. Nøkkel vrides rolig over til rattlås åpner og neste steg til instrumentene lyser opp.
3. Når starter venteperioden hvor alle instrument/kontroll lys skal slukke og indikatorlampe for nok batterispenning skal lyse opp. Grønn bil lyser aldri opp før start men kun når tenning settes på. Den røde batteri indikator lampa lyser opp etter en stund.
4. Nå kan bilen startes.

Warlock: Jeg har aldri vridd bilen over til start når jeg har kjørt Savvycan diagnose eller de andre programmene. Kun til pos.2 tenning på

Det er slik jeg gjør det alltid.
Er det noen som får både grønn bil og rødt lys i batterilampa før start eller bare grønn bil, kanskje?
Bildet viser hva som lyser i indikator rekka før start her.
Edit: Hos meg lyser den grønne bilen opp etter at bilen er startet. Den er klar til å settes i gir å kjøre.

 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

hmm, mulig jeg leser noe galt her da.
Men det tar i alle fall noen sekunder fra SavvyCAN starter til den gir først timeout på precharge motstand, og dernest noen sekunder til til den sier maks retries på forsøket...
Jeg trodde at PowerLimit ble resatt når man skrudde av bilen og man gjorde et nytt forsøk fra start. SavvyCAN lagrer jo alle meldinger fortløpende og på den måten kan man lese en historie på hva som skjer (med en del arbeid for å prøve å forstå alle de tusenvis av linjene)

Det interessante er nok å kunne få en logg av da feilen oppstår, så fra start, og gjennom hele prosessen, helst første gang det skjer. Da inklusive både tenning på, "start" og "kjør" og helt til bilen skrus av igjen... På den måten kan man gjøre et forsøk på å finne ut hva som går galt, i alle fall om man ikke skal ta ned batterikassa og se om man ser noe fysisk som ikke ser rett ut.
Om ikke ser vi jo bare opp igjen og opp igjen på de samme feilkodene som sier precharge feilet, og det kommer vi ingen vei med om vi ikke gjør noen endringer på den :)

Marsto

Akkurat, det du beskriver stemmer veldig godt og det er som du sier at bilen ofte går i power limit på første forsøk, er borte på andre forsøk, men ikke alltid. I går var ikke det mulig men uten å slå av tenning, forsvant feilen når jeg koblet opp Think Techsenter og slettet alle feilmeldingene. Da klikket siste sekvens av kontaktorene inn og bilen var startklar. Det som er interessant er at det nå dukket opp en feilkode som ikke ser ut til å ha direkte precharge tilknytning. Nå kom også NO PCU DATA FAULT. Uten å ha peiling på hva som utløser den feilen tenker jeg den må komme fra pcu via kabelpluggen som jeg viste bilde av. Tenker at det er greit å ta en runde med den pluggen og se om jeg kan se tegn til fukt. Jeg er ikke spesielt motivert for å sette i gang en ny jobb med batteriet men hvis det er eneste mulighet så må man vel det for å komme videre.           
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA