Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. mai 2024, klokken 07:09
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:10Generelt er jeg imot kompliserende regelverk som har lite reell samfunnsnytte.
Ja enig i det. Men ikke når det gjelder forhold knyttet til brannfare. Der er jeg for flest mulige sikkerhets lag, hvis det gjør det sikrere
Vi er jo her uenige i risiko, dvs produktet av sannsynlighet og konsekvens.

Eksemplene over viser at man heller burde gjort noe med gamle shuko-støpsler heller enn flisespikke på elbil-laderne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tronde

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:10Jeg vil tro de fleste her mener det er unødvendig å ta hensyn til søkte scenario.

Hva er det som er søkt når man vet at adaptere brukes, selv om det ikke er tillatt?
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:10B-vern kravet er jo ett godt eksempel der, mange elektriske apparater i huset kan levere likestrøm tilbake på nettet ved feilfunksjon utenom elbiler, men det har aldri vært krav om det før.

Det har heller ikke vært produkter i bolig som har mulighet til å levere så mye energi i form av likestrøm tilbake, og de tidligere eksisterende produktene har ikke vært utsatt for samme klimabelastning som en bil. Inverterstyrte varmepumper og induksjonsovner er heller ikke noe som har hatt stor utbredelse tidligere.

Da begynner man med å stille skjerpede krav der hvor risiko vurderes som størst, for å legge til nye områder når kostnad går ned. Dette er akkurat det samme som da man begynte med jordfeilvarler på hele huset, for nå i prsksis å ha jordfeilbryter på hver eneste kurs. DC-vern og elbillading er ikke et særnorsk fenomen.

I normsammenheng er elbillading fortsatt på babystadiet, for det er ikke mer enn litt over ti år siden de bilene begynte å bli synlige på veien.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:10Og så synes jeg det er merkelig at NEK skal blande seg opp i funksjonelle hensyn (krav om sikring foran hver ladeboks f.eks). Hvorfor skal jeg måtte trekke to ekstra kurser ut i garasjen for å lade bilene mine samtidig.

Du vil nok finne hovedårsaken i overordnet norm. NEK har så vidt jeg vet ikke krevd unntak for separat overlastvern.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:10Unnskyldningen om at det finnes mange schuko allerede holder heller ikke vann. Det kunne fint vært innført krav for nye installasjoner, og det meste her handler jo om bakenforliggende, ikke selve støpselet.

Nei, problemet med Schuko er ikke bakenforliggende problemer. Schuko har ikke stor nok strømføringsevne til å tåle høy last over tid. De er testet for å tåle 16A i en time, uten at temperaturen stiger mer enn 45 grader C. 45 grader opp er MYE, og gjentatte temperaturendringer dreper både plast og fjærkraft i kontaktene.

Hva slags nye krav kunne vært innført når det gjelder Schuko?
Å gå over til en annen type er total galskap. Det er en grunn til at stikkontakter og støpsler for forbrukerkurser opp til 16A ikke dekkes av lavspenningsdirektivet, for det ville medført at alle typer ville blitt lovlige i alle land i EU/EØS med et totalt kaos til følge. Det samme gjelder forsåvidt komfyrkontakter.

Bare i Tyskland er det mer enn 43,4 mill boliger. Prøv sette opp et realistisk antall Schuko som finnes der når man veldig konservativt regner med minst ti stikk i hver bolig, og legger på med alle offentlige bygg og næring i tillegg. Vi ender opp med noen milliarder stikk der, og veldig mange milliarder i hele Europa, og da finner man ikke på å innføre noe nytt, bare for at noen vil lade bilen i ei stikkontakt. Da stiller man heller krav på bilens ladeutstyr.

Schuko funker helt fint til det de er laget for, nemlig å gi ut opp til 16A til produkter som trekker mye strøm i kort tid. Permanente laster kan helt utmerket koples fast.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 06:10Kort sagt mye som gjør produkter og installasjon dyrere, vanskeligere og hindrer innovasjon.

Generelt er jeg imot kompliserende regelverk som har lite reell samfunnsnytte.

Jeg klarer i alle fall ikke å se hva som er innovativt i den måten Easee har bygget sin hardware. De har valgt så dårlige løsninger som det er mulig å gjøre hvis produktet skal ha funksjon for sikkerhet. Det er en grunn til at verden har satt krav om sammenkoplede kontakter med høy brytevne i vern, og det er på grunn av erfaringer som har blitt samlet opp over tid.

turfsurf

Søkt som at folk med viten og vilje bryter loven. Det er litt som å kreve at man skal overleve en frontkollisjon i toppfarten til bilen, for folk kan jo kjøre så fort?

Jeg trodde argumentet for b-vern var at likestrømmen kan sett a-vern ut av spill? Da spiller vel ikke energipotensialet noen større rolle. Og hvor mange uhell / potensielle uhell har skjedd med likestrøm tilbake på nett og elbillading?

Når det gjelder schuko så var det i konteksten å kreve b-vern bak, det har ikke noe med selve støpselet. Å si at schuko fungerer helt fint til det den er designet for er vel i grenseland. Har sett alt for mange svidde stikk og støpsler t.o.m. i nye hus, etter bare å ha stått koblet til en vaskemaskin eller tøreketrommel. Innføring av nye standarder gjøres hele tiden, man må bare leve med begge deler i en periode.

Innovasjon i form av funksjonalitet og fleksibilitet er det jeg snakker om. Det har gjerne kryssende akser med sikkerhet, det handler om å finne en balanse. Det skal være sikkert nok, ikke sikkert for å tilfredsstille sikkerhetsparanoide elektronerder eller en bransje som svømmer innover (for ordens skyld, ikke rettet mot deg).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tronde

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:02Søkt som at folk med viten og vilje bryter loven. Det er litt som å kreve at man skal overleve en frontkollisjon i toppfarten til bilen, for folk kan jo kjøre så fort?

Det tok noen år før folk så poenget med Euro NCAP også, for å holde oss til bil. Hvorfor kan ikke folk bare holde seg på veien, og ikke kjøre for fort?  Eller holde seg edru når de kjører bil? Jeg er gammel nok til å huske en god del av kommentarene som kom da de begynte med krasjtester. Eller enda verre da det ble påbudt med sikkerhetsbelter. Det skulle vært i dag med alle på internett...

Når vi ser hvordan folk bruker skjøteledninger, er ikke bruk av adaptere på ladebokser noe som kan overraske. Du klarer ikke å se det, men veldig mange av dem som jobber med elektro ser at det fremstår som helt fornuftig for mange lekfolk. Det krever ikke mer i normene enn at man setter samme krav til strømtålighet i et innebygget jordfeilvern i ladeboksen, som i et separat på utsiden. Kostnadsøkningen er fullt forsvarlig målt opp mot potensiell farereduksjon.

Nå var adaptere bare en av flere ting som ESV mente at Easee burde tatt med i risikovurderingen. Det at Easee Charge kan sikres med 80A stiller også store krav til strømtålighet, for en jordfeilbryter skal fortrinnsvis overleve kortslutning mellom fase og jord i et TN-anlegg, og med 80A forankoplet kan den kortslutningsstrømmen uten problemer bli veldig mye større enn det dobbelte. Da må man forvente ekle spørsmål når man velger releer som ikke er beregnet for bruk i jordfeilbrytere, og i tillegg velger å bruke dem i strid med databladet. Man må forutsette at ladekabler får feil, og også at det skjer katastrofer i bilens elektronikk. Adaptere er bare en liten brikke i alt som kan forventes å gå galt over noen års bruk.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:02Jeg trodde argumentet for b-vern var at likestrømmen kan sett a-vern ut av spill? Da spiller vel ikke energipotensialet noen større rolle. Og hvor mange uhell / potensielle uhell har skjedd med likestrøm tilbake på nett og elbillading?

Det stemmer at hensikten er å hindre blokkering. Energipotensialet i seg selv ikke årsaken til lekkasjestrøm, det er korrekt. Men elbiler har høy indre spenning og blir utsatt for veldig ugunstig klima som gjør lekkasjestrømmer veldig mye mer sannsynlig enn noe som står innomhus. Elbiler blir utsatt for degradering som alt annet, og vi kan forvente at isolasjonen vil bli dårligere over bilens levetid. Når shit happens kommer energinivået og biter oss kraftig bak hvis vi har jukset.

Matingen til ladeboksen er også typisk sikret mye høyere enn vanlige kurser, så det er nokså kritisk at en jordfeilbryter faktisk løser ut.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:02Når det gjelder schuko så var det i konteksten å kreve b-vern bak, det har ikke noe med selve støpselet. Å si at schuko fungerer helt fint til det den er designet for er vel i grenseland. Har sett alt for mange svidde stikk og støpsler t.o.m. i nye hus, etter bare å ha stått koblet til en vaskemaskin eller tøreketrommel. Innføring av nye standarder gjøres hele tiden, man må bare leve med begge deler i en periode.

Svidde støpsler i produkter av typen vaskemaskiner og tørketromler har veldig ofte sin årsak i dårlig crimp mellom leder og pinnen i støpselet på de helstøpte støpslene. Det har ikke noe med selve schuko å gjøre. Det finnes selvfølgelig stikkontakter som er feilprodusert, men feil i pluggene er ikke uvanlig. Jeg har sprettet opp flere av dem som har blitt svidd, og alle har hatt dårlig crimp. Når pinnen blir varm, sprer varmen seg over i stikkontakten som også blir svidd, og gjerne får dårligere fjærkraft, og da går det fort veldig galt videre.

Det er totalt urealistisk å bytte ut schuko (og de med pinnejord som i praksis er samme kontruksjon) med noe annet for 16A kurser i Europa. Det er så enormt store mengder i bruk at det å begynne med noe annet vil bli kaos.

Danskene har tradisjonelt ikke brukt schuko. De har hatt sin egen standard kjent som "LK". Nå har de akseptert schuko, med en del uheldige problemer til følge på grunn av to standarder som ikke er kompatible.

Trenger man noe som er mer solid til maskiner ol. finnes rundstiftkontaktene (CEE 316-serie) som tåler mye mer juling.

Hvis man bruker schuko som den er tenkt å brukes, og ikke jukser med pluggene, er den helt fin.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. mai 2024, klokken 23:02Innovasjon i form av funksjonalitet og fleksibilitet er det jeg snakker om. Det har gjerne kryssende akser med sikkerhet, det handler om å finne en balanse. Det skal være sikkert nok, ikke sikkert for å tilfredsstille sikkerhetsparanoide elektronerder eller en bransje som svømmer innover (for ordens skyld, ikke rettet mot deg).

Jeg ser veldig lite paranoia i regelverket for ladebokser. Ja, det kan diskuteres om behov for to separate kurser for samme private garasje. Jeg er ikke installatør, men kan nok se at det burde gå an å argumentere for et avvik fra NEK i slike tilfelle.

De overordnede normene ser nokså fornuftige ut for meg. Jeg klarer ikke å finne logikken i hvorfor Easee har valgt en så dårlig releløsning for noe som skulle være en sikkerhetsfunksjon, bortsett fra kostnad.

Releer er en av de aller eldste elektrotekniske komponentene vi har, og det har alltid vært problemer med dem når de brukes feil. Hvis man ser i databladene for releer, vil man ofte se at det finnes veldig mange ulike kontaktmaterialer, og også ulike utforminger av kontaktsettet å velge mellom for et rele som ser helt likt ut på utsiden. Det et kun typenummeret som skiller der, mens innmaten kan være fullstendig ulik. Det er veldig gode grunner for at det er slik, for det er så mange måter å tråkke i baret på når man skal velge et rele.

*

Det er mange som mener at Elsäkerhetsvetket er totalt opphengt i sikkerhet og gjør mest mulig for å lage trøbbel. Jeg er ikke enig, og etter min mening ville ikke sikkerhetsfreaker publisert rapport som den jeg legger ved her. Konklusjonen er på side 91, men det skader ikke å lese litt av det som er foran heller.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

turfsurf

Sitat fra: tronde på onsdag 22. mai 2024, klokken 01:48Hvis man bruker schuko som den er tenkt å brukes, og ikke jukser med pluggene, er den helt fin.
Så på den ene siden skal man ved design av ladebokser ta hensyn for at folk kan bruke den både ulovlig og uhensiktsmessig, mens schuko er helt grei fordi den skal brukes hensiktsmessig? Nå møter du deg selv i døren så det smeller.

Problemet med schuko er jo at de brukes uhensiktsmessig. Lading av elbiler med UMCen hengende ned er jo en klassiker. 2 kW varmeovner på full pupp for å varme opp garasjer en annen.

Må si jeg er mye mindre skeptisk til at det skal skje noe galt når jeg fyrer opp motorsagen i garasjen på easee boksen enn når tørketrommelen har gått for full pupp i tre timer.

Og er fremdeles uenig med deg i at det er umulig å bytte ut schuko. Trøblete ja, men over en 20-30 års periode bør det være gjort.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatDet tok noen år før folk så poenget med Euro NCAP også, for å holde oss til bil. Hvorfor kan ikke folk bare holde seg på veien, og ikke kjøre for fort?  Eller holde seg edru når de kjører bil? Jeg er gammel nok til å huske en god del av kommentarene som kom da de begynte med krasjtester. Eller enda verre da det ble påbudt med sikkerhetsbelter. Det skulle vært i dag med alle på internett...
NCAP, ja slik var det før ;D og du gir her en fin sammenligning tronde.

Jeg liker NCAP :+1: og jeg liker gitte standarder. Enten det er ladeboks standarder eller bilkrasj tester.

tronde

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. mai 2024, klokken 05:28
Sitat fra: tronde på onsdag 22. mai 2024, klokken 01:48Hvis man bruker schuko som den er tenkt å brukes, og ikke jukser med pluggene, er den helt fin.
Så på den ene siden skal man ved design av ladebokser ta hensyn for at folk kan bruke den både ulovlig og uhensiktsmessig, mens schuko er helt grei fordi den skal brukes hensiktsmessig? Nå møter du deg selv i døren så det smeller.

Problemet med schuko er jo at de brukes uhensiktsmessig. Lading av elbiler med UMCen hengende ned er jo en klassiker. 2 kW varmeovner på full pupp for å varme opp garasjer en annen.

Må si jeg er mye mindre skeptisk til at det skal skje noe galt når jeg fyrer opp motorsagen i garasjen på easee boksen enn når tørketrommelen har gått for full pupp i tre timer.

Og er fremdeles uenig med deg i at det er umulig å bytte ut schuko. Trøblete ja, men over en 20-30 års periode bør det være gjort.

Du vil åpenbart ikke forstå.

Når jeg skrev "ikke jukser med pluggene" bør det være åpenbart at det ikke har noe å gjøre med hva man kopler til når jeg rett før beskrev at problemet med svidd schuko i vaskemaskiner og tørketromler i hovedsak skyldes feilproduserte plugger, og ikke bruken av kontakten. Ett problem med de pluggene som blir crimpet på, er at det skal være ulike plugger for ulike kabeltverrsnitt. Klarer produsenten å crimpe plugg for 1,5 kvadrat på 1 kvadrat leder, er det å be om trøbbel. Det problemet har absolutt ingen ting å gjøre med schuko, for alle andre typer ville fått samme varmgangen ved feil crimp.

Schuko er gammel, og ville helt sikkert ikke blitt bygd slik i dag. Ladeboker er nye, og tar inn i seg at teknologien har utviklet seg. Det er jo det du vil, at man skal ta hensyn til det, men det må også være en realisme i de valgene man gjør.

Hvorfor henger du deg så opp i det med adaptere? Det krever ingen ekstra kostnad å bygge ladebokser som tåler dem hvis boksen tåler alt det andre den skal tåle, og de er bare ett eksempel av mange ting som kan gå galt, og som en jordfeilbryter må tåle. Problemet kom opp fra ESV fordi Easee har driti seg ut så utrolig totalt når de bygde de boksene. Boksene har problemer med å tåle kortslutning mot jord i TN-anlegg også. Mener du at man skal kutte ut jordfeilbryteren fordi kravene for å overleve den kortslutningen er akkurat like store som om det ble kortslutningen i et adapter?

Det er åpenbart at flere av dere ikke har lest saksdokumentene, for da ville dere visst hvorfor ESV har kommet frem til sin konklusjon. Det at dere henger dere opp i små bryddstykker viser at dere er helt ute av stand til å se helheten.

Bytte ut schuko som standard kontakt? Get real.

Har du den minste ide om hva det vil bety i praksis å ha flere milliarder kontakter med ulik standard i samme system? Problemet med schuko er marginalt i de aller fleste andre land enn Norge. Det er ingen andre som har så mye høy langvarig last som det vi har.

Nå kommer elbiler i Europa, men de er så mye senere ute enn oss, så de klarer helt fint å få folk til å lade uten schuko. At Norge skal forkaste schuko fordi noen på død og liv skal lade bilen i dem, kommer aldri til å skje. Danskene fant ut at egen standard i et hav av schuko lagde alt for mange problemer, så det er dårig logikk i at vi skal gå for noe eget helt alene.

Norge har litt mer enn 1% av europas befolkning. Prøv å få de andre til å bytte stikk fordi du vil lade bilen ei vanlig stikkontakt...

Schuko og de fransk/polsk/belgiske med pinnejord er er i praksis kompatible for forbruker, for nå er de hybride pluggene som støtter begge helt vanlige. Begge er like dårlige på strømføringsevne, men mer enn gode nok for de andre landene.

Absolutt alt som har med strøm å gjøre, har risiko. Det er ikke noe problem å svi av et hus med et 1,5V AAA batteri. Alle elektriske produkter kan feile. Derfor tar produktnormene høyde for de mest vanlige måtene feil kan oppstå på, og forsøker å bygge inn et økonomisk forsvarlig hinder for katastrofe. Det er ingen normer for konsumentprodukter som sikter på null risiko, men de prøver å fange opp katastrofene. Schuko er langt unna katastrofe. Selv om plasten blir svidd, er ikke det det samme som automatisk brann. Normene har krav om flammehemmere som reduserer risikoen mye, selv om den ikke blir null.

Det at Easee prøver å få verden til å tro at det er innovativt å velge så dårlig løsning som det går an å få til, bekrefter bare at Christoph Erni som er leder i normkomiteen for ladebokser i IEC er inne på noe når han seier "ungenügenden technischen Sachverstand" om noe av det de har kokt i hop.

https://www.elektroauto-news.net/news/sicherheit-easee-wallboxen

daktari

Det du ikke klarer er å forsvare hvorfor Easees løsning er så risikabel.

Sannsynlighet for feilbruk av schuko er høy. Konsekvensen er høy. Risiko blir da høy. Mitigerende tiltak, som overvåking etc finnes ikke.

For Easee er sannsynlighet veldig lav. Konsekvens høy. Risiko blir da lav. Mitigerende tiltak finnes implementert, som overvåking av div parametre og andre tiltak.

Det er inkonsekvent hvordan man tenker sikkerhet her ja.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tronde

Sitat fra: daktari på onsdag 22. mai 2024, klokken 15:50Det du ikke klarer er å forsvare hvorfor Easees løsning er så risikabel.

Sannsynlighet for feilbruk av schuko er høy. Konsekvensen er høy. Risiko blir da høy. Mitigerende tiltak, som overvåking etc finnes ikke.

For Easee er sannsynlighet veldig lav. Konsekvens høy. Risiko blir da lav. Mitigerende tiltak finnes implementert, som overvåking av div parametre og andre tiltak.

Det er inkonsekvent hvordan man tenker sikkerhet her ja.

Ladebokser er et nytt produkt. Da tar man hensyn til oppsamlet kunnskap om dum bruk, og legger det inn i normene.

Schuko er gammel og har kjente svakheter. Problemet er at utbredelsen er så enormt stor. Da må man vurdere kost opp mot risiko. Risiko er størst i Norge hvor noen på død og liv skal bruke den uansett, men den risikoen er svært lav når man ser hele Europa under ett. Da forblir schuko standardkontakten. Verden er nemlig mye større enn Norge, og det at det er mange som er mindre begavet her, betyr ikke at resten av Europa er slik.

Det er du som ikke klarer å redegjøre for hva som er bra med Easees releløsning. Elsäkerhetsverket har skrevet mye om hvorfor den er dårlig. Begynn med å tilbakevise dem punkt for punkt.

Saken med Easee har egentlig ikke noe med ladebokser å gjøre, borsett fra litt småplukk med tvilsom overspenningsklasse på pilotsignalet. Saken er i all hovedsak om en jordfeilbryter som er alt for dårlig til at den kan fungere som nettopp det.

Normene for jordfeilbrytere er også basert på oppsamlet kunnskap om releer over lang tid, og alle som har praktisk erfaring med releer og høy strøm er helt på linje med Elsäkerhetsverket. Den valgte løsningen er helt i strid med hva man vet om releer, og hva de kan bli utsatt for i en jordfeilbryter.

Det hjelper ikke å måle temperatur i boksen, for en solid kortslutning dreper dårlige releer. De har selv levert testrapporter som viser det. De har ikke en gang test av strømsensoren. Det er toal logisk havari å kalle noe jordfeilbryter uten den testen som er et absolutt krav i alle relevante normer.

Og - nok en gang: Det med feil bruk er bare en bitte liten del av det de skulle tenkt på. De krasjer totalt med de releene som er uegnet, og som blir brukt feil. De krasjer når de ikke tester med feilstrøm.

Når de selger et produkt som har med sikkerhet å gjøre, må de faktisk akseptere at de må bevise noe som holder vann. Det har de tydeligvis fortsatt ikke klart, for den nye boksen selges ikke som jordfeilbryter. Kan du si noe fornuftig om akkurat det? Hvorfor gjør de ikke det hvis alt er OK?

tronde

Her har vi et innstøpt vaskemaskinstøpsel som er i ferd med å dø. Det ble lunkent, og var langt i fra å være varmt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vi ser at kordelene i de strømførende lederne har fått blåaktig farge. Det er et typisk tegn på varmgang. Det var dårlig crimp, for jeg kunne bevege kordelene ut og inn, men ikke så dårlig at jeg kunne trekke dem helt ut. Fargen på kordelene skulle vært ren kobberfarge slik som jordledningen har.

Selv om dette er schuko, så skyldes ikke denne varmgangen schuko. Dårlig crimp ville gitt varmgang uansett. I løpet av noe tid (avhenger av brukstid på vaskemaskinen) ville presset mot kordelene blitt dårligere, og varmgangen økt, for til slutt å bli så varm at det sprer seg inn i stikkontakten i veggen.

Jeg har byttet flere slike innstøpte støpsler på vaskemaskiner, og noen tørketromler. Hvis en stikkontakt blir svidd med slike produkter er dårlig støpsel første mistenkte. For tunge langvarige laster som varmtvannstank og panelovner er det også verdt å mistenke stikkontakten. Svidd stikkontakt skal uansett byttes, men det kan være greit å prøve å finne rotårsaken også.

Det er aldri feil å legge hånden på slike støpsler mens apparatet er aktivt og trekker mye strøm. Blir det lunkent, er det et dårlig tegn. Hvis den ene siden er merkbart varmere enn den andre er det mindre tvil. Man har lov til å bytte støpsel selv, hvis man mener seg kapabel. Hvis det fortsetter å bli lunkent etter bytte er det godt trolig med trøbbel stikkontakten. Det er ofte mulig å få et inntrykk av varmgang ved å skru av dekselet, som man har lov til å gjøre. Jeg blander meg ikke inn om noen gjør mer selv, men jeg vet om folk som har lært at det er smart å ta sikringen først. Fortrinnsvis den rette. Learning by doing, er det noe som heter  :o

turfsurf

Sitat fra: tronde på onsdag 22. mai 2024, klokken 14:41Du vil åpenbart ikke forstå.

Når jeg skrev "ikke jukser med pluggene" bør det være åpenbart at det ikke har noe å gjøre med hva man kopler til når jeg rett før beskrev at problemet med svidd schuko i vaskemaskiner og tørketromler i hovedsak skyldes feilproduserte plugger, og ikke bruken av kontakten. Ett problem med de pluggene som blir crimpet på, er at det skal være ulike plugger for ulike kabeltverrsnitt. Klarer produsenten å crimpe plugg for 1,5 kvadrat på 1 kvadrat leder, er det å be om trøbbel. Det problemet har absolutt ingen ting å gjøre med schuko, for alle andre typer ville fått samme varmgangen ved feil crimp.

Schuko er gammel, og ville helt sikkert ikke blitt bygd slik i dag. Ladeboker er nye, og tar inn i seg at teknologien har utviklet seg. Det er jo det du vil, at man skal ta hensyn til det, men det må også være en realisme i de valgene man gjør.

Hvorfor henger du deg så opp i det med adaptere? Det krever ingen ekstra kostnad å bygge ladebokser som tåler dem hvis boksen tåler alt det andre den skal tåle, og de er bare ett eksempel av mange ting som kan gå galt, og som en jordfeilbryter må tåle. Problemet kom opp fra ESV fordi Easee har driti seg ut så utrolig totalt når de bygde de boksene. Boksene har problemer med å tåle kortslutning mot jord i TN-anlegg også. Mener du at man skal kutte ut jordfeilbryteren fordi kravene for å overleve den kortslutningen er akkurat like store som om det ble kortslutningen i et adapter?

Det er åpenbart at flere av dere ikke har lest saksdokumentene, for da ville dere visst hvorfor ESV har kommet frem til sin konklusjon. Det at dere henger dere opp i små bryddstykker viser at dere er helt ute av stand til å se helheten.

Har du den minste ide om hva det vil bety i praksis å ha flere milliarder kontakter med ulik standard i samme system? Problemet med schuko er marginalt i de aller fleste andre land enn Norge. Det er ingen andre som har så mye høy langvarig last som det vi har.

Klart mange av problemene med schuko handler om dårlige støpsler, men det handler og om dårlig kontakt mellom selve pinnene og kontakten. Har da sett nok plugger med svimerker på pinnene.

Men tror du virkelig schuko kommer til å leve evig? Å bytte standard handler bare om tid. Det har vært gjort i stor skala på datautstyr flere ganger. Man gjør det over flere år (dekader).

Ingeniøren

Brukes vel pinner i ladekontaktene og, samt en haug andre steder. Kan ikke se at god/dårlig krymp skulle være så forskjellig fra schuko ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Radial

Største forskjellen på Schuko og andre (kraftigere) rund-stift løsninger, er at pinnene i en Schuko ikke dekker hele pinnen når den brukes.

På alle andre stikk med runde pinner, så brukes hele arealet på pinnen.

Stor kontaktflate er ofte en av nøklene til høyere sikkerhet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tronde

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. mai 2024, klokken 06:10
Sitat fra: tronde på onsdag 22. mai 2024, klokken 14:41Du vil åpenbart ikke forstå.

Klart mange av problemene med schuko handler om dårlige støpsler, men det handler og om dårlig kontakt mellom selve pinnene og kontakten. Har da sett nok plugger med svimerker på pinnene.

Men tror du virkelig schuko kommer til å leve evig? Å bytte standard handler bare om tid. Det har vært gjort i stor skala på datautstyr flere ganger. Man gjør det over flere år (dekader).

Problemet med svidd schuko er i hovedsak et norsk fenomen. De sa det samme i webinaret. Europeiske normfolk forsto problemet først når noen begynte å lade biler.

Norge har litt mer enn 1% av befolkningen, 98++% bor et sted hvor problemet i praksis ikke eksisterer. Da bytter ikke de system. Hvis vi skal bytte system over tid, slik du synes å mene, må vi enten få produsentene til å sette på norsk standard på utstyret sitt, eller la nordmenn bytte støpsel selv.

Det første er mulig, for Sveits har egen standard, men til gjengjeld kun ett system. Vi vil måtte leve med to systemer i flere ti-år, og det medfører at mange må bytte støpsler selv, selv om de burde holde seg langt unna. Lover ikke godt for bedre elsikkerhet, som må være hovedmålet for å bytte.

Danskene sliter med sitt dobbeltløp med LK og schuko, men de fant det vanskelig å tviholde på LK når de også er et lite mikroland i et stort hav av schuko og pinnejord som i praksis nå er kompatible med hybridstøpslene.

Da fremstår det mye mer fornuftig å stramme inn på hva som kan brukes med pluggbar kontakt. Folk ser stort sett poenget når de selv har opplevd svidd kontakt på varmtvannstanken, og nå som varmepumper øker kraftig, går antallet med kraftige panelovner i bruk ned. Det var en periode hvor mange varmtvannstanker fra Oso brant, noen med fatale konsekvenser, men der var det dårlig crimp i en intern kopling som var årsaken, og ikke schuko.

Da står vi i praksis igjen med elbillading som mulig tung last. Jeg tviler på at mange med moderne biler vil velge schuko som primærlading. Ladebokser gir flere fordeler og høyere effekt. Det kryr av elbiler i nabolaget, men jeg ser kun ett sted som har ladeklumpen hengende, og de har en hybrid med lite batteri. Det kan godt være at de lader med lav strøm, for den blir uansett full på kort tid.

Alle andre i nærheten har ladeboks.

Når tunge laster blir faset ut, står vi igjen med produksjonsfeil slik jeg viste på bildet, men det skal en god del til før det blir reelle katastrofer, for folk reagerer når vaskemaskinen begynner å leve sitt eget liv på grunn av strømproblemer.

Radial

Jaja, "Home" ble til slutt Core?

Fremdeles "godkjent" med 80A forankoblet vern og greier?

https://easee.com/no/produkter/ladebokser/charge-core/

Der det er en TU artikkel om det også, men brukt opp gratis artikkelen min denne uka🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA