Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Ingeniøren

Men det står og, og er det politikk at de ikke valgte ta dette med i sammendraget, at salgsforbudet forsatt gjelder men at Easee kan klage...

Mao, det er ikke lov å installere noen som ikke er montert allerde....

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. april 2024, klokken 09:35Men det står og, og er det politikk at de ikke valgte ta dette med i sammendraget, at salgsforbudet forsatt gjelder men at Easee kan klage...

Mao, det er ikke lov å installere noen som ikke er montert allerde....


Jepp, og derfor var det dumt å vente til etter avklaringen. Bedre å få tilgivelse enn tillatelse.

Men nå virker det jo som om de nye og gamle boksene er så godt som identiske, så å installere en gammel enhet men med nytt klistremerke for den nye enheten, og få ny dokumentasjon, så er det i praksis ny boks! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 25. april 2024, klokken 11:03Men nå virker det jo som om de nye og gamle boksene er så godt som identiske, så å installere en gammel enhet men med nytt klistremerke for den nye enheten, og få ny dokumentasjon, så er det i praksis ny boks! ;)
Nettopp RJK :+1: bra det



RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


daktari

"Vi føler oss nå sterkere enn noensinne, og sitter igjen med det som sannsynligvis er den mest gjennomtestede og dokumenterte ladeplattformen i verden, sier Wilhelmsen."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Ahaa, hjemmesiden deres beskriver bare oppdatert CoC for Lite, ikke ett ord om Home og Charge.

Men artikkelen nevner Home & Charge ser jeg.... vet de er teknisk sett like Lite, men det er lagt inn en effekt-begrensning på 3-fase IT nett .
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tronde

Sitat fra: RJK på onsdag 15. mai 2024, klokken 21:03
Sitat fra: Radial på onsdag 15. mai 2024, klokken 18:53Hva er dette for noe snacks da? 🙂

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/RzRnza/easee-fikk-ny-gladmelding-etter-tester-jordfeilvernet-holder-europeisk-standard
Så flott! Både samsvar med IEC 61008-1 og IEC 62955, slik de har hevdet fra starten! Altså bare erklæringen og merkingen som ikke var gode nok, men produktene er og har alltid vært!

https://www.tu.no/artikler/easee-har-renvasket-jordfeilvernet/547001?utm_source=tufront&utm_content=row0_pos0&utm_medium=32114



Hos Shifter står det

I et teknisk tillegg beskriver Easee at de ved lanseringen av Home og Charge i 2019 henviste til jordfeilvernstandard EN 61008-1 som en del av samsvaret mot ladestandarden EN IEC 61851-1.

I den nye dokumentasjonen vil Easee erklære samsvar med EN IEC 60947-2, i tillegg til deteksjonsdelen av DC-standarden IEC 62955. Alle aspektene av produktene er testet og funnet i henhold til gjeldende krav av akkrediterte testhus, påpekes det.

– Det har vært et tungt år, men vi er takknemlige for at Elsäkerhetsverket gjorde oss oppmerksomme på manglene i dokumentasjonen. Vi føler oss nå sterkere enn noensinne, og sitter igjen med det som sannsynligvis er den mest gjennomtestede og dokumenterte ladeplattformen i verden, avslutter Wilhelmsen.



Altså ingen samsvar med 61008-1, og kun deteksjonsdelen av 62955. Kan fort bli mer popcorn her hvis noen er kresne på 62955.

Electric cars in Norway

Sitat fra: tronde på torsdag 16. mai 2024, klokken 02:23Altså ingen samsvar med 61008-1, og kun deteksjonsdelen av 62955. Kan fort bli mer popcorn her hvis noen er kresne på 62955.
tronde :+1: ser den men det tror jeg ikke blir noe fest brems for si det på den måten ;D

RJK

Sitat fra: tronde på torsdag 16. mai 2024, klokken 02:23
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mai 2024, klokken 21:03
Sitat fra: Radial på onsdag 15. mai 2024, klokken 18:53Hva er dette for noe snacks da? 🙂

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/RzRnza/easee-fikk-ny-gladmelding-etter-tester-jordfeilvernet-holder-europeisk-standard
Så flott! Både samsvar med IEC 61008-1 og IEC 62955, slik de har hevdet fra starten! Altså bare erklæringen og merkingen som ikke var gode nok, men produktene er og har alltid vært!

https://www.tu.no/artikler/easee-har-renvasket-jordfeilvernet/547001?utm_source=tufront&utm_content=row0_pos0&utm_medium=32114



Hos Shifter står det

I et teknisk tillegg beskriver Easee at de ved lanseringen av Home og Charge i 2019 henviste til jordfeilvernstandard EN 61008-1 som en del av samsvaret mot ladestandarden EN IEC 61851-1.

I den nye dokumentasjonen vil Easee erklære samsvar med EN IEC 60947-2, i tillegg til deteksjonsdelen av DC-standarden IEC 62955. Alle aspektene av produktene er testet og funnet i henhold til gjeldende krav av akkrediterte testhus, påpekes det.

– Det har vært et tungt år, men vi er takknemlige for at Elsäkerhetsverket gjorde oss oppmerksomme på manglene i dokumentasjonen. Vi føler oss nå sterkere enn noensinne, og sitter igjen med det som sannsynligvis er den mest gjennomtestede og dokumenterte ladeplattformen i verden, avslutter Wilhelmsen.



Altså ingen samsvar med 61008-1, og kun deteksjonsdelen av 62955. Kan fort bli mer popcorn her hvis noen er kresne på 62955.
Skrev innlegget basert på det som stod hos TU (se bildet), som tydeligvis var langt mindre presise enn hos Shifter!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

At de har samsvar kun med deteksjonsdelen av 62955, betyr vel at de ikke har byttet til reléer som er ihht 62955. Såvidt jeg kan se betyr det blant annet at det skal være mekanisk sammenkobling mellom kontaktene for alle fire ledere (to ledere for enfase bokser). Eksempel:  https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays

Det at Easee bruker separate reléer gjør blant annet at de kan velge faser, og skifte mellom enfase og trefase. Jeg tviler på at konkurrentene som bruker releer ihht 62955 vil akseptere at Easee får den fordelen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

Ref det svenskene tok opp med misbruk av laderne til å koble på annet utstyr (som jeg aldri har sett noen gang). Her sitter jo Easee på ladedata og bør lett kunne identifisere hvilke ladere som benyttes med høy startstrøm og varsle disse "feil" bruk mtp levetid, fare for sveising etc.
Det er i hvert fall mulig å identifisere de laderne som vil være utsatt for dette basert på data fra ladesesjon.

Elbilene har en veldig myk innkobling av lading hvor effekten fra start er minimal og deretter trappes opp til korrekt ladestrøm, for å unngå høy startstrøm (minus muligens noen eldre elbiler).

At Easee identifiserer og følger opp brukere som benytter utstyret på den måten virker fornuftig å implementere i rapporten de skal sende, for det viser at de følger opp områder med spesiell risiko.

Å kunne endre mellom faser håper jeg ikke forsvinner, for det gjør jeg nå og da på hytta mtp effektledd og behov. Mye annen bruk og god tid=lav enfas effekt. Dårlig tid og lite annen belastning=trefas og høy effekt. Nå har appen fått støtte for midlertidig effektendring også, noe som er veldig positivt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tronde

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2024, klokken 10:06Ref det svenskene tok opp med misbruk av laderne til å koble på annet utstyr (som jeg aldri har sett noen gang).

Jeg har lest på svenske forum at borettslag som har byttet ut motorvarmeranlegg til ladeanlegg har delt ut adaptere for kople motorvarmer til ladeboksen. Saken er svensk, og ESV er nok kjent med hva som skjer i Sverige.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2024, klokken 10:06Å kunne endre mellom faser håper jeg ikke forsvinner, for det gjør jeg nå og da på hytta mtp effektledd og behov. Mye annen bruk og god tid=lav enfas effekt. Dårlig tid og lite annen belastning=trefas og høy effekt. Nå har appen fått støtte for midlertidig effektendring også, noe som er veldig positivt.

Det er fullt mulig å lage en ladeboks som både kan manipulere faser og samtidig overholde alle krav. Det krever ett rele til i kretsen som koster penger og tar litt plass. Easee valgte å spare de kronene, og kaller det "innovativt".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA