Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

tronde

Sitat fra: Radial på søndag 18. februar 2024, klokken 22:55Nå kosta vel Easee Charge 2-3x så mye som Home, så vil tro det er en viss forskjell på innmaten?
Kanskje det er andre relèer eller noe i Charge?
Det var trøbbel med dokumentasjonen med Charge også, men med SÅ mye dyrere enheter må det være noen HW forskjeller også.

De er fysisk like. Pris settes ikke ut fra produksjonskost, men fra kundens opplevde fordel. Easee Charge ga svært stor fordel for kunden ved installasjon i store anlegg, og dette kombinert med avansert laststyring rettferdiggjør høyere pris pr. boks. Det er mange produkter som kun skiller på firmware nå, og for en produsent er det genialt. Se litt på biler og ekstra funksjoner som et eksempel.




ToWalkOrDrive

Hei! Noen som gidder å søke på jobben hos oss som CEO? Ingen? Har du spurt alle?
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway


tronde

For å fortsette litt med kranglingen om hvorvidt NEK400 er korrekt eller ikke.

Det er ny artikkel på tu.no
https://www.tu.no/artikler/bransjen-avviser-klager-pa-saernorsk-ladestandard-for-elbiler/544183

Jeg har lest en gang til i den wikien fra Schneider som jeg linket til tidligere
https://www.electrical-installation.org/enwiki/EV_charging_-_electrical_installation_design

Der er det en link videre til et "white paper" fra Schneider som jeg legger ved.
Det er en kommentar om at det finnes ladebokser som lover mer enn hva de kan holde.

Når jeg leser wikien på nytt pluss white-paperet, klarer ikke jeg å se at kravene i NEK400 er feil.

Hvis Schneider har peiling, noe jeg faktisk tror, kan jeg heller ikke forstå hvorfor NEK snakker om unntak, for det de har skrevet inn i NEK400 samsvarer med det Schneider skriver.

Det kunne være interessant med en saklig diskusjon om det Schneider skriver.

Jeg har lest de låste artiklene på TU, og der er det IEC 60364 som brukes som argument for at NEK400 er feil. Schneider viser også til den normen.


jlan

Sitat fra: tronde på søndag 03. mars 2024, klokken 17:03For å fortsette litt med kranglingen om hvorvidt NEK400 er korrekt eller ikke.
Vel jeg er stort sett enig meg deg, så noen krangel får du ikke med meg :).

Det ser ut til at IEC 62955 aksepterer at de interne driftsreléene i en ladeboks benyttes til å koble fra lading basert på en RDC-DD (Residual Direct Current Detecting Device). Men det stilles endel krav til reléene. Blant annet at de skal være mekanisk sammenkoblet. Hvorfor dette kravet er satt vet jeg ikke, men det er gjerne bedre at bilen blir værende fullt tilkoblet hvis et relé sveises, heller enn at kun én faseleder blir liggende inne. Ladeboksen vil jo samtidig be bilen stoppe lading, det kan jo gjøre at jordfeilen forsvinner ogsp.  Det vil vel også gå en alarm, så da vil det være fornuftig å ta sikringen før bilen berøres. Men Easee feiler altså på dette punktet mhp. den norske teksten.

Når det gjelder utkobling på grunn av overlast og AC jordfeil, så kan jeg ikke se at det tillates å bruke kun de interne driftsreléene til dette, hverken i den internasjonale eller norske teksten.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tronde

Sitat fra: jlan på søndag 03. mars 2024, klokken 19:59
Sitat fra: tronde på søndag 03. mars 2024, klokken 17:03For å fortsette litt med kranglingen om hvorvidt NEK400 er korrekt eller ikke.
Vel jeg er stort sett enig meg deg, så noen krangel får du ikke med meg :).
 
Jeg tenkte mest på kranglingen mellom Easee og NEK da jeg skrev det  :) Ser at det kan misforstås.

Jeg ser i kommentarene til siste i TU at NEK meldte inn unntak i 2017. Jeg har ikke elbil, så tidslinje for hvordan lading utviklet seg er litt uklar for meg.

I wikien fra Schneider står at mode 1&2 har krav på kun type A forankoplet. Var mode 2 dominerende i 2017, og at det nevnte unntaket egentlig er basert på det?

IEC 60364 ble oppdatert i 2018, og hvis Schneider har rett mht. til type B eller IEC 62955 så kan jo det kravet ha kommet etter at unntaket ble meldt inn.

Hvis det er slik, ser det ut som om NEK ikke har helt styring heller, for jeg synes ikke de som uttaler seg er spesielt tydelige på alt for mye.

Rav4_EV

Så vidt jeg husker så var det kun krav om jordfeilvern type B i den europeiske normen.
Da valgte NK64 å "utvide" dette til å også gjelde enfaselading og argumentasjonen var at det dominerende IT nettet var å betrakte som 2 aktive faser ved 1-faselading. Dermed fikk de gjennomslag fra jordvernbransjen som ønsket et større marked enn bare ved 3-faselading som ved en likestrømsjordfeil gir en veldig "glatt" strøm der jordfeiltype B løser oppgaven.
Grunnet prispolitkken har dog de fleste ladeboksprodusenter lagt inn en detektor ihht IEC62955 slik at man kan dekke over manglende til et jordfeilvern type A.

Hvorvidt denne vurderingen var riktig er jeg usikker på og ser at Eilef Hugo Hansen ved NTNU kommenterer følgende:

IT-nettet er spesielt ved at selve nettsystemet er isolert fra jord. Ved en enpolet jordfeil vil det likevel kunne gå en vekselstrøm (AC) feilstrøm, fordi den har en returvei til nettet gjennom nettets kapasitanser mot jord. Jeg kan imidlertid ikke skjønne hvordan en likestrøm (DC) feilstrøm skal kunne gå tilbake til nettet, for den kan ikke gå gjennom kapasitansene.


Om NK64 gjorde den fagmessige beste vurderingen tilbake i 2017 er jeg usikker på, men unntaket er varslet på korrekt måte og er sånn sett i tråd med formalitetene.

Dette sidesporet hjelper dog ikke på Easse og er ellers enig med jlans kommentarer over.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tronde

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. mars 2024, klokken 22:00Om NK64 gjorde den fagmessige beste vurderingen tilbake i 2017 er jeg usikker på, men unntaket er varslet på korrekt måte og er sånn sett i tråd med formalitetene.


Jeg tviler ikke på at det som skjedde i 2017 ble håndtert etter boka, men når jeg leser hva Schneider skriver om normen fra 2018 ser det ut som om det nå er et krav om vern som tilsvarer det som står i NEK400. De skriver jo også at det finnes bokser med vern som ikke holder mål i følge normene. Hvis Schneider har rett, betyr det at det NEK400 ikke lenger er dekket av et unntak, men av gjeldende norm selv om teksten ikke er endret siden 2017.

Det må vel gå an for NEK å komme med en mening om dette. Jeg vet veldig godt at lokale normkomiteer ikke kan drive saksbehandling på et forum, men noen må vel kunne bringe spørsmålet inn for noen med uttalerett?

Det virker veldig spesielt for meg at Schneider er så tydelige hvis de ikke har dekning i gjeldende norm.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: tronde på torsdag 07. mars 2024, klokken 19:06...
Det må vel gå an for NEK å komme med en mening om dette. Jeg vet veldig godt at lokale normkomiteer ikke kan drive saksbehandling på et forum, men noen må vel kunne bringe spørsmålet inn for noen med uttalerett?

...
Det ser ut til å vere satt av ein time(!) på webinar 19.mars til dette:
https://www.nek.no/event/trygg-lading-av-elbil-del-1-2024/
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

https://www.tu.no/artikler/easee-legger-klage-om-standard-for-laderinstallasjon-dod/544502
SitatLangeland sier Easee har funnet en løsning som fungerer godt for dem, men at de følger spent med på prosessen videre dersom noen andre vil ta opp stafettpinnen og forfølge saken videre på europeisk nivå.

Selskapet ønsker ikke å si spesifikt hva løsningen er, men etter det TU erfarer skal det være snakk om oppdatert dokumentasjon.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway


Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#1288
Planen levert i dag. Har noen sett planen og kan dele den her?

Kopi:

Må levere plan torsdag
Easee har fått en siste mulighet til å overbevise Elsäkerhetsverket om at ladeboksene er trygge:
Torsdag må selskapet levere en plan for hva de har tenkt å gjøre med de drøyt 100.000 ladeboksene som allerede er installert i Sverige.
– Vi har sendt dem en tiltaksplan tidligere, den var de ikke tilfreds med, så vi jobber fortsatt med å komme til enighet, sier kommunikasjonssjef i Easee, Martin Langeland, til NRK

https://www.tu.no/artikler/easee-ma-levere-plan-for-ladebokser-i-sverige-torsdag/544850

Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA