Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

tronde

Sitat fra: Radial på fredag 16. februar 2024, klokken 11:34https://www.motor.no/aktuelt/svenske-myndigheter-godtar-ikke-easees-handlingsplan/265963

En uttalelse fra Easee ifm siste timers nyhet.

De var forberedt, og har tydeligvis håp om fortsatt "seier" i retten ved å kunne svare ut påpekte feil?

Kan nok komme til å slite. De fikk jo tak i to professorer som visstnok mente "helt trygg", bare for å ende opp med at de ikke har vurdert egenskapen som jordfeilbryter som er det hele saken dreier seg om.

Radial

Sitat fra: tronde på fredag 16. februar 2024, klokken 11:42
Sitat fra: Radial på fredag 16. februar 2024, klokken 11:34https://www.motor.no/aktuelt/svenske-myndigheter-godtar-ikke-easees-handlingsplan/265963

De var forberedt, og har tydeligvis håp om fortsatt "seier" i retten ved å kunne svare ut påpekte feil?

Kan nok komme til å slite. De fikk jo tak i to professorer som visstnok mente "helt trygg", bare for å ende opp med at de ikke har vurdert egenskapen som jordfeilbryter som er det hele saken dreier seg om.

Dette med dioder har vel lite med DC sikkerhet å gjøre?
De er der for å spare styre-elektronikken mot høye spenninger i det relè slipper og magnetfeltet kollapser, og er jo en ganske normal løsning. Enkelte benytter også kondensator i tillegg, zener dioder, resistor, mm... men dette forsinker jo ofte responstiden til relè noe (slipper ikke så fort) og er derfor kanskje ikke så lurt i en sikkerhetskrets.

At dioder knekker relèer har jeg ikke hørt om, at dioden derimot ryker og tar knekken på elektronikken er dog ikke uvanlig, men da får man trøbbel med å bruke boksen?

Veldig spesielt at dette er en sak i mitt hode.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rav4_EV

Sitat fra: Radial på fredag 16. februar 2024, klokken 12:08Dette med dioder har vel lite med DC sikkerhet å gjøre?
De er der for å spare styre-elektronikken mot høye spenninger i det relè slipper og magnetfeltet kollapser, og er jo en ganske normal løsning. Enkelte benytter også kondensator i tillegg, zener dioder, resistor, mm... men dette forsinker jo ofte responstiden til relè noe (slipper ikke så fort) og er derfor kanskje ikke så lurt i en sikkerhetskrets.

At dioder knekker relèer har jeg ikke hørt om, at dioden derimot ryker og tar knekken på elektronikken er dog ikke uvanlig, men da får man trøbbel med å bruke boksen?

Når et rele mister strømmen vil du få en motsatt rettet strøm. Denne strømmen vil kunne ødelegge eller forstyrre elektronikken. Det vanligste er å benytte en friløpsdiode som kortslutter denne motsatt rettede strømmen. Med denne kortslutningen vil du forsinke åpningen av releet. En lysbue over kontaktpunktene blir da hengende lenger og du får større slitasje på kontaktpunktene. Det er mulig å bruke andre typer komponenter for å sørge for å fjerne denne energien raskere.
Nå har Easse valgt friløpsdiode og da blir det som svenskene påpeker søkt å legge frem en test uten at releet er plassert i sine rette omgivelser i ladestasjonen og ta med den forsinkende åpningen og dertil risiko en friløpsdiode utgjør.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tronde

Sitat fra: Radial på fredag 16. februar 2024, klokken 12:08
Sitat fra: tronde på fredag 16. februar 2024, klokken 11:42

Dette med dioder har vel lite med DC sikkerhet å gjøre?

Nei, dette er ikke veldig spesielt. Som du sier, er diodene der for å "drepe" den induserte spenningen som kommer av at magnetfeltet kollapser. Problemet med å bruke friløpsdioder, er at det vil gå en avtagende strøm i relespolen så lenge magnetfeltet blir "utladet". Det betyr at holdekraften i releet avtar i den tiden, og presset på kontaktene blir mindre og mindre inntil de slipper. Stor strøm og lav holdekraft dreper relekontakter veldig mye fortere enn hvis holdekraften var slik den ville vært uten friløpsdiodene.

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. februar 2024, klokken 09:06Ja hvorfor har vi egentlig standarder og regler for ting og tang...
For at myndigheter og standardiserings organer skal kunne rettferdiggjøre sin eksistens?  ;)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Det som sies her om releer og friløpsdioder er korrekt, men ved normal bruk av ladeboksen til å lade bil, er det et mindre problem i praksis enn om man kobler inn adaptere for å kjøre kompressor eller snøfres, som ESV peker på. Grunnen er jo at bilens ombordlader også har releer, og ladeboksen vil som regel ikke slå inn eller ut lasten når det faktisk går strøm, og da blir det heller ingen lysbue.

Nå skal ikke det være en unnskyldning for at Easee har gjort et for enkelt og dårlig design, men det er nok også grunnen til at ESV ikke har nedlagt bruksforbud, og videre at de har fokusert så veldig på "alternativ" bruk av ladeboksen.

Jeg finner det fremdeles merkelig at ikke ESV (tilsynelatende) har foretatt seg noe vedrørende Easee Lite. Den er jo identisk med problemproduktet, og når ESV så aggressivt går ut mot Easee Charge, hvorfor er det stille rundt Easee Lite? Folk må jo være like troende til å kjøre snøfreseren fra en Lite som fra en Charge?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Rav4_EV

Grunnen til at svenskene tar opp dette med friløpsdiodene er at Easse har hevdet samsvar med standarden som omfatter jordfeilvern. Da kreves det en veldig rask utkoblingstid. Når de dokumenterer utkoblingstid uten friløpsdiodene blir det selvfølgelig feil. Mange synes det nok kan være et rart argument at svenskene løfter fram tilkobling av hekksaks i ladestasjonen, men det er bare et eksempel på hva Easse burde sikkerhetsvurdert FØR produktet ble sluppet på markedet.En skadet ladekabel er hverfall noe som må kunne forventes og en utkoblingstid som ikke tar livet av en person med strømgjennomgang når uhellet er ute.
22' X Plaid

tronde

Sitat fra: mroek på fredag 16. februar 2024, klokken 13:47Jeg finner det fremdeles merkelig at ikke ESV (tilsynelatende) har foretatt seg noe vedrørende Easee Lite. Den er jo identisk med problemproduktet, og når ESV så aggressivt går ut mot Easee Charge, hvorfor er det stille rundt Easee Lite? Folk må jo være like troende til å kjøre snøfreseren fra en Lite som fra en Charge?
De har i alle fall bedt om å få detaljert informasjon om hva som skiller den nye fra den gamle. Det eneste som er kjent, er at Easee hevder at den nye har vært innom fabrikk før salg.

Det er ikke så merkelig at de ikke har gjort noe med den nye. Den gamle saken dreier seg om releer i forhold til definerte normer for jordfeilbryter og DC-vern. Den nye er ikke deklarert for de normene, og da har ikke releene noen betydning for den nye, med unntak av overlastvern som ser ut til å være noe svenskene nettopp har lagt merke til.

Brukt i en ladeboks uten påstått sikkerhetsfunksjon, er releene helt OK, og det er ingen ting som hindrer noen å bygge ladebokser med den overvåkingen som Easee har, så lenge de ikke påstår at den erstatter andre definerte løsninger.

Overlastvernet har egentlig ingen funksjon hvis boksen står koplet til en kurs med en ladeboks, for da er vernet i sikringsskapet. Problemet kommer for de boksene som står seriekoplet i et fellesanlegg som kan være sikret med 80A per kurs.

Jeg forstår fra svenske forum at det finnes fellesanlegg med motorvarmere som har blitt byttet ut med ladebokser. Der har de visst delt ut overgangskontakter til dem som ikke har elbiler, slik at de kan fortsette å bruke motorvarmeren sin.

mroek

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. februar 2024, klokken 14:48Grunnen til at svenskene tar opp dette med friløpsdiodene er at Easse har hevdet samsvar med standarden som omfatter jordfeilvern. Da kreves det en veldig rask utkoblingstid. Når de dokumenterer utkoblingstid uten friløpsdiodene blir det selvfølgelig feil. Mange synes det nok kan være et rart argument at svenskene løfter fram tilkobling av hekksaks i ladestasjonen, men det er bare et eksempel på hva Easse burde sikkerhetsvurdert FØR produktet ble sluppet på markedet.En skadet ladekabel er hverfall noe som må kunne forventes og en utkoblingstid som ikke tar livet av en person med strømgjennomgang når uhellet er ute.

Ikke uenig i at utkoblingstid er viktig, men utkoblingstiden i seg selv er neppe for lang selv med friløpsdiode-designet som Easee har benyttet, det må også sveising av releet til. Nå har vel ingen av oss tilgang til dokumentene fra testinstituttene som har testet for Easee, vi har bare det som ESV påstår i dette siste dokumentet. Jeg er fremdeles overbevist om at her er det prestisje i saken fra ESV, så jeg tar både deres påstander og Easees påstander med noen klyper salt, beklager.

Sitat fra: tronde på fredag 16. februar 2024, klokken 15:16Det er ikke så merkelig at de ikke har gjort noe med den nye. Den gamle saken dreier seg om releer i forhold til definerte normer for jordfeilbryter og DC-vern. Den nye er ikke deklarert for de normene, og da har ikke releene noen betydning for den nye, med unntak av overlastvern som ser ut til å være noe svenskene nettopp har lagt merke til.

ESV sin jobb er å hindre farlige produkter på markedet, så hvis de mener at Charge er farlig, så må de også mene at Lite er farlig, uansett om den ikke er deklarert til de samme normene. Det er jo ikke slik at man kan la være å deklarere produkter ihht normer, og dermed ha fripass til å selge dem. Hvis ESV virkelig mener at Easee Charge er så farlig, så burde de umiddelbart også ilegge forbud mot Lite.

Sitat fra: tronde på fredag 16. februar 2024, klokken 15:16Overlastvernet har egentlig ingen funksjon hvis boksen står koplet til en kurs med en ladeboks, for da er vernet i sikringsskapet. Problemet kommer for de boksene som står seriekoplet i et fellesanlegg som kan være sikret med 80A per kurs.

Jeg forstår fra svenske forum at det finnes fellesanlegg med motorvarmere som har blitt byttet ut med ladebokser. Der har de visst delt ut overgangskontakter til dem som ikke har elbiler, slik at de kan fortsette å bruke motorvarmeren sin.

Det hadde jeg ikke hørt om før. I et slikt opplegg er jo oppstrømsvernet dimensjonert mye kraftigere enn det interne vernet i ladeboksen, og da er faren for relesveising også betydelig større.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Rav4_EV

Sitat fra: mroek på fredag 16. februar 2024, klokken 16:39Ikke uenig i at utkoblingstid er viktig, men utkoblingstiden i seg selv er neppe for lang selv med friløpsdiode-designet som Easee har benyttet, det må også sveising av releet til. Nå har vel ingen av oss tilgang til dokumentene fra testinstituttene som har testet for Easee, vi har bare det som ESV påstår i dette siste dokumentet. Jeg er fremdeles overbevist om at her er det prestisje i saken fra ESV, så jeg tar både deres påstander og Easees påstander med noen klyper salt, beklager.

Nå er det jo dokumentert fra leverandøren av releene at de oppgitte utkoblingstider er uten friløpsdiode og at det må påregnes mye lenger utkoblingstid ved bruk av diode.
Det mest komiske er at når Easee prøver å dokumentere at produktet et trygt så forer de faktisk svenske myndigheter med enda flere argumenter om at de er langt utenfor alle regler.

Den eneste prestisjen jeg ser er fra Easee, som burde lagt seg flate fra dag en og blitt med på en frivillig retting før dette tok av.
Svært vanskelig å se at dette ender noe annet sted enn i skifteretten og at det blir store tap hos installatørene som sitter igjen med kostnadene. Det store spørsmålet er om det hjelper å ettermontere vern om produktet slutter å virke fordi skytjenestene forsvinner.
22' X Plaid

turfsurf

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. februar 2024, klokken 17:34Det store spørsmålet er om det hjelper å ettermontere vern om produktet slutter å virke fordi skytjenestene forsvinner.
Vel, det slutter ikke å virke. Blir bare en dum boks. Kjenner dog jeg er lei av risikoen og ustabiliteten til skyløsninger, og kommer til å bytte til en ladeboks  med lokal tilkobling etter hvert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tronde

Sitat fra: mroek på fredag 16. februar 2024, klokken 16:39ESV sin jobb er å hindre farlige produkter på markedet, så hvis de mener at Charge er farlig, så må de også mene at Lite er farlig, uansett om den ikke er deklarert til de samme normene. Det er jo ikke slik at man kan la være å deklarere produkter ihht normer, og dermed ha fripass til å selge dem. Hvis ESV virkelig mener at Easee Charge er så farlig, så burde de umiddelbart også ilegge forbud mot Lite.
Du går deg bort litt her.

Det er ikke ladeboksen Easee Charge som er farlig, det er jordfeilbryteren i den (og muligens overlastvernet) som ikke holder mål.

Easee Lite har per def. ikke jordfeilbryter, og da er det heller ikke noe problem om releene feiler, for det skal være et eksternt vern som håndterer jordfeil.

Easee Lite møter heller ikke de samme problemene i fellesanlegg for den har ikke software som støtter det. I tillegg er maks effektuttak redusert.

Selv om det er fysisk samme innmat, er det ikke hverken lov eller mulig å bruke Easee Lite på samme måte som Charge.

tronde

Sitat fra: mroek på fredag 16. februar 2024, klokken 16:39Ikke uenig i at utkoblingstid er viktig, men utkoblingstiden i seg selv er neppe for lang selv med friløpsdiode-designet som Easee har benyttet, det må også sveising av releet til. Nå har vel ingen av oss tilgang til dokumentene fra testinstituttene som har testet for Easee, vi har bare det som ESV påstår i dette siste dokumentet. Jeg er fremdeles overbevist om at her er det prestisje i saken fra ESV, så jeg tar både deres påstander og Easees påstander med noen klyper salt, beklager.

Når utkoplingstiden øker, så kommer det av at magnetfeltet brukes til å holde releet aktivert etter at tilført styrespenning blir borte.

Når energien i magnefeltet synker, så synker også holdekraften i relekontaktene. Dette medfører større overgangsmotstand i kontaktene som blir skadet av varmgang. I tillegg tar det lenger tid å få stort nok luftgap til at evt. lysbue slukkes effektivt.

Friløpsdioder i kombinasjon med releer som fører høy strøm er et kjent problem blant dem som jobber med den type releer, men for mange elektronikkfolk som ikke jobber med høy strøm er det mer eller mindre ukjent.

Selv om det snakkes om noen få millisekunder, må man ha klart for seg at ett millisekund kan være svært lang tid når det er høy energikonsentrasjon slik det blir med høy strøm og liten fysisk størrelse i kontaktflaten.

Det er ingen tilfeldighet at en serie med releer som ser helt like ut leveres med mange ulike kontaktmaterialer og også ulike grader av holdekraft. Det er for å sikre lengst mulig levetid for kontaktene i en gitt applikasjon.

Radial

Hvis man i lys av at dette sikkert ikke går veien for Easee, så går sikkert elektrikeren som satte opp min konkurs og jeg må bekoste retting selv.

Med en kombiautomat (med A og B vern) i skapet, kan ladepunktet egentlig være hva pokker det vil da?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Kombiautomat er vel bare med innebygget jordfeilvern? Tror de fleste om ikke alle har det nå om installasjonen er av nyere dato. Dvs jeg vil tro det skal mye til å h lagt opp kurs til lader uten at jordfeilvern er på plass. A vern med innebygget DC vern har jeg ikke sett før, men kanskje kommet nå den senere tid? Jeg er ikke installatør så har ikke peiling :)

På hytta har vi begge deler fordi det først var rødt stikk der. Senere Easee lader. Dvs kan fjerne Easee laderen og sette opp hva som helst. Bare den er smart er jeg fornøyd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA