Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

TU-12

Når det gjeld valg av relé så må det sjåast i lys av kva som var tilgjengelig på tidspunktet for design av boksen (som byrjar å bli nokre år sidan) kombinert med ønske om å kunne bytte faser. Og plass og "forbruk" av kobber osv.
Om ein ser bort frå pris, så er valget ikkje tilfeldig, da det er andre ting en avstand som påvikar egenskaper. Bla materialvalg i kontaktpunkt og ikkje minst utforminga av kontaktpunkta.

jlan

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:51...Sveises releet fast vil jeg anta det feiler i test, boksen vil ikke tilby lading og bruker varsles. Men - det får ikke koblet ut, og jeg aner ikke hvor sannsynlig det er at releet sveises ved 2,3mm vs 3mm avstand...
Et relé vil vel mest sannsynlig sveises i det lading starter. Når det da ikke er sekundære reléer eller kontakter, så ser jeg ikke at jordfeilvern kan være ivaretatt i den pågående ladesessjonen. Ladeboksen kan vel ikke detektere et sveist relé, før den prøver å koble det fra. Og kobles det fra, så er det ingen garanti for at det ikke sveises neste gang det kobles til.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: TU-12 på tirsdag 19. desember 2023, klokken 10:51Når det gjeld valg av relé så må det sjåast i lys av kva som var tilgjengelig på tidspunktet for design av boksen (som byrjar å bli nokre år sidan) kombinert med ønske om å kunne bytte faser. Og plass og "forbruk" av kobber osv.
Om ein ser bort frå pris, så er valget ikkje tilfeldig, da det er andre ting en avstand som påvikar egenskaper. Bla materialvalg i kontaktpunkt og ikkje minst utforminga av kontaktpunkta.

Ja det er nok mange som glemmer dette i denne diskusjonen.
Designet er sikkert fra 2015-2016, da var det nok dette hva man fikk tak i...og en liten gründer-startup i Stavanger ville neppe hatt råd eller mulighet til å utvikle egene relèer på den tiden.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: jlan på tirsdag 19. desember 2023, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:51...Sveises releet fast vil jeg anta det feiler i test, boksen vil ikke tilby lading og bruker varsles. Men - det får ikke koblet ut, og jeg aner ikke hvor sannsynlig det er at releet sveises ved 2,3mm vs 3mm avstand...
Et relé vil vel mest sannsynlig sveises i det lading starter. Når det da ikke er sekundære reléer eller kontakter, så ser jeg ikke at jordfeilvern kan være ivaretatt i den pågående ladesessjonen. Ladeboksen kan vel ikke detektere et sveist relé, før den prøver å koble det fra. Og kobles det fra, så er det ingen garanti for at det ikke sveises neste gang det kobles til.

Unnskyld meg, men her virker det å være en helt annen oppfatning av hva det betyr at reléer sveises.

Min forståelse av dette er at det oppstår når det går så høy varme at metallet i disse faktisk smeltes sammen. Og at man da har plutselig en permanent kobling, og ikke en som kan løses ut når strøm ikke lenger går gjennom eller forsøkes kobles fra.

Er min forståelse riktig, så betyr det derved at et slikt relé må fysisk byttes ut når den type feil oppstår.

Dersom reléet kan frigjøres på et eller annet tidspunkt når strømmen kobles fra, ja da har dette aldri blitt sveiset.

Kan en som faktisk er elektriker eller på annen måte er elektro-ingeniør eller tilsvarende, bekrefte eller avkrefte min forståelse av begrepet?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

SitatUnnskyld meg, men her virker det å være en helt annen oppfatning av hva det betyr at reléer sveises.

Min forståelse av dette er at det oppstår når det går så høy varme at metallet i disse faktisk smeltes sammen. Og at man da har plutselig en permanent kobling, og ikke en som kan løses ut når strøm ikke lenger går gjennom eller forsøkes kobles fra.

Er min forståelse riktig, så betyr det derved at et slikt relé må fysisk byttes ut når den type feil oppstår.

Dersom reléet kan frigjøres på et eller annet tidspunkt når strømmen kobles fra, ja da har dette aldri blitt sveiset.

Kan en som faktisk er elektriker eller på annen måte er elektro-ingeniør eller tilsvarende, bekrefte eller avkrefte min forståelse av begrepet?

er elektro ingeniør og det er også min forståelse men googlet for sikkerhets skyld;

1. Kontaktfeil

1. På grunn av det mekaniske inngrepet av kontaktene (de nålformede fremspringene og gropene som er dannet på kontaktene biter hverandre), sveising eller kaldsveising, oppstår fenomenet at de ikke kan kobles fra.

kilde : https://no.electric-test.com/info/what-are-the-common-faults-of-relays-50251831.html

På en lader skal det ikke gå strøm når releene kobles inn men det kan gå strøm når de kobler ut pga. en feil.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

Sitat fra: jlan på tirsdag 19. desember 2023, klokken 10:53Et relé vil vel mest sannsynlig sveises i det lading starter. Når det da ikke er sekundære reléer eller kontakter, så ser jeg ikke at jordfeilvern kan være ivaretatt i den pågående ladesessjonen. Ladeboksen kan vel ikke detektere et sveist relé, før den prøver å koble det fra. Og kobles det fra, så er det ingen garanti for at det ikke sveises neste gang det kobles til.
Ja hver gang releet kobles til er det sikkert en viss sannsynlighet for at releet sveises fast. Boksen tester testers jordfeilvernet mellom hver ladeøkt, og minimum en gang i døgnet. Sammenlignet med et ordinært jordfeilvern som sjelden/aldri testes er testing ikke sammenlignbart. Og det medfører vel også at om et rele blir sittende fast, så har en mer enn halvert sannsynligheten for at det skjer i forbindelse med en ladeøkt? For min del vil det medføre at vernet testes ca 5-6 ganger mellom hver økt (lader litt oftere enn èn gang i uka). På hytta vil det nok testes et titalls ganger mellom hver økt.

Men slik jeg forstår det ser du her på en situasjon hvor et rele sitter fast, samtidig som ladeøkt pågår, og det samtidig oppstår jordfeil?
Hva som skjer når releet forsøker å løse ut, men ikke klarer det, er jeg usikker på? Om boksen eksempelvis setter pilotsignal til 0A slik at bilen ikke får startet lading? Om boksen går i feilmodus på annen måte? Easee skriver på sin side at en i et tilfelle hvor test feiler så vil en ikke få ladet.
Uavhengig av hva som skjer vil jeg tro brukeren får push-varsel fra Easee appen om at en feil har oppstått (https://easee.com/no/artikler/guide/slik-funker-jordfeilvernet-vart/) Etter mitt syn burde det parallelt gå varsel til Easee om alvorlig inntruffet teknisk feil slik at de også kan følge opp anlegget, men det forutsetter at kontaktinformasjonen registert i appen/boksen er korrekt.

Sjefsingeniøren i Easee uttalte seg tidligere i DN knyttet til saken, med henvisning til dokumentasjon de har sendt. Den var åpenbart ikke god nok/tilstrekkelig siden saken fortsatt ruller videre.

https://www.dn.no/innlegg/elbil/ladestasjoner/elektronikk/vi-i-easee-mener-at-svenskene-tar-helt-feil/2-1-1422533
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: RJK på tirsdag 19. desember 2023, klokken 12:51Unnskyld meg, men her virker det å være en helt annen oppfatning av hva det betyr at reléer sveises.

Min forståelse av dette er at det oppstår når det går så høy varme at metallet i disse faktisk smeltes sammen. Og at man da har plutselig en permanent kobling, og ikke en som kan løses ut når strøm ikke lenger går gjennom eller forsøkes kobles fra.

Er min forståelse riktig, så betyr det derved at et slikt relé må fysisk byttes ut når den type feil oppstår.

Dersom reléet kan frigjøres på et eller annet tidspunkt når strømmen kobles fra, ja da har dette aldri blitt sveiset.

Da uttrykte jeg meg nok uklart, for det var slik du beskriver jeg mente det. Altså HVIS et relé sveises, så skjer det gjerne i det det lukker, fordi det rett før har oppstått en lysbue. Eller så skjer det mens releet er lukket, fordi det er for høy kontaktmotstand, og dermed oppstår varmgang når det går strøm. Altså er det mest sannsynlig at sveising skjer når det er en bil tilkoblet. En regelmessig test av reléet uten last har etter mitt syn liten verdi.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på onsdag 20. desember 2023, klokken 03:03
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. desember 2023, klokken 12:51Unnskyld meg, men her virker det å være en helt annen oppfatning av hva det betyr at reléer sveises.

Min forståelse av dette er at det oppstår når det går så høy varme at metallet i disse faktisk smeltes sammen. Og at man da har plutselig en permanent kobling, og ikke en som kan løses ut når strøm ikke lenger går gjennom eller forsøkes kobles fra.

Er min forståelse riktig, så betyr det derved at et slikt relé må fysisk byttes ut når den type feil oppstår.

Dersom reléet kan frigjøres på et eller annet tidspunkt når strømmen kobles fra, ja da har dette aldri blitt sveiset.

Da uttrykte jeg meg nok uklart, for det var slik du beskriver jeg mente det. Altså HVIS et relé sveises, så skjer det gjerne i det det lukker, fordi det rett før har oppstått en lysbue. Eller så skjer det mens releet er lukket, fordi det er for høy kontaktmotstand, og dermed oppstår varmgang når det går strøm. Altså er det mest sannsynlig at sveising skjer når det er en bil tilkoblet. En regelmessig test av reléet uten last har etter mitt syn liten verdi.
Takker for svar. Godt å få avklart at det var litt uklar formulering, og at vi er enige om hva det vil si.

Nå kan det godt hende du har rett at det vil som oftest skje ved innkobling/utkobling, altså når det skjer en endring. Det høres logisk ut. Men samtidig skal det jo ikke skje om ikke det som sagt skjer en feil i forkant så lenge ingen av de skal lede strøm av noe betydning før handshake.

Dvs, på tilkobling av en EVSE/nødlader kan det nok oppstå feil om man kobler de til i feil rekkefølge, eller det f.eks. er fukt i kontaktene som leder til dette, men der har man vel ikke slike relé involvert annet sted enn i sikringsskapet, så der vil forhåpentligvis EVSE ta kvelden og sikringen slå ut i sikringsboksen, og forhåpentligvis ikke mere, selv om det selvsagt kan slå værre ut og skade bilen eller sikringsboksen i et gammelt anlegg uten tilstrekkelig vern.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Kan noen svare på hva som kan utløse at et relee i en ladeboks sveises, og hva forskjellen på 0,7 mm og 1 mm betyr for hyppigheten av dette forholdet?

Jeg vil tenke at elektronisk start av lading uansett vil hindre lysbuer. Dvs strømmen i lederne startes ikke før etter at releet er "på".  Men vet ikke om Easee kan styre det slik eller om strømmen går uansett det lyeblikket  releet er på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Lysbuer er relatert til store laster i inn og utslags-øyeblikket.

Stort sett er det null last i det strømmen legges inn eller ut pga pilot-signalet dør først (uansett frakoblingsmetode), men det er jo ett potensiale for at det kan gå litt strøm i starten og slutten om det er noen kondiser i ombordladerene som lader eller utlader seg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Lyn-nedslag kan i visse, sjeldne tilfeller forårsake så store spenninger at lysbue oppstår selv om forholdene egentlig ikke ligger til rette for dette, om jeg har forstått dette riktig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Ja lyn-nedslag hopper mellom det meste uansett.

Drev en gang med litt automasjon, og selv 400v TN hopper over på rundt 1mm "gap".
Man så faktisk gnister mellom fase til fase, om kabelskoene stod litt nærmere hverandre. Det var svarte prikker i kabelskoen der overslaget hadde pågått i mange år.

Nettopp vært termo-scan av elektriker av hele opplegget, men disse overslagene så de ikke.

Anlegget slet med at sikringen røyk🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rav4_EV

Litt om krav til reléer i ladestasjoner:

I utgangspunktet kreves det et jordfeilvern type B ved installasjon av ladestasjon.
Ved slike ladestasjoner er det viktigst at reléet er krafig nok til den kortslutningsstrøm som kan forventes i bil eller ladekabel for å løse ut forankoblet vern (sikring). Den trenger ikke å bryte en kraftig kortslutningsstrøm, da forankoblet vern løser den oppgaven.
Om reléet er veldig svakt kan det oppstå brann i det og brannen kan fortsette fordi kortslutningsstrømmen ikke er høy nok.

Sånn i utgangspunktet tenker jeg at reléene i Easee er kraftige nok for en slik løsning på en vanlig installasjon. Er flere ladestasjoner tilkoblet et felles 63A vern er jeg noe mer i tvil.
Under vanlig drift vil det ikke gå noen strømmer gjennom reléene ved innkobling eller utkobling da da pilotsignalet gir beskjed til bil at den kan belaste nettet når reléene lukkes. Når man frigjør kontakt eller avbryter lading vil først reléene åpne etter at pilotsignalet gir beskjed til bilen om å skru av belastning.


Fordi prisen på et jordfeilvern type B har vært uforklarlig høy og fordi det ofte trenger ekstra plass i tavlen(sikringskapet) har mange ladeprodusenter bygget inn funksjonalitet slik at man bare trenger å benytte et (billig) jordfeilvern type A foran laderen. Kravet er da at teknologien i laderen skal være i samsvar med IEC 62955. Fordi ladestasjonen da tar over en del av sikkerhetsfunksjonene i vernet(sikringen) krever standarden at reléenes bryteevne ved høy belasting er tilstede. Skulle det oppstå en alvorlig feil nedenfor ladestasjonen (kabel, bil) må reléet ha tilsvarende egenskaper som vernet(sikringen) til å bryte lasten.
Her kommer kravet om kontaktavstand i reléet inn. For de som har brukt litt sveiseapparat så vet de at man må lage god avstand mellom materialet som sveises og elektroden for å bryte lysbuen som oppstår når sveisen skal avsluttes. Dersom det er en kortslutning i bil eller kabel vil et relé med for kort avstand opprettholde en lysbue og strømmen brytes ikke.

Hva som var tilgjengelig teknologi når Easee startet produksjon er en avsporing da de selv har deklarert hva slags sikkerhet som skulle ha vært der gjennom sin samsvarserklæring.

Jeg tenker at Easee er en bra ladestasjon som er trygg å bruke så lenge de har ett tilpasset kortsluttningsvern foran hver lader, samt et jordfeilvern type B.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Electric cars in Norway

SitatAnlegget slet med at sikringen røyk🙈
Radial :+1: artig den der du beskrev. He he

THE

Jeg kjøpte en Eease ladeboks rett før ESV-saken ble kjent for meg. Jeg har ikke fått den montert da jeg ville vente på en avklaring først.

I dag har jeg en PodPoint 16A trefase ladeboks som ble kjøpt sammen med Renault Zoe. Jeg har da en trefas 230/400V trafo stående foran ladeboks. 3x32A A-vern til trafo og 3x16A A-vern etter trafo til ladeboksen. Spørsmålet mitt er om jeg har forstått det riktig  når jeg sier at jeg ikke trenger B-vern her siden jeg har skilletrafo, og elektrisk adskillelse er likestilt med automatisk utkobling? Dvs. slik det ser ut for meg så bør det være uproblematisk for meg å få byttet ut PodPoint med Eease-boksen nå uten å montere ekstra B-vern i skapet?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA