Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 14. desember 2023, klokken 20:44Først av alt, beklager å ha dratt denne tråden OffTopic.
Vel i rolle som trådstarter vil jeg si at jeg oppfatter dette som godt innafor "Topic". Denne muligheten for å veksle mellom 1-fase og 3-fase, og å dynamisk velge forskjellige faser også i IT-konfigurasjon, er endel av problemstillingen, blant annet med reléene som Easee bruker.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#1051
Enig med jlan. Både innafor og interessant :+1:

geear

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/easee-har-fram-till-mars-pa-sig-att-genomfora-sin-atgardsplan/

Interessant pressemelding.

Utrolig at Easee ikke klarte å sende dokumentasjonen de hadde lovet i tide, og nå også selv har bedt om utsettelse av "rettssaken". De har vært så klare på at de har alt på stell. Hvorfor klarer de da ikke få ting inn i tide?

jlan

Det er vel ikke lenger mulig å dele innhold bak betalingsmur fra TU.
https://www.tu.no/artikler/avviser-at-det-er-gjort-feil-i-standard-for-installasjon-av-ladebokser/541096

Dette går på at regelverket i Norge skiller seg fra regelverket i Europa ellers. Dette fordi en setning er fjernet i den norske oversettelsen av det europeiske harmoniserte dokumentet NEK 400 er basert på.

"Kort sagt krever teksten i NEK 400 i praksis at en ladestasjon har et vern mot likestrømsfeil som følger standarden IEC 62955. Mange produsenter har valgt andre løsninger, som altså i henhold til NEK 400 ikke vil være godkjent uten videre"

"I svaret til Omega Holtan hevder NEK at de har fulgt regelverket til den europeiske elektrotekniske komiteen CENELEC. Utgangspunktet er at endringer som gjør at innholdet i en nasjonal standard skiller seg fra den europeiske standarden må søkes om og argumenteres for.

NEK sier de har meldt inn et såkalt spesielt nasjonalt forhold for den aktuelle delen av NEK 400."



2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Er ganske snodig å innføre slikt nasjonalt forbud 5år ETTER at produktene med slike løsninger kom på markedet.

Da må det ha vært voldsomt med folk som har fått både skader og hjertestans av DC strømmer i Norge de siste 5år, slik at ett slikt unntak fra EU må innføres.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mroek

Det er ikke rart at man noen ganger kan lure litt på hvordan NEK faktisk jobber. Hva som er grunnen til at den aktuelle komiteen har kommet frem til at de ønsker å fjerne denne særdeles viktige setningen fremkommer ikke i artikkelen, såvidt jeg kan se. Det vi vet er at det er en bevisst fjerning, og ikke en ren oversettelsesfeil.

Kortversjonen av artikkelen (sitat fra artikkelen):
Sitat• Mange ladebokser i Norge kan ikke settes opp uten ekstra jordfeilvern i henhold til installasjonsstandarden NEK 400. Dette skiller seg fra regelverket i Europa.
• NEK avviser klagen fra Kontrollforetaket Omega Holtan, som hevder at den norske teksten hindrer fri konkurranse i ladeboksmarkedet.
• NEK sier de har meldt inn et nasjonalt avvik, men Omega Holtan mener at endringen ikke er faglig begrunnet og påpeker at den manglende setningen bør inn i NEK 400.

Det aller mest interessante nå er å få vite hvorfor NEK mener at ting er så spesielt i Norge at man trenger et nasjonalt avvik, og hvordan de begrunner dette.

Hvilke ladebokser som rammes av denne manglende setningen har jeg ikke oversikt over, men det er i det minste klart at Easee-produktene er blant dem.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Tror det er alle utenom Zaptec, de hevder samsvar med 62955.

https://www.nelfo.no/siteassets/elektroteknikk/elbillading/elbilveileder-2022-lr.pdf

SitatFølgende standarder kan benyttes for jordfeilbeskyttelse:

• Strømstyrte jordfeilvern i samsvar med NEK EN 61008-1, NEK EN 61009-1, NEK EN 60947-2 eller NEK
EN 62423

• Vern for detektering av DC-feilstrømmer skal være i samsvar med NEK IEC 62955

Radial

Zaptec har også elektronisk vern i sin populære "GO".
Dog bare med ett 3-fase relè som etter alle kunstens regler trolig er ihht en godkjent standard.
Den kan altså ikke bytte fase.

Men det er kun Zaptec PRO eller hva den heter, som har eget B-vern i boksen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på fredag 15. desember 2023, klokken 11:26Utrolig at Easee ikke klarte å sende dokumentasjonen de hadde lovet i tide, og nå også selv har bedt om utsettelse av "rettssaken". De har vært så klare på at de har alt på stell. Hvorfor klarer de da ikke få ting inn i tide?
Det lurer jeg på også. En ting er at de rotet i 2018 og fremover og det er Jonas&co sin feil men at de nå med den nye leide konsulenten som sjef ikke har kontroll synes jeg er rart. 



Rav4_EV

Noen som har funnet den utelatte setningen?
Her er den europeiske versjonen som også krever 62955
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

daktari

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. desember 2023, klokken 19:55Noen som har funnet den utelatte setningen?
Her er den europeiske versjonen som også krever 62955
Står litt lenger bak i tråden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Erik Ola Ulvestad

#1062
Er vi no der at "EV" type vern med likestrømsdeteksjon for >6mA kan brukast istaden for det typiske, dyre Type  B vernet?
Dette er eit vern iht IEC62955 og 61008-1 der gnistgap nok ikkje er eit problem  :police:
https://www.gewiss.com/content/gewiss/al/en/products/product.datasheet.1000001.1000062.GWD4562.pdf
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mroek

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. desember 2023, klokken 19:55Noen som har funnet den utelatte setningen?
Her er den europeiske versjonen som også krever 62955

Bilde fra artikkelen som viser den utelatte setningen:



Det er altså unntaket som er fjernet fra den norske versjonen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Rav4_EV

Dette er jo en gammel historie som er vel dokumentert i Cenelec.

Merkelig at Easee er opptatt av dette punktet da det åpenbart ikke løser problemet i Sverige.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA