Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Rav4_EV

Easse hadde en innebygd elektronisk kortslutnings og overbelastningsvern som skulle oppfylle kravet om vern for hvert ladepunkt. Dette ble underkjent av svenskene og da blir det et eget vern i tavlen for hvert ladepunkt. Dette er ikke noe som ladeprodusenten kan gjøre noe fra eller til da det er et krav i installasjonsregelverket. Om noen med faglig tyngde ønsker å argumentere for at det er sikkert og smart med flere ladestasjoner på ett vern er det bare å melde seg inn i rett gruppe i NEK og søke flertall det. Faste installasjoner som ladestasjoner skal sikres med vern for overbelastning og kortslutning. Pluggbare enheter som mobilladere følger et annet regelverk, men har gjerne sikring mot overbelastning og kortslutning internt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Radial

https://www.elektroimportoren.no/easee-charge-lite/6600535/Product.html

Leser at på Easee Charge lite på 3-fas IT begrenses til rundt 6 kW?
Den skjønner jeg ikke... Mens 1-fase går 7,4kW?

Greit nok at det bare er Tesla 3/Y som utnytter IT 3fase, men dette var bare snodig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. august 2023, klokken 20:08
Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 18:5532 A jfa og 32 A lading hos meg. Aldri opplevd noe trøbbel med det, og dessuten er TWC3 merket med max input 32 A, så jeg skjønner ikke hvordan man lovlig skulle kunne sette den opp på noe større enn 32 A sikring.
Er jo ikke sånn at alt man kobler på en krets skal tåle sikrings-strømmen. Det er ledningsnettet frem til kontakten som skal tåle det. Hadde blitt noen svære mobilladere som skulle takle 3,6kW.
Nå er vel ikke det helt det samme ettersom mobilladeren din kobles til med stikkontakt, og den fastmonterte delen av installasjonen, som faller under NEK 400, er sikret iht hva produsenten av utstyret har oppgitt som maks? Du kan ikke sette en 20 A sikring på en vanlig Elko stikkontakt som er ratet til 16 A, selv om du har ti stikkontakter som hver kan ta 16 A, på samme kursen, og ikke har tenkt å trekke mer enn 16 A fra de enkeltvis. Kanskje det hadde vært lov om det var innebygget sikring i stikkontaktene for å hindre overbelastning. Mulig alle ladebokser har nettopp det?

jlan

Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 20:22https://www.elektroimportoren.no/easee-charge-lite/6600535/Product.html

Leser at på Easee Charge lite på 3-fas IT begrenses til rundt 6 kW?
Den skjønner jeg ikke... Mens 1-fase går 7,4kW?

Greit nok at det bare er Tesla 3/Y som utnytter IT 3fase, men dette var bare snodig.


Hvor leste du det. Dette er det jeg finner:
https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/6600535-Produktblad-3.pdf
Charge Lite charging power:
— 1-phase: 1.4 kW (6A) – 7.4 kW (32A).
— 3-phase TN: 4.1 kW (6A) – 11 kW (16A).
— 3-phase IT: 2.4 kW (6A) – 11 kW (28A).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Har denne fra elbil24 blitt delt her inne? Ganske lik den på TU.no som er delt her inne men den på elbil24 har litt andre detaljer. Blant annet bildet under.

https://www.elbil24.no/nyheter/klar-med-ny-hjemmelader/80091028

Radial

Sitat fra: jlan på torsdag 24. august 2023, klokken 00:50
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 20:22https://www.elektroimportoren.no/easee-charge-lite/6600535/Product.html

Leser at på Easee Charge lite på 3-fas IT begrenses til rundt 6 kW?
Den skjønner jeg ikke... Mens 1-fase går 7,4kW?

Greit nok at det bare er Tesla 3/Y som utnytter IT 3fase, men dette var bare snodig.


Hvor leste du det. Dette er det jeg finner:
https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/6600535-Produktblad-3.pdf
Charge Lite charging power:
— 1-phase: 1.4 kW (6A) – 7.4 kW (32A).
— 3-phase TN: 4.1 kW (6A) – 11 kW (16A).
— 3-phase IT: 2.4 kW (6A) – 11 kW (28A).

Se teknisk datablad side 3-4 og Chargeberry spesifikasjoner;

Chargeberry technical specifications Max charging power capacity
IT 3 phase: 3x 27 A = 6.37 kW
TN 3 phase: 3x 16 A = 11 kW
IT/TN 1 phase: 1x 32 A = 7,2 kW


Må være en skriveleif, for 3x27A på IT er jo absolutt ikke 6,37kW.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 22:59Nå er vel ikke det helt det samme ettersom mobilladeren din kobles til med stikkontakt, og den fastmonterte delen av installasjonen, som faller under NEK 400, er sikret iht hva produsenten av utstyret har oppgitt som maks? Du kan ikke sette en 20 A sikring på en vanlig Elko stikkontakt som er ratet til 16 A, selv om du har ti stikkontakter som hver kan ta 16 A, på samme kursen, og ikke har tenkt å trekke mer enn 16 A fra de enkeltvis. Kanskje det hadde vært lov om det var innebygget sikring i stikkontaktene for å hindre overbelastning. Mulig alle ladebokser har nettopp det?
Flere eksempler på fastmontert utstyr som ikke har egen sikring som ikke nødvendigvis tåler sikringsstrømmen. F.eks lamper, VVB.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rav4_EV

Det er en grunn til at elektrikerutdanningen er mer enn et helgekurs.

Fast installert bereder sikres mot kortslutning da lasten er kjent.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 24. august 2023, klokken 06:52Det er en grunn til at elektrikerutdanningen er mer enn et helgekurs.
Rav... :+1: Ja, det har du rett i. Dagens beste kommentar så langt :D  

Men å drive med engle-dialog ala det de drev med på den engleskolen tilbake i tid...som jeg også tror ble lagt ned... der var det nok med et helgekurs.... Mener jeg å huske...

jlan

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 22:59Kanskje det hadde vært lov om det var innebygget sikring i stikkontaktene for å hindre overbelastning. Mulig alle ladebokser har nettopp det?
Det er haket av for "overload protection", men det er jo bare de samme "3mm releene" som brukes til det også. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Ja, men Easee har spesifisert at 40 A sikring er OK. Tenkte mer på de her som sier at man på generell basis må montere større sikring for å ta høyde for maks 80 % belastning, men poenget mitt er at det ikke er noe hvermansen kan finne på, det må være en akseptert løsning fra produsenten av ladeboksen.

Rav4_EV

Sitat fra: geear på torsdag 24. august 2023, klokken 12:42Ja, men Easee har spesifisert at 40 A sikring er OK. Tenkte mer på de her som sier at man på generell basis må montere større sikring for å ta høyde for maks 80 % belastning, men poenget mitt er at det ikke er noe hvermansen kan finne på, det må være en akseptert løsning fra produsenten av ladeboksen.

Om du leser nøye så ser du at Easse har en begrensning på kortslutningstrøm på 10kA.
Da er det ikke sikkert at 40A vern er mulig der boksen er stilt inn på 32A.

Dette er en oppgave for elektriker å beregne og hva produsenten mener er ikke det viktigste.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

geear


Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Radial

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 25. august 2023, klokken 13:03
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 20:22https://www.elektroimportoren.no/easee-charge-lite/6600535/Product.html


Var litt dyr i forhold til DEFA som inkluderer 6m kabel og har samme funksjonalitet (?)

https://www.defa.com/no/defa-power/


Elektroimportøren har visstnok tatt enorme tap på å ha stor lagerbeholdning av Easee ladere, så de vil vel ta igjen noe av tapet🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA