Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 23. august 2023, klokken 14:09Spennende.
Dog lurer jeg på om hvorfor de mener at det holder med jordfeilbryter type A I forkant da samsvarserklæring ikke sier noe om at de oppfyller IEC62855 som er et krav i NEK400 for å slippe å montere jordfeilbryter type B.
Blir det samme som for Zaptec GO og en liten typo der, standarden er 62955, ikke 62855.
Får se om myndighetene er fornøyd da, at Easee er fornøyd betyr lite.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Radial

Sitat fra: mroek på onsdag 23. august 2023, klokken 14:16
Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 14:02Krever de da separat kurs/jfa for hver boks, som Tesla, eller mener de fortsatt at flere bokser kan seriekobles?
Akkurat det er veldig interessant. Det skriver de ingenting om, de refererer bare til "Ladere pr anlegg: 3" i produktarket. Hvis det var slik at separate kurser krevdes, så burde det vært spesifisert, siden det er et mye mer omfattende krav enn at de kan parallelkobles (de har jo aldri vært seriekoblet, sånn rent teknisk) på samme kurs.

Men det "kravet" til egene kurser har jo ingenting med sikkerhet å gjøre, så det kan jo derfor ikke være ett absolutt "krav" heller.

Ok, en kortslutning i lader 3 paja kursen og 2 andre ladere stoppa. Kjipt, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre, og kan derfor ikke være ett absolutt krav.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: mroek på onsdag 23. august 2023, klokken 14:16
Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 14:02Krever de da separat kurs/jfa for hver boks, som Tesla, eller mener de fortsatt at flere bokser kan seriekobles?
Akkurat det er veldig interessant. Det skriver de ingenting om, de refererer bare til "Ladere pr anlegg: 3" i produktarket. Hvis det var slik at separate kurser krevdes, så burde det vært spesifisert, siden det er et mye mer omfattende krav enn at de kan parallelkobles (de har jo aldri vært seriekoblet, sånn rent teknisk) på samme kurs.
Parallelkoblet i serie.  ;D

Og akkurat det med egen kurs per boks utfordret jeg Tesla support på vedr. TWC3, som følge av at Easee tillot det, men ble da kontaktet av Tesla sentralt og de bekreftet at det måtte være slik.

mroek

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. august 2023, klokken 14:19
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 23. august 2023, klokken 14:09Spennende.
Dog lurer jeg på om hvorfor de mener at det holder med jordfeilbryter type A I forkant da samsvarserklæring ikke sier noe om at de oppfyller IEC62855 som er et krav i NEK400 for å slippe å montere jordfeilbryter type B.
Blir det samme som for Zaptec GO og en liten typo der, standarden er 62955, ikke 62855.
Får se om myndighetene er fornøyd da, at Easee er fornøyd betyr lite.

Jeg tror ikke myndighetene får så mye valg nå. Easee bør ha sikret seg temmelig bra, og de har benyttet anerkjente tredjeparter til å sikre at det blir riktig denne gangen.


Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 14:26
Sitat fra: mroek på onsdag 23. august 2023, klokken 14:16
Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 14:02Krever de da separat kurs/jfa for hver boks, som Tesla, eller mener de fortsatt at flere bokser kan seriekobles?
Akkurat det er veldig interessant. Det skriver de ingenting om, de refererer bare til "Ladere pr anlegg: 3" i produktarket. Hvis det var slik at separate kurser krevdes, så burde det vært spesifisert, siden det er et mye mer omfattende krav enn at de kan parallelkobles (de har jo aldri vært seriekoblet, sånn rent teknisk) på samme kurs.

Men det "kravet" til egene kurser har jo ingenting med sikkerhet å gjøre, så det kan jo derfor ikke være ett absolutt "krav" heller.

Ok, en kortslutning i lader 3 paja kursen og 2 andre ladere stoppa. Kjipt, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre, og kan derfor ikke være ett absolutt krav.

Det er selvfølgelig et godt poeng, og slik sett ganske ekvivalent med at man allerede kobler mye forskjellig utstyr på samme kurs i et hus.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Rav4_EV

@Maxwell_400. Korrekt, en trykkleif der.

Det er forøvrig NEK400 som setter krav til forankoblet vern til hver ladestasjon.

Det er også NEK400 som setter krav til jordfeilbryter type B om ikke ladestasjonen har DC jordfeilssystem ihht IEC 62955.
Så lenge det ikke er deklarert av produsent så gjelder jordfeilbryter type B.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

geear

TWC3 hevder samsvar med
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. august 2023, klokken 14:19
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 23. august 2023, klokken 14:09Spennende.
Dog lurer jeg på om hvorfor de mener at det holder med jordfeilbryter type A I forkant da samsvarserklæring ikke sier noe om at de oppfyller IEC62855 som er et krav i NEK400 for å slippe å montere jordfeilbryter type B.
Blir det samme som for Zaptec GO og en liten typo der, standarden er 62955, ikke 62855.
Får se om myndighetene er fornøyd da, at Easee er fornøyd betyr lite.
TWC3 nevner heller ikke 62955, de sier:

Sertifiseringer: CE, IEC 61851-1 CB

Rav4_EV

@geear Når en elektriker skal installere en ladestasjon må han passe på at produktet oppfyller standardene som er listet opp i NEK 400.
Da kan han skrive en samsvarserklæring. Hvorfor noen elektrikere velger å skrive samsvarserklæring uten at produktet har dokumentasjon på kravene i NEK400 må du spørre dem om, men lovlig blir det ikke.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jlan

Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 14:26Men det "kravet" til egene kurser har jo ingenting med sikkerhet å gjøre, så det kan jo derfor ikke være ett absolutt "krav" heller.

Ok, en kortslutning i lader 3 paja kursen og 2 andre ladere stoppa. Kjipt, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre, og kan derfor ikke være ett absolutt krav.
De oppgir maks sikringsstørrelse 40A, men hver boks maks kan trekke 32A, så det tyder vel på at de vil tillate flere bokser på samme sikring.

De spesifiserer også at kravet bare gjelder Lite, så de har tydeligvis tenkt å gjøre noe med jordfeilløsningen for fellesanlegg-boksene. Men siden de spesifiserer maks 40A sikringer generelt, så kan de jo ikke ha veldig mange bokser på samme kurs.

For Max har de også med V2G, det setter gjerne egne krav til sikringer.

FOr
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rav4_EV

Sitat fra: jlan på onsdag 23. august 2023, klokken 16:57De oppgir maks sikringsstørrelse 40A, men hver boks maks kan trekke 32A, så det tyder vel på at de vil tillate flere bokser på samme sikring.

De spesifiserer også at kravet bare gjelder Lite, så de har tydeligvis tenkt å gjøre noe med jordfeilløsningen for fellesanlegg-boksene. Men siden de spesifiserer maks 40A sikringer generelt, så kan de jo ikke ha veldig mange bokser på samme kurs.

For Max har de også med V2G, det setter gjerne egne krav til sikringer.

FOr


Hvem vil tillate flere bokser på samme sikring????
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ulvis

Prinsippet med at feil på/i/ved eit ladepunkt ikkje skal ta ut andre ladepunkt står vel ganske sterkt, eller?
Der vil Easee fortsatt slite.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Radial

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 23. august 2023, klokken 17:59Prinsippet med at feil på/i/ved eit ladepunkt ikkje skal ta ut andre ladepunkt står vel ganske sterkt, eller?
Der vil Easee fortsatt slite.

Men det har jo ingenting med sikkerhet å gjøre, så det kan da umulig være ett absolutt krav?

Kjedelig om en panelovn konker ut kjøleskapet i huset også, men det har ingenting med elsikkerhet å gjøre.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Hva med mulige materielle skader da, er det overhodet ingen mulighet for at det kan forekomme?

Kengabonga

Sitat fra: jlan på onsdag 23. august 2023, klokken 16:57
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 14:26Men det "kravet" til egene kurser har jo ingenting med sikkerhet å gjøre, så det kan jo derfor ikke være ett absolutt "krav" heller.

Ok, en kortslutning i lader 3 paja kursen og 2 andre ladere stoppa. Kjipt, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre, og kan derfor ikke være ett absolutt krav.
De oppgir maks sikringsstørrelse 40A, men hver boks maks kan trekke 32A, så det tyder vel på at de vil tillate flere bokser på samme sikring.

De spesifiserer også at kravet bare gjelder Lite, så de har tydeligvis tenkt å gjøre noe med jordfeilløsningen for fellesanlegg-boksene. Men siden de spesifiserer maks 40A sikringer generelt, så kan de jo ikke ha veldig mange bokser på samme kurs.

For Max har de også med V2G, det setter gjerne egne krav til sikringer.

FOr


40A sikring er vel pga det skal/bør dimensjoneres slik at lader ikke trekker mer enn 80% av max strøm på sikring. Slik er det innstilt hos meg og det var forklaringen til elektriker. Jeg har 25A sikring og 20A lading.

geear

32 A jfa og 32 A lading hos meg. Aldri opplevd noe trøbbel med det, og dessuten er TWC3 merket med max input 32 A, så jeg skjønner ikke hvordan man lovlig skulle kunne sette den opp på noe større enn 32 A sikring.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 18:5532 A jfa og 32 A lading hos meg. Aldri opplevd noe trøbbel med det, og dessuten er TWC3 merket med max input 32 A, så jeg skjønner ikke hvordan man lovlig skulle kunne sette den opp på noe større enn 32 A sikring.
Er jo ikke sånn at alt man kobler på en krets skal tåle sikrings-strømmen. Det er ledningsnettet frem til kontakten som skal tåle det. Hadde blitt noen svære mobilladere som skulle takle 3,6kW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA