Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

thomasez

Lik innmat betyr ikke nødvendigvis at den er helt lik. Jeg tipper det blir et par forskjeller, bl.a. nytt relé som følger kravene. De ønsker nok ikke å gjøre det siden det vil være en innrømmelse og kan resultere i krav om at vi med installerte Easeebokser skal få oppgradert.

Jeg håper virkelig de har hatt et utviklingsteam som har jobba med å lage en ny lader (innmat med samme formfaktor) som følger alle standarder og krav til punkt og prikke, men kan virke som om bl.a. Helmikstøl ikke har ønsket dette og satsa alt på å slippe billig unna.

Så alt vi Easeeboks-eiere kan gjøre er å håpe de ikke låser boksene og selger skyopplegget til en tredjepart som skal ta fett betalt for at vi skal beholde "smart"-delen.

RJK

Håper virkelig de har sett på det med de nye reléene som skal være godkjente i henhold til samme standard, ihvertfall i følge produsenten.

Undres på hvor stor forskjell det utgjør, både med tanke på fysisk forskjell på reléene, og hvordan det påvirker kretskortene og resten av pakken. Men og hvor mye dyrere det eventuelt gjør hver boks.

Det ser ihvertfall fra mitt ståsted, ut som den aller enkleste og billigste løsningen. En annen ting er hvor mye det i tilfelle hadde kostet å oppgradere eksisterende ladere med det nye reléet. Arbeidspenger er vel antageligvis den dyreste kostnaden.

Kanskje er det billigere å skifte ut f.eks. 5000,- ladere i en omgang, sende disse til lavkostland for bytte av relé, og så byttet nye 5000 med de reparerte/oppgraderte kretskortene, og fortsatt slik til de hadde byttet alle.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: thomasez på onsdag 16. august 2023, klokken 10:20Lik innmat betyr ikke nødvendigvis at den er helt lik.

Nja. Det blir ordkløyveri, men hvis den er ulik så er den ikke lik. Hvis de har tenkt å bytte til bedre releer så skal de ha litt flaks om de passer på samme footprint som de gamle. Det finnes hundrevis og tusenvis av ulike releer. Om utlegget uansett må endres, så spiller det ikke så stor rolle om endringen er stor eller liten. Skal de bytte hardware på alle ladebokser så kommer det til å koste blod.

Rav4_EV

Da har jeg fått krystallkulen tilbake fra polering og ser følgende:

Den nye ladestasjonen fra Easse blir kalt ICHARGE og er i bunn og grunn den samme som tidligere versjoner.
Endringen er at produktet er deklarert uten samsvar med jordfeilbyter og at den selges med en jordfeilbryter type B som må installeres i tavlen. Den må også ha egen kurssikring for hver boks.

Hvorfor: Easee har 100.000 ladestasjoner på lager og disse må selges så fort som mulig da de trenger penger nå. Kun et par klistremerker og ny dokumentasjon er det som kreves.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

thomasez

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 16. august 2023, klokken 21:52Da har jeg fått krystallkulen tilbake fra polering og ser følgende:

Hvorfor: Easee har 100.000 ladestasjoner på lager og disse må selges så fort som mulig da de trenger penger nå. Kun et par klistremerker og ny dokumentasjon er det som kreves.

Men det stemmer altså ikke.

Det var det de planla da de først fikk problemer og det har de ikke fått til ennå, så da er det mer som må gjøres.

mroek

Sitat fra: thomasez på onsdag 16. august 2023, klokken 10:20Lik innmat betyr ikke nødvendigvis at den er helt lik. Jeg tipper det blir et par forskjeller, bl.a. nytt relé som følger kravene.

Merk at "kravene" og "standardene" ikke er det samme. Vi vet at de eksisterende reléene ikke er i henhold til standarden (som krever større avstand), mens kravene er definert annerledes (spesifiserer f.eks hvilken overspenning som må tåles, og ikke en konkret bryteavstand). Uavhengige tester har vist at reléene er innenfor kravene, så jeg tror den "nye" boksen har de samme reléene, men de vil ikke lenger deklarere samsvar med en standard som krever en konkret bryteavstand.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Rav4_EV

Sitat fra: thomasez på onsdag 16. august 2023, klokken 22:08Men det stemmer altså ikke.

Det var det de planla da de først fikk problemer og det har de ikke fått til ennå, så da er det mer som må gjøres.

Nei, muligheten var en jordfeilbyter type A, som er langt billigere.
Da kreves det at ladestasjonen har en beskyttelse for DC.

Med et fullt ut B-vern er problemet løst. Dessverre er de kostbare.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jlan

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 18. august 2023, klokken 09:00Nei, muligheten var en jordfeilbyter type A, som er langt billigere.
Da kreves det at ladestasjonen har en beskyttelse for DC.

Jeg tror det er det Easee satser på, å få godkjent DC-RCM vernet. Jeg tror ikke kravene til releene for det er de samme som til AC vern og overlastbryter.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 18. august 2023, klokken 09:00
Sitat fra: thomasez på onsdag 16. august 2023, klokken 22:08Men det stemmer altså ikke.

Det var det de planla da de først fikk problemer og det har de ikke fått til ennå, så da er det mer som må gjøres.

Nei, muligheten var en jordfeilbyter type A, som er langt billigere.
Da kreves det at ladestasjonen har en beskyttelse for DC.

Med et fullt ut B-vern er problemet løst. Dessverre er de kostbare.

Vil tro det i tilfelle B-vern krav blir en særdeles god "pakkepris".

Men Sjefen sjøl sier det er litt annen programvare, så Gud veit hva som blir konklusjonen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

https://www.tu.no/artikler/easee-har-lansert-ny-lader/535731?key=ekVRQyjD

Sitat
  • Den viktigste endringen på Charge Lite sammenlignet med de produktene som har fått omsetningsforbud i enkelte markeder, er at Easees dokumentasjon nå krever at det installeres et jordfeilvern type A – altså en «vanlig jordfeilautomat».
  • Høyeste ladeeffekt på Easee Charge Lite er nå begrenset til maksimalt 11 kilowatt, eller eventuelt 7,4 kilowatt om ladeboksen er koblet med én fase. Core og Max kan levere 22 kilowatt.
  • Lokal støtte for OCPP (Open Charge Point Protocol). Det vil si at laderen kan koble seg til en tredjepart direkte uten å gå via Easees skytjeneste.
  • Bluetooth-støtte, slik en del andre ladere på markedet allerede har. Dette gjør det mulig å styre ladeboksen direkte fra mobilen, uten at den er koblet til internett.
  • De eldre Easee-laderne har også Bluetooth innebygget, og kan oppdateres med støtte for funksjonaliteten.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mroek

Sitat fra: ArtikkelenDette til tross for at innmaten i den nye laderen er identisk med den gamle.

Altså som forventet. Ingen nye releer eller andre endringer bortsett fra software og papirarbeid. Det betyr også at gammelt inventar kan gjenbrukes (ref at Norautron allerede har oppdatert 20k av de gamle til å få ny identitet som Charge Lite), og det er også veldig positivt (minimerer tap for de som har slikt inventar, samt at det er mer miljøvennlig å ikke skrote).

Kravet om ekstern jordfeilbryter type A synes jeg er helt greit, og jeg tipper den store majoriteten av installasjoner her i Norge allerede har dette. Kostnaden for eventuelt å bytte fra vanlig automat til jordfeilautomat er heller ikke allverden, og det er en kjapp og enkel jobb for elektrikeren.

Gamle bokser skal også oppdateres til ny software med lokal styring og det hele. Hurra!

Sjansen for at Easee overlever nå tror jeg er ganske god.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Krever de da separat kurs/jfa for hver boks, som Tesla, eller mener de fortsatt at flere bokser kan seriekobles?

Maxwell_400

Positivt med OCPP og bluetooth. Sies ikke så mye om de gamle laderne og hvem som skal ta kostnaden med å installere A-vern foran disse. Antar det blir et krav fra myndighetene.

Selv om begrensningen nå er 11kW/7.4kW så må de fremdeles kobles til 32A for å få full fleksibilitet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Rav4_EV

Spennende.
Dog lurer jeg på om hvorfor de mener at det holder med jordfeilbryter type A I forkant da samsvarserklæring ikke sier noe om at de oppfyller IEC62855 som er et krav i NEK400 for å slippe å montere jordfeilbryter type B.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

mroek

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 14:02Krever de da separat kurs/jfa for hver boks, som Tesla, eller mener de fortsatt at flere bokser kan seriekobles?
Akkurat det er veldig interessant. Det skriver de ingenting om, de refererer bare til "Ladere pr anlegg: 3" i produktarket. Hvis det var slik at separate kurser krevdes, så burde det vært spesifisert, siden det er et mye mer omfattende krav enn at de kan parallelkobles (de har jo aldri vært seriekoblet, sånn rent teknisk) på samme kurs.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA