Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

geear

https://nkom.no/aktuelt/presisering-i-easee-saken

"Ingen andre land i EØS har protestert innen fristen 15. juni på Elsäkerhetsverkets vedtak om salgstans av to Easee ladebokser. Det er likevel ikke slik at det blir umiddelbar salgsstans i Norge nå."

Så da går det mot salgsstans i mesteparten av Europa. Vil tro et pålegg om salgsstans i Norge hadde gjort at Elektroimportøren og andre grossister kunne returnert sine Easee-ladere til Easee, men der ender det altså med at Easee går klar inntil dommen i høst, og grossistene blir sittende med penger bundet opp i varelager som ikke er salgbart.

Maxwell_400

Sitat fra: geear på fredag 16. juni 2023, klokken 13:53https://nkom.no/aktuelt/presisering-i-easee-saken

"Ingen andre land i EØS har protestert innen fristen 15. juni på Elsäkerhetsverkets vedtak om salgstans av to Easee ladebokser. Det er likevel ikke slik at det blir umiddelbar salgsstans i Norge nå."

Så da går det mot salgsstans i mesteparten av Europa. Vil tro et pålegg om salgsstans i Norge hadde gjort at Elektroimportøren og andre grossister kunne returnert sine Easee-ladere til Easee, men der ender det altså med at Easee går klar inntil dommen i høst, og grossistene blir sittende med penger bundet opp i varelager som ikke er salgbart.

Litt merkelig prosess men.... snakket litt med det lokale eltilsynet i dag og det eneste de har fått beskjed om er å kartlegge for DSB hvem som har Easee bokser.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på fredag 16. juni 2023, klokken 13:53https://nkom.no/aktuelt/presisering-i-easee-saken

Takk for den linken geear......uff uff sier og jeg det blir jo bare verre og verre....som en dærlig skrekkfilm... Men jeg mer på alle de ansatte i Easee jeg da som har utrygge tider foran seg og alle berørte underlev. 

Jonas derimot...not so much...  han må gå nå!

Radial

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 16. juni 2023, klokken 15:59

Litt merkelig prosess men.... snakket litt med det lokale eltilsynet i dag og det eneste de har fått beskjed om er å kartlegge for DSB hvem som har Easee bokser.

Håper for guds skyld de bare spør Easee om dette...alle laderene er online,alle laderene har posjonsdata og/eller anleggs-adresse OG eier/admin/installatør info.

Men med flere hundre tusen bokser, blir oppgaven like vel enorm.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Merker jeg på vegne av de ansatte i Easee og underleverandørene som har måtte permitere.... Jeg har faktisk begynt å bruke meg til å lese nyheter om Easee.... Det blir jo bare verre og verre. Godt at både Stavanger avisa og TU legger alt om Easee på pluss sidene sine.

Jonas må gå nå!

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. juni 2023, klokken 09:09Merker jeg på vegne av de ansatte i Easee og underleverandørene som har måtte permitere.... Jeg har faktisk begynt å bruke meg til å lese nyheter om Easee.... Det blir jo bare verre og verre. Godt at både Stavanger avisa og TU legger alt om Easee på pluss sidene sine.

Jonas må gå nå!

Løser det noe da? I mitt hode faller da hele korthuset sammen, det er ingen arvtaker som har vist seg enda ihvertfall.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på lørdag 17. juni 2023, klokken 16:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. juni 2023, klokken 09:09Merker jeg på vegne av de ansatte i Easee og underleverandørene som har måtte permitere.... Jeg har faktisk begynt å bruke meg til å lese nyheter om Easee.... Det blir jo bare verre og verre. Godt at både Stavanger avisa og TU legger alt om Easee på pluss sidene sine.

Jonas må gå nå!

Løser det noe da? I mitt hode faller da hele korthuset sammen, det er ingen arvtaker som har vist seg enda ihvertfall.
Radial... :+1: ser den men jeg tror Easee nå trenger HELT NY ledelse og noen som kan dette med å skalere opp samtidig som de har kontroll på situasjonen. Jonas har vist at han ikke her dette....han bør derfor gå av i skam nå...

thomasez

Dagens ledelse har gjort seg fortjent til null tillit. De har gjort feil på feil fra første dag.

* Ikke dokumenterte de at deres tekniske løsninger var på stell da de designet laderen.
* De påsto å følge standarder de ikke følger.
* Da det så ut til at det ville komme krav om dokumentasjon ble det tilsynelatende ignorert.
* Da det kom krav virket de totalt uforberedt.
* Det de kom med av dokumentasjon etter lang tid var åpenbart ikke nok.
* Alt Jonas har å si er "Dette blir så bra så!" helt uten noen forklaring på hvordan de skal løse dette. Hadde de hatt en løsning ville de har implementert den for lenge siden.

Dette er bare det jeg kommer på i farta. Eneste måten å løse dette på er å bytte ut ledelsen med noen som klarer vise at de tar det hele alvorlig. Uten dette blir det bare mer av det samme, noe som åpenbart ikke virker.

Radial

Hvis styret mener Jonas er feil mann, så er de det som bytter han ut.

Det ansvaret ligger rett og slett hos styret, så da må de ha tillit til hans plan.

https://www.proff.no/roller/easee-asa/sandnes/produsenter/IF7X1VY016D/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Dagbladet om saken - er vel inne på noe av problemet:

https://www.dagbladet.no/meninger/litt-for-easy/79546580
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

geear

Interessant artikkel. Easee har liksom vært brukt som eksempelet på hvordan man BURDE være som bedrift, iallfall her i distriktet hvor alle kjenner noen som kjenner noen i Easee, og blir fortalt at i Easee trenger man bare tre "likes" når man vil kjøpe elleer gjøre noe, så er det fritt frem. Overraskende at Jonas deretter har reagert på at kostnadene eksploderte. 😂

Men - det er lett å drive selskap i medgang, det er nå lederevnene må bevises, og starten med ESV har vært elendig. Hadde de tatt dette på alvor for et år siden er jeg 100% sikker på de hadde hatt en løsning nå, og sluppet alt dette. Forferdelig dyrt feilsteg, og ikke bare for Easee selv, men også mange rundt.

thomasez

At styret har tillit til Helmikstøl holder ikke. Eaasse trenger penger og det er de som vurderer å spytte inn penger, som i praksis er å redde selskapet som skal ha tilliten til både styre og ledelse.

Jeg ville aldri putta inn så mye som ei krone før den gjengen hadde gått. Dvs, kanskje hive inn et par titusenlapper som alternativ til Lottokupongen.

All den tid det ikke har kommet noen penger ennå er det et hint om hvor ståa ligger.

Ikke gir de seg heller:

https://www.nrk.no/rogaland/easee-meiner-meir-dokumentasjon-og-nye-klistremerke-vil-loyse-ladarkrisa-i-sverige-1.16450478

De har hatt muligheten til å gjøre dette i over ett år nå uten å få det til og de gir seg fremdeles ikke. Hva som får dem til å tro at det vil fungere denne gangen lurer jeg på.

Så da blir det vel "Nei, dette har dere prøvd før." som så blir besvart med "Vi har en plan!" som etter noen måneder lanseres og er... mer dokumentasjon og et klistremerke.

Helmikstøl er som en ettåring med rund kloss som skal inn i firkanta hull.

Radial

Hvis de faktisk får testa og verifisert at boksen yter tilsvarende eller bedre enn standardene/forskriftene de trenger, så holder jo strengt tatt klistremerke-oppskriften de har skissert.

Dette har vi jo diskutert tidligere i tråden også.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 20:36Hvis de faktisk får testa og verifisert at boksen yter tilsvarende eller bedre enn standardene/forskriftene de trenger, så holder jo strengt tatt klistremerke-oppskriften de har skissert.

Denne debatten er vel på 3. eller 4. runde med mer eller de samme argumentene og påstandene. Derfor orker jeg knapt delta mer her, for stort sett alt er som sagt gjentatt til det kjedsommelige...! ::)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thomasez

Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 20:36Hvis de faktisk får testa og verifisert at boksen yter tilsvarende eller bedre enn standardene/forskriftene de trenger, så holder jo strengt tatt klistremerke-oppskriften de har skissert.

Hva får deg til å tro at de sånn helt plutselig, etter å ha hatt dette hengende over seg i over ett år, klarer hoste opp god nok dokumentasjon til at det vil gå denne gangen?

Om det i det hele tatt var mulig ville ikke Easee vært i trøbbelet de er nå, de hadde levert dokumentasjonen sin og fortsatt som før.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA