Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. april 2023, klokken 12:12Alternativet til dette er jo å binde seg til masten når skuten går ned.
Å..,jeg tenker "livbåtene" er klare. Selv om de ikke så dette komme ved årsskiftet:

https://youtu.be/bMlS5XyQ-GM?t=1787
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 13:07
SitatSå har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.


Det var faktisk en veldig grunn til at jeg valgte dem i sin tid.  Jeg har 3-fase IT anlegg, og sammen med Equalizer så sørger den for å veksle (hvis nødvendig) mellom å bruke L1+L2 eller L2+L3.  Hjemme hos meg er de enkelte kursene fordelt mellom de samme fasene (L1+L2 og L2+L3).  I tillegg så vil Equalizer sørge for at kursene ikke overbelastes, noe som dessverre skjedde litt ofte når vi ladet bilen om vinteren samtidig vi laget middag. Easee er vel den eneste laderen i "hjemmeklassen" som har denne funksjonen. Zaptech har det i sin proff-lader men den koster jo mer enn 2x så mye penger.
Tibber Pulse, som jeg har, hindrer overbelastning, men klarer ikke å bytte fase. Men i et trekantkoblet IT anlegg er det litt begrenset nytte av å bytte fase, for det er bare tre faseledere å velge mellom, og enhver last må bruke minst to av dem. Så to tunge laster vil alltid ha minst en leder felles. Riktignok hjelper faseforskjellen litt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 14:00
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 13:07
SitatSå har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.


Det var faktisk en veldig grunn til at jeg valgte dem i sin tid.  Jeg har 3-fase IT anlegg, og sammen med Equalizer så sørger den for å veksle (hvis nødvendig) mellom å bruke L1+L2 eller L2+L3.  Hjemme hos meg er de enkelte kursene fordelt mellom de samme fasene (L1+L2 og L2+L3).  I tillegg så vil Equalizer sørge for at kursene ikke overbelastes, noe som dessverre skjedde litt ofte når vi ladet bilen om vinteren samtidig vi laget middag. Easee er vel den eneste laderen i "hjemmeklassen" som har denne funksjonen. Zaptech har det i sin proff-lader men den koster jo mer enn 2x så mye penger.
Tibber Pulse, som jeg har, hindrer overbelastning, men klarer ikke å bytte fase. Men i et trekantkoblet IT anlegg er det litt begrenset nytte av å bytte fase, for det er bare tre faseledere å velge mellom, og enhver last må bruke minst to av dem. Så to tunge laster vil alltid ha minst en leder felles. Riktignok hjelper faseforskjellen litt.

Eg blir gjerne med å diskutere fasevalggunksjon i ein eigen tråd.
Eg tenker det er ein salgs-gimmick.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 13. april 2023, klokken 19:48Eg blir gjerne med å diskutere fasevalggunksjon i ein eigen tråd.
Eg tenker det er ein salgs-gimmick.
Jeg synes ikke fasevalgfunksjon er helt OT her. Dette må tross alt være en viktig grunn til at Easee ikke gikk for 4-pols relé slik Zaptec gjorde. Det trengs jo 7 enkle releer for å få til alle kombinasjoner (N-N, L1-L1, L2-L2,L3-L3,L1-N,L2-L1,L3-L1).

Nå ser jeg forresten en måte for å slå av strømmen hvis et relé sveises. Hvis de slår på alle reléne samtidig, så vil de lage en kortslutning, og kurssikringen vil gå.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øystein Hermansen

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 13. april 2023, klokken 19:48
Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 14:00
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 13:07
SitatSå har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.


Det var faktisk en veldig grunn til at jeg valgte dem i sin tid.  Jeg har 3-fase IT anlegg, og sammen med Equalizer så sørger den for å veksle (hvis nødvendig) mellom å bruke L1+L2 eller L2+L3.  Hjemme hos meg er de enkelte kursene fordelt mellom de samme fasene (L1+L2 og L2+L3).  I tillegg så vil Equalizer sørge for at kursene ikke overbelastes, noe som dessverre skjedde litt ofte når vi ladet bilen om vinteren samtidig vi laget middag. Easee er vel den eneste laderen i "hjemmeklassen" som har denne funksjonen. Zaptech har det i sin proff-lader men den koster jo mer enn 2x så mye penger.
Tibber Pulse, som jeg har, hindrer overbelastning, men klarer ikke å bytte fase. Men i et trekantkoblet IT anlegg er det litt begrenset nytte av å bytte fase, for det er bare tre faseledere å velge mellom, og enhver last må bruke minst to av dem. Så to tunge laster vil alltid ha minst en leder felles. Riktignok hjelper faseforskjellen litt.

Eg blir gjerne med å diskutere fasevalggunksjon i ein eigen tråd.
Eg tenker det er ein salgs-gimmick.


Hvis det var en salgs-gimmick så lurer jeg på hvorfor Zaptec Pro har dette. De må åpenbart se på dette som en Pro-funksjon.

Og det fungerer veldig bra hos oss. Komfyr står på fase L1+L2. Når en har behov for å bruke mange komfyrplater og stekeovnen, samtidig som flere ovner står på og en også skal lade bilen, så er dette en veldig praktisk funksjon for oss.  Skifte av faser, sammen med automatisk begrensning av ladestrøm i sanntid, fungerer veldig godt under høy belasting.

Radial

Equalizer med begrensinger på 15kW og fasebytte benyttes hele tiden her også.

Tesla'n blir stadig kasta ut av 3-fase vinterstid, og flyttes gjerne til L3-L1 inntil ting stabiliserer seg før det tilbys 3fase igjen.

Kanon ladeboks, til god pris og masse muligheter. ZS'n som er helt stokk dum, Må ha en boks ala Easee for å kunne lade på natta.

Håper de overlever, hadde egentlig tenkt å investere i en boks til i serie med den gamle..men det får vente nå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 21:45Hvis det var en salgs-gimmick så lurer jeg på hvorfor Zaptec Pro har dette. De må åpenbart se på dette som en Pro-funksjon.

Og det fungerer veldig bra hos oss. Komfyr står på fase L1+L2. Når en har behov for å bruke mange komfyrplater og stekeovnen, samtidig som flere ovner står på og en også skal lade bilen, så er dette en veldig praktisk funksjon for oss.  Skifte av faser, sammen med automatisk begrensning av ladestrøm i sanntid, fungerer veldig godt under høy belasting.
I et stort ladeanlegg hvor hele anlegget er dedikert til lading, og det kan være ganske mange biler på samme hovedsikring, har det selvsagt noe for seg å fordele 1-fase biler dynamisk på de forskjellige fasene.

Ved hjemmelading er det få som har behov for å lade med høy effekt hele natten. Å lade mens en lager middag tror jeg også er et behov som et mindretall har. De fleste vil gjerne unngå dette på grunn av makstime-grensene og strømprisene.

Men OK, noen har behov for å kjøre mye både før og etter middag, og da er Easee sin løsning en billig måte å løse det på. Men kanskje for billig altså.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#503
Dette må gå bra! Et land er nok.

Dagens nrk nyhet:

https://www.nrk.no/rogaland/easee-kan-reddast-av-europakommisjonen-1.16355145

Kopi:

Kan reddast av norske styresmakter
John-Eivind Velure er avdelingsdirektør i Nkom, og forklarer at det i utgangspunktet er slik at eit vedtak i eit EU/EØS-land må følgjast opp i alle andre medlemsland.
– Når det er gjort eit vedtak i eit land, blir det oppretta som blir kalla ein Safe Guard-prosess i EU. Det inneber at dei enkelte medlemslanda kan gjere sine eigne vurderingar og melde utfallet av desse til Europakommisjonen innan 90 dagar, skriv Velure til NRK.
Dersom eitt eller fleire land protesterer på den svenske avgjerda, skal EU-kommisjonen gå i dialog med medlemsstatane og aktøren som har fått vedtaket retta mot seg, og evaluere tiltaket frå svenske styresmakter.

Med bakgrunn i resultatet skal kommisjonen avgjere om vedtaket frå svenske styresmakter er på sin plass eller ikkje.
– Viss kommisjonen kjem til at vedtaket er på sin plass, vil dei andre medlemslanda få ei plikt på seg til å følgje dette opp i dei nasjonale marknadene sine. Kjem kommisjonen til at vedtaket ikkje er på sin plass, vil svenske styresmakter måtte trekkje tilbake vedtaket sitt, seier han.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på torsdag 13. april 2023, klokken 22:06Håper de overlever, hadde egentlig tenkt å investere i en boks til i serie med den gamle..men det får vente nå.
Ja, det er det tryggeste nå om dagen. Ser flere har tilbud på Zaptec....det er mer trygt enn Easee....nå om dagen.....

Ingeniøren

Ikke hørt et ord om at noen stille spørsmål om måten CE merking er organisert i el-industrien, er fornuftig (bortsett fra meg  :)). Her har man et klassisk eksempel på at dokumentasjon er meget viktig om man skal utfordre standarden og de fikk nok klare meldinger fra TÜV om allerede i 2018, men gjorde de noe annet enn å krangle et halvt år i den formening at de vet best ? 

De burde justert noe og fått en sertifisering fra noen ala TÜV eller Nemko. Da hadde de nok ikke havnet der de er nå selv om de strengt tatt ikke fulgte standarden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#507
Tibbersjefen er på ballen....

Les dagens nyhet.

https://www.shifter.no/nyheter/tibber-grnderen-mener-norske-myndigheter-burde-ryddet-opp-i-easee-saken/276294

Kopi:

Strømstartupen Tibber har solgt en lang rekke Easee-ladere via sin nettbutikk, og selskapet har derfor fått flere hundre henvendelser fra kunder som har lurt på hva de nå skal gjøre. Tibber-gründer Edgeir Aksnes ber nå om at Nkom får opp farten. I stedet for å bruke tid og krefter på å teste andre ladere bør de ha fullt fokus på å løse Easee-saken.

– Dette er en spesifikk situasjon, og det er ekstremt viktig at kundene får klarhet i hva som er ok, at Nkom løser opp i det som er et stort vakuum av usikkerhet, sier Aksnes til Shifter.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 14. april 2023, klokken 08:56Her har man et klassisk eksempel på at dokumentasjon er meget viktig om man skal utfordre standarden og de fikk nok klare meldinger fra TÜV om allerede i 2018, men gjorde de noe annet enn å krangle et halvt år i den formening at de vet best ? 
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 14. april 2023, klokken 08:56Ikke hørt et ord om at noen stille spørsmål om måten CE merking er organisert i el-industrien, er fornuftig (bortsett fra meg  :)). Her har man et klassisk eksempel på at dokumentasjon er meget viktig om man skal utfordre standarden og de fikk nok klare meldinger fra TÜV om allerede i 2018, men gjorde de noe annet enn å krangle et halvt år i den formening at de vet best ? 

De burde justert noe og fått en sertifisering fra noen ala TÜV eller Nemko. Da hadde de nok ikke havnet der de er nå selv om de strengt tatt ikke fulgte standarden.

Nettopp. Hadde Easee sjefen Helmikstøl hatt rett fokus og gjort det du foreslår så hadde Easee ikke vært i den vanskelige situasjonen de er i nå..

Øystein Hermansen

#509
Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 23:42
Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 21:45Hvis det var en salgs-gimmick så lurer jeg på hvorfor Zaptec Pro har dette. De må åpenbart se på dette som en Pro-funksjon.

Og det fungerer veldig bra hos oss. Komfyr står på fase L1+L2. Når en har behov for å bruke mange komfyrplater og stekeovnen, samtidig som flere ovner står på og en også skal lade bilen, så er dette en veldig praktisk funksjon for oss.  Skifte av faser, sammen med automatisk begrensning av ladestrøm i sanntid, fungerer veldig godt under høy belasting.
I et stort ladeanlegg hvor hele anlegget er dedikert til lading, og det kan være ganske mange biler på samme hovedsikring, har det selvsagt noe for seg å fordele 1-fase biler dynamisk på de forskjellige fasene.

Ved hjemmelading er det få som har behov for å lade med høy effekt hele natten. Å lade mens en lager middag tror jeg også er et behov som et mindretall har. De fleste vil gjerne unngå dette på grunn av makstime-grensene og strømprisene.

Men OK, noen har behov for å kjøre mye både før og etter middag, og da er Easee sin løsning en billig måte å løse det på. Men kanskje for billig altså.

Poenget er ikke middagen men mengden strøm tilgjengelig for lading.  Jeg hadde tidligere 1-fase med 50A hovedsikring. Det betyr ca 11.5 kW tilgjengelig og om vinteren kan dette bli i minste laget dersom en lader bil med 7 kW og i tillegg har på ovner og varmepumpe for oppvarming.  Etter jeg byttet til 3-fase IT (kunne ikke få TN) så har jeg noe over 19 kW for bruk (fortsatt 50A hovedsikring). Og da er ikke lading av elbil, oppvarming og kanskje matlaging noe problem lenger ved bruk av Easee lader og Equalizer med fasekontroll og strømstyring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA