Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ser Easee la ut denne info på sine svenske hjemmesider for 2 dager siden. Men det var jo før døren ble lukket også i Norge...

Lenke, bilde og tekstkopi under..

https://easee.com/se/artiklar/easee-overklagar-elsakerhetsverket-beslut/

Publicerad av Vegard Terøy

15.03.2023 – Nyhet

Easee har fått bekräftat från Elsäkerhetsverket att deras besiktning av våra elbilsladdare är klar, och att försäljningsförbud kommer att införas i Sverige med omedelbar verkan. Elsäkerhetsverkets beslut gäller endast på den svenska marknaden.

Easee överklagar både det införda försäljningsförbudet och dess omedelbara verkan. Vi är av den bestämda uppfattningen att det inte finns någon teknisk eller juridisk grund för att införa ett sådant förbud.

– Vi håller inte med om beslutet och kommer att göra allt vi kan för att skydda våra kunder, partners och anställda. Vårt huvudfokus har alltid varit människor och säkerhet, säger grundaren och vd Jonas Helmikstøl.

Han tillägger: – Våra kunder kan fortsätta ladda säkert som vanligt och behöver inte vidta några åtgärder. Vi kommer att fortsätta att bekämpa detta beslut och att arbeta för en grönare framtid genom innovativa produkter.

Easee framhåller att det inte har inträffat några incidenter som ligger till grund för det införda försäljningsförbudet, vilket också framhålls i Elsäkerhetsverkets rapport. I rapporten konstateras att Elsäkerhetsverket inte anser att det finns någon risk för skada på personer eller ägodelar.

Det finns ingen automatik i att ett försäljningsförbud genomförs i andra EES-länder.

Easee arbetar med att överklaga försäljningsförbudet och begära inhibition mot dess omedelbara verkan. Om det lyckas tas försäljningsförbudet bort. Vi förväntar oss att begäran om inhibition ska behandlas av domstolen inom kort.

Det blir också en vanlig överklagandeprocess, där vi återigen ska bevisa varför våra laddare är de säkraste på marknaden. Denna överklagandeprocess kan ta flera månader, men om begäran om inhibition inom kort tid behandlas av domstolen och accepteras, blir det inget försäljningsförbud under tiden.

Frågor och svar om ärendet 06

För ytterligare frågor, kontakta: media@easee.com

Electric cars in Norway

SitatNår det er sagt - har vært utrolig fornøyd med Easee laderne mtp fjernstyring, innstillingsvalg, ladelogger og integrasjoner. Trist hvis selskapet skulle strande helt nå, så jeg håper de enten kommer med oppdaterte bokser og sender ut disse, eller kan korrigere de som er montert. Selv om begge deler vil være svært kostbart og kanskje ikke økonomisk forsvarlig for selskapet. På den annen side leverer de et produkt, som hvis oppdatert korrekt teknisk, etter mitt syn er det beste på markedet. Å legge ned markedslederen for all fremtid virker ikke fornuftig, selv om kostnaden ved opprydding er høy.

Øyvind.h  :+1: Enig.

Jeg kom på en tredje variant... At f.eks Zaptec eller en av de andre produsentene på hjemmeladere kjøper opp Easee.  Easee ledelsen får en liten slant med kontanter og kan løpe ut bakdøren til nye eventyrer.
Da får de som kjøper opp Easee både kundemassen og kompetansen hos de ansatte og da kan de erstatte Easee boksene med sine bokser og så senere bruke det meste av innholdet i de boksene de henter hos Easee kundene i andre fremvoksende hjemmelader markedet. Er vel en del dyre komponenter i de boksene som kan brukes på nytt eller?

Jeg blir ikke forbauset om det er dette som skjer nå....

Så det samme skjedde i hjemmealarm markedet... en produsent fikk et frynsete rykte og vipps var det firmaet kjøpt opp av konkurenten.... det er nok mer cowboy tendenser i hjemmealarm markedet enn i hjemmeladermarkedet men men...just saying... Grunder og daglig leder i Easee var tydelig i sine kommentarer på Tv nyhetene i dag at han følte at Easee hadde bltt utsatt for en skitten kampanje hos konkurenten(e) han nevnte blant annet at Twitter hadde vært benyttet til dette formålet....

Jeg hadde Falck hjemmealam i flere år men vipps plutselig var jeg blitt Verisure kunde....uten at jeg hadde bedt om det  8)

Øyvind.h

At store produsenter plutselig må bytte ut hele produktserier har jeg vært borti før. Men når det gjelder kjerneproduktet og bortimot alle leveranser fra et relativt ferskt selskap er jeg mer skeptisk til utfallet.

Hva Zaptec ville brukt boet til er jeg usikker på. Om markedslederen forsvinner vil de jo etter alle solemerker øke sin omsetning drastisk uansett, og Zaptec har utviklet mye av det samme som Easee. Tydeligvis på et bedre elektroteknisk grunnlag ift regelverk.

Skulle Easee eller andre komme med en godkjent boks kan hvem som helst bare klikke den på plass i eksisterende bakplate. Det er en av de geniale løsningene ved Easee. Skiftet ut på 2 minutter av en med flere tommeltotter :) Men om noen vil dytte inn en milliard eller to for å berge selskapet på den måten og sikre videre vekst og posisjon? Tja og ha. Overskuddet de genererer kan tilsi at det er fornuftig, men kapitalmarkedet er ikke det aller beste for tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

SitatMen om noen vil dytte inn en milliard eller to for å berge selskapet på den måten og sikre videre vekst og posisjon?

Ser den...

Men det det finnes fortsatt mange rike onkler der ute...ikke alle har reist til Sveits  :D

Men tenker at det kan sitte nå as we speak et større equity selskap dvs et selskap som bare kjøper og flere selskap, merker og så sitter de å drar ut 5% årlig i avkastning.... som nå sitter å regner på dette Easee caset nå...

Tror ikke et equity selskap trenger så mye som "en milliard eller to " for det er mye mindre verdier igjen i det Easee selskapet nå...men det vil jo en eventuell prosess vise....

Electric cars in Norway

Jammen er det artig å lese eldre nyheter med nye øyne  :D

Lenke bilde og tekstkopi under

https://www.shifter.no/nyheter/vanskelig-forjul-for-easee-grnder-anklaget-kunder-for-mangel-pa-empati-da-systemet-ble-overbelastet/198873

Vanskelig førjul for Easee: Gründer anklaget kunder for mangel på empati da systemet ble overbelastet
– Det er akkurat som at kulturen vår i Norge ikke tillater feil, mener Easee-gründer Jonas Helmikstøl. Etter en periode i krisemodus, skal ladeselskapets løsninger igjen fungere som normalt

Magnus Peter Harnes
Journalist

PUBLISERT Mandag 21. desember 2020 - 05:00 SIST OPPDATERT Mandag 21. desember 2020 - 09:31

Elbil-laderselskapet Easee meldte tidligere i år om eventyrlig vekst.

Nå kommer voksesmertene.

Flere av selskapets kunder har den seneste tiden opplevd begrenset funksjonalitet, eller rett og slett at de ikke får ladet bilene sine i det hele tatt via den norskutviklede ladeløsningen.

«Den første store kapasitetsutfordringen vi har avdekket er vår skyløsning. Det har derfor vært tidvise utfall av tjenester for noen av våre kunder, og noen sluttbrukere har tidvis ikke vært i stand til å lade. Våre produkter er designet for å fungere som normalt, selv uten skytjeneste. Utfordringen vi har hatt har vært at denne funksjonaliteten ikke har vært aktivert i alle enhetene,» skriver selskapet i sin forklaring, som er sendt ut til kundene.

Der går det også frem at det har tatt lang tid å finne ut av hva som var problemet, og at det er vanskelig å finne en tilfredsstillende løsning.

– Vi fikk opp to nye servere på fredag, som vi fikk fordelt belastningen på. (...) Ting har kjørt stabilt siden det, skriver gründer Jonas Helmikstøl i en SMS til Shifter mandag.

ANNONSE

Da han oppdaget at han hadde blitt en bulldoser, tok han et oppgjør med egen lederstil: Her er hans 12 leveregler for et suksesselskap uten drittsekker
Slettet Facebook-innlegg
Men trøbbelet har tæret på gründeren. Natt til fredag i forrige uke la han ut et innlegg i en Facebook-gruppe forbeholdt Easee-kunder, hvor det blant annet sto at han var «skuffet» over kundene som ikke viste «noe form for empati eller forståelse utover dere selv og deres egen hverdag».

Innlegget ble fort slettet, og er nå erstattet av et mer utfyllende innlegg om problematikken. Der skrives det også: «vi hater når vi gjør noe som går ut over kundene våre. Da jobber vi døgndrift for å få rettet opp i det igjen, dette er noe vi aldri vil slutte med.» Gründeren takker denne gangen kundene for tålmodigheten.

I forklaringen fra Easee skrives det at skyløsningen deres er som en produksjonslinje, og at den i forrige uke nådde sin makskapasitet.

«Det tok tid å finne ut at det var dette som var problemet, og vi håpet i det lengste at det ikke var nettopp det, fordi vi visste at det ville være den mest tidkrevende veien å gå for å komme tilbake til normal drift. Dette er ikke fort gjort, og ikke gjort med 2 tastetrykk,» skriver selskapet i en epost.

Nå jobber oppstartsselskapet med å sette opp flere slike «produksjonslinjer», som skal øke kapasiteten ytterligere.

«Dette gir oss masse trygghet og ro på at en lignende problemstilling aldri kommer til å dukke opp igjen», skriver selskapet.

Det opplyses også at Easee kompenserer de som ikke har fått ladet bilene sine hjemme, og at selskapet har god dialog med partnere, for å sikre at kundene ivaretas.

– Trosser frykten
– Vi tør å satse. Vi tør å trosse frykten for at vi vil gå på noen smeller og for å gjøre feil. Vi brenner for å bygge opp norsk industri og vi ønsker virkelig å bidra til å gjøre verden til en bedre plass. Det er derfor jeg kjente litt på frustrasjonen i natt. Det er akkurat som at kulturen vår i Norge ikke tillater feil. Det er frykten for dette som hindrer folk i å satse og i å bygge opp nye virksomheter, skrev gründer Helmikstøl i en SMS til Shifter etter at det første Facebook-innlegget ble lagt ut.

Han legger til at selskapet fint kunne gått en tryggere vei, med vekst på 20 prosent i året.

– Det gjør vi ikke. Vi vokser flere hundre prosent per år. I fjor leverte vi 20.000, i år 70.000 og neste år er målet 500.000 enheter - ikke 100.000, skriver han videre.

Øyvind.h

Selskapet er ikke så mye verd om alle boksene må skiftes ut. Jeg tenkte mer i retning av engangskostnaden for å skrotet alle leverte og skifte de ut med nye bokser som er iht forskrift. Da snakker vi fort en milliard eller to for å få gjort en reset og fortsette veksten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. mars 2023, klokken 21:54
At store produsenter plutselig må bytte ut hele produktserier har jeg vært borti før. Men når det gjelder kjerneproduktet og bortimot alle leveranser fra et relativt ferskt selskap er jeg mer skeptisk til utfallet.

Hva Zaptec ville brukt boet til er jeg usikker på. Om markedslederen forsvinner vil de jo etter alle solemerker øke sin omsetning drastisk uansett, og Zaptec har utviklet mye av det samme som Easee. Tydeligvis på et bedre elektroteknisk grunnlag ift regelverk.

Skulle Easee eller andre komme med en godkjent boks kan hvem som helst bare klikke den på plass i eksisterende bakplate. Det er en av de geniale løsningene ved Easee. Skiftet ut på 2 minutter av en med flere tommeltotter :) Men om noen vil dytte inn en milliard eller to for å berge selskapet på den måten og sikre videre vekst og posisjon? Tja og ha. Overskuddet de genererer kan tilsi at det er fornuftig, men kapitalmarkedet er ikke det aller beste for tiden.
Men selv om bakplata kan stå igjen og det i de fleste tilfeller ville være helt problemfritt at brukeren selv byttet til en annen boks, så gjør jo ikke det installasjonen godkjent for bruk? Mangler jo samsvarserklæring og selv om det er enkelt så er det elektriker som skal plugge den på plass? Er ikke regelrytter på dette selv, men det er noe annet når det gjelder hundretusener av bokser...

Øyvind.h

Om det er snakk om å bytte ut en boks med feil med en som ikke inneholder feil er jeg usikker på om det må skrives ny samsvarserklæring?For den nye vil jo da være i tråd med det som allerede skulle vært montert.

Om elektriker må klikke den på plass vet jeg heller ikke, men det kan hende. På tross av at en i praksis gjør omtrent det samme som når en plugger en enhet i en stikkontakt. Ikke noe terminering, bare klikk ut og inn.

Men det hadde vært fint om det beste ladeproduktet på markedet kan sikres videre liv på en eller annen måte. Ikke uten grunn de er markedsledende. Det har ingen sammenheng med snarveiene på enkelte komponenter såvidt jeg kan se annet enn at produktet ville vært bittelitt dyrere. Andre leverer godkjent produkt til omtrent samme pris.
VW ID4 GTX 2023

geear

Mye uavklart. Blir spennende å se veien videre her. På grensen til en historisk hendelse som vil bli diskutert i lang tid det her.

Håper også det kommer en løsning. Ikke særlig miljøvennlig heller om det skal skrotes 700 000 bokser.

Ulvis

Sitat fra: elektro på fredag 17. mars 2023, klokken 18:35
Stemmer det at de heller ikke består IP-54 test?
Ja, iflg ESV. Eller tenkte du på om test var korrekt utført?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Radial

Undres på hva som blir løsningen.

Få løsningen deres inn i standarden, eller føye seg etter standarden...?

Forøvrig er Tesla Wall Connector helt lik Easee spesifikasjonsmessig?
Trenger den eventuelt B-vern? Kunne vært ett alternativ til Easee, da den har mye av den samme funksjonaliteten til en kanskje enda bedre pris.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Maxwell_400

Tesla Wall trenger ikke B vern. Hvis du kan vente ville jeg ha ventet til NKOM har gått gjennom de forskjellige laderene.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 18. mars 2023, klokken 08:23

Forøvrig er Tesla Wall Connector helt lik Easee spesifikasjonsmessig?
En av forskjellene er at TWC krever separat kurs til alle laderne hvis man lastbalanserer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Håper Easee slår på den lokale tilgangen til ladeboksen igjen hvis det blir klart at de går konkurs.

Må si jeg har fått nok av ustabile cloudløsninger med rate limiting og APIer i stadig flux.

Skulle gjerne hatt en custom firmware til Easee som redirigerte trafikken til en lokal server.

Kan jo selvfølgelig sette opp en proxy eller noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. mars 2023, klokken 12:53Skulle gjerne hatt en custom firmware til Easee som redirigerte trafikken til en lokal server.

👍 Å kunne sette opp egen serverløsning støtter jeg 100%! 👏👏👏

En liten privat "skyløsning" hadde vært tingen.

Hadde sikkert holdt med en Raspberry Pi, Orange Pi eller annen tilsvarende SBC hvis man ikke har en server oppe å går fra før av. Alternativ en mini PC. AliExpress har noen små med Intel CPU til rundt 1000 lappen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA