Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 17. mars 2023, klokken 17:41
Største problemet om Easee går konken er jo da hva skjer med skyen og styring av laderen? Ladet får jeg nok gjort uansett, da den er innstillt til å lade om den er offline fra skyen.
Men enkelheten med app og justeringer blir det jo verre med. Men i grunn ikke noe stort problem.

Jaja, Easee come Easee go. 

Det der med sky og API ordner seg tenker jeg. Tibber vil for eksempel ha stor interesse av å holde det i gang. I tilfelle konkurs vil det jo være et konkursbo som administrerer verdiene, og som kan selge ut slikt. Men det vil jo være en driftskostnad som noen må dekke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektro

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Tibber vil ha null interesse av å holde en skytjeneste operativ hvis ladeboksen blir ulovlig. Minner om at de har fått en tidsfrist for utbedring. Går Easee konk nå så slutter skytjenesten, så iverksettes krav om å ta de ut av bruk om x antall måneder hvis manglene ikke er rettet. Da sitter de som har boksene igjen uten skytjeneste og med en ladeboks det er ulovlig å bruke. Hvor mange har Tibber solgt? Dette kan vel potensielt velte Tibber også.

Litt på siden, men dette er et eksempel på hvor dårlig idé utelukkende skyløsninger kan være for en del produkter. Men antar ladeboksen fungerer som hvilken som helst dum lader uten tids/strømstyring/balansering om den er uten nett? Vet den ikke gjorde det, men det er vel fikset? Går det an å konfigurere boksen uten nett eller foregår det også kun via skyen?

serenejet

Hadde sympati med Easee i starten, nå tenker jeg "good riddance". Usympatiske folk med et gung-ho forhold til regulering og dokumentasjon. Burde lukta lunta da jeg så de hadde egen firmahealer eller hva det nå var.

Får håpe noe bra stiger opp fra asken!

Ang funksjonalitet uten sky så har jeg spurt Easee om dette tidligere, og i følge dem så kan boksene kommunisere helt fint med hverandre og lastbalansere uten sky. Så da regner jeg vel egentlig med at de ikke kan det og ramler ned med en gang Easee slår av serveren :D

(Jeg eier to Easee-ladere og ingen aksjer i Zaptec)
2025 ID.Buzz GTX

geear

Sitat fra: elektro på fredag 17. mars 2023, klokken 18:35
Stemmer det at de heller ikke består IP-54 test?
ESV hadde ikke avdekket det, men i følge brevet så fremgikk det at den ikke klarer IP5X iht dokumentasjonen Easee selv sendte inn som underlag.

SitatBrister identifierade genom Easee:s testrapporter
De testrapporter som skickats in av Easee AS visar på fler brister än vad Elsäkerhetsverkets tidigare provning och granskning har visat.
Följande brister har identifierats:
• Utrustningen har inte en jordfelsbrytare typ A enligt EN 61008-1 och det finns ingen information i medföljande dokumentation om att en sådan ska föregå utrustningen vid installation.
• Utrustningen uppfyller inte kravet för DC-skydd för felströmmar över 6mA enligt IEC 62955.
• Utrustningen klarar inte överspänningsprovet upp till 7000V mot PELV (LLLN->CP).
• Utrustningen har märkningsbrister.
• Utrustningen klarar inte kraven för IP-klass IP5X.

Side 5:

https://www.tu.no/filer/ESV_Easee/22EV1261-22_Beslut_Easee_AS.pdf

Stig-Arne



Sitat fra: geear på fredag 17. mars 2023, klokken 18:35
Litt på siden, men dette er et eksempel på hvor dårlig idé utelukkende skyløsninger kan være for en del produkter. Men antar ladeboksen fungerer som hvilken som helst dum lader uten tids/strømstyring/balansering om den er uten nett? Vet den ikke gjorde det, men det er vel fikset? Går det an å konfigurere boksen uten nett eller foregår det også kun via skyen?

De lader fint offline ja. Man kan konfigurere laderene om hvor mye de skal  trekke under offline.

Ellers kan man jo aktivere installasjons grensesnittet og få justert verdier der. Men er jo straks mere tungvindt enn via appen.

Ellers ingen anelse om hvor mange tibber solgte, men går utifra de har ett visst reklamasjons ansvar i denne saken.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

serenejet

Som selger har Tibber fullt ansvar. Går Easee konk må Tibber og alle andre selgere fullt ut betale for reklamasjoner. Kunde kan alltid gå på alle ledd i kjeden, men selger er første og mest naturlige ledd - hvordan selger forholder seg til sin leverandør (Easee) er avhengig av avtalen mellom selger og Easee og ikke lovstyrt.

Fikk en gjennomgang av brevet fra noen som Virkelig Kan standarder nå, og dommen er "de er fucked, hele skiten må redesignes mekanisk, uavhengig av jordfeilbryter".
2025 ID.Buzz GTX

ProsjektX

Hmm.. hvor mye er innsalget her verdt nå?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

jlan

Sitat fra: geear på fredag 17. mars 2023, klokken 18:35
Tibber vil ha null interesse av å holde en skytjeneste operativ hvis ladeboksen blir ulovlig.
Ulovlig blir den vel ikke. Vi må vel bare inn med et B-vern. Og Tibber vil jo miste mange kunder hvis de ikke lenger får bruke Easee boksene sine. Laderabatten er vel også knyttet til Easee? Eller holder det med registrert bil app?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amatøren

Sitter med 3 stk Easee laderoboter og 1 equalizer.

Det skrives at de lastbalanserer selv uten skykobling, men vil også equalizer også virke så effekten reguleres hvis skyen blir borte (hvis Easee går konkurs)?

Hva med app for justering av ladestrøm, går ikke det via skyen eller er installatørappen for direktekobling direkte mot laderobotene?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: jlan på fredag 17. mars 2023, klokken 20:07
Vi må vel bare inn med et B-vern.

Holder det med ett eller må vi ha ett mellom hver lader i tillegg (når man har flere ladere)?

Man ønsker ikke at DC feil når andre biler selv om nettspenningen brytes.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Sitat fra: jlan på fredag 17. mars 2023, klokken 20:07
Sitat fra: geear på fredag 17. mars 2023, klokken 18:35
Tibber vil ha null interesse av å holde en skytjeneste operativ hvis ladeboksen blir ulovlig.
Ulovlig blir den vel ikke. Vi må vel bare inn med et B-vern. Og Tibber vil jo miste mange kunder hvis de ikke lenger får bruke Easee boksene sine. Laderabatten er vel også knyttet til Easee? Eller holder det med registrert bil app?
Det fordrer vel at Easee faktisk endrer manualen og dokumenterer at feilene rettes opp i, enten det bare er jordfeilbryter type B som må inn eller ei? Ryker Easee i dag, vil myndighetene da godta at man bare ettermonterer jfb type B i sikringsskapet og så er alt greit?

Electric cars in Norway


Øyvind.h

#194
Ettersom vi har Easee både hjemme og på hytta har jeg vært spent på utfallet her. Produktet er det beste på markedet, så det var nedtur at de ikke leverer korrekt iht regelverk.

På den ene siden virker det tydelig at regelverket ikke er fulgt til punkt og prikke, samtidig som Easee hevder at de gjør det. Innovasjon er positivt, og i blant bør en utfordre regelverk som er utdatert ift smarte løsninger. Men en bør gjøre det i riktig rekkefølge.

På den annen side virker det som om for at mangelen skal få konsekvenser må det som aldri skjer inntreffe med det som aldri skjer. Med 700.000 solgte enheter og sikkert flere hundre millioner ladesesjoner kan det være regelverket er for strengt. Eksempelvis kunne jo jordfeiltest vært gjort automatisert med varslet testresultat i appen, fremfor å måtte trykke på en mekanisk knapp i lader/sikringsskap som folk flest aldri gjør. Easee appen rapporterer jo allerede om diverse avvik automatisk, som folk potensielt aldri ville oppdaget uten varslingen i appen.

Når det er sagt - har vært utrolig fornøyd med Easee laderne mtp fjernstyring, innstillingsvalg, ladelogger og integrasjoner. Trist hvis selskapet skulle strande helt nå, så jeg håper de enten kommer med oppdaterte bokser og sender ut disse, eller kan korrigere de som er montert. Selv om begge deler vil være svært kostbart og kanskje ikke økonomisk forsvarlig for selskapet. På den annen side leverer de et produkt, som hvis oppdatert korrekt teknisk, etter mitt syn er det beste på markedet. Å legge ned markedslederen for all fremtid virker ikke fornuftig, selv om kostnaden ved opprydding er høy.

På hytta har vi B-vern, men det er koblet ut ettersom det ikke skulle være behov for det på Easee boksen. Er det nødvendig får jeg bare elektriker til å koble det til igjen. Hjemme er det ikke B-vern foran, men kan få satt inn det om det er nødvendig. Begge steder er det A vern med jordfeilbryter allerede. Sånn sett ser det ut som kostnaden bare blir noen tusenlapper for å beholde Easee lovlig i drift? Så elektroimportøren, som har solgt Easee som ferdig montert produkt, skrive at de har levert installasjonen på en allerede godkjent måte med vern foran boksen via SpotOn montør. Om det stemmer i praksis aner jeg ikke, men kan være en del av laderne ikke trenger noen jobb da de er montert med tilstrekkelig vern i forkant til at installasjonen er OK.

Må vi bytte ut Easee får jeg sende dem i retur til Elkjøp og Tibber, og heller kjøpe en boks fra Zaptec. Virker å fungere noenlunde likt med de samme mulighetene. Å gå tilbake til dum lader som ikke er koblet på nett er uaktuelt. Men skulle Easee konke, men oppsettet teknisk sett bli lovlig med A/B vern og jfb foran blir det potensielt en dum lader som bare kan konfigureres ved å manuelt starte wifi på boksen og koble til og justere parametere ved behov. Litt gammeldags, men får vel bare se an sakens utvikling :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA