Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

hELgenen

Har zaptec løsning for deling av effekt mellom 2 ladere? Kan zaptec integreres med smarthus? Er det en app for zaptec?

jlan

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. mars 2023, klokken 18:42
Har zaptec løsning for deling av effekt mellom 2 ladere? Kan zaptec integreres med smarthus? Er det en app for zaptec?
Du får ta en titt på hjemmesiden deres. De har vel det meste som Easee har, bortsett fra automatisk valg av fase, og bytte mellom 1-fase og 3-fase i software. De krever også separat jordfeilautomat-A for hver lader. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Maxwell_400

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 16. mars 2023, klokken 18:31
Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. mars 2023, klokken 18:00
... Om jeg forstår myndighetene i Sverige så sier de rett ut at DC-RCM vern ikke er bra nok?
Om det er tilfelle er det jo mange,mange andre ladere som ikke er bra nok.

Nei , det dei seier er at dc-rcm sensor blir brukt til å legge ut 3(4?) stk rele, elektronisk styrt. Det er ikkje like bra som en 3(4?)-polt kontaktor som har sine kontaktsett mekanisk samankopla så det er garantert all-polig frakobling.(sjølv om kontaktor også i andre ladeboksar er styrt av dc-rcm sensor)

Om eg forstått det rett....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jordfeilvern har krav om 3mm kontaktavstand og samtidig mekanisk utkobling av alle faser+N. Det er det svenskene har hengt seg opp i. Dette er ikke oppfyllt av Easee og det er vanskelig å vri seg unna.

RCD-DD i ladeboksen detekterer DC strøm over 6mA, den vil da gi beskjed til bilen om å avslutte ladingen og så kutte strømmen via ladeboksens releer. Det vil da være å kutte strømmen når det ikke går strøm, en unngår da at det induseres store spenninger. Her tror(!) jeg det ikke stilles samme krav til releene og utkoblingen som det stilles til det FORANLIGGENDE A-vernet.

En ladeboks uten RCD-DD må ha B-vern men da vil strømmen kuttes brutalt og det kan induseres store spenninger, derav kravet om 3mm. Både A-vern og B-vern kutter kjapt ved jordfeil -> 3mm utkobling alle faser.

En lignende beskyttelse er tre fase komfyrvakt, oppdages det fare for brann kuttes alle fasene via separate releer og de er små! (Garo komfyrvakt). Nøytral bryr ikke komfyrvakten seg noe om.

I elektroniske termostater så kobles det inn en triac ved null gjennomgangen på sinusen før det kobles et relee inn. Triacen er kjapp men blir fort varm så derfor brukes et relee for å holde strømmen, men releet er for tregt til å operere alene, det er kun 10ms mellom hver null gjennomgang. Ved utkobling så slås triacen på, releet av, triac av ved null gjennomgang. Dette for å hindre at releet kutter ut ved stor strøm og får gnist/sveising.

Bimetall termostater har såpass stor kontaktor avstand at det skal være trygt, men jeg har sett de som har blitt sveiset sammen med påfølgende høy temperatur i gulvet - skummelt! Bytt ut gamle bimetall termostater snarest!
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

jlan

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 17. mars 2023, klokken 09:28
RCD-DD i ladeboksen detekterer DC strøm over 6mA, den vil da gi beskjed til bilen om å avslutte ladingen og så kutte strømmen via ladeboksens releer. Det vil da være å kutte strømmen når det ikke går strøm, en unngår da at det induseres store spenninger. Her tror(!) jeg det ikke stilles samme krav til releene og utkoblingen som det stilles til det FORANLIGGENDE A-vernet.
En god oppsummering! Når det gjelder RCD-DD så er det ganske strenge krav der også. Det er IEC 62955 som er standarden for dette. Jeg har ikke hele standarden, men her er et relé som skal være "IEC62955 compliant":
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay

serenejet

Jeg er ikke elektroingeniør (men har da noen vekttall kretsteknikk), er ikke forskjellen på "detekter jordfeil og gi beskjed til bilen om å stoppe lading" og "defekter jordfeil og kutt umiddelbart med relé" ekstremt stor? Jeg forstår at at de fungerer likt i så godt som alle situasjoner, men sikkerhetsløsninger skal jo håndtere unntakene, så terskelen for å erstatte noe som alltid virker og som er velprøvd med noe som i teorien virker og som er mer komplekst bør være svært høy? Eller misforstår jeg?
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

jlan

Sitat fra: dundun på fredag 17. mars 2023, klokken 10:09
Jeg er ikke elektroingeniør (men har da noen vekttall kretsteknikk), er ikke forskjellen på "detekter jordfeil og gi beskjed til bilen om å stoppe lading" og "detekter jordfeil og kutt umiddelbart med relé" ekstremt stor?
Du tenker vel på situasjonen hvor en person utgjør "jordfeilen", altså får strømmen gjennom seg. RCD-DD skal først og fremst beskytte det foranliggende A-vernet mot å bli blokkert av likestrøm. Men jeg forstår det slik at RCD-DD  vil aktivere utkobling av de innebygde reléene, selv om bilen "nekter" å stoppe lading.  Så det skal eliminere risiko for å få DC spenninger inn i huset.

Såvidt jeg kan se er det ikke relé på PE, så bilen vil fortsatt være tilkoblet husets jording så lenge ladekabelen står i. Dermed er det en teoretisk mulighet for at man kan få støt hvis man står på bakken og tar på noe i bilen.

Maxwell_400

Sitat fra: jlan på fredag 17. mars 2023, klokken 10:02
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 17. mars 2023, klokken 09:28
En god oppsummering! Når det gjelder RCD-DD så er det ganske strenge krav der også. Det er IEC 62955 som er standarden for dette. Jeg har ikke hele standarden, men her er et relé som skal være "IEC62955 compliant":
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay
Ja hadde Easee et sånt rele så ville de nok ha sluppet unna.

Bladde litt i Zaptec PRO manualen og der kobles L3 og N sammen i IT nett (både 1 og 3 fase).

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

1317142119

Virker nesten som Easee har gitt opp å "vinne" over myndighetene. I følge E24 er det allerede i dag varslet om massepermitering og et plutselig kritisk behov for inntil 1 milliard kroner.

https://e24.no/naeringsliv/i/O8lVyO/easee-massepermitterer-og-maa-hente-penger

jlan

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 17. mars 2023, klokken 10:53
Bladde litt i Zaptec PRO manualen og der kobles L3 og N sammen i IT nett (både 1 og 3 fase).
Ja, jeg ser at de gjør det i tilkobling mot nettet, men det er ikke sikkert de gjør det ut mot bilen.  Det er trolig for å måle strømmen på L3, samtidig som de må koble til N for boksens egen strømforsyning. Zaptec PRO har bl.a. innebygd type B jordfeilautomat i tilegg til reléer for å styre fasene. Den er ganske forskjellig fra hjemmeladeren Zaptec GO.

jlan

Sitat fra: 1317142119 på fredag 17. mars 2023, klokken 11:09
Virker nesten som Easee har gitt opp å "vinne" over myndighetene. I følge E24 er det allerede i dag varslet om massepermitering og et plutselig kritisk behov for inntil 1 milliard kroner.
Ja det trengs vel en ca. 1 milliard for å installere B-vern på 500000 ladestasjoner.
https://www.tu.no/artikler/na-har-de-koblet-opp-over-en-halv-millioner-ladestasjoner/523868

Ferry

Jeg har ikke hele standarden, men her er et relé som skal være "IEC62955 compliant":

Koster i området 800,- kr pr. stk: https://www.digikey.no/en/products/detail/panasonic-electric-works/AHER3191/18084479
Ganger 700.000 stk --> En halv milliard kroner bare i innkjøp.  :o Hva kan fortjenesten på en Easy være? Tipper et slikt rele gjør et godt innhogg.

RJK

Sitat fra: Ferry på fredag 17. mars 2023, klokken 13:06
Jeg har ikke hele standarden, men her er et relé som skal være "IEC62955 compliant":

Koster i området 800,- kr pr. stk: https://www.digikey.no/en/products/detail/panasonic-electric-works/AHER3191/18084479
Ganger 700.000 stk --> En halv milliard kroner bare i innkjøp.  :o Hva kan fortjenesten på en Easy være? Tipper et slikt rele gjør et godt innhogg.
Dette er retail-pris?

Da kan vi se for oss at Easee må betale 50-80 kroner maks per stykk når de må kjøpe i første omgang 500 K av disse. Muligens enda litt billigere for en produsent av elektronisk utstyr i denne størrelsesorden.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Norske myndigheter bør nok se på om kontroll regimet for CE merking av slike produkter ikke bør strammes inn. Egentlig trist for en innovativ leverandør og kunne vært fanget opp før det gikk så langt.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Maxwell_400

Sitat fra: RJK på fredag 17. mars 2023, klokken 13:18
Sitat fra: Ferry på fredag 17. mars 2023, klokken 13:06

Dette er retail-pris?

Da kan vi se for oss at Easee må betale 50-80 kroner maks per stykk når de må kjøpe i første omgang 500 K av disse. Muligens enda litt billigere for en produsent av elektronisk utstyr i denne størrelsesorden.  8)

Du kan ikke bare sette det inn, hele innmaten må skiftes. Uansett om det kommer krav om A-vern, B-vern eller bytte av innmat så er det jobben rundt som koster mest og det overstiger lett 1 milliard for 700000 enheter.

Kanskje de kan lage et breakout kort i Easee'n men det er trangt der.

Hvis det går så langt at hver installasjon får en ekstrakost på flere tusen så er det enkleste å gå konkurs. Det blir mye skjegg i mange postkasser da...og hva skjer med styringen av boksene? Har vi fått et mini-Takata?

Ferry

Sitat fra: RJK på fredag 17. mars 2023, klokken 13:18
Dette er retail-pris?

Såå stor forskjell er det nok ikke på Digikey og å kjøpe direkte fra Panasonic. Det er ikke elektriker- eller rørleggerbransjen det her  :P   Men det er sikkert solide rabatter, ja. Akkurat hva det dreier seg om i prosent ved slike antall tør jeg ikke si. Bortsett fra at jeg for så vidt allerede har sagt noe om det. Priskurven flater ut mot produksjonskost. Kanskje halvparten av 100-pris hos Digikey?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA