Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

#105
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:53
Hvis dette oppretholdes vil jeg anta det holder med å ha en Type A foran Easee slik som det er gjort for Zaptec GO.
Ja, hvis Easee sin RDC-DD løsning blir godkjent av Elsäkerhetsverket. Men det er ikke sikkert. De skriver jo at "Produktet oppfyller inte kravet til DC-skydd".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radiobil1




Kan noen fortelle enkelt om hvilke komponenter jeg har i mitt sikringsskap i et 400v anlegg, fra inntak og ut til ladekontakten?
Er det ikke et overspenningsvern/ jordfeilbryter der?
Eller må dette vernet svenskene prater om sitte i selve ladeboksen?


Hva kan en quickfix være for oss som har ladebox, og evt må oppdatere litt hvis svenskepålegget blir stående?

Grosor

Sitat fra: jlan på onsdag 15. mars 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:53
Hvis dette oppretholdes vil jeg anta det holder med å ha en Type A foran Easee slik som det er gjort for Zaptec GO.
Ja, hvis Easee sin RCM-DD løsning blir godkjent av Elsäkerhetsverket. Men det er ikke sikkert. De skriver jo at "Produktet oppfyller inte kravet til DC-skydd".

Den er denne biten jeg forstår minst av. Akkurat dette mener jeg er løst på samme måte i de fleste ladebokser som har dc feilstrømovervåking, les ikke innebygd separat type B vern. Hvis ikke dette også er knyttet mot disse separate releene som ikke er mekanisk sammenkoblet.

Øystein16

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:16



Kan noen fortelle enkelt om hvilke komponenter jeg har i mitt sikringsskap i et 400v anlegg, fra inntak og ut til ladekontakten?
Er det ikke et overspenningsvern/ jordfeilbryter der?
Eller må dette vernet svenskene prater om sitte i selve ladeboksen?


Hva kan en quickfix være for oss som har ladebox, og evt må oppdatere litt hvis svenskepålegget blir stående?

Eg kan ikkje svare på fagleg grunnlag, men synes denne linken samsvarar med det eg har har oppfatta tidlegare.

https://www.besen.no/dc-filter-eller-type-b-jordfeilvern/

Me har industrikontakt og dei to aktuelle sikringane i sikringsskapet. B-sikringa var dyr. Det er praktiske grunnar til at me installerte industrikontakt i staden for ladestasjon i si tid. Me har hatt tilsyn - der det i alle fall vart kommentert at det var ein god B-sikring.

RJK

#109
Sitat fra: Grosor på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:29
Sitat fra: jlan på onsdag 15. mars 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:53
Hvis dette oppretholdes vil jeg anta det holder med å ha en Type A foran Easee slik som det er gjort for Zaptec GO.
Ja, hvis Easee sin RCM-DD løsning blir godkjent av Elsäkerhetsverket. Men det er ikke sikkert. De skriver jo at "Produktet oppfyller inte kravet til DC-skydd".

Den er denne biten jeg forstår minst av. Akkurat dette mener jeg er løst på samme måte i de fleste ladebokser som har dc feilstrømovervåking, les ikke innebygd separat type B vern. Hvis ikke dette også er knyttet mot disse separate releene som ikke er mekanisk sammenkoblet.
Det er viktig å se hva som faktisk står, for hele greia er en teoretisk problematikk, mer enn nødvendigvis et fysisk eller praktisk problem.

Sitert fra innlegget til Lars Krogenes, med min uthevning på teksten:

"Varför förbud att säljas?
Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för."

Den er altså deklarert mot en standard de avviker fra på det med DC-vernet, som krever en elektromagnetisk bryter med en testknapp.

Easee sier de har innebygd jordfeilvern, så ingen behov for å montere dette i skapet i tillegg. ESV mener dette ikke er som i kravene for standarden Easee sier de følger, og de har ikke info nok til å si hvordan elektrikerne kan sjekke at dette fungerer, eller koble av laderen. Derfor har de nå utstedt salgssforbud.

Mulig Easee kan komme rundt dette ved å samsvarserklære det der de ikke henviser til standarden, men legger ved nok dokumentasjon på at løsningen er mer enn god nok til tross for å ikke følge standarden.

Alternativt må man likevel inn med et slikt vern i skapet eller i laderen, for det er ikke krav om at vernet sitter i selve laderen. Mange "dummere" ladere er godkjent, men bare om det finnes et slikt vern i skapet, og elektrikerne er pålagt å montere dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Grosor

Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:55
Sitat fra: Grosor på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:29
Sitat fra: jlan på onsdag 15. mars 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:53
Hvis dette oppretholdes vil jeg anta det holder med å ha en Type A foran Easee slik som det er gjort for Zaptec GO.
Ja, hvis Easee sin RCM-DD løsning blir godkjent av Elsäkerhetsverket. Men det er ikke sikkert. De skriver jo at "Produktet oppfyller inte kravet til DC-skydd".

Den er denne biten jeg forstår minst av. Akkurat dette mener jeg er løst på samme måte i de fleste ladebokser som har dc feilstrømovervåking, les ikke innebygd separat type B vern. Hvis ikke dette også er knyttet mot disse separate releene som ikke er mekanisk sammenkoblet.
Det er viktig å se hva som faktisk står, for hele greia er en teoretisk problematikk, mer enn nødvendigvis et fysisk eller praktisk problem.

Sitert fra innlegget til Lars Krogenes, med min uthevning på teksten:

"Varför förbud att säljas?
Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för."

Den er altså deklarert mot en standard de avviker fra på det med DC-vernet, som krever en elektromagnetisk bryter med en testknapp.

Easee sier de har innebygd jordfeilvern, så ingen behov for å montere dette i skapet i tillegg. ESV mener dette ikke er som i kravene for standarden Easee sier de følger, og de har ikke info nok til å si hvordan elektrikerne kan sjekke at dette fungerer, eller koble av laderen. Derfor har de nå utstedt salgssforbud.

Mulig Easee kan komme rundt dette ved å samsvarserklære det der de ikke henviser til standarden, men legger ved nok dokumentasjon på at løsningen er mer enn god nok til tross for å ikke følge standarden.

Alternativt må man likevel inn med et slikt vern i skapet eller i laderen, for det er ikke krav om at vernet sitter i selve laderen. Mange "dummere" ladere er godkjent, men bare om det finnes et slikt vern i skapet, og elektrikerne er pålagt å montere dette.

Jeg forstår det som står der, det er derfor jeg ikke forstår...😂

Det er altså kun dc feilovervåkingen jeg undrer meg over.

Easee sin dc feilovervåking fungerer slik jeg ser det identisk med de fleste andre ladere på markedet som har dette innebygd.
Hvorfor er ikke dette et problem for andre?F.eks zaptec go, twc eller eo mini?

Hvilke andre ladere var med i denne kontrollen til swenskene?

RJK

#111
Sitat fra: Grosor på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:35
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:55
Sitat fra: Grosor på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:29
Sitat fra: jlan på onsdag 15. mars 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:53
Hvis dette oppretholdes vil jeg anta det holder med å ha en Type A foran Easee slik som det er gjort for Zaptec GO.
Ja, hvis Easee sin RCM-DD løsning blir godkjent av Elsäkerhetsverket. Men det er ikke sikkert. De skriver jo at "Produktet oppfyller inte kravet til DC-skydd".

Den er denne biten jeg forstår minst av. Akkurat dette mener jeg er løst på samme måte i de fleste ladebokser som har dc feilstrømovervåking, les ikke innebygd separat type B vern. Hvis ikke dette også er knyttet mot disse separate releene som ikke er mekanisk sammenkoblet.
Det er viktig å se hva som faktisk står, for hele greia er en teoretisk problematikk, mer enn nødvendigvis et fysisk eller praktisk problem.

Sitert fra innlegget til Lars Krogenes, med min uthevning på teksten:

"Varför förbud att säljas?
Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för."

Den er altså deklarert mot en standard de avviker fra på det med DC-vernet, som krever en elektromagnetisk bryter med en testknapp.

Easee sier de har innebygd jordfeilvern, så ingen behov for å montere dette i skapet i tillegg. ESV mener dette ikke er som i kravene for standarden Easee sier de følger, og de har ikke info nok til å si hvordan elektrikerne kan sjekke at dette fungerer, eller koble av laderen. Derfor har de nå utstedt salgssforbud.

Mulig Easee kan komme rundt dette ved å samsvarserklære det der de ikke henviser til standarden, men legger ved nok dokumentasjon på at løsningen er mer enn god nok til tross for å ikke følge standarden.

Alternativt må man likevel inn med et slikt vern i skapet eller i laderen, for det er ikke krav om at vernet sitter i selve laderen. Mange "dummere" ladere er godkjent, men bare om det finnes et slikt vern i skapet, og elektrikerne er pålagt å montere dette.

Jeg forstår det som står der, det er derfor jeg ikke forstår...😂

Det er altså kun dc feilovervåkingen jeg undrer meg over.

Easee sin dc feilovervåking fungerer slik jeg ser det identisk med de fleste andre ladere på markedet som har dette innebygd.
Hvorfor er ikke dette et problem for andre?F.eks zaptec go, twc eller eo mini?

Hvilke andre ladere var med i denne kontrollen til swenskene?
Om du ser bilde av Zaptec sin løsning, så ser du at de har en eller var det 2 slike fysiske brytere inni boksen. Det er derfor i samsvar. Andre har kanskje løst det ved å ikke henvise til den standarden, men på annen måte vist hvordan de løser det.
Det er det jeg mener med at det er mer en teoretisk problemstilling enn en praktisk problemstilling.

Grundig gjennomgang her, men følger under hovedpunktene:

https://www.tu.no/artikler/dette-skriver-svenske-myndigheter-til-easee/527890?key=G9UMZRKu

I brevet fra Elsäkerhetsverket (ESV) heter det at:

1. Easee forbys å utlevere Easee Home og Easee Charge, og ilegges en bot på 50.000 svenske kroner.

2. ESV instruerer Easee om å gjøre passende tiltak for å eliminere de elektriske sikkerhetsmanglene som fremkommer i vedtaket. Altså pålegger de Easee å utbedre allerede installert utstyr i Sverige. Easee ilegges bot på 200.000 svenske kroner.

3. Easee pålegges å ta utstyret tilbake fra forhandlere. De har 10 dager på å informere forhandlere om salgsforbudet og tilbakekallingen. Boten er 50.000 kroner.

4. Easee skal senest ti dager etter de har mottatt brevet informere ESV om hvilken beslutning informasjon de har gitt til sine forhandlere. Boten er 50.000 kroner.

5. Easee skal senest tre måneder etter at de har fått beslutningen fra ESV informere myndigheten om hvilke tiltak de har gjort for å utbedre allerede installerte ladestasjoner. Boten er 50.000 kroner.

6. Easee skal om tidligst ni måneder, men senest tolv måneder etter de har mottatt ESVs beslutning, skriftlig melde fra om resultatet av tilbakekalleingen og informere om hvordan elsikkerhetsrisikoen er eliminiert i allerede installerte ladestasjoner. Boten er 50.000 kroner.

7. Easee skal stå for kostnadene ESV har hatt for innkjøp og testing av produktet. Totalt er dette 17.695,60 svenske kroner, hvor testingen utgjør 12.582 svenske kroner.

Punktene 1 til 6 gjelder umiddelbart, selv om Easee klager på vedtaket. Altså vil et salgsforbud tre i kraft i Sverige. Det betyr trolig også et salgsforbud i hele EU og EØS.

Livlinjen for Easee er en midlertidig forføyning mot ESVs vedtak. Får de dette kan salgsforbudet opphøre midlertidig.

Saken ble først kjent for allmenheten i februar. Den hadde da pågått siden våren 2022, da ESV startet en markedskontroll av seks ladestasjoner. Siden har det vært kommunikasjon mellom Easee og ESV, senest 26. februar.

Easee har hele tiden hevdet at løsningen deres oppfyller alle krav til sikkerhet. ESV skriver at de har vurdert Easees tilsvar, og at de har tatt dette i betraktning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Om du ser de to hvite klumpene med vippebrytere i senter av ladeboksen, så er det du ser der, disse sikringene med vern i.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

Sitat fra: jlan på onsdag 15. mars 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:53
Hvis dette oppretholdes vil jeg anta det holder med å ha en Type A foran Easee slik som det er gjort for Zaptec GO.
Ja, hvis Easee sin RDC-DD løsning blir godkjent av Elsäkerhetsverket. Men det er ikke sikkert. De skriver jo at "Produktet oppfyller inte kravet til DC-skydd".
Får se hva de sier om de andre ladeboksene. Her på berget var det sånn at hvis boksen ikke har beskyttelse av noe slag så var det B-vern. Har boksen RDC-DD så er det nok med A-vern. RDC-DD er for å sikre at jordfeilbryteren ikke magnetiseres og slutter å fungere, en jordfeil tas uansett av A-vernet/B-vernet. Grunnen til at boksene har RDC-DD er for å slippe det dyre B-vernet samt at det kan ta for stor plass i skapet.
Det som er spesielt med Easee er at de (ifølge dem) ikke trenger vern i det hele tatt, kun en egen sikret kurs.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Grosor

Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:49
Om du ser de to hvite klumpene med vippebrytere i senter av ladeboksen, så er det du ser der, disse sikringene med vern i.



Det der er ikke en Zaptec go...

RJK

#115
Sitat fra: Grosor på onsdag 15. mars 2023, klokken 13:03
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:49
Om du ser de to hvite klumpene med vippebrytere i senter av ladeboksen, så er det du ser der, disse sikringene med vern i.



Det der er ikke en Zaptec go...
Det har jeg da heller ikke påstått. Bildet ble valgt for å vise hvordan man ser at vernet er fysisk i boksen. Og Zaptec go krever faktisk vern i sikringsskapet, så for den er det løst på den måten.

Men bildet er fra installasjon av Zaptec, ifølge artikkelen det ble hentet fra. Men kan se ut som det er brukt illustrasjon fra Defa. Minner om en Defa eRange IQ.


Her fra Zaptec Pro, der man ser vernet greit, der og:




Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Grosor

Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Grosor på onsdag 15. mars 2023, klokken 13:03
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:49
Om du ser de to hvite klumpene med vippebrytere i senter av ladeboksen, så er det du ser der, disse sikringene med vern i.



Det der er ikke en Zaptec go...
Det har jeg da heller ikke påstått. Bildet ble valgt for å vise hvordan man ser at vernet er fysisk i boksen. Og Zaptec go krever faktisk vern i sikringsskapet, så for den er det løst på den måten.

Men bildet er fra installasjon av Zaptec, ifølge artikkelen det ble hentet fra. Men kan se ut som det er brukt illustrasjon fra Defa. Minner om en Defa eRange IQ.


Her fra Zaptec Pro, der man ser vernet greit, der og:



Poenget mitt er jo nettopp at de spesifikke laderne jeg nevner IKKE har fysiske vern i boksen som håndterer dc feilstrøm. De håndterer altså dc feil på samme måte som easee gjør det.

Zaptec go og de andre jeg nevnte krever kun type a på kursen og er slik ihh for AC jordfeil.

hELgenen

Hvilken lader kan erstatte easee der:

- Alt mhp vern er integrert i lader
- 2 ladere som lastfordeler mot en gitt maks,og at dette skjer trådløst uten kabling mellom ladeboksene
- kan styres fra mobil app og integreres i smarthus

Alt dette kan easee i dag,og det er minstekravet til en ny lader.

Så hva er utvalget her?

geear

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:16
Sitat fra: geear på tirsdag 14. mars 2023, klokken 22:20
Så hvis Easee er satt opp for 32A 3-fas, har 16A 3-fas kabel, og du plugger i en e-golf som trekker 16A på L1/L2 og 28A på N, så vil Easee stanse ladingen? Eller vil den ikke protestere før N overstiger konfigurasjonen?

16A kabler finnes ikke, de er på 20A. Easee skal lese kabeltypen og stoppe/begrense lading om kabelens kapasitet overskrides.
13A da. Så overbelastes N til ca. 23A. Men problemet er der også med 20A, som typisk leveres med biler som lader 16A. Det var årsaken til at Møller erstattet medfølgende 20A med 32A.

Uansett avsporing her i Easee-tråden..

HalvorV

Det hamres i vei...

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y Perfomance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA