Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på torsdag 27. juli 2023, klokken 06:32Jeg frykter at boksen blir ubrukelig uten at de betaler for skytjenesten de bruker.

Hvordan skal man kunne stille inn ladestrøm og integrere med tibber uten at de betaler for det?
Godt spm.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på torsdag 27. juli 2023, klokken 06:32Jeg frykter at boksen blir ubrukelig uten at de betaler for skytjenesten de bruker.

Hvordan skal man kunne stille inn ladestrøm og integrere med tibber uten at de betaler for det?

De bør ihvertfall få ut fingeren og slå på lokal nettverkstilgang. Så kan man lage egne integrasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. juli 2023, klokken 07:27

De bør ihvertfall få ut fingeren og slå på lokal nettverkstilgang. Så kan man lage egne integrasjoner.
Tursurf :+1: enig. Men de har vel ikke ressurser nå til å jobbe med utvikling.... de er trolig på nøddrift allerede i Easee nå.

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 26. juli 2023, klokken 23:12
Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 22:56Retten må nå ta stilling til hvor rigid standarden skal være.

Og hva tror vi svensk rett konkluderer med?

Jeg tror det blir «ren hjemmeseier» til svenskene her.... dessverre for Easee....just saying....
Har ikke peiling. Her vil sikkert begge parter finne sine sakkyndige vitner hvor noen sier at sjansene for sveising OG konsekvens for bruker er mikroskopisk (Easee) vs tilstede/stor (ESV). Så velger dommerne hvem de tror mest på av fiske sakkyndige. Kanskje oppnevner retten egne uavhengige sakkyndige også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

TU-12

Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 22:56Min forståelse er at ESV nå erklærer seg uenig i kontrollorganenes tolkning av standarden for releet, og at de nye testene derfor er verdiløse. "Releet følger ikke standarden, punktum." Flisespikkeri fra ESV?

Sant.
Og videre; ESV stadfester at ulike testlab har gjeve ulike svar ang kravet 
overspenning mot LLLN og CP-kretsen. Så her var det ikkje berre Easee og Chargeamps som var i villrede. Men ESV meiner å finne krav til dette i EN 61439-1. Men uansett, som tidlegare omtalt så har Easee nå ny testrapport der aktuell overspenningstest er bestått.
ESV velger å ikkje godta denne da "testspenningen ikke er justert for laboratoriets høyde over havet" Eg har ikkje lykkast i å finne denne korreksjonsfaktor, men i andre sammenhenger er gjerne alt under 1000moh "standard" med faktor 1 og 1500moh faktor 0,95 og 2000moh 0,9 Men med mindre testlab som er brukt ligg i Himalaya (eller undersjøisk...eg har ikkje heilt tenkt ferdig kva som gjev gunstig utslag..) så må det vere marginalt.
ESV fastheld at fyrste testen der Easee feiler må vere den som er korrekt.
Sidan Easee sine løysningar ikkje følger standard - så meiner ESV at heller ikkje standarden sine testprosedyrer kan legges til grunn for at produktet fungerer. ESV medgjev at produktet fungerer når det er nytt. Men gjer klart at dei ikkje vil godta akselerert aldrings- /holdbarhetstest (som truleg Easee er i gang med nå eks i klimarom...) "da elektronikk og rele ikke nødvendigvis vil påvirkes på samme måte som elektromek jordfeilbryter." Får ESV gjennomslag for sitt syn er det umogleg å teste seg ut av dette, og ein må ta oppsummering når samtlege Easee bokser har passert 10 års alder.
ESV har heilt klart låst seg på at korrekt bedømmelse av overenstemmelse ved produktlansering ikkje var tilfelle.
"Dette kan ikke erstattes av risikoanalyser, tester og analysert i ettertid". Dette vil prege alle påstander frå ESV, og dreg i tvil alt som kjem av nytt - som er til Easee's gunst. Som vel er typisk strategi i ein rettssak.

daktari

Takk for din gjennomgang. Jeg synes det virker som ESV er sabla firkantet nå.

Vi har alle behov for sikre produkter.

Men vi velger selv å lage standarder. Standardene ble ikke levert til ESV hugget i stein på Kebnekaise...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ingeniøren

Det er mulig løsningen til Easee er ok men:

Enten så dreit de i å lese standarden i 2018 og bare laget et produkt som fungerte etter deres hode og som var mye billigere å produsere og skrev falsk på Samsvarserklæringen, eller så leste de standarden, snakket med TUV som mente dette holder ikke men duret på og satset på at dette ikke ble oppdaget da ingen sjekker oss (hihi), og skrev falskt igjen, men så kom det noen og sjekket de allikevel....

Systemet er basert på tillit til at man følger en standard. Gjør man ikke det må man regne med at det får følger - det er bare politikere som slipper at det får følger...

Blir litt som å kjøre bil uten lappen og satse på at du ikke blir stoppet - kan gå veldig bra veldig veldig lenge det og, men blir du stoppet åker du inn...mulig du bare får en saftig bot, men straff blir det. Holder ikke å ta lappen og så er alt glemt...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Radial

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 27. juli 2023, klokken 20:42Det er mulig løsningen til Easee er ok men:

Enten så dreit de i å lese standarden i 2018 og bare laget et produkt som fungerte etter deres hode og som var mye billigere å produsere og skrev falsk på Samsvarserklæringen, eller så leste de standarden, snakket med TUV som mente dette holder ikke men duret på og satset på at dette ikke ble oppdaget da ingen sjekker oss (hihi), og skrev falskt igjen, men så kom det noen og sjekket de allikevel....

Systemet er basert på tillit til at man følger en standard. Gjør man ikke det må man regne med at det får følger - det er bare politikere som slipper at det får følger...

Blir litt som å kjøre bil uten lappen og satse på at du ikke blir stoppet - kan gå veldig bra veldig veldig lenge det og, men blir du stoppet åker du inn...mulig du bare får en saftig bot, men straff blir det. Holder ikke å ta lappen og så er alt glemt...

Easee har jo erkjent at dokumentasjonenen var mangelfull.
Når de nå fremlegger mye bedre dokumentasjon, er ikke det godt nok heller, fordi den skulle vært der i utgangspunktet.

Altså peker ESV tilbake på den opprinnelige dokumentasjonen, nesten uansett hva man presenterer av bedre og ny dokumentasjon.

Da går det ikke ann å ha konstruktiv dialog, da er man låst.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

Har disse "manglene" ført til noen ulykker eller branner? Tviler sterkt på det. Om man skal følge alle standarder og direktiver/regler får man til slutt aldri utviklet noe som helst.

Men det er vel som alt annet - det skal produseres i østen.

Mobileum

Kanskje greit å sjekke før det skjer en ulykke, og ikke etterpå?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på fredag 28. juli 2023, klokken 08:37Har disse "manglene" ført til noen ulykker eller branner? Tviler sterkt på det. Om man skal følge alle standarder og direktiver/regler får man til slutt aldri utviklet noe som helst.

Men det er vel som alt annet - det skal produseres i østen.

Klart man kan utvikle ting men da må man gjøre det etter boka. Har ikke standarden men om den tillater avvik så må det stå i den eller i vedlegg hva som må gjøres av testing og dokumentasjon. Dette burde de sett i 2018 og fulgt det som stod og ikke sluppet et produkt og skrevet at det var i hht standarden. Ting som er kommet frem i ettertid tyder på at de ikke har studert standarden så grundig som de burde, men ment at de selv viste best...

Det har gått bra men de har jo brukt kundene som testere, primært på langtids tester, noe som ikke er bra.

Og, ESV ønsker nok å statuere et eksempel på hva som skjer om man ikke følger regelene. Tror nok NKom følger etter ESV om Easee taper i retten i Sverige.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 28. juli 2023, klokken 08:57Klart man kan utvikle ting men da må man gjøre det etter boka. Har ikke standarden men om den tillater avvik så må det stå i den eller i vedlegg hva som må gjøres av testing og dokumentasjon. Dette burde de sett i 2018 og fulgt det som stod og ikke sluppet et produkt og skrevet at det var i hht standarden. Ting som er kommet frem i ettertid tyder på at de ikke har studert standarden så grundig som de burde, men ment at de selv viste best...

Det har gått bra men de har jo brukt kundene som testere, primært på langtids tester, noe som ikke er bra.

Og, ESV ønsker nok å statuere et eksempel på hva som skjer om man ikke følger regelene. Tror nok NKom følger etter ESV om Easee taper i retten i Sverige.
Ingeniør...:+1: litt artig synes jeg å se nå - for du har jo vært mer skeptisk enn meg hele tiden du - og sagt at det trolig ville gå slik det nå har gått nå fordi de ikke fulgte boka.... så her fikk du rett, full pott til deg ;D

Jeg var nok litt mer optimistisk på Easee sine vegne jeg...men jeg kan ikke trikkerfaget....nå er jeg mest forbanna på Jonas&co for deres utrolige amatørmessige håndtering helt fra 2018 da de først burde ordnet dette...

thomasez

Angående mulighet for lokal styring av laderen så hadde Easee dette da boksen kom, så i utgangspunktet er det bare for dem å flippe en konfigurasjonsbryter for at vi skal få dette på nytt. Altså ingen utvikling.

Men bitråten kan være reell og sannsynligvis vil det kreve retesting og fiksing i tillegg til at eventuelle sikkerhetsissues håndteres.

En løsning kan være at Easee dumper kildekoden dagen de går konk. Da er det mulig for eksterne å lage en firmware som fikser den biffen og også lage opplegg for at Tibber kan lage "skyløsning" mens HomeAssistant, Futurehome og Athom kan snakke direkte med boksene. Egentlig det jeg skulle ønske uansett (og gjerne skulle hatt som EU-krav på alt utstyr som leveres med egen "sky"løsning.)

Jeg har egentlig trua på at Easee vil gjøre det riktige for at boksene kan leve som "smarte" selv om selskapet går heden. Eneste risiko her er at de selger skyløsningen med garanterte abonnementsinntekter. Det er en helt åpenbar risiko, så vi får håpe at noen ansatte ikke liker dette og "lekker" et påskeegg for å åpne lokalt API.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA