Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 14. april 2023, klokken 19:19Kopi:
... Tibber-gründer Edgeir Aksnes ber nå om at Nkom får opp farten. I stedet for å bruke tid og krefter på å teste andre ladere bør de ha fullt fokus på å løse Easee-saken..
Vel, Aksnes kommer nå temmelig seint på banen selv her. Som kanskje den viktigste forhandleren og markedsføringspartneren for Easee i startfasen, kunne han forlengst stilt krav om bedre dokumentasjon og eventuelt sertifisering av produktet. Easee var også viktig for Tibbers suksess, men Aksnes viste liten takknemlighet og støtte. Han var i stedet en av de første til å kutte dem ut fra produktporteføljen sin. Nå begynner han å svette, for nå ser han at kravene kanskje kommer hans vei.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: Øystein Hermansen på fredag 14. april 2023, klokken 19:49Poenget er ikke middagen men mengden strøm tilgjengelig for lading.  Jeg hadde tidligere 1-fase med 50A hovedsikring. Det betyr ca 11.5 kW tilgjengelig og om vinteren kan dette bli i minste laget dersom en lader bil med 7 kW og i tillegg har på ovner og varmepumpe for oppvarming.  Etter jeg byttet til 3-fase IT (kunne ikke få TN) så har jeg noe over 19 kW for bruk (fortsatt 50A hovedsikring). Og da er ikke lading av elbil, oppvarming og kanskje matlaging noe problem lenger ved bruk av Easee lader og Equalizer men fasekontroll og strømstyring.

Hadde vi ikke hatt effektavgift så hadde denne funksjonen også vært nyttig for oss. Men nå ville jeg mye heller hatt en funksjon for å begrense på kW istedenfor A, så vi greit kan holde oss under 5kW sommerstid og 10kW vinterstid uten å tenke på faser eller strømstyrke. Slik det er nå har vi låst boksen til 1-fase, ellers blir det vanskelig å få en brukbar begrensning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. april 2023, klokken 21:48Men nå ville jeg mye heller hatt en funksjon for å begrense på kW istedenfor A.
Tibber har jo det, men det ble noe kluss med at Easee boksen hopper direkte fra 3-fase til 1-fase og tilbake når effekten blir regulert ned og opp igjen. Det likte ikke bilen, så nå har jeg også låst til enfase i de månedene jeg prøver å holde 5kWh/h.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway


Jlan...Jeg ser ikke den at Tibber kan få krav hvis Easee ikke godkjennes.... Er det juridisk mulig..?

Electric cars in Norway

#514
TU, Finansavisen og flere andre skriver nå om dageen at Easee skal snart velge mye investorer og jeg håper det går bra for disse investorene som tross alt i verste fall kan tape alt.. men bare dersom Easee ikke godkjennes fordi "den ikke har vern". Skjer det i Sverige, så vil jo det påvirke alle de andre EU landene også...

Jeg lenker ikke til disse nyhetene for de ligger på betalingsmur. Bare googlesøk på Easee og still inn på siste 24 timer så kommer alt fortløpende...

Men uansett så er det tunge dager nå for Jonas Helmikstøl og de andre.... og det som er bra å lese er at det står på overskriftene at "Nå skal Easee bestemme seg for hvilke investorer de vil invitere" og videre står det at
" Det er penger i kassa, og ingen umiddelbar økonomisk krise i Easee, ifølge selskapet" så jeg er blitt mer positiv nå til at Easee klarer å stå av denne stormen, enn det jeg var tidligere...


jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 15. april 2023, klokken 00:06Jlan...Jeg ser ikke den at Tibber kan få krav hvis Easee ikke godkjennes.... Er det juridisk mulig..?
Vel jeg kjøpte min boks fra Tibber. Hvis jeg ikke lenger kan bruke den, vil jeg at Tibber kommer og monterer en ny. Tibber har garantert meg billigere strøm til lading av bilen. Hvis jeg må lade på offentlig lader, så blir det dyrt for dem.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

Hvis boksen blir dømt ulovlig kan en bare returnere den til butikken.
For min del hhv Elkjøp og Tibber. De har ikke montert den, så det blir sunk cost.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 15. april 2023, klokken 07:59Nå skal Easee bestemme seg for hvilke investorer de vil invitere"[/i]
Jeg vil tro at de som ikke blir invitert blir veldig skuffet. Hvis ikke Easee vil ha pengene dine, hvem vil da ha dem?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 15. april 2023, klokken 00:06Jlan...Jeg ser ikke den at Tibber kan få krav hvis Easee ikke godkjennes.... Er det juridisk mulig..?
Alle som har solgt en Easee-boks til sluttbruker står i risiko for reklamasjonskrav om ny lovlig boks eller pengene tilbake. Power, Elkjøp, Tibber, elektrikere. De som ikke spesifikt har bedt om Easee, men bedt elektriker om ladeløsning for elbil vil sannsynligvis også ha krav på at elektriker tar kosten med å skifte ut og installere ny lovlig løsning. Alle disse vil selvfølgelig forsøke å kreve penger fra sin leverandør igjen. Jeg vet ikke om Easee har solgt direkte eller om det har gått via elektrogrossister/distributører. Er det direkte og slike krav ender med at Easee går over ende, så blir problemet at alle disse, inkludert Tibber, ikke vil få tilbake penger, og kanskje går over ende selv. Det kan være snakk om titalls, kanskje hundretalls, millioner.

jkirkebo

Sitat fra: jlan på fredag 14. april 2023, klokken 22:33
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. april 2023, klokken 21:48Men nå ville jeg mye heller hatt en funksjon for å begrense på kW istedenfor A.
Tibber har jo det, men det ble noe kluss med at Easee boksen hopper direkte fra 3-fase til 1-fase og tilbake når effekten blir regulert ned og opp igjen. Det likte ikke bilen, så nå har jeg også låst til enfase i de månedene jeg prøver å holde 5kWh/h.

Sikkert greit for de som har Tibber, men jeg har intet ønske om å låse slike funksjoner til hvilket strømselskap jeg bruker. Og Tibber står på lista mi over selskaper som uansett er uaktuelle å bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. april 2023, klokken 21:38Sikkert greit for de som har Tibber, men jeg har intet ønske om å låse slike funksjoner til hvilket strømselskap jeg bruker. Og Tibber står på lista mi over selskaper som uansett er uaktuelle å bruke.
De burde absolutt skille strømkjøp og smarthusfunksjoner ja. Jeg lurer egentlig på om det er tillatt det de gjør. Det er vel noe som heter koblingssalg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ingeniøren

Ser ut som NKOM vurderer å endre rutinene rundt CE merking med tettere oppfølging av produsenter. De skal være i gang med å se på Smartplugger og vurderer ladestasjoner med mer  :+1: . (omtalt litt ned i teksten)

https://www.shifter.no/nyheter/tibber-grnderen-mener-norske-myndigheter-burde-ryddet-opp-i-easee-saken/276294
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Betalingsstans til alle leverandører unntatt lisenshavere, advokater og revisor/regnskap.


jlan

Hovedproblemet for Easee er at dette er ikke er et veldig unikt produkt. Det er bra, og godt tilpasset norske forhold. Men det er ikke superbra, og patentbeskyttelsen er svak. Det er heller ikke dyrere enn at de fleste tåler tapet. Så folk som trenger en utvidelse til flere ladepunkt vil trekke litt på skuldrene og kjøpe noe annet. Hvis produktet blir tillatt, vil det likevel da ligge brukte bokser til dumpingpriser på Finn.

Det norske systemet med 230V IT, pluss Teslas valg om å støtte dette for 3-fase, og muligheten for å hente ut data fra HAN port på målere, har gitt Easee og Zaptec noen fordeler. Men med langt mindre enn 1.3 milliarder i hånden kan man antagelig gå til et utenlandsk selskap og få dem til å tilpasse sitt sertifiserte produkt til Norge og de andre aktuelle markedene. Forhåpentligvis kan Norautron få lisensproduksjon for et slikt produkt. Jeg tipper de ser på mulighetene allerede.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/Knl505/svenskene-staar-paa-sitt-fortsatt-salgsforbud-for-easee-ladere
SitatSvenskene står på sitt: Fortsatt salgsforbud for Easee-ladere
Elsäkerhetsverket står på sitt, og vil fortsatt ha salgsforbud for Easee-ladere i Sverige. Dette kommer fram i et brev til den svenske domstolen som skal avgjøre saken.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA