Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. mars 2023, klokken 08:34
Risken för kontaktorsvetsning i en laddbox är stor.
Ja, det blir nok et sentralt punkt for Easee, å vise at de kan sikre full utkobling ved en "kontaktorsveising" i en driftskontaktor (eller en tilsvarende feil i et solid-state relé, hvis de bruker det).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Grosor

Sitat fra: jlan på lørdag 04. mars 2023, klokken 11:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. mars 2023, klokken 08:34
Risken för kontaktorsvetsning i en laddbox är stor.
Ja, det blir nok et sentralt punkt for Easee, å vise at de kan sikre full utkobling ved en "kontaktorsveising" i en driftskontaktor (eller en tilsvarende feil i et solid-state relé, hvis de bruker det).

Synes det er en underlig påstand. I en ladeboks legger kontaktor inn og ut uten last og har med det de beste forutsetninger for et langt liv og å være klar for å koble ut umiddelbart ved feil. Kontaktorsveising i en ladeboks ser jeg som svært usannsynlig.

Dette virker nesten som en svertekampanje. Hvilken produsent var det som spredde dette brevet til Easee på Twitter? Var vel ikke en som akkurat var på vei til å lansere sin nye ladeboks kanskje?

RJK

Var det ikke Zaptec, firmaet som disse "utbryterne" som startet Easee kom fra, som delte dette på Twitter? Nice little "kickback campaign", som en "takk for sist". Vil tro de humrer godt.

Nå bor jeg slik til at jeg ikke kan installere egen ladeboks, men jeg tenker jeg hadde holdt meg unna Zaptec heretter, fremfor å bidra til at de vil tjene på dette. Og jeg hadde gladelig tatt en Easee-box, da jeg har tro på produktet. Og om de må fysisk endre på produktet på bakgrunn av dette, så får vel de fikset opp i dette.

Må og si etter å ha sett boksen fysisk nå, så er den jo "nusselig", og langt mindre enn jeg hadde innbilt meg. De fleste andre virker både bulkete og mindre attraktiv ut utseendemessig. Også TWC virker relativt liten og søt ut, med et pent utseende.

Mulig Easee Pro er endel større, tror det er de vi har i borettslaget på fellesladeanlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Grosor

Nei, eller jeg leste at "det ble delt av en utenlandsk konkurrent".

Det lukter urent svensk trav av hele greiene. Brevet var vel heller ikke offentlig, men adressert til easee as, men her kan jeg ta feil.

Golfern

Sitat fra: Grosor på lørdag 04. mars 2023, klokken 22:03
Nei, eller jeg leste at "det ble delt av en utenlandsk konkurrent".

Det lukter urent svensk trav av hele greiene. Brevet var vel heller ikke offentlig, men adressert til easee as, men her kan jeg ta feil.

Hvordan får i det hele tatt disse konkurrentene informasjon om dette? Folk i Elsäkerhetsverket som sladrer?

Electric cars in Norway

SitatHvordan får i det hele tatt disse konkurrentene informasjon om dette? Folk i Elsäkerhetsverket som sladrer?

Dette Elsäkerhetsverket, er jo et off organ så da er det jo bare å be om innsyn. Så det er det sikkert pressen som har gjort og ikke noen av de andre selskapene.... det tror jeg...

Men uansett hvordan brev inn og ut fra Elsäkerhetsverket har blitt publisert så tenker jeg det er mye bedre med åpenhet rundt saken for å ikke skape frykt for de som skal ut å kjøpe seg elbil for første gang og da kjøpe seg sin første hjemmelader. Vi snakker tross alt om  det er godkjent at "Produkten saknar jordfelsbrytare och överspänningsprovet är inte godkänt" som det skrives om under.

Og siden de norske tilbyderene av Easee nå har satt Easee produkter på vent ift videresalg så har jo dette også norsk interesse. Og da har jeg ikke nevnt alle de tunge norske aktørene som nå avventer med å videreselge Easee og har utttalt seg skeptisk til om at de ikke tror Easee vinner frem i denne saken i Sverige.

Så dette er en svært krevende sak - som bør finne sin løsning snarest mulig.

Under er nyttig info i saken, datert 15. februar som jeg fant på den svenske siden her:
https://www.elinstallatoren.se/2023/02/easee-svarar-alla-vara-kunder-kan-ladda-helt-tryggt/

Jeg har kopiert inn alt i den nyheten under og satt i fet skrift det som stod i fet skrift på den siden:

Easee svarar: "Alla våra kunder kan ladda helt tryggt"
PUBLICERAD
15 FEB 2023, 16:47
| UPPDATERAD
16 FEB 2023

Laddboxen fick allvarlig kritik på flera punkter bland annat avsaknad av jordfelsbrytare och miss på överspänningsprov. Här är Easees svar.

TEXT

HENRIK SANNESSON

DET FINNS TVÅ TUNGA DELAR i Elsäkerhetsverkets kritik mot Easee Home/Charge. Produkten saknar jordfelsbrytare och överspänningsprovet är inte godkänt. Men i svaret till Elsäkerhetsverket, som inkom 23.38 på måndagkvällen, avvisar bolaget kritiken.

I ett överspänningsprov ska inte bara faser och nolla spänningssättas utan alla delar som vid ett isolationsfel kan bli strömförande. I de testrapporter som bolaget tidigare skickat in klarar produkten inte överspänningsprovet mot LLLN->CP. CP, Control Pilot, är det stift över vilket laddboxen kommunicerar med fordonet. Men i måndagens svar från Easee kan man läsa att CP-stiftet varken är berörbart eller kan spänningssättas. Därför, hävdar företaget, är testet, LLLN->CP inte relevant. 

När det gäller jordfelsbrytare, RCD, säger elinstallationsreglerna att varje laddpunkt ska skyddas av en individuell jordfelsbrytare. Dessutom ska det finnas ett skydd mot läckande växelström och likström. Detta uppnås vanligen med en jordfelsbrytare typ B eller med en kombination av DC-övervakning och en jordfelsbrytare typ A /F. Easee har en helt annan sorts lösning med jordfelsövervakning på kretskort. Det, hävdar företaget i sitt svar till och med är bättre än mekaniska jordfelsbrytare monterade på din-skena. Här är några av deras argument:

EASEE:S ARGUMENT FÖR SIN RCD-FUNKTION

Eftersom många laddare bygger på en extern jordfelsbrytaren är Easees laddbox överlägsen eftersom dess jordfelsbrytarfunktion är inbyggd och alltså inte kan missas av installatören.

En digital sensor säkerställer utlösning och förhindrar falskutlösning.

En digital logg håller koll på alla gånger som jordfelsbrytarfunktionen har löst ut.

Standarden säger att en jordfelsbrytare ska ha en testknapp, något som Easee inte har. Men eftersom Easees lösning bygger på att funktionen testar sig själv finns inget behov av någon knapp.
I skrivelsen till Elsäkerhetsverket kan man läsa att företaget anser att deras lösning är en förbättring jämfört med manuell testning, som hänger på att någon faktiskt trycker på knappen.

* I den nya standarden för DC-skydd, IEC 62955, har kravet tagits bort på att manuellt kunna operera jordfelsbrytaren med vippa. Easee skriver att en vippa bara hade adderat onödig komplexitet och medfört risker utan att för den sakens skulle bidra med ytterligare säkerhet.

HÄRNÄST SKA ELSÄKERHETSVERKET utvärdera Easees svar och lämna besked om eventuella konsekvenser. Det, uppger verket, kommer dröja några veckor.

Elsäkerhetsverkets marknadskontroll av laddboxar startade för nästan ett år sedan och planerades ursprungligen att vara klar förra sommaren.

turfsurf

Lukter svertekampanje lang vei. Slike saker bør ikke i media før det er gjort en faktisk beslutning.

Foreløpig er jo dette bare spørsmål, altså ingen beslutninger er tatt. Allikevel har det ført til at mange store organisasjoner har sluttet å markedsføre Easee.

Dette kan få katastrofale følger for Easee, selv om de har sitt på det tørre. Virkelig trist at ett innovativt selskap skal rammes slik.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatLukter svertekampanje lang vei. Slike saker bør ikke i media før det er gjort en faktisk beslutning.

Det vet ikke jeg noe om men på en side så var det jo avbildet de tre fire første sidene av et brev enten det var brevet ut eller Easee sitt svar og der stod jo saksnr på toppen og da er det jo et dokument som det kan kreves innsyn i og da er det sikkert gjort..  Tror ikke jeg klarer å finne tilbake til den nyhetsaken med de bildene....

eller...

kansje det er Easee selv som har delt ut brevet de fikk og Easee sitt svar som jo var på nær 20 sider?

Hadde det vært jeg som ledet Easee så hadde jeg vist åpenhet og delt ut alt snarest mulig - for dersom Easee har en god løsning så bør de vise frem nettopp det...

Og jeg synes at Easee har vært flinke med å informere om hva de mener, både i den videoen de laget og alt på den siden.... og den lenket jeg til tidligere men her er den igjen.  https://easee.com/se/artiklar/fragor-och-svar-om-arendet-med-elsakerhetsverket/

Så Easee er dyktige med å informere...

Electric cars in Norway

Her fant jeg de tre siden jeg hadde lest tidligere... se tre bilder under og der står det jo saksnr som kjeg skrev ovenfor og dokumenter er heller ikke skjermet med noen "unntatt off paragraf" så derfor kan nok slik jeg tror det - hvem som helst be om innsyn i det brevet... og da er det sikkert svensk presse som har fått tak i brevet. Det er hva jeg tror..

https://bubblan.teknikveckan.se/t/easee-laddbox-riskerar-forsaljningsforbud/17876

Det var bare å googel søke på "Easee dokument pdf" så fant jeg de bildene.

Ser brevet er på 6 sider siden det står 1/6 osv men det er bare laget bildet av de tre første sidene og det hadde jo vært spennende å sett de siste 3 sidene..

Og ikke minst hadde det vært spennende å sett hele det nær 20 sider svarbrevet fra Easee og det brevet forstod jeg var svært godt skrevet og det var satt inn bilder og diagram. Det betyr at Easee er gode på informere...bra!

jlan

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. mars 2023, klokken 08:20
Lukter svertekampanje lang vei. Slike saker bør ikke i media før det er gjort en faktisk beslutning.

Foreløpig er jo dette bare spørsmål, altså ingen beslutninger er tatt. Allikevel har det ført til at mange store organisasjoner har sluttet å markedsføre Easee.

Dette kan få katastrofale følger for Easee, selv om de har sitt på det tørre. Virkelig trist at ett innovativt selskap skal rammes slik.
Vel, konkurrentene er selvsagt interessert i om de kan forenkle og utvide funksjonalitetet på sine produkter tilsvarende det Easee har gjort. Det kan neppe kalles en svertekampanje, men heller et forsøk på å konkurrere på like vilkår. Som vist under har Zaptec lagt inn begrensninger i sine ladere for å oppfylle kravene. De mangler dermed både mulighet for å velge fase for 1-fase lading, og for å konfigurere 1-fase eller 3-fase lading fra app.

Sitat fra: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/categories/11271082187409-Zaptec-Go-
Sikkerhet først
Zaptec Go vil automatisk oppdage hvor mange faser den er koblet på. Dersom den er koblet som 3-fase vil den slippe gjennom alle tre faser og tilsvarende dersom den er koblet 1-fase.

Grunnen til dette er at det er et krav om allpolig brudd i sikkerhetsrele for jordfeilbryter, det vil si a talle 3 faser er PÅ eller AV samtidig. Sagt på en annen måte, så vil ikke laderen kunne switche fra 3- til 1-fase automatisk, i henhold til sikkerhetsreglement.

Grosor

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. mars 2023, klokken 08:49
Her fant jeg de tre siden jeg hadde lest tidligere... se tre bilder under og der står det jo saksnr som kjeg skrev ovenfor og dokumenter er heller ikke skjermet med noen "unntatt off paragraf" så derfor kan nok slik jeg tror det - hvem som helst be om innsyn i det brevet... og da er det sikkert svensk presse som har fått tak i brevet. Det er hva jeg tror..

Som tidligere nevnt så startet hele sirkuset da en konkurrent delte dette på twitter.

https://www.dn.no/teknologi/elbil/easee/jonas-helmikstol/easee-grunder-jonas-helmikstol-om-krisen-jeg-kjente-en-bolge-av-frykt-ga-gjennom-kroppen/2-1-1404038

Har ikke DN så får ikke lest artikkelen. Den hadde en annen overskrift tidligere som tydeliggjorde at det var en utenlandsk konkurrent som delte dette brevet på twitter, men jeg har ikke sett at det er nevnt hvilken konkurrent.

jlan

Helt overraskende kan det ikke ha vært for Helmikstøl. Han har jo tidligere jobbet i Zaptec, og burde kjenne til at de har løsninger med "belte og bukseseler" for å oppfylle kravene i standarden til punkt og prikke. Men det er klart har man for flere milliarder i Easee aksjer, så skvetter man vel litt.

Grosor

Overraskelsen lå vel i at dialogen med svenske elsikkerhetsverket ble delt på twitter av en konkurrent, ikke at de var i en dialog...

Når det kommer til ulikhetene mellom Zaptec og Easee tror jeg de i praksis er små. Ihvertfall fysisk. Om easee må rulle ut en oppdatering som låser til en fas så er jo det kjapt gjort.

"Ladeeksperten" i NAF Gjøby har jo kjørt hardt på akkurat dette punktet og hvor farlig det er, men han fikk ikke gehør for det i sin egen NEK komite engang...

jlan

Sitat fra: Grosor på søndag 05. mars 2023, klokken 14:21
Når det kommer til ulikhetene mellom Zaptec og Easee tror jeg de i praksis er små. Ihvertfall fysisk. Om easee må rulle ut en oppdatering som låser til en fas så er jo det kjapt gjort.
Nei, det er ikke så enkelt. Easee har mulighet for å bytte fase, dvs. at det er flere kontaktorer koblet til hver leder, hvorav noen må være innkoblet og noen utkoblet. Zaptec har denne funksjonaliteten i Zaptek Pro, men der er det en egen separat mekanisk sammenkoblet bryter som kan betjenes manuelt. En slik har Easee neppe plass til, så de må eventuelt montere en type B jordfeilbryter i en egen boks.

https://youtu.be/wg7cR01UIRw?t=149

geear

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. mars 2023, klokken 08:20

At "oppvasken" underveis her har nådd media og sosiale medier, kan godt være en svertekampanje, men saken i seg selv er da ingen svertekampanje. Her er det gjort konkrete tester og undersøkelser for samsvar mot standarder Easee hevder å oppfylle. Dette ser vi i maritim/oljebransjen også, rederne velger selv i ganske stor grad hvilke normer og standarder man velger å følge, og det er disse man revideres mot og må forholde seg til. Der er det heller ikke anledning til cherry picking.

Syns allikevel, som jeg har sagt før, at Easee sin fremgang og oppførsel i saken fremstår ganske arrogant. Nesten så de har følt de er "too big to fail". Etter en pågående brevveksling siden mai i fjor, så står de fortsatt helt steilt på sine påstander, til og med om et dumt klistremerke, og hevder at dette er helt ordinær dialog med myndigheter, som de ønsker velkommen, og at de bare er en av seks. Forskjellen er at alle de andre fem er ferdige med alle sine dialoger og evt avtale om utbedringer dersom der var noen funn også hos de.

Ønsker også Easee alt godt, de er tross alt sambygdinger med meg, men også de må forholde seg til spillereglene, og eventuelt heller påvirke til endring av standarder. Samme gjør vi offshore, vil man påvirke må man engasjere seg og bidra sammen med bransjen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA