Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#345
Dagens beste nyhetsoverskrift :-)  sorry Ing. men den ligger på betalingsmur...men det tåler du, eller?

Er det noen andre som har mer info om denne nyheten?

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/aba3j7/easee-laderen-kan-havne-i-elsakerhetsverkets-skrekkabinett

Easee-laderen kan havne i Elsäkerhetsverkets skrekkabinett

Per Samuelsson i Elsäkerhetsverket i Kristinehamn studerer noen av de farlige el-produktene som de har fjernet fra markedet.

– Det er vårt skrekkabinett. Fredrik Refvem / Stavanger Aftenblad

KRISTINEHAMN, SVERIGE: – Føler dere ansvar for at over 200 personer hittil har blitt oppsagt eller blitt permittert på grunn av salgsforbudet dere innførte? – Vi føler ansvar for at elektriske produkter på det svenske markedet skal være trygge, sier Per Samuelsson i Elsäkerhetsverket til Aftenbladet.

Tor Dagfinn Dommersnes
Journalist

Publisert:
I går 06:15
Det var klar beskjed før Aftenbladets ankomst tirsdag morgen: – Nei, vi tar ikke imot journalister til intervjuer her på kontoret. Send oss noen spørsmål på mail, eller ring!

Men da vi sto der utenfor et ganske grått og trist kjøpesenter i sentrum av Kristinehamn, en småby med rundt 20.000 innbyggere midt i Sør-Sverige, så slapp de oss inn likevel.


Uff uff det ble verre....
Og så ser jeg OneCo også stopper salget av Easse.....nå går det fort i nedoverbakke....

Kopi:
El-gigant stanser salget av Easee-ladere
OneCo stopper salget av Easee-ladere og råder kunder til å kjøpe andre produkter. Ifølge Forbrukerrådet kan alle Easee-kundene ha rett på pengene tilbake dersom Easee-laderen ikke passerer den norske tilsynskontrollen.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/wAV21A/el-gigant-stanser-salget-av-easee-ladere

Radial

Sitat fra: jlan på torsdag 30. mars 2023, klokken 16:49
Sitat fra: Ferry på torsdag 30. mars 2023, klokken 15:59...Å gjøre ting annerledes enn standarden er ok, men det må dokumenters grundig. Og løsningene må selvfølgelig være bra nok. Her er løsningen muligens/antageligvis ikke bra nok...
Men myndighetene vurderer altså ikke denne eventuelt grundige dokumentasjonen, før det eventuelt blir kontroll. Så er det da opp til hver enkelt elektriker som skal installere utstyret å lese denne dokumentasjonen, og vurdere om den er bra nok?

Det er vanskelig nok å sjekke om de riktige standardene er henvist til. Å sjekke dokumentasjon på at utstyr er utenfor standardene ser jeg på som ganske vanskelig. Jeg tror det i slike tilfeller må stilles krav om en Nemko godkjenning eller lignende. Det er fullt mulig å få N merket produkter fortsatt, og det er noe helt annet enn en CE merking.

Sitathttps://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge
Et produkt merket med en N nå i dag er sertifisert av Nemko (også kalt Nemko-godkjent) og viser at det er testet og godkjent av en tredjepart, altså oss. I motsetning til CE merking, som er en egendeklarering utført av produsenten.

N-merket står altså for kvalitet og er et synlig bevis for forbrukere om at produktet er trygt å benytte. Velger man å N-merke produktet sitt vil man også bli informert om eventuelle endringer i standarder. På den måten vil man lettere kunne oppdatere produkt eller dokumentasjon for å ha produkter som er i samsvar med det til enhver tid gjeldende lovverket.

Er derfor det er installatører som har ansvaret for samsvarserklæringene.
De skal ha full kontroll på dette, elektrikeren "gjør bare" jobben.

Men å montere utstyr utenfor standarden må bli ekstra utfordrende, for da må installatør vurdere dokumentasjonen ganske nitidig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

SitatEr derfor det er installatører som har ansvaret for samsvarserklæringene.
De skal ha full kontroll på dette, elektrikeren "gjør bare" jobben.

Men å montere utstyr utenfor standarden må bli ekstra utfordrende, for da må installatør vurdere dokumentasjonen ganske nitidig.

Radial  :+1:  Ja det er slik jeg forstår det også...i boligmappa mi ligger hvertfall installatørens samsvarserklæring på monteringen...

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 30. mars 2023, klokken 18:05jlan, ja jeg ser den....men det må da være opp til trikkern å vite standardene? Eller roter jeg nå?
Joda elektrikerfirma bør kjenne standardene, ihvertfall hvilke det skal være referert til for en bestemt type produkt. Men det jeg sier er at det er ganske mange standarder å forholde seg til, så bare det er krevende nok. Det er ihvertfall 60417, 60898, 60947, 61008, 61009, 61557, 62196, 62271, 62873 og 62955. Hvis de i tillegg skal vurdere en mengde dokumentasjon på ting som er utenfor en eller flere av disse standardene, så blir det uoverkommelig.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 30. mars 2023, klokken 11:45
Sitat fra: dundun på torsdag 30. mars 2023, klokken 10:29
Sitat fra: jlan på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:42Det kommer av at EU forlengst har fjernet kravet om kontroll og godkjenning av alle elektriske produkter. Det blir heller ikke gjort kontroll av dokumentasjonen. Det er nå basert på en egenerklæring fra produsenten. Som da enten kan referere til relevante standarder, eller dokumentere at de har like god sikkerhet som standarden. Men så kan det altså bli kontroller. Det litt som å kjøre bil. Det er opp til hver enkelt å ha riktige dekk.

https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge

Dette irriterer meg grenseløst. Easee har åpenbart tatt en sjanse (bevisst eller ubevisst), og så sutrer de nå r de blir tatt i det.

Å ha dokumentasjonen i orden når man lager denne typen produkter er så grunnleggende at det hele blir en vits. Å faktisk følge standardene man sier man støtter også.

Hele saken minner litt om bandet som ønska seg en stor skål med M&Ms backstage, der de brune var fjerna. De dreit i M&Ms, men "om ikke arrangøren får med seg dette kravet, hvordan vet vi at de har lest delen om sikkerhet?".
Min erfaring fra slikt arbeide er at dokumentasjon mm er det som står nederst på lista om ikke noen sparker de i leggen i starten og innimellom. Her har norske myndigheter seg selv å takke som har sluppet dette helt fritt. De vet nok det samme som jeg erfarte. Synd egentlig at det bare slår tilbake på produsenten.
Det er tilnærmet umulig, eller iallfall enormt krevende, å skulle ha kontroll på alle produkter som kan innvirke på helse, miljø og sikkerhet. Og så har myndigheter tilsynsansvar som foregår etter tips, og tilsynsplaner på spotsjekkprinsippet. Ansvaret for produktet ligger på produsent og eier/bruker i nesten alle bransjer og produktgrupper. Hvis ikke tror jeg all utvikling hadde stoppet opp.

I Easee sitt tilfelle har ledelsen sviktet fundamentalt, og hadde det ikke vært for at de eier de fleste aksjene selv hadde de nok blitt tvunget til å gå av. Jeg hadde vært pissesur om jeg var aksjonær helt på utsiden.

Electric cars in Norway

#350
Herlig nyheter! Jonas innrømmer feil og gir jernet!  :+1:

Lenke, bilde og tekst under fra gårsdagens nyhet.


https://www.shifter.no/nyheter/easee-jonas-innrommer-feil-men-slik-skal-han-fa-ladeboksen-frikjent/275338

Easee-Jonas innrømmer feil, men slik skal han få ladeboksen «frikjent»

Gründeren erkjenner at han har fått seg en lærepenge, men fortsetter kampen mot salgsforbudet, og har nå sendt inn ny dokumentasjon på at laderne er trygge til retten.
Jonas Helmikstøl i Easee skulle gjerne ha gjort annerledes.

Per-Ivar Nikolaisen
Redaktør

PUBLISERT Onsdag 29. mars 2023 - 13:48 SIST OPPDATERT Onsdag 29. mars 2023 - 15:08

Da det ble klart at Elsäkerhetsverket la ned et salgsforbud mot ladeboksene fra Easee, gikk gründer Jonas Helmikstøl på barrikadene. Utad i mediene har han vært svært kritisk til det svenske tilsynet, og blant annet kalt vedtaket «definisjonen på urettferdighet». Han har også ment at tilsynet misbruker sin makt.


Nå inntar Helmikstøl en mildere tone. Etter at selskapet nå har levert en nesten 300 siders klage på vedtaket til Forvaltningsretten i Karlstad, erkjenner han for første gang at han har gjort feil.

Easee-sjefen innrømmer at selskapet ikke har hatt så god kontroll som de burde, og at dokumentasjonen ikke har vært 100 prosent tilstrekkelig, og gir Elsäkerhetsverket delvis rett.

– Vi skjønner nå at det ikke var godt nok bare å svare på spørsmålene tilsynet stilte oss. De hadde forventet at vi kunne backe opp med tilstrekkelig dokumentasjon og testing. Det er den pakken de nå har fått. og som de nå går gjennom, forteller Helmikstøl til Shifter, og fortsetter beklagelsen:

Få gratis nyhetsbrev
!
– Denne saken har vært en veldig dyr lærepenge for oss, og vi skal sørge for at det aldri skjer igjen.

Easee-gründeren hevder at saken i stor grad handler om dokumentasjon, ikke at ladeboksene i seg selv er farlige.

– Nå har vi satt oss som mål internt å bli verdens beste på det også.

Mer om Easee-saken:
Jonas Helmiksstøl: – Her er det et statlig organ som misbruker makten sin - og som ikke gjør den jobben de egentlig skal gjøre

Ladeekspert ikke overrasket over at Easee-laderne ble stoppet

Tibber setter salg av Easee-ladere på pause

Easee-salget stanses i Sverige

NKOM: «Et omsetningsforbud i et EØS-land vil som hovedregel medføre det samme i alle EØS-land»

Fortsatt misfornøyd
I et intervju med Shifter sier avdelingsleder Per Samuelsen i Elsäkerhetsverket at dialogen er god, og de ser på den nye dokumentasjonen, men de avventer utfallet fra Forvaltningsretten i Karlstad.

Akkurat der er det lite som tyder på at Easee vil backe ytterligere tilbake. I anken til retten argumenterer det norske selskapet tungt for sin måte å gjøre det på.

Selv om Helmikstøl nå legger seg forholdsvis flat, stiller han fortsatt spørsmål ved Elsäkerhetsverkets fremferd. Han etterlyser mer bistand om hva Elsäkerhetsverket egentlig ønsket av svar underveis, noe han mener tilsynet har gitt mer rom for i dialogen med de andre ladeboks-aktørene. I anken til Forvaltningsretten i Karlstad går det frem at Easee har bedt om flere møter for å få klarhet i dette.

– Er det virkelig slik å forvente at en startup skal ha 100 prosent kontroll på absolutt alt fra starten av? Vi visste at den fundamentale sikkerheten var mer enn god nok, og trodde med trygghet vi hadde ting i orden. Nå viser det seg at dokumentasjonen ikke var god nok, og det mener vi nå at vi har ryddet opp i med den siste pakken vi har sendt over, men altså for sent.


– Vi har tenkt sikkerhet i alt vi gjør, vi har samarbeidet med TÜV, og brukt tredjeparter for å verifisere at produktet er så safe som mulig.

TÜV er et tysk byrå for sertifisering av blant annet elektrisk utstyr.


– Her er det et statlig organ som misbruker makten sin - og som ikke gjør den jobben de egentlig skal gjøre
Kampen for fortsatt salg
I skrivet til Forvaltningsretten påpeker Easee at konsekvensene av salgsforbudet er store når faren for at noe skal skje er så liten. De argumenterer for at løsningen er minst like sikker, og påpeker også at produktet har vært i bruk hos 600.000 kunder uten skader på mennesker eller eiendom. Derfor ber de om en såkalt oppsettende virkning (inhbition), at de skal kunne fortsette å selge i påvente av en endelig avgjørelse fra retten.

– Sannsynligheten for at feilene som ESV påpeker skal skje, er ekstremt lav. Feil kan skje uansett om man bruker vår løsning eller løsninger som harmoniserer med standarden. Fordelen med vårt produkt er at vi detekterer at feilen skjer. Systemet varsler kunden i appen, samtidig som laderen blinker rødt og gir lyd via høyttaleren. Med et vanlig tradisjonelt jordfeilvern må brukeren finne ut av det selv gjennom å bruke testbryteren. Det er en mye større risiko når kunden selv skal stå for dette. Det kan føre til at kunden fortsetter å lade, selv om det er feil på systemet, mener Helmikstøl.

Hastverk?
– Elsäkerhetsverket skriver at det ikke er nok med bare en enkel funksjonstest, men at dere må teste alle tenkelige utfall, har dere gjort disse testene?

– Vi har gjort disse testene, og dette er risikovurdert gjennom en tredjepart, som igjen er blitt verifisert av to tredjeparter.

– Og det er denne dokumentasjonen som dere nå har sendt over?

– Ja, og den pakken skulle vi selvfølgelig hatt på plass en dag eller to før, eller allerede før vi begynte å levere. Men vi har hele tiden gjort det slik vi trodde var riktig. Vi har ikke durt på og visst at dette ikke var på stell.

Han avviser at de har tatt snarveier i dokumentasjon og sikkerhet fordi de har hatt hastverk med å komme ut i markedet.

– Vi har ikke gjort noen kompromisser, og blir etter vårt syn straffet for ekstra sikkerhet utover standarden. Nå er det jo slik at dokumentasjonen vår ikke var 100 prosent, så det hjelper ikke så mye å si det.

Gjetteleken
Til tross for at det til tider har vært en tøff tone i mediene er dialogen med Elsäkerhetsverket god, ifølge Helmikstøl.

– Jeg har full respekt for den jobben de gjør, men vi må få lov til å forsvare oss selv, snakke om hva dette gjør med oss som nytt selskap. Det betyr ikke at nye selskaper som oss skal gjøre som vi vil. Vi er jo nå nummer 1 i Europa, og det er ikke så rart at vi kommer inn i søkelyset. Nå går vi opp denne løypa for flere.

– Hvis det er bare corporates som skal få til noe, blir det faen ikke mye ny teknologi og produktutvikling der ute.

Helmikstøl mener hovedutfordringen i dialogen med Elsäkerhetsverket har vært at Easee ikke har visst helt hva de skal sende over.

– Prosessen med Nkom er helt annerledes. Der er det en dialog, vi får konkrete tilbakemeldinger, og vi spiller hverandre gode. I Sverige har vi måttet gjette oss frem til hva de etterspør.

– Hva tror du blir det utfallet av anken i Forvaltningsretten?

– Sannsynligheten for at vi får medhold er veldig høy, om det tar uker eller måneder. Vi jobber med flere ting parallelt. Om noen måneder vil det være jævla tydelig at vi har det beste og tryggeste produktet på markedet – by far. Og det skal være backet opp med dokumentasjon, sier gründeren.


Easee permitterer 138 ansatte
Dialogen med investorene
Jonas Helmikstøl gikk i fjor ut og proklamerte at selskapet ville hente en større runde fra investorer.

– Hvordan påvirker denne situasjonen dialogen med investorene?

– De trenger tryggheten. De vil vite hva dette egentlig handler om, og hva vi gjør for å komme ut av det. Vi trenger investorer, men vi vil ha de som klarer å se at dette er en «bump in the road», de som har vært ute en vinterdag før, ikke bare de som er med i medvind.

– Vi mener jo at det er fint at vi får denne lærdommen nå. Vi skal jo inn i USA etter hvert, og da blir det jo en helt annen verden.

– For da ville dere blitt saksøkt herfra til månen i en slik sak?

– He-he, det er veldig viktig. Akkurat som da vi gikk gjennom «Cloudgate», da skyløsningen hadde trøbbel i en periode i 2020 . Da hadde vi flere måneder med helvete, da også, selv om det ikke var like offentlig den gangen.

– Så du tenker at det er bra å gjøre unna «barnesykdommer»?

– Det er noe med å se på det som positivt det som nå skjer. Dette kommer faen ikke til å skje igjen.


Slik brukes GPT4 av startups og andre selskaper
Utvanning er underordnet
– Mange, inkludert vi, har tidligere snakket om dere som den neste norske enhjørningen. Siden 2021 har det jo skjedd mye. Angrer du på at dere ikke hentet en større investeringsrunde tidligere, så dere hadde hatt en buffer til denne «vinterdagen» dere nå går gjennom?

– Nei, men det er noe jeg har tenkt på hver dag. Det som skjer nå er en test for oss, og vi vil bli enda mer skjerpa. Når vi nå først henter penger, er det en topptrent organisasjon som skal ta hele Europa med storm, og så resten av verden etter det.

– For oss har ikke utfordringen ligget på det økonomiske. Vi har hatt kontroll på det som følge av den ekstreme veksten.

– Hvor mye rabatt krever investorene nå?

– Vi ønsker å få med oss noen som ser verdien i Easee til tross for det vi nå må gjøre. Vi ønsker noen med kompetanse og erfaring, som ser at jo tidligere de kommer inn, jo bedre. Det handler ikke om verdivurdering, men å få de rette med på laget, de som vil gjøre verden til en bedre plass og realisere visjonen og verdien i det vi gjør.

– Så du bryr deg ikke så mye om å bli vannet ut?

– Det er viktig at vi bevarer kontrollen over selskapet, men eksakt hvor mange prosent vi sitter igjen med er «secondary». Det viktigste er å få løst oppdraget og realisert ambisjonene.

Se Elsäkerhetsverkets svar om den nye dokumentasjonen til Easee og andre spørsmål her.



dundun

Sitat– Vi skjønner nå at det ikke var godt nok bare å svare på spørsmålene tilsynet stilte oss. De hadde forventet at vi kunne backe opp med tilstrekkelig dokumentasjon og testing.

No shit, Sherlock   ::)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Radial

Kommunikasjonen med NKOM er "helt annerledes", lover jo godt.

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor eller hvordan man skal ha eget vern for hver eneste lader...som de har skissert at skal inn i manualen.

Hvis DC-beskyttelsen blir godkjent, hvorfor må det inn en haug med vern mellom laderene?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lskdbvdvdvd

Ville ventet litt med å spekulere, tro og håpe utfra hva som blir skrevet basert på et stort medieapparat og mediestrategier for krisehåndtering

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på torsdag 30. mars 2023, klokken 20:53Kommunikasjonen med NKOM er "helt annerledes", lover jo godt.

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor eller hvordan man skal ha eget vern for hver eneste lader...som de har skissert at skal inn i manualen.

Hvis DC-beskyttelsen blir godkjent, hvorfor må det inn en haug med vern mellom laderene?

Enig...dialogen med NKOM er nå på rett spor. Håper det ordner seg for Jonas & co. Tenker at Jonas merker dette gåt rett på lommeboka hans og da blir man fort litt mer ydmyk....og det er bra i denne saken! Disse tilsynene er så store at de alltid vinner...og bra er det...

Lskdbvdvdvd

Nkom vil neppe godta risikoen ift integritet. Den fallhøyden..

Ferry

Sitat fra: jlan på torsdag 30. mars 2023, klokken 16:49Men myndighetene vurderer altså ikke denne eventuelt grundige dokumentasjonen, før det eventuelt blir kontroll.

Jeg kjenner ikke reglene i detalj. Men CE er jo en egenerklæring, så jeg tror ikke myndigheter eller andre leser noe som helst. Produsenten har ansvaret for at alt er på stell, og klistrer på CE-merket.

SitatSå er det da opp til hver enkelt elektriker som skal installere utstyret å lese denne dokumentasjonen, og vurdere om den er bra nok?

Det tviler jeg veldig på. Elektrikerutdanningen er ikke så fryktelig komplisert. 2-3 år (?) på videregående, deretter "klakke kabel" på bygg i læretida. Så sendes du rundt omkring på oppdrag. 90% av jobben er snekkerarbeid, tilnærmet. Så lenge utstyret har CE-merke så kan de montere det. I beste fall leser de monteringsanvisningen for produktet. Men basert på den siste jobben jeg fikk gjort av en elektriker, så tviler jeg vel på det. Mulig en arbeidsleder eller ingeniør på kontoret leser seg opp.

Ferry

Sitat fra: Radial på torsdag 30. mars 2023, klokken 18:15Men å montere utstyr utenfor standarden må bli ekstra utfordrende, for da må installatør vurdere dokumentasjonen ganske nitidig.

Må de det? VET du det, eller TROR du det? Er det noen elektrikere eller installatører her som kan utdype? Jeg kjenner flere, og vel, ehh, tviler vel litt på at de kan lese avansert dokumentasjon for CE godkjenning.

Ferry

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 30. mars 2023, klokken 21:16Disse tilsynene er så store at de alltid vinner...og bra er det...

Hvis de vinner så håper jeg det er pga. de har rett, og ikke pga. at de er store.  ::)

Svenskene sier de kun jobber med dokumentasjon, og ikke direkte kontakt med kunden. De er så saklige og formelle som bare det. Men ikke verre enn at de viser fram skrekkabinettet sitt, og antyder at Easee-boksen også kan havne der.

Lskdbvdvdvd

Sitat fra: Ferry på torsdag 30. mars 2023, klokken 22:31Hvis de vinner så håper jeg det er pga. de har rett, og ikke pga. at de er store.  ::)

Evt svensk seier på walk-over?
Motpartens øverste tekniske sjef har ingen utdanning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA