Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

geear

Vil tro potensielle kjøpere venter til det er orden i sysakene eller det går over ende, og kjøper boet med navn og teknologi/programvare og slipper alle forpliktelser overfor eksisterende kunder. Kan ikke forstå noen vil ta over en potensiell milliardforpliktelse i et firma uten tilstrekkelige likvide midler, før det er avklart hva som skal til.

Men... hvis Easee går over ende og forhandlerene sitter igjen med forpliktelser/returkrav fra sluttbrukere, hvor mange flere går da over ende? Tibber har sikkert solgt tusenvis? Power? Diverse distributørledd for elinatallatører, Elektroskandia, Ahlsell osv.? Snakker titalls kanskje hundretalls millioner kroner for enkelte?

jlan

Det er litt påfallende både for Zaptec og Easee, at de har satset veldig mye på ett produkt. Det er også litt påfallende at begge selskaper omtaler produktene sine som "ladere", noe de ikke er, ihvertfall ikke etter min definisjon. Uansett hvordan det går i Sverige, så tror jeg begge selskaper står i fare for å bli "one hit wonders", hvis de ikke fornyer seg. Jeg ser klare tegn på det.

  • Bilene får stadig mer avanserte ladeløsninger, som tildels kan styres fra tredjeparts apper.
  • Kraft- og nettleverandører tilbyr løsninger som overlapper med "smarte" ladebokser, samtidig som de er inne på eiersiden for "dumme" ladebokser.
  • Komponentleverandører leverer relépakker og andre komponenter ferdig tilpasset ladebokser, ihht standarder. Det blir dermed mer og mer plug and play å bygge slike bokser. Mye av kostnaden ligger i installasjon, kabel og kontakter
  • Smarthussystemer er mer og mer tilpasset elbillading og optimalisering mhp strøm- og nettpriser.   

Selskaper som skal overleve i dette markedet tror jeg må tilby komplette integrerte elektroløsninger for hjem og bedrifter, med færrest mulig separate "bokser", og med elbillading, solceller, bufferbatterier etc, som integrerte løsninger.    .




2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på mandag 27. mars 2023, klokken 12:08Det er litt påfallende både for Zaptec og Easee, at de har satset veldig mye på ett produkt. Det er også litt påfallende at begge selskaper omtaler produktene sine som "ladere", noe de ikke er, ihvertfall ikke etter min definisjon. Uansett hvordan det går i Sverige, så tror jeg begge selskaper står i fare for å bli "one hit wonders", hvis de ikke fornyer seg. Jeg ser klare tegn på det.

  • Bilene får stadig mer avanserte ladeløsninger, som tildels kan styres fra tredjeparts apper.
  • Kraft- og nettleverandører tilbyr løsninger som overlapper med "smarte" ladebokser, samtidig som de er inne på eiersiden for "dumme" ladebokser.
  • Komponentleverandører leverer relépakker og andre komponenter ferdig tilpasset ladebokser, ihht standarder. Det blir dermed mer og mer plug and play å bygge slike bokser. Mye av kostnaden ligger i installasjon, kabel og kontakter
  • Smarthussystemer er mer og mer tilpasset elbillading og optimalisering mhp strøm- og nettpriser.   

Selskaper som skal overleve i dette markedet tror jeg må tilby komplette integrerte elektroløsninger for hjem og bedrifter, med færrest mulig separate "bokser", og med elbillading, solceller, bufferbatterier etc, som integrerte løsninger.    .



En kan fort tro at Zaptec handler mest om Zaptec Go, siden det er det som har blitt pushet til privatpersoner, men Zaptec har jo vært ekstra gode på parkering til borettslag osv, med lastdeling og betaling (Zaptec Pro), men har og i årevis fått til styring slik at sikringen i vanlige hus ikke ryker osv. Kjenner ikke til om du da må ha Zaptec Pro, siden jeg ikke har Zaptec. Men har hørt folk har hatt Zaptec-ladere og sikret mot dette i veldig mange år.

Sånn utenom dette så har jo og Zaptec vært langt fremme i teknologi, og har kjøpt diverse selskap, som blant annet Switch, som skal kunne sørge for plug&play, og eventuelt får bilen til å fungere som et batteri. Men har jo vært et veldig lite selskap, så kan jo godt være at f.eks. et stort amerikansk selskap kommer med flere tusen ansatte og finner på noe lurere. En kan jo være stolt som nordmann når en ser hva Zaptec har fått til. Får håpe ikke AP og SVs kjeppjaging fører til at Zaptec-hovedkontoret og flytter ut av landet, nå som det har blitt internasjonalt.
Tesla Model Y                         2021-

mroek

Min spådom er at Easee går over ende (altså konkurs) og hvis det ikke blir bruksforbud på allerede monterte bokser, så vil noen kjøpe opp skyen deres og tilby dette som en abonnementstjeneste. Det kan fort være lukrativt, siden mange vil ønske å beholde boksen sin, og å kunne styre den slik de er vant med i dag.

Det beste hadde jo vært om de overlevde dette, men jeg tror som sagt det blir vanskelig.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

dundun

Jeg sliter også med å se hvordan dagens Easee skal overleve. Hvem i alle dager vil overta aksjer i et selskap med så store potensielle erstatningskrav foran seg? Da gir det mye mer mening å la dem gå konkurs for så å kjøpe ut de verdifulle delene fra boet. Eneste jeg kan se for meg er om det er verdier nok i boet (ip, kundemasse) til at noen vurderer det som sannsynlig at en eventuell budrunde vil passere kostnaden ved å gå inn i en emisjon.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

jlan

Sitat fra: mroek på mandag 27. mars 2023, klokken 13:43Min spådom er at Easee går over ende (altså konkurs) og hvis det ikke blir bruksforbud på allerede monterte bokser, så vil noen kjøpe opp skyen deres og tilby dette som en abonnementstjeneste. Det kan fort være lukrativt, siden mange vil ønske å beholde boksen sin, og å kunne styre den slik de er vant med i dag.
Tibber og Easee hadde et veldig tett samarbeid i begynnelsen, og det er solgt et stort antall bokser med den kombinasjonen. Hvis ikke integrasjonen med Easee lenger fungerer, vil mange forlate Tibber tror jeg. Så Tibber vil antagelig ha en betydelig interesse av å opprettholde kommunikasjon med Easee bokser. Jeg tror også det vil være lettere å selge en abonnementstjeneste som en del av en strømavtale.

Så har vi også Embron, som produserer Easee boksene gjennom datterselskapet Norautron. De bør relativt enkelt kunne få igang produksjon av en modifisert Easee boks, hvis de får tak i rettighetene. Sannsynligvis  har de betydelige krav mot Easee allerede. Embron eier Qrtech, som bl.a. er involvert i induktive ladesystemer for busser og elektriske motorsykler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: dundun på mandag 27. mars 2023, klokken 14:22Jeg sliter også med å se hvordan dagens Easee skal overleve. Hvem i alle dager vil overta aksjer i et selskap med så store potensielle erstatningskrav foran seg? Da gir det mye mer mening å la dem gå konkurs for så å kjøpe ut de verdifulle delene fra boet. Eneste jeg kan se for meg er om det er verdier nok i boet (ip, kundemasse) til at noen vurderer det som sannsynlig at en eventuell budrunde vil passere kostnaden ved å gå inn i en emisjon.
Tror det blir for enkelt å se utelukkende på dette kravet, og tro det må ende med konkurs. Tror spørsmålet mer er hva som må til for å få denne godkjent uten for store kostnader, og se på potensiell inntekt over tid. Dette er nok mer som en uheldig hindring, enn en full bråstopp.

Tross alt er jo reglene lagt opp til at man må ha avansert kontakt mellom sikringsskapet og elbilen, og at flere og flere land vil tilpasse reglene slik at schuko-lading (og tilsvarende) som fast ladepunkt vil bli ulovlig. Da må man ha en slik boks i kjeden.

Produktet og firmaet har en god standing, og dette er nok bare en ripe i lakken om de snart får den godkjent, og kan da bruke det at mange flere nå har hørt navnet, uten nødvendigvis å huske det negative.

Kanskje må de bruke noen hundretusen på en ny test, kanskje og å måtte skifte innmaten med nye godkjente reléer. Men som jeg har antydet før, de må kanskje ikke skrote alle, bare ta inn og oppgradere, før de sendes ut igjen, kanskje og til samme kunde til og med.

Bytte av innmaten på lokasjon er jo bare å snappe av laderen i gammel boks, og på med ny, og lokket på igjen, så lenge de ikke må gjøre noe med sikringsskapet eller veggmodulen som boksen skal snappes av/på.

Så lenge de ikke må vente lenge for tilgang hos eier av boks (tilgang til garasje etc), så skifter de mange bokser på samme dag.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Det jeg ikke helt forstår er hvordan disse 0.7 mm skal ha så stor betydning for oss som lader 13A på 230V IT - sansynlig betyr det nada, men likefullt så kan det i ytterste konsekvens ende med bruksforbud. Det som irriterer videre i denne saken er at når man snakker om elbillading så tror alle at dette må innebære høy effekt og følgelig må det stilles ekstreme krav til laderen........Satser på at det ikke blir bruksforbud for oss som har mindre effekt på denne enn VVB

Radial

Sitat fra: RJK på mandag 27. mars 2023, klokken 17:12
Sitat fra: dundun på mandag 27. mars 2023, klokken 14:22Jeg sliter også med å se hvordan dagens Easee skal overleve. Hvem i alle dager vil overta aksjer i et selskap med så store potensielle erstatningskrav foran seg? Da gir det mye mer mening å la dem gå konkurs for så å kjøpe ut de verdifulle delene fra boet. Eneste jeg kan se for meg er om det er verdier nok i boet (ip, kundemasse) til at noen vurderer det som sannsynlig at en eventuell budrunde vil passere kostnaden ved å gå inn i en emisjon.
Tror det blir for enkelt å se utelukkende på dette kravet, og tro det må ende med konkurs. Tror spørsmålet mer er hva som må til for å få denne godkjent uten for store kostnader, og se på potensiell inntekt over tid. Dette er nok mer som en uheldig hindring, enn en full bråstopp.

Tross alt er jo reglene lagt opp til at man må ha avansert kontakt mellom sikringsskapet og elbilen, og at flere og flere land vil tilpasse reglene slik at schuko-lading (og tilsvarende) som fast ladepunkt vil bli ulovlig. Da må man ha en slik boks i kjeden.

Produktet og firmaet har en god standing, og dette er nok bare en ripe i lakken om de snart får den godkjent, og kan da bruke det at mange flere nå har hørt navnet, uten nødvendigvis å huske det negative.

Kanskje må de bruke noen hundretusen på en ny test, kanskje og å måtte skifte innmaten med nye godkjente reléer. Men som jeg har antydet før, de må kanskje ikke skrote alle, bare ta inn og oppgradere, før de sendes ut igjen, kanskje og til samme kunde til og med.

Bytte av innmaten på lokasjon er jo bare å snappe av laderen i gammel boks, og på med ny, og lokket på igjen, så lenge de ikke må gjøre noe med sikringsskapet eller veggmodulen som boksen skal snappes av/på.

Så lenge de ikke må vente lenge for tilgang hos eier av boks (tilgang til garasje etc), så skifter de mange bokser på samme dag.

Sett at man bytter relèer, kan man da omgå krav om eget B-vern pr kurs etc som de innrømmer at de skulle hatt i manualen?

Det var jo det de skisserte som feil i egen manual, tross av fungerende DC-RCM krets?

Er den som blir potensielt ekstremt dyr å fikse på, særlig for Charge med seriekoblinger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

dundun

Bare for å korrigere én ting: Ingenting i et strømnett er koblet i serie. De er koblet i parallell.

Hilsen Brille.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

jlan

Sitat fra: Radial på mandag 27. mars 2023, klokken 18:28Sett at man bytter relèer, kan man da omgå krav om eget B-vern pr kurs etc som de innrømmer at de skulle hatt i manualen?
Hvis de får plassert et ekstra relé i boksen, for eksempel dette:
https://industry.panasonic.eu/panasonic-industry-news/small-box-wall-box
Så burde de dekke kravet til DC beskyttelse, RCM-DD.  Så da går det greit hvis det er en enkeltinstallasjon med vanlig jordfeilautomat i sikringsskapet. 

Men hvis det er flere ladere på kursen, så ser det ut til at det kreves både effektbryter og A-vern med 4mm kontaktgap for hver boks. Eller eventuelt at dette er kombinert i en jordfeilautomat. Det tror jeg ikke de får plass til inne i Easee boksen, så da må de enten ha en liten ekstraboks, eller designe en mellomplate som plugges på bakplaten, og som "chargeberry" plugges utenpå.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: hELgenen på mandag 27. mars 2023, klokken 18:00Det jeg ikke helt forstår er hvordan disse 0.7 mm skal ha så stor betydning for oss som lader 13A på 230V IT - sansynlig betyr det nada, men likefullt så kan det i ytterste konsekvens ende med bruksforbud. Det som irriterer videre i denne saken er at når man snakker om elbillading så tror alle at dette må innebære høy effekt og følgelig må det stilles ekstreme krav til laderen........Satser på at det ikke blir bruksforbud for oss som har mindre effekt på denne enn VVB
En VVB har en sikkerhetstermostat med reset knapp som slår ut hvis temperaturen blir for høy. Såvidt jeg vet har den minst 3 mm kontaktgap.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på mandag 27. mars 2023, klokken 19:08
Sitat fra: Radial på mandag 27. mars 2023, klokken 18:28Sett at man bytter relèer, kan man da omgå krav om eget B-vern pr kurs etc som de innrømmer at de skulle hatt i manualen?
Hvis de får plassert et ekstra relé i boksen, for eksempel dette:
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay
Så burde de dekke kravet til DC beskyttelse, RCM-DD.  Så da går det greit hvis det er en enkeltinstallasjon med vanlig jordfeilautomat i sikringsskapet. 

Men hvis det er flere ladere på kursen, så ser det ut til at det kreves både effektbryter og A-vern med 4mm kontaktgap for hver boks. Eller eventuelt at dette er kombinert i en jordfeilautomat. Det tror jeg ikke de får plass til inne i Easee boksen, så da må de enten ha en liten ekstraboks, eller designe en mellomplate som plugges på bakplaten, og som "chargeberry" plugges utenpå.
Glemte å skrive at de nok må endre deklareringen til at de ikke skriver de støtter den sertifiseringen som krever fysisk bryter, men legger med nok dokumentasjon til å egenerklære at de leverer en minst like god eller bedre løsning, og altså er minst like sikkert.

Denne må vel helst vise at TÜV eller NEMKO har kjørt alle forventede/nødvendige tester og funnet at den støtter alle krav til beskyttelse, og derved går god for dette.

Mye av problemet her er at de deklarerer at de fyller kravene i en standard som krever fysisk skille. Men med de nye reléene vil de, slik jeg forstår det, komme forbi kravet om 3,5 mm fysisk brytning/skille.

Men de kan selvsagt ikke skrive at de oppfyller en standard som krever fysisk vern med testknapp, selv om testknapp kan legges inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: hELgenen på mandag 27. mars 2023, klokken 18:00Det jeg ikke helt forstår er hvordan disse 0.7 mm skal ha så stor betydning for oss som lader 13A på 230V IT

https://www.nrk.no/rogaland/elsakerhetsverket-om-easee-permitteringene_-_-tragisk-1.16350952

"EU-standarden sier at det skal være tre eller fire millimeter mellom dem, i Easees ladebokser er avstanden 2,3 millimeter. De såkalte reléene står med andre ord 0,7 millimeter for tett."
???

Hva er bakgrunnen for kravet om 4 mm? Det høres veeeldig avrundet ut. Hvorfor ikke 3 mm eller 5 mm eller 3,57 mm? Det må ligge noen naturlover til grunn her også, ikke bare "tenk på et tall". Ett eneste signifikant siffer.
Stod det ikke tidligere her i tråden at tommelfingerregel er x ant kV pr. mm gap? Hvilke spenninger er det aktuelt å ta hensyn til her? Igjen må det jo ligge fysikk i bunnen.

Kan det tenkes at Easee egentlig er bra nok til det praktiske formålet? Men at de ryker på formalitetene pga. en standard som er satt ut fra et "passe stort" tall, pluss til margin og moms, rundet av oppover til nærmeste hele millimeter. Det reglene vært freedom units, så hadde det neppe vært 0,118 tommer.

(Egentlig litt syns at kanerne ikke har sine egne måleenheter for elektriske størrelser, bare sånn for å gjøre kaoset komplett. )

Ingeniøren

Sitat fra: jlan på mandag 27. mars 2023, klokken 12:08Det er litt påfallende både for Zaptec og Easee, at de har satset veldig mye på ett produkt. Det er også litt påfallende at begge selskaper omtaler produktene sine som "ladere", noe de ikke er, ihvertfall ikke etter min definisjon. Uansett hvordan det går i Sverige, så tror jeg begge selskaper står i fare for å bli "one hit wonders", hvis de ikke fornyer seg. Jeg ser klare tegn på det.

  • Bilene får stadig mer avanserte ladeløsninger, som tildels kan styres fra tredjeparts apper.
  • Kraft- og nettleverandører tilbyr løsninger som overlapper med "smarte" ladebokser, samtidig som de er inne på eiersiden for "dumme" ladebokser.
  • Komponentleverandører leverer relépakker og andre komponenter ferdig tilpasset ladebokser, ihht standarder. Det blir dermed mer og mer plug and play å bygge slike bokser. Mye av kostnaden ligger i installasjon, kabel og kontakter
  • Smarthussystemer er mer og mer tilpasset elbillading og optimalisering mhp strøm- og nettpriser.   

Selskaper som skal overleve i dette markedet tror jeg må tilby komplette integrerte elektroløsninger for hjem og bedrifter, med færrest mulig separate "bokser", og med elbillading, solceller, bufferbatterier etc, som integrerte løsninger.    .


Nettopp. Jeg har en 8 år gammel stupdum boks som bare er et rele og en sikring og en variable motstand slik at jeg kan stille ladestrømmen, eller rettere si til bilen hva den kan trekke. Resten styrer bilen i kombinasjon med Jedlix som gjør alt jeg kan ønske av en boks. Jedlix har ikke kostet meg et øre så langt. For en stund siden kunne jeg faktisk få betalt for å bruke de men så strupte sponsor dette...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA