Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 17. mars 2023, klokken 13:33
Hvis det går så langt at hver installasjon får en ekstrakost på flere tusen så er det enkleste å gå konkurs.

Konk en dag. Starte opp på ny den neste? Det finnes alltids muligheter. Jeg tror også 1000,- kr. pr. enhet er et meget konservativt anslag. Det koster snart 1000,- kr bare å lage en faktura. Om det må reise ut en person og gjøre noe fysisk, pluss kjøring, forsendelse etc. Kommer til å koste blod!

RJK

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 17. mars 2023, klokken 13:33
Sitat fra: RJK på fredag 17. mars 2023, klokken 13:18
Sitat fra: Ferry på fredag 17. mars 2023, klokken 13:06
Sitat fra: jlan på fredag 17. mars 2023, klokken 10:02
Jeg har ikke hele standarden, men her er et relé som skal være "IEC62955 compliant":
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay

Koster i området 800,- kr pr. stk: https://www.digikey.no/en/products/detail/panasonic-electric-works/AHER3191/18084479
Ganger 700.000 stk --> En halv milliard kroner bare i innkjøp.  :o Hva kan fortjenesten på en Easy være? Tipper et slikt rele gjør et godt innhogg.
Dette er retail-pris?

Da kan vi se for oss at Easee må betale 50-80 kroner maks per stykk når de må kjøpe i første omgang 500 K av disse. Muligens enda litt billigere for en produsent av elektronisk utstyr i denne størrelsesorden.  8)

Du kan ikke bare sette det inn, hele innmaten må skiftes. Uansett om det kommer krav om A-vern, B-vern eller bytte av innmat så er det jobben rundt som koster mest og det overstiger lett 1 milliard for 700000 enheter.

Kanskje de kan lage et breakout kort i Easee'n men det er trangt der.

Hvis det går så langt at hver installasjon får en ekstrakost på flere tusen så er det enkleste å gå konkurs. Det blir mye skjegg i mange postkasser da...og hva skjer med styringen av boksene? Har vi fått et mini-Takata?
Nå var det sammenligning på deleprisen, og da er det greit å ha en mer korrekt oversikt av kostnadene. Så deler er en ting, jobb og transport en annen ting.

Siden det ikke er noe bruksforbud, så kan de vel produsere en endret modell der vernet er med riktig og godkjent relé, og "gammel" lader sendes tilbake for å oppgraderes.

Sitat fra: Ferry på fredag 17. mars 2023, klokken 13:34
Sitat fra: RJK på fredag 17. mars 2023, klokken 13:18
Dette er retail-pris?

Da kan vi se for oss at Easee må betale 50-80 kroner maks per stykk når de må kjøpe i første omgang 500 K av disse. Muligens enda litt billigere for en produsent av elektronisk utstyr i denne størrelsesorden.  8)

Såå stor forskjell er det nok ikke på Digikey og å kjøpe direkte fra Panasonic. Det er ikke elektriker- eller rørleggerbransjen det her  :P    Men det er sikkert solide rabatter, ja. Akkurat hva det dreier seg om i prosent ved slike antall tør jeg ikke si. Bortsett fra at jeg for så vidt allerede har sagt noe om det. Priskurven flater ut mot produksjonskost. Kanskje halvparten av 100-pris hos Digikey?
Det kan faktisk fort være så stor forskjell. Det er jo en av hovedgrunnene til at masseproduksjon lønner seg. Man kan fort senke pris per enhet endel om man selger en halv million i en ordre, fremfor å skulle selge 500 til 1000 forskjellige kunder.

Og det hjelper godt på fraktkostnader inn til fabrikk om man kan få en trailerlast/container direkte, fremfor som sagt å splitte det i 1000 forsendinger.

Og kjøper du direkte fra fabrikk, så kan du oppnå enda bedre priser med mindre Panasonic og hoveddistributør til Europa har en klausul om at alt skal gå via distributør. Men vil tro Panasonic har skilt på direktesalg til store produsenter og til distribusjonssalg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: RJK på fredag 17. mars 2023, klokken 14:02
Det kan faktisk fort være så stor forskjell.

Det høres ekstremt ut! Under 50 kr for noe som ordinært koster oppunder 1000-lappen. Men jeg har ikke erfaring med produksjon i slike antall.

Ulvis

Easee chargeberry er vel pluggbar? Dei treng å lage ein mellommodul med nødvendig vern. Kanskje kan den pluggast i av sluttkunde sjølv? Kanskje vanskelig mtp testing. Blir ikkje like liten boks lenger, men pytt pytt. Pris: ca 1 milliard.

Kan forøvrig nevne at vår transfer  pris på GEWISS Type B vern direkte frå fabrikk i Italia er LAAANGT over retail av feks Chint.
Men einkvar produsent vil nok vere med å snakke om slike antall, om det ikkje simpelten blir for stort antall.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

keepitsimple

Om en trikker skal ut å gjøre noe så snakker vi fort flere tusen per kunde. Eneste muligheten for å unngå konk er vel om de kan sende ut en ufaglært for demontere ladeboksen også bruke en ufaglært på en fabrikk for å rette opp i feilen.

Deretter signerer trikker på alt..
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. mars 2023, klokken 13:19
Norske myndigheter bør nok se på om kontroll regimet for CE merking av slike produkter ikke bør strammes inn. Egentlig trist for en innovativ leverandør og kunne vært fanget opp før det gikk så langt.
https://www.tu.no/artikler/nkom-starter-umiddelbart-tilsyn-av-ladestasjoner/528110
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

På TV2 tv nyheter nyhets kanalen nå:

Adm dir i Easee varsler massepermiteringer
Det åpnes norsk tilsynssak mor Easee.

Ja ja tenker jeg....da var det så ille som jeg fryktet...ingen røk uten ild....synd for Easee men de har vel bare seg selv å skylde på...

Ingeniøren

Sitat fra: jlan på fredag 17. mars 2023, klokken 14:53
Norske myndigheter bør nok se på om kontroll regimet for CE merking av slike produkter ikke bør strammes inn. Egentlig trist for en innovativ leverandør og kunne vært fanget opp før det gikk så langt.
https://www.tu.no/artikler/nkom-starter-umiddelbart-tilsyn-av-ladestasjoner/528110

Tja, dette blir jo brannslukking i etterkant. Stusser dog på at NKOM, som driver med radio kommunikasjon og ikke NEMKO skal se på dette. Bekrefter vel at detter mer er brannslukking enn kontroll...

Om jeg har forstått hvordan det fungere i el-bransjen så kan du i prinsippe starte et enkelmannsforetak, produsere en ladestasjon som tilfredsstiller en standard du kjøper på NS, teste selv, CE merke selv og selge på markedet uten at noe må sjekke at du faktisk har den ringe anelse om hva du holder på med. Er det mulig ??
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Ferry

Det begrenser seg ikke til el-bransjen ;-) Det er jo ingen tredjepart som kontrollerer deg. Og det finnes masse unntak, definisjoner og tolkninger som gjør at du kan gå under radaren.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. mars 2023, klokken 16:12

Tja, dette blir jo brannslukking i etterkant.

Ingeniøren  :+1: ja det har du helt rett i...det blir brannslukking nå fremover...

Vet ikke om du så det 10 minutters innslaget med Easee sin adm dir...han velger altså å skylde på sin konkurrent som han sa hadde spredd usanne rykter på Twitter.... og nå trenger adm dir nye investorer til selskapet...ikke bra måte å fremstå på....men men jeg synes han virker svært lite ydmyk....han skulle lagt seg flat med en gang....lenge før det ble sak i Sverige og så skulle de ha ettermontert det som trengs overfor alle kundene sine....nå blir det bare rot fremover...tilsynsrapporten som norske myndigheter kommer til å konkludere med det samme som de svenske for vi er med i samme internasjonale el-fellesskap...

Men aldri så galt at det ikke er godt for noen andre....så Zaptec gikk som en kule på børsen her om dagen og nå raser vel kursen videre opp...

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 17. mars 2023, klokken 16:23
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. mars 2023, klokken 16:12

Tja, dette blir jo brannslukking i etterkant.

Ingeniøren  :+1: ja det har du helt rett i...det blir brannslukking nå fremover...

Vet ikke om du så det 10 minutters innslaget med Easee sin adm dir...han velger altså å skylde på sin konkurrent som han sa hadde spredd usanne rykter på Twitter.... og nå trenger adm dir nye investorer til selskapet...ikke bra måte å fremstå på....men men jeg synes han virker svært lite ydmyk....han skulle lagt seg flat med en gang....lenge før det ble sak i Sverige og så skulle de ha ettermontert det som trengs overfor alle kundene sine....nå blir det bare rot fremover...tilsynsrapporten som norske myndigheter kommer til å konkludere med det samme som de svenske for vi er med i samme internasjonale el-fellesskap...

Men aldri så galt at det ikke er godt for noen andre....så Zaptec gikk som en kule på børsen her om dagen og nå raser vel kursen videre opp...

Tror det er greit at vi har konkurrenter når nasjonale myndigheter bare drikker kaffe og ikke gjør jobben sin :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

SitatTror det er greit at vi har konkurrenter når nasjonale myndigheter bare drikker kaffe og ikke gjør jobben sin :)

Ingeniøren....Det er helt klart dagens beste kommentar så langt  :+1:

Electric cars in Norway

Det er jo så populært nå om dagen å trekke seg når man er på toppen...det var vel adm dir i elkjøp som gikk av med øyeblikkelig virkning her om dagen...elkjøp eies jo av britiske curry...

Kansje vi får en nyhet i dag eller snart om at Jonas Helmikstøl, grunder og daglig leder i Easee har gått av på dagen...?

Det kan jo ikke være lett for alle de i Easee som blir permitert nå  og da blir det vel ofte slik at man sparker oppover på ledelsen.....og det er jo strengt tatt unødvendig hvis ikke Jonas&co i Easee hadde håndtert denne saken så utrolig klønete...over så lang tid...

Det er jo ikke bra for det hjemmelade markedet at Easee nå ligger ned med brukket rygg... det tjener jo bare Zaptec på og vi skal nok snart se at Zaptec skrur opp prisene på sine ladere for å melke det økte markedet....det er trist...og kansje dette med Easee også medfører at det kommer noen kinesiske billig hjemmeladere som tar opp den ledige markedsandelen som Easee nå må gi fra seg.... det er jo heller ikke bra.

Jeg synes nå at alle involverte bare nå må hjelpe Easee som selskap slik at de klarer seg videre. Norge er tjent med at vi sitter i førersete og kan levere de beste hjemmeladerne til resten av verdens økende marked for hjemmeladere....vi trenger både Easee og Zaptec og de andre selskapene med videre...og vi har ikke råd til å miste den gode kompetansen som de ansatte i Easee besitter...

Stig-Arne

Største problemet om Easee går konken er jo da hva skjer med skyen og styring av laderen? Ladet får jeg nok gjort uansett, da den er innstillt til å lade om den er offline fra skyen.
Men enkelheten med app og justeringer blir det jo verre med. Men i grunn ikke noe stort problem.

Hva skjer egentlig om det blir tilbakekalling? Må Tibber som jeg kjøpte mine 2 av gjøre noe for meg?

Laderene er 4 år nå, så har ennå ett år igjen på reklamasjonen.

Alt i alt så avventer jeg hva Norske myndigheter sier. Hva svenskene sier bryr jeg meg egentlig fint lite om. Virker på mange måter som de har en agenda her.
I tillegg har jeg A vern, og overspenningsvern foran boksene, så bekymret er jeg ikke.
Men håper jo virkelig ikke at jeg mister funksjonaliteten jeg har idag.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA