Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 09. februar 2023, klokken 11:22
Men om du ser videoen jeg linket til, så tester de jo dette RCD vernet, som jo skal erstatte B-Vernet, og det slår jo ut på ca 25 mA, hvor 30 er grensen.
Så tester de også returstrømmen på DC, og den er godt innenfor kravet på 6 mA.

Så kan det være svenskene ikke tillater den nye måten som Easee har ?

Om du refererer til NAF sin "store test" så var jo ikke det en test, men en opplesing i boka om hvordan ting skulle fungere, Men det ble jo aldri målt.

Men er selv ingen elektrikker, men har 2 Easee bokser på veggen. Så for min del og Easee sin del håper jeg jo at ting er innafor. Og ser helst at ting som kan løses nye og muligens bedre måter, nettopp utføres slik.
Nei, tenkte ikke på NAF sin såkalte test, men alle kronikkene som har vært opp gjennom årene om hvordan Easee løser ting.

Senest jeg kommer på i forbifarten var vel i fjor hvor det var snakk om trefaselading. Easee hevdet at loven var "romslig" slik at de stod fritt til å tolke den slik de ville. Og det kan godt hende akkurat den saken var grei (jeg husker ikke lenger detaljene i akkurat den saken), men det har vært litt for mye av slike ting hvor Easee har vært innblandet.

Hvis de hele tiden må forsvare valgene sine og mener alle andre tar feil, så er det på tide å ta en titt i speilet  ::)

MrBacardi

Stusser litt på at Easee i dag også fortsatt velger å avstå på å svare detaljert på spørsmålene fra tek.no:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/q1m1yE/det-ser-ikke-lyst-ut-for-easee
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Ingeniøren

Mulig noe er relatert til CE merking der det er den som har fått tillatelsen til å merke med CE også står ansvarlig i forhold til at krav er tilfreds stilt etter typeprøving. I gamle dager skulle alt innom Nemko og merkes med "N" - slik er det ikke lenger...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Ulvis

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 09. februar 2023, klokken 11:22
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 09. februar 2023, klokken 09:48
Problemet for svenskene er vel ikke at de har løst ting på nye måter?

Problemet er at de nye løsningene ikke fungerer i praksis når svenskene tester Easee-laderne. Og da er det i aller høyeste grad et reelt problem, uansett hva Easee sin kommunikasjonsavdeling/lobbyister måtte forsøke å overbevise oss om.

Det er også verdt å merke seg at det ikke er første gang det kommer påstander om at Easee sine ladere ikke er helt etter boken. Også ved tidligere anledninger har Easee sine lobbyister snakket ned situasjonen i kronikker og overbevist media om at det bare er Easee som vet hva de snakker om ...

Men om du ser videoen jeg linket til, så tester de jo dette RCD vernet, som jo skal erstatte B-Vernet, og det slår jo ut på ca 25 mA, hvor 30 er grensen.
Så tester de også returstrømmen på DC, og den er godt innenfor kravet på 6 mA.

Så kan det være svenskene ikke tillater den nye måten som Easee har ?

Om du refererer til NAF sin "store test" så var jo ikke det en test, men en opplesing i boka om hvordan ting skulle fungere, Men det ble jo aldri målt.

Men er selv ingen elektrikker, men har 2 Easee bokser på veggen. Så for min del og Easee sin del håper jeg jo at ting er innafor. Og ser helst at ting som kan løses nye og muligens bedre måter, nettopp utføres slik.
Spørsmålet blir om Easee eigentleg har TypeA vern i boksen. Uten det må det monterast jordfeilautomat. Spesiellt for parallellkobling av fleire boksar på same kurs blir dette problematisk i forhold til regelverket.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Noen som har mer detaljer enn det som står hos TU? Hadde vært kjekt med brevene.

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. februar 2023, klokken 16:04
Easee har jordfeildekteksjon og utkobling av spenningen om det oppstår feil. Avviket er at det ikke er en test-knapp for denne funksjonen, utkobling av alle faser ikke er mekanisk sammenkoblet, manuell utkobling kan ikke gjøres direkte på boksen, og det er ingen fysisk indikasjon på at vernet har slått ut.

Bortsett fra testknapp (som på et vanlig vern lager en liten jordfeil for å se om det slår ut), mener jeg Easee har alle disse funksjonene - men elektronisk. Spesifikasjonene krever at et jordfeilvern må se ut som det "alltid" har gjordt. Easee argumenterer for at de har samme sikkerhetsnivå, men i ny "innpakning" (dvs i software). Så får vi se om det argumentet holder.
Hvordan forklarer du at den feiler overspenningstest på 7000 volt?

Mulig dette ikke er relevant i Norge på grunn av at det er krav om overspenningsvern i sikringsskapet ved montering av ny elbilkurs, men her virker det som det handler om å ikke ha samsvar med merking også.

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 08. februar 2023, klokken 18:52
Vil ikke dette gjelde for alle ladebokser med innebygd jordfeilvern, f.eks Tesla sin? De har vel heller ingen testknapp?
Såvidt jeg forstår så har de testet seks ladebokser, om Tesla sin er en av disse vet ikke jeg, men det var vel uansett kun Easee og en til som fikk påpakk, så det kan jo ikke gjelde alle - og i dag er vel de fleste basert på innebygget DC-beskyttelse? Det er også forskjeller her, TWC3 krever for eksempel en kurs per boks selv når de står med lastdeling, mens Easee tillater flere i serie på samme kurs. Jeg tok dette opp med Tesla support, henviste også til at Easee tillot dette, og endte med å bli oppringt fra en person et eller annet sted sentralt i Tesla om dette, hun beklaget, men sa at det måtte være en kurs per ladeboks. Kunne ikke tillate seriekobling på samme kurs.

Electric cars in Norway

Akk akk der tok jeg nok feil i tidligere innlegg der jeg trodde mest på selskapets representant... nå har jeg snudd og tror det blir forbud. Se dagens nyhet med ekspert vurdering her:

Det ser ikke lyst ut.....men hva vet jeg som bare har lekesettet med «den lille elektrikeren» liggende her hjemme  :D

Kopi og lenke under;

« Forelagt Elsäkerhetsverkets nye funn, sier ladeeksperten nå at det ser mørkt ut for Easee.

– Min magefølelse sier at det blir salgsforbud.»

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/q1m1yE/det-ser-ikke-lyst-ut-for-easee

Stig-Arne

Vet ikke helt, men etter denne "testen" NAF gjorde, så har ikke det styrket min følelse om denne "eksperten" NAF har.. Ekspert er jo da ingen beskyttet tittel.

Jeg tar sannsynligvis feil, og han har sikker rett. Men jeg håper ikke det.

Men er det slik at det har vært mangelfull dokumentasjon som da har medført at ladere har blitt montert feil, så er det jo sånnsett overkommelig å rette opp i dette.

Men etter hva jeg leser, så forstås det slik at i installasjonsmanualen står det at det ikke er behov for jordfeilbryter i forkant, men når jeg ser i manuale, så står det at "Hvis installasjonsmetoden krever det, så kan jordfeilbryter Type A monteres på kursen"
Mine 2 ladere har iallefall Type A vern i forkant, og Type B er jo ivaretatt med RCD i selve laderen.

Tenker man får vente og se hva som skjer, de har jo ennå noen dager å svare for seg
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Odinpodin

Jeg har også type A i skapet...har egentlig ikke tenkt så mye over det, men hvorfor monterte de det egentlig? Er vel ikke feil å ha dobbelt vern uansett?

Ulvis

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 09. februar 2023, klokken 20:24
Vet ikke helt, men etter denne "testen" NAF gjorde, så har ikke det styrket min følelse om denne "eksperten" NAF har.. Ekspert er jo da ingen beskyttet tittel.

Jeg tar sannsynligvis feil, og han har sikker rett. Men jeg håper ikke det.

Men er det slik at det har vært mangelfull dokumentasjon som da har medført at ladere har blitt montert feil, så er det jo sånnsett overkommelig å rette opp i dette.

Men etter hva jeg leser, så forstås det slik at i installasjonsmanualen står det at det ikke er behov for jordfeilbryter i forkant, men når jeg ser i manuale, så står det at "Hvis installasjonsmetoden krever det, så kan jordfeilbryter Type A monteres på kursen"
Mine 2 ladere har iallefall Type A vern i forkant, og Type B er jo ivaretatt med RCD i selve laderen.

Tenker man får vente og se hva som skjer, de har jo ennå noen dager å svare for seg
Greit nok å utfordre "ekspertisen", men sidan Gjøby er aktiv i NEK og komiteleder i NK96 så reknar eg med at han er rimelig tett på tolking og utforming av regelverket. Ein kan søke nyare løysingar men dette er ei tung skute å snu. Regelverket filtrerar ned frå CENELEC og IEC og endar til slutt opp i NEK. NEK er forøvrig full av personer frå dei største elektroaktørane i Norge. Desse har nok ekspertisen, men også konkurrerande elbil ladeprodukt internasjonalt. Eg tipper mange av desse har sett seg lei på at Easee kan ture på.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ulle

Uavhengig av utfall i denne saken tenker jeg det bare er bra for oss forbrukere at dette kommer opp og forhåpentligvis røyker ut tvilsomme posisjoner i begge leire.

Jeg er ingen ekspert, men basert på kronikkdiskusjonene rundt lovlighet og risk ved 230v/3-fas (samt «naf-testen») kan man få følelsen av at NEK og tilknyttede eksperter tidvis er et reaksjonært «laugsvesen» som skal beskytte sine særinteresser, samtidig som Easee er en startup/scaleup med insitament til å kutte svinger av hensyn til vekst og heller rydde opp etterpå.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Maxwell_400

Det var vel manglende overspenningsvern og det her svenskene ikke likte:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Såvidt jeg vet har EASEE både 30mA AC og 6mA DC beskyttelse som tilsvarer type B. At den er elektronisk er jo ok, nye kombiautomater er jo elektroniske så det er vel ikke der diskusjonen ligger.

Sånn jeg ser det må det i verste fall monteres overspenningsvern og type B for å bruke Easee da det ikke er mulig å teste beskyttelsen i Easee og at releet ikke mekanisk kobler ut alle polene samtidig ved jordfeil.

Her er linken til NAF testen av Easee.
https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/easee-home-vegglader-hjemmelader

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

geear

Dropper elektrikere i Norge å montere overspenningsvern basert på funksjonaliteten i Easee?

Kan bli drøy ekstrakost om man må ha 7 moduler ledig i sikringsskapet for overspenningsvern og jordfeilbryter type B, pluss at det koster 4-5-6k for materiellet fra anerkjent produsent.

Mange har jo heldigvis overspenningsvern på inntaket allerede, og det er akseptert for elbillading også.

Electric cars in Norway

Electric cars in Norway

geear

Burde vel ikke være nødvendig for Nkom å kommentere dette, men folk søker informasjon, og hvis ikke Easee rister av seg Tesla/Musk sin kommunikasjonsstrategi her, så er det vel en fare for at de drar en Tibber. På tiden å gå ut og faktisk si noe, ikke dra den arrogante tonen, det får de mye mer velvilje av!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA