Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler på din Kona!

Startet av Powerflux, tirsdag 07. februar 2023, klokken 20:58

« forrige - neste »

Oyvindso

Kona, 2020-modell, gått 87000 og godt fornøyd. Skiftet 12-volts batteri, god service fra Osloveien Bil i Askim. Så jeg har bestilt en Kona til :-). Med en førstegenerasjons Leaf tidligere så lærer man seg å sette pris på god rekkevidde!

RJK

Da har jeg fått krangel med ladeluka. Lyset rundt ladeporten har sluknet, og jeg har hatt stoooore problemer med å åpne ladeluka.

Levert til forhandler som har sjekket dette, og melder at det er feil på denne, og de må bytte ladeport/ladeluke.

Er bestilt opp ny, fikk først beskjed om minst 2-3 ukers leveringstid på del, men de skulle sjekke nærmere.

Så meldt de tilbake litt senere på dagen at den ankommer "førstkommende torsdag", så da vil de bytte den straks dette er fikset.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Det er interessant å lese erfaringene Konaeiere har. Etter å ha solgt Kona savner jeg selve bilen. Bilen i seg selv var en knakende god bil. Fornuftig grensesnitt med tilstrekkelig med brytere, relativt logisk betjening av skjermen osv. Sost, men ikke minst en rekkeviddevinner både sommer og vinter. Bilen er relativt liten og har et ikke ubetydelig innslag av hardplast, men det er en ærlig og redelig sør-Koreaner.
 
Bilen hadde sine betydelige feil med motor, girkasse, 12v batteri, fremdriftsbatteri, klimaanlegg, bremseklosser som sprakk osv. Hadde feilene blitt rettet raskt og på en ordentlig måte hadde jeg fremdeles kjørt Hyundai. Jeg orker dessverre ikke plage meg selv med en Hyundai til der en må krangle og slåss med Hyundai Norge og Birger N Haug for å få utbedret mangler.

Men, jeg savner bilen i seg selv 😢

Stjerneglis

#18
Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. november 2023, klokken 08:38Det er interessant å lese erfaringene Konaeiere har. Etter å ha solgt Kona savner jeg selve bilen. Bilen i seg selv var en knakende god bil. Fornuftig grensesnitt med tilstrekkelig med brytere, relativt logisk betjening av skjermen osv. Sost, men ikke minst en rekkeviddevinner både sommer og vinter. Bilen er relativt liten og har et ikke ubetydelig innslag av hardplast, men det er en ærlig og redelig sør-Koreaner.
 
Bilen hadde sine betydelige feil med motor, girkasse, 12v batteri, fremdriftsbatteri, klimaanlegg, bremseklosser som sprakk osv. Hadde feilene blitt rettet raskt og på en ordentlig måte hadde jeg fremdeles kjørt Hyundai. Jeg orker dessverre ikke plage meg selv med en Hyundai til der en må krangle og slåss med Hyundai Norge og Birger N Haug for å få utbedret mangler.

Men, jeg savner bilen i seg selv 😢

Er veldig enig i det du skriver. Selv har vi ikke hatt så mye problemer med vår 2019 modell bortsett fra bytte av fremdriftsbatteri, 12V startbatteri og vending av motor, og heldigvis skjedde dette da Aaby Auto AS og deretter BHN Vøyenga fortsatt hadde Hyundai-agenturet her i Asker og Bærum. Den gjengen ga fantastisk kundeoppfølging og vi følte ingen store ulemper selv om bilen måtte stå på verkstedet i perioder. Etter at de har samlet alle merkene under ett tak har det gått nedover, og jeg kvier meg nå for å levere fra meg bilen ifm service osv. Sist klarte de å velte ett hjul og skade felgen som de nektet å ta fullt ansvar for, og etter at de lakkerte opp felgen så lakk dekket som en sil, og jeg måtte innom enda en gang for å få dette fikset. Da klarte de å føkke opp felgen enda en gang... Hvordan skal de reparere en bil når de ikke en gang klarer en så enkel jobb som dette?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

RJK

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 22. november 2023, klokken 14:21
Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. november 2023, klokken 08:38Det er interessant å lese erfaringene Konaeiere har. Etter å ha solgt Kona savner jeg selve bilen. Bilen i seg selv var en knakende god bil. Fornuftig grensesnitt med tilstrekkelig med brytere, relativt logisk betjening av skjermen osv. Sost, men ikke minst en rekkeviddevinner både sommer og vinter. Bilen er relativt liten og har et ikke ubetydelig innslag av hardplast, men det er en ærlig og redelig sør-Koreaner.
 
Bilen hadde sine betydelige feil med motor, girkasse, 12v batteri, fremdriftsbatteri, klimaanlegg, bremseklosser som sprakk osv. Hadde feilene blitt rettet raskt og på en ordentlig måte hadde jeg fremdeles kjørt Hyundai. Jeg orker dessverre ikke plage meg selv med en Hyundai til der en må krangle og slåss med Hyundai Norge og Birger N Haug for å få utbedret mangler.

Men, jeg savner bilen i seg selv 😢

Er veldig enig i det du skriver. Selv har vi ikke hatt så mye problemer med vår 2019 modell bortsett fra bytte av fremdriftsbatteri, 12 startbatteri og vending av motor, og heldigvis skjedde dette da Aaby Auto AS og deretter BHN Vøyenga fortsatt hadde Hyundai-agenturet her i Asker og Bærum. Den gjengen ga fantastisk kundeoppfølging og vi følte ingen store ulemper selv om bilen måtte stå på verkstedet i perioder. Etter at de har samlet alle merkene under ett tak har det gått nedover, og jeg kvier meg nå for å levere fra meg bilen ifm service osv. Sist klarte de å velte ett hjul og skade felgen som de nektet å ta fullt ansvar for, og etter at de lakkerte opp felgen så lakk dekket som en sil, og jeg måtte innom enda en gang for å få dette fikset. Da klarte de å føkke opp felgen enda en gang... Hvordan skal de reparere en bil når de ikke en gang klarer en så enkel jobb som dette?
I tillegg til bytte v hovedbatteriet og denne luka nå, så har jeg hatt bytte av motor (prøvd snuing, men ulyden kom tilbake) og bytte av PTC-heateren.

12V-batteriet har jeg IKKE hatt problemer med, annet enn når jeg selv har tømt det ved brukerfeil (bakluke ikke lukket skikkelig første gang, og glemt å sette bil i Utility mode og skrudd av bilen, mens dattera satt og ladet mobilen den andre gangen).

Men kan nok være pga at jeg ikke har masse småkjøring men hovedsakelig lang og mellomlang kjøring. Det tror jeg er en god del mer utfordrende for bilen/12V-batteriet.

Jeg har snakket endel om at jeg synes nye 24-modellen retter det meste av manglene med både plass og funksjoner man ønsker å ha. Det meste som er igjen nå, er treg lading, selv om den er forbedret endel siden min 19-modell.

Den siste som lett kan gjøres noe med, er å flytte ladeluka til venstre bakskjerm, da den plasseringen er litt utfordrende på bl.a. SuC-laderne, men og på endel steder med andre ladere, bl.a. på Ionity.

Dog, at den er FWD istedet for RWD blir det vel neppe gjort noe med, og den kommer nok neppe som 4WD før den fases ut for en Ioniq-versjon på ren BEV-plattform.

Men jeg leste/så en test, der de hevdet at taklast nå er 100 kg. Det er for meg en ganske stor nyhet, for det øker fleksibilitet til hvilket taktelt jeg kan ha på bilen, og det er samtidig lettere å få satt på en markise i tillegg, tom en "vingemarkise/batwing-markise".

Det og V2l i tillegg til bedre plass til å sove bake i bilen, gjør at man fort kan være 4 på tur, og ha behagelig komfort for alle, med f.eks. varmeteppe og/eller varmevifte i takteltet, uten å måtte dra noen 12V-forlenger/forgreinerkabel opp til takteltet.

Dropper man "vision pack/roof" (glasstaket) som uansett er lite effekt i med taktelt på bilen, så begynner den faktisk å bli langt mer aktuell for meg igjen. Men det blir interessant å se hva Kia EV5 (og EV3, Niro EV-erstatteren, og søstermodellene fra Hyundai) vil komme på, og hvordan det er med taklast der, og ikke minst ladefart.

Nå kommer vel ikke EV5 til Europa før i 2025, og det passer meg vel noe bedre med tanke på utbytting av bil da jeg egentlig har 10-årsperspektiv på nåværende Kona. Og det passer meg bedre med tanke på avslutning av et kredittlån som stjeler for mye av lønningsposen hver måned.

Kanskje en refinansiering eller 2 på veien ettersom økonomien bedres og de ikke tynger like mye som nå, vil gjøre at jeg kan kvitte meg med det raskere. Og dermed bytte bil før forventet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Sett siste youtube fra teslabjørn? Ikke kjør nye Kona ned til lav SOC. Den går tidlig i turtle mode.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Exit elbil på onsdag 22. november 2023, klokken 23:48Sett siste youtube fra teslabjørn? Ikke kjør nye Kona ned til lav SOC. Den går tidlig i turtle mode.
Alle biler går i Turtle Mode/Limp Mode når batteriet er tomt nok.

Forøvrig, samme skjedde meg i fjor på en tur fra broren min som bor i Nannestad, og jeg var på vei til Ionity. Kom til 5 % og Turtle mode med tydelig limping. Slo av navigasjon og skjerm, samt AC. Da hadde jeg plutselig nok power til å kjøre tilnærmet normalt de siste meterne til Ionity Dal.

Var, ifølge lader, 2 % igjen da jeg plugget i, rapportert av lader og så visst på ladeinfo i bilen da jeg satte meg inn igjen.

Har vært like dypt på vinter før, uten å oppleve det samme, men da var det nok ikke like kaldt.

Regner med du tenkte på denne videoen som jeg sitter og ser på akkurat nå. Han er ankommet laderen (21:50) inn på videoen. ;)

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på torsdag 23. november 2023, klokken 00:05
Sitat fra: Exit elbil på onsdag 22. november 2023, klokken 23:48Sett siste youtube fra teslabjørn? Ikke kjør nye Kona ned til lav SOC. Den går tidlig i turtle mode.
Alle biler går i Turtle Mode/Limp Mode når batteriet er tomt nok.

Forøvrig, samme skjedde meg i fjor på en tur fra broren min som bor i Nannestad, og jeg var på vei til Ionity. Kom til 5 % og Turtle mode med tydelig limping. Slo av navigasjon og skjerm, samt AC. Da hadde jeg plutselig nok power til å kjøre tilnærmet normalt de siste meterne til Ionity Dal.

Var, ifølge lader, 2 % igjen da jeg plugget i, rapportert av lader og så visst på ladeinfo i bilen da jeg satte meg inn igjen.

Har vært like dypt på vinter før, uten å oppleve det samme, men da var det nok ikke like kaldt.

Regner med du tenkte på denne videoen som jeg sitter og ser på akkurat nå. Han er ankommet laderen (21:50) inn på videoen. ;)




ja men limp mode på 5% er ganske ekstremt, mest vanlige tror jeg nede i 2%.
Model 3 2019 LR Rwd

Vidar_S

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. november 2023, klokken 10:45ja men limp mode på 5% er ganske ekstremt, mest vanlige tror jeg nede i 2%.

Er enig i at 5% kan være overkant, men man kan også spørre seg hva som hadde skjedd om hr Nyland hadde fulgt oppskriften til @RJK og slått av varmen. Han har i videoen fremdeles temperatur i bilen satt til 22 grader og det er minusgrader utenfor, så ikke umulig at han kunne kjørt bortimot normalt om han hadde droppet oppvarming av kupeen. Alternativt kunne bilen selvsagt gjort en hardere prioritering av fremdrift foran komfort dersom batteriet går under X prosent. 

Jeg var en gang veldig nært 0% (riktignok med den gamle Kona'en) med utetemp knapt på minussiden. Da klarte jeg fint å holde fartsgrensen her vest på 70-80 hele veien (med varmeapparat av).

RJK

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 23. november 2023, klokken 11:32
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. november 2023, klokken 10:45ja men limp mode på 5% er ganske ekstremt, mest vanlige tror jeg nede i 2%.

Er enig i at 5% kan være overkant, men man kan også spørre seg hva som hadde skjedd om hr Nyland hadde fulgt oppskriften til @RJK og slått av varmen. Han har i videoen fremdeles temperatur i bilen satt til 22 grader og det er minusgrader utenfor, så ikke umulig at han kunne kjørt bortimot normalt om han hadde droppet oppvarming av kupeen. Alternativt kunne bilen selvsagt gjort en hardere prioritering av fremdrift foran komfort dersom batteriet går under X prosent. 

Jeg var en gang veldig nært 0% (riktignok med den gamle Kona'en) med utetemp knapt på minussiden. Da klarte jeg fint å holde fartsgrensen her vest på 70-80 hele veien (med varmeapparat av).
Var 80 km/t der jeg gikk i limp-mode og bilen krøp ned mot 30-40 km/t før jeg skrudde av varme og nav og skjerm.

Da kunne jeg legge meg opp mot fartsgrensen igjen. Så ja, hadde vært interessant å sett hvordan det hadde funket for TB med nye Kona.

Jeg er ihvertfall ikke redd for å kjøre den lav igjen. Er temmelig sikker på når jeg fremdeles er innafor hva jeg vet den tåler. Men jeg har riktignok ikke prøvde å tyne den helt ned mot eller forbi 0% SoC.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Tips for å unngå limp mode (kan variere).
Limp mode kommer typisk under en definert spenning. Da er det greit å vite at spenningen faller mer jo mer gass du gir. Dermed kan en forsøke å unngå limp mode ved å unngå harde akselerasjoner som drar ned pakkespenning under grense-nivå.
Med alle mulige forbehold om at produsenter kan ha tatt høyde for det.

Jeg ville uansett ikke turt å maksimere effektuttak ved lite strøm på batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. november 2023, klokken 17:11Tips for å unngå limp mode (kan variere).
Limp mode kommer typisk under en definert spenning. Da er det greit å vite at spenningen faller mer jo mer gass du gir. Dermed kan en forsøke å unngå limp mode ved å unngå harde akselerasjoner som drar ned pakkespenning under grense-nivå.
Med alle mulige forbehold om at produsenter kan ha tatt høyde for det.

Jeg ville uansett ikke turt å maksimere effektuttak ved lite strøm på batteri.
Er vel ikke snakk om å maksimere effektuttak, det gjør man ved harde akselerasjoner.

Her er det mer snakk om å ha effekten til å klare noe nær normal hastighet frem til ladestasjonen man vet er bare rett der fremme. Om det betyr at jeg må skru av andre, store forbrukere for en stakket stund, så er det akseptabelt.

Dog mener jeg jo at bilen burde ha nok rest på batteriet frem til den når null til at den normalt sett kan kjøres i vanlig hastighet til "null km", og så han heller effekten begrenses når man er nede på "reservetanken".

En liten reserve som man kan redde seg inn på dersom forbruket av en eller annen grunn er høyere enn det man trodde, burde det egentlig alltids tas høyde for.

Men ser jo at det ofte er i konflikt med ønsket om å reklamere for flest mulig km. "Teoretisk" km er på langt nær like attraktive som reelle km rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Poenget var å unngå limp mode, hvor maks effektuttak settes for lavt.
Men det er kanskje slik at limp mode slår inn ved en fast prosent og ikke dynamisk på Kona?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Nei, tror dette delvis er styrt ved en viss gjennomsnittlig cellespenning, som altså blir lavere i kaldt vær, og derfor slår inn tidligere enn dersom det hadde vært varmt.

Men at det slår inn i dette området, 0-5 % er nok relativt vanlig. 5 % er dog blant det tidligste, selv om TB selv opplevde Turtle Mode på den turen der de testet første Kona mot hans P85D med batteri-restriksjoner/begrensninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Og cellespenning faller jo større effektuttaket er. Derav antakelsen om at limp mode kan komme raskere om en ikke er forsiktig med pedalen før den slår inn.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA