Hvordan fungerer egentlig Tibber sin 20% rabatt-garanti på elbillading?

Startet av xerxes, tirsdag 07. februar 2023, klokken 11:05

« forrige - neste »

xerxes

Har forstått at de ved smartlading og bruk av Easee eller Zaptec hjemmelader tilbyr garanti om å alltid få 20% lavere pris pr kwh på det forbruket pr mnd som gikk til å lade elbil.

Jeg har brukt dette opplegget en stund og ser at, ganske riktig, så er det spesifiserte smartladings-forbruket 20% lavere pr kwh enn øvrig strømforbruk på regningen.

Så langt så vel. Men jeg har aldri sett at prisdifferansen her har vært større enn 20%, noe jeg finner rart ettersom strømmen om natten da jeg lader som regel er mye lavere enn snittprisen (mer enn 20% lavere enn snitt, vil jeg anta, basert på et kjapt inntrykk av strømprisgrafene). I tillegg er det også slik at vi bruker mye strøm i huset for øvrig, mens strømprisen er på det dyreste (f eks dusj om morgenen, lager middag kl 17), noe som faktisk taler for at differansen burde bli enda større (enn å sammenligne smartladingen med en ren "gjennomsnittspris" pr døgn på øvrig forbruk).

Så her føler jeg meg nesten litt lurt, kan det virkelig være slik at denne garantien til Tibber faktisk kan gjøre betalingen for elbil-strømmen dyrere ved å begrense differansen til MAX 20%, dersom man var flink å ladet med f eks gjennomsnittelig 30% lavere kwh pris til elbillading enn kwh pris på øvrig forbruk?

Håper noen kan her har peil og kan bekrefte at Tibbers garanti ikke også "garanterer" max 20% lavere pris på elbillading?

Fått tibber litt opp i halsen nå etter fakturerings-fjaset deres, så jeg det ville virkelig vært spikeren i kista for min del, om det er slik. Så please, fortell meg at jeg bare er paranoid? :)

Øyvind.h

Jeg tok en titt på faktura for desember. 
Lading kostet 162 øre per kWh (inkludert mva og avgifter, men ekskl. kostnader til nettleverandør og heller ikke fratrukket strømstøtte).
Det som er litt spesielt er at jeg ser en annen linje, som da er strømforbruk på den måleren, som nok da er standby-forbruk på laderne, og tar jeg den prisen og trekker fra 20% så lander jeg på ca 162 øre.

I huset for øvrig var kostnaden 235 øre per kWh.

Snittprisen på strøm inkl mva var vel 335 øre i desember, og støtte på 160 øre sånn ca. Det betyr at vi i praksis ladet med kun kostnad til nettleverandør per kWh.

Det jeg lurer litt på da er om kostnad til lading ville blitt satt til 235 øre X 0,8 om laderen var på husets måler fremfor annen måler. Og om den prisen da er lavere enn den faktiske timeprisen jeg ladet.

Det du kan gjøre er å gå inn på laderen, ta ut laderapporter og forsøke å beregne kostnad per sesjon. På den måten kan du forsøke å beregne snittpris per kWh for perioden, og sammenligne med det Tibber har fakturert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Torb

Jeg mener at garantien til Tibber fungerer slik:
- Prisen i de timene du lader sammenlignes med den generelle prisen i din husholdning for den aktuelle måneden.
- Dersom differansen er mindre enn 20% betaler Tibber mellomlegget slik at du faktisk får 20% billigere strøm til  lading av bilen.
- Dersom differansen  er større enn 20% belastes du den aktuelle prisen. Jeg selv har måneder der "ladeprisen" er feks 35% billigere enn "husholdningsprisen". Jeg har derfor andre observasjoner enn Xerxes.
- Strømstøtta tas det nok ikke hensyn til.

Jeg er i det hele tatt fornøyd med å ha Tibber som strømleverandør.

Mercedes EQA 350 4Matic

Vidar_S

Jepp, din tolkning er korrekt, @Torb.

Fant en gammel Tibber-artikkel som forklarte litt bedre enn de gjør på hjemmesiden sin:  https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/slik-fungerer-smartlading-av-elbil?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=june_newsletter_2_no_pre

"Som Tibber-kunde er du garantert en 20% lavere pris når du smartlader din elbil gjennom en integrert, smart ladeboks (gjelder ikke Charge Amps), sammenlignet med hva du betaler per kilowattime for den øvrige strømmen din"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA