Pipekonsert fra bremser i TMY

Startet av Rakjen, man 06. feb 2023, kl. 10:30

« forrige - neste »

Rakjen

Har hatt bilen i litt over 1,5 år og kjørt 30k km. Fra nesten første stund har vi hatt ulyder fra bremsene som høres ut som metall som blir skrapt mot. Jeg har ved 4 anledninger hatt den inne hos SC for undersøkelse, hvor det har blitt konstatert at det er stein i bremeskjold, men at det ikke er noe å gjøre?
Er i utgangspunktet kjempefornøyd med bil, men kjenner at når folk kommer til meg på parkeringsplass på butikken for å si ifra at når jeg kjørte inn så lagde bilen masse støy og at jeg burde få sjekket det ut, så kjenner jeg at jeg gremmes.
Hva skal jeg si til folka på SC for å få fiksa det? de har i utgangspunktet bare vært hyggelige og behjelpelige, men at de sier at ingenting kan gjøres blir for dumt.

ToWalkOrDrive

Var det sånn at de fjernet steinen, men at du får det raskt igjen? Mener noen har montert ekstra beskyttelse for å hindre at steiner kommer inn, men husker ikke linker til dette.
Andre plukker grus ut med hendene:
https://www.youtube.com/watch?v=QZwrdzBcriE
Pleier som regel hjelpe å rygge og kjøre frem igjen.

Litt kjedelig om du må asfaltere gårdsrommet ditt for å unngå dette....er et vanlig problem at grus i en viss størrelse kommer inn og ikke dette ut før en stund. Kan være bremseskjoldene står litt skeivt, sånn at grusen kommer inn men ikke ut. Vet ikke om det hjelper å trekke ut skjoldene litt i bunn - det er bare gjetting.
Tesla Model Y                         2021-

Rakjen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 06. feb 2023, kl. 10:45
Var det sånn at de fjernet steinen, men at du får det raskt igjen? Mener noen har montert ekstra beskyttelse for å hindre at steiner kommer inn, men husker ikke linker til dette.
Andre plukker grus ut med hendene:
https://www.youtube.com/watch?v=QZwrdzBcriE
Pleier som regel hjelpe å rygge og kjøre frem igjen.

Litt kjedelig om du må asfaltere gårdsrommet ditt for å unngå dette....er et vanlig problem at grus i en viss størrelse kommer inn og ikke dette ut før en stund. Kan være bremseskjoldene står litt skeivt, sånn at grusen kommer inn men ikke ut. Vet ikke om det hjelper å trekke ut skjoldene litt i bunn - det er bare gjetting.

Stemmer at dette er problemet og ja de faller ut av seg selv, men lyden er tilstede daglig. Hadde det bare vært så enkelt som å asfaltere eget gårdsrom, mtp at etter vinter er det grus tilnærmet overalt  :D

Odinpodin

Skjer det spessielt på ett hjul? Kanskje de kan justere/bytte bremseskjold?

Rakjen

Sitat fra: Odinpodin på man 06. feb 2023, kl. 17:35
Skjer det spessielt på ett hjul? Kanskje de kan justere/bytte bremseskjold?
Det er litt vanskelig å si om det kommer fra kun ett hjul, men det høres ut som fremre førerside er der lyden kommer fra. Tatt kontakt med SC igjen, men får i utgangspunkt samme beskjed om at det ikke er noe å gjøre annet at de kan prøve å "justere" bremseskjoldet, noe de også skal ta 900kr for, som jeg mener er helt urimelig for en tjeneste som ikke burde vært nødvendig til å begynne med, men som heller ikke har noe garanti for å fungere. De har også gjort dette tidligere, da kostnadsfritt på den tida

Trenger sårt litt råd om hva jeg skal gjøre her. Jeg vet at det ikke kun gjelder meg dette

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA