Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

Contango

Jeg ble ikke så veldig mye klokere av hva slags funksjonalitet som kommer ut fra det lille jeg så av Investor Day i går. Jeg så kameraspleisingen inn i ett bilde, men fokuset var alt annet enn basisfunksjonalitet. Ble noen andre klokere enn meg?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

heiho

https://www.teslarati.com/tesla-china-quietly-updates-model-y-suspension-details/

As noted by the company in a post on local Chinese social media platform Weibo, the Model Y's suspension has been improved to make the vehicle's ride more comfortable. This was accomplished by optimizing the elastic and damping components in the Model Y suspension system.

With the improvements in place, the Model Y's suspension would be able to reduce bumps at low speeds and enable a more stable ride at high speeds. Model Y units produced at Giga Shanghai since January 1, 2023 have been fitted with the new suspension system. "

Dette med understell har jeg begynt å tenke på. Virker som Tesla China selv har bekreftet at biler produsert fom. Januar '23 har oppgradert understell.
Jeg har fått assignet VIN som tilsier at bilen er en 2023-modell, men nå må jeg bare finne ut om den faktisk er produsert i 2023 eller i 2022.

heiho

Fikk bekreftet av Tesla nå:

VIN xxxx stod ferdig i fabrikk 5/1/2023 kl 08:15:02

Birth Date: Jan 5th 2023

Da får man bare krysse fingrene for at endringen er med.

malaga

Sitat fra: heiho på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:57
Fikk bekreftet av Tesla nå:

Hvordan fikk du dette bekreftet, ved å ringe dem?

elektro

Er dette da en Standard Range RWD, hvis den kommer fra Kina? Hva med bilene fra Berlin, har de allerede denne endringen?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

heiho

Ja, standard range fra Kina. Jeg vet ikke om endringen gjelder Berlin-produserte biler.

Jeg kontaktet Tesla på mail.

Nimrad

Sitat fra: heiho på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:51
https://www.teslarati.com/tesla-china-quietly-updates-model-y-suspension-details/

As noted by the company in a post on local Chinese social media platform Weibo, the Model Y's suspension has been improved to make the vehicle's ride more comfortable. This was accomplished by optimizing the elastic and damping components in the Model Y suspension system.

With the improvements in place, the Model Y's suspension would be able to reduce bumps at low speeds and enable a more stable ride at high speeds. Model Y units produced at Giga Shanghai since January 1, 2023 have been fitted with the new suspension system. "

Dette med understell har jeg begynt å tenke på. Virker som Tesla China selv har bekreftet at biler produsert fom. Januar '23 har oppgradert understell.
Jeg har fått assignet VIN som tilsier at bilen er en 2023-modell, men nå må jeg bare finne ut om den faktisk er produsert i 2023 eller i 2022.
Spent på om jeg får dette på Y LR fra Berlin levert i sommer.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

siljan

Sitat fra: Nimrad på torsdag 02. mars 2023, klokken 15:47
Sitat fra: heiho på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:51

Spent på om jeg får dette på Y LR fra Berlin levert i sommer.
Har ikke allerede berlin det nye understellet men kina bilen manglet det?

chargowen

Sitat fra: heiho på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:57Fikk bekreftet av Tesla nå:

For oss som hopper inn i tråden og ikke vil lese 15 sider tilbake, hvilken endring snakker vi om her?

heiho

Sitat fra: chargowen på søndag 09. april 2023, klokken 18:52
Sitat fra: heiho på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:57Fikk bekreftet av Tesla nå:

For oss som hopper inn i tråden og ikke vil lese 15 sider tilbake, hvilken endring snakker vi om her?

Comfort understell på Kina-produserte biler.

haraldkl

Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 23:58
Sitat fra: elektroKan man endre farge senere, eller blir det da regnet som en ny bestilling med en ev. ny pris?
Endringer gir ny pris (hvis Tesla har satt opp) og ny leveringsdato.

Sikker på det? Jeg har inne en bestilling som jeg har trenert over lengre tid, ved å bytte farge etc. Jeg fikk automatisk nedjustert pris ved justeringen nyttår, og har beholdt den prisen selv om jeg har endret farge på min bestilling etter at basisprisen for nye bestillinger er satt opp.

Et annet spørsmål når jeg først er i gang:
Blå Model Y LR - de produseres ikke i Berlin? Så da blir det Kina-bil? Noen grunn til å styre unna blå av den grunn?

Otkristo

Sitat fra: haraldkl på mandag 24. april 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 23:58
Sitat fra: elektroKan man endre farge senere, eller blir det da regnet som en ny bestilling med en ev. ny pris?
Endringer gir ny pris (hvis Tesla har satt opp) og ny leveringsdato.

Sikker på det? Jeg har inne en bestilling som jeg har trenert over lengre tid, ved å bytte farge etc. Jeg fikk automatisk nedjustert pris ved justeringen nyttår, og har beholdt den prisen selv om jeg har endret farge på min bestilling etter at basisprisen for nye bestillinger er satt opp.

Et annet spørsmål når jeg først er i gang:
Blå Model Y LR - de produseres ikke i Berlin? Så da blir det Kina-bil? Noen grunn til å styre unna blå av den grunn?
Jeg har en blå Model Y performance i bestilling. Venter på den nye blåfargen som skal komme. Plutselig ser jeg at levering har endret seg fra aug/sept til siste uken i juni.
Har de nå endret til å også sende Performance fra Kina ... Hmm...

ronnynilsen

Sitat fra: haraldkl på mandag 24. april 2023, klokken 10:38Et annet spørsmål når jeg først er i gang:

Har en blå 2022 LR fra kina. Hatt den siden mars 2022, og er eneste bilen jeg noen gang har eid som ikke har hatt noen feil. Fortsatt feilfri etter over 17.000 km.
Tesla model Y LR 2022

CorsoDante

Når (fom. hvilket VIN-nummer) var det HW4 kom til Berlin Model Y?
TMYP HW4 / TM3P Atom

Nimrad

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 23. april 2024, klokken 17:56Når (fom. hvilket VIN-nummer) var det HW4 kom til Berlin Model Y?
Det er vel ikke kommet HW4 til Model Y?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA