Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:54
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:17
Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

Nei - sensorer kan faktisk stoppe hele bilen - ikke bare gi et pip. Jeg har slik funksjonalitet på alle mine biler - mao. "ser" sensorene en hindring og man beveger seg mot hindringen og man kommer innen en gitt minste avstand - vel så bråbremser bilen. Mener det omtales som blant annet "cross-traffic auto-braking" - mao. at bilen selv bråbremser når den senser hindringer i lav hastighet. Denne løsningen har vel ulike navn - men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner..

Men dette vil jo aldri fungere dersom sensorene er fulle av snø eller skitt...så 100% vil det jo aldri bli, men det har spart meg for noen kroner opp gjennom årene.

Poenget mitt er at de gir det samme signalet om det er en hindring du er vant til, eller om det er noe uvanlig, som et lite barn. Med et kamera så ser du hva det faktisk er.
'21 3LR

geear

Sitat fra: elektro på onsdag 22. februar 2023, klokken 07:48
I tillegg til at de hos Tesla tradisjonelt har hjulpet deg å bedømme avstanden og visuelt i cm, lar de deg ta i bruk en annen sans, nemlig hørselen.
Er enig med deg i at det er fornuftig å vente, men ville bare kommentere det med hørselen. Personlig har jeg hatt ryggesensorene mutet i alle mine Teslaer fordi jeg syns lyden bare er et forstyrrende element som er plagsomt når man prøver å finmanøvrere og allikevel ser alt på displayet og kameraene. Det er jo selvfølgelig fordi de visuelle hjelpemidlene er så gode som de er, og er selvfølgelig ikke noe argument for å fjerne ultralyd, så jeg er enig med deg i å vente til man vet hva man får, men det kan ikke være bare jeg som syns pipingen er plagsom og muter sensorene?  ???

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på onsdag 22. februar 2023, klokken 12:50
Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:41
Forhåpentligvis blir sensorer og/eller kamera foran påbudt i USA snart, så slipper vi å diskutere om det er smart eller ikke.
https://youtu.be/yxGjE5HypMQ
Så kan man jo lure på om det egentlig er smart å rygge slike biler uten frontkamera (men med ryggekamera) inn på parkeringsplasser.

Var akkurat det jeg og tenkte på her om dagen.
Mange oljerelaterte selskaper har en regel for de ansatte om at det er strengt forbudt å kjøre snuten inn når du parkerer utenfor kontoret. Men når du rygger ut vil en jo kunne se 180 grader ca fra enden av kjøretøyet, men hvis en kjører snuten ut så ser en ikke 180 grader før en har kjørt to meter. Men ingen endring å spore hos selskapene.

Angående den videoen så er det jo helt ufattelig at det er lovlig å kjøre rundt i sånne svære biler når du ikke klarer å se noe. Ryggekameraet på Tesla Model Y er fantastisk....kan parkere så nært fortauskanten som en vil - har full kontroll pga vidvinkel. Sikker på at du ville oppnådd det samme med frontkamera - selv om de var på sidene.

Et frontkamera ville vært veldig flott....og at det aktiverte seg automatisk når du kjørte saktere enn 15km/t...burde vært påbudt som setebelter...noe og ryggekamera burde vært.
Tesla Model Y                         2021-

Kim-

Hun dama der ser såvidt over rattet.. Hvis kameraet skal være aktivert under 15km/t får en sikkert folk som kjører med nediset frontrute, som ser på kameraet istedenfor :D  ;D

men enig. Jeg hadde vært veldig fornøyd med kamera i fronten, det hadde jeg på outlanderen og det ble brukt veldig veldig ofte, selv om bilen hadde parkeringssensorer. Samme med kameraet under speilet så man kunne kjøre godt inntil fortauskanter uten å kantkjøre.

Parkeringssensorene på mine tidligere teslaer har alltid vært mutet.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. februar 2023, klokken 14:12
Sitat fra: jlan på onsdag 22. februar 2023, klokken 12:50
Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:41
Forhåpentligvis blir sensorer og/eller kamera foran påbudt i USA snart, så slipper vi å diskutere om det er smart eller ikke.
https://youtu.be/yxGjE5HypMQ
Så kan man jo lure på om det egentlig er smart å rygge slike biler uten frontkamera (men med ryggekamera) inn på parkeringsplasser.
Var akkurat det jeg og tenkte på her om dagen.
Mange oljerelaterte selskaper har en regel for de ansatte om at det er strengt forbudt å kjøre snuten inn når du parkerer utenfor kontoret. Men når du rygger ut vil en jo kunne se 180 grader ca fra enden av kjøretøyet, men hvis en kjører snuten ut så ser en ikke 180 grader før en har kjørt to meter. Men ingen endring å spore hos selskapene.
Det er fordi de vet hva det dreier seg om, og hva som er sikrest. Det helt åpenbart tryggere å rygge når man parkerer uansett ryggekamera eller ikke.
Lurer virkelig på hvordan du kjører ut av en bås dersom du er bekymret for å kjøre på noe fordi det står biler på siden av deg.
Kanskje du bør gå over til å bare rygge når du er ute og kjører.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 13:49
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:54
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:17
Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

Nei - sensorer kan faktisk stoppe hele bilen - ikke bare gi et pip. Jeg har slik funksjonalitet på alle mine biler - mao. "ser" sensorene en hindring og man beveger seg mot hindringen og man kommer innen en gitt minste avstand - vel så bråbremser bilen. Mener det omtales som blant annet "cross-traffic auto-braking" - mao. at bilen selv bråbremser når den senser hindringer i lav hastighet. Denne løsningen har vel ulike navn - men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner..

Men dette vil jo aldri fungere dersom sensorene er fulle av snø eller skitt...så 100% vil det jo aldri bli, men det har spart meg for noen kroner opp gjennom årene.

Poenget mitt er at de gir det samme signalet om det er en hindring du er vant til, eller om det er noe uvanlig, som et lite barn. Med et kamera så ser du hva det faktisk er.

Jeg trodde dagens kameraer ga blind spots som gårsdagens sensorer ikke hadde....
Det er jo hele kjernen i denne diskusjonen - at kun å bruke kamera i den varianten som leveres nå - så får man ikke dekket bilens dødsoner like bra som før.

Selv med oppdatert SW vil den jo være dødsoner som tidligere ikke var dødsoner.
Så for at dagens løsning skal bli like bra som gårsdagens så må man inn med mer enn bare ny SW.

Ellers veldig enig at en frontkamera burde være et must mhp å faktisk se hva som skjuler seg framme.

OlaM

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 14:58
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 13:49
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:54
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:17
Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

Nei - sensorer kan faktisk stoppe hele bilen - ikke bare gi et pip. Jeg har slik funksjonalitet på alle mine biler - mao. "ser" sensorene en hindring og man beveger seg mot hindringen og man kommer innen en gitt minste avstand - vel så bråbremser bilen. Mener det omtales som blant annet "cross-traffic auto-braking" - mao. at bilen selv bråbremser når den senser hindringer i lav hastighet. Denne løsningen har vel ulike navn - men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner..

Men dette vil jo aldri fungere dersom sensorene er fulle av snø eller skitt...så 100% vil det jo aldri bli, men det har spart meg for noen kroner opp gjennom årene.

Poenget mitt er at de gir det samme signalet om det er en hindring du er vant til, eller om det er noe uvanlig, som et lite barn. Med et kamera så ser du hva det faktisk er.

Jeg trodde dagens kameraer ga blind spots som gårsdagens sensorer ikke hadde....
Det er jo hele kjernen i denne diskusjonen - at kun å bruke kamera i den varianten som leveres nå - så får man ikke dekket bilens dødsoner like bra som før.

Selv med oppdatert SW vil den jo være dødsoner som tidligere ikke var dødsoner.
Så for at dagens løsning skal bli like bra som gårsdagens så må man inn med mer enn bare ny SW.

Ellers veldig enig at en frontkamera burde være et must mhp å faktisk se hva som skjuler seg framme.

Ja her er vi enige. Teslas løsning er jo å bruke kamera som en erstatter for USS som gir den samme feedbacken til brukeren. Ordentlig 360 kamera med ordentlig dekning i alle ender er det beste. Denne greien med å erstatte USS med kamera stammer nok ikke fra at Tesla fant ut at det var best, men at Elon sikkert ble sint på noen leverandører, påsto ut i luften at kameraene var gode nok til å gjøre det samme og ingen rundt ham tør si noe i mot.
'21 3LR

MooCow

Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 17:04
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 14:58
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 13:49
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:54
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:17
Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

Nei - sensorer kan faktisk stoppe hele bilen - ikke bare gi et pip. Jeg har slik funksjonalitet på alle mine biler - mao. "ser" sensorene en hindring og man beveger seg mot hindringen og man kommer innen en gitt minste avstand - vel så bråbremser bilen. Mener det omtales som blant annet "cross-traffic auto-braking" - mao. at bilen selv bråbremser når den senser hindringer i lav hastighet. Denne løsningen har vel ulike navn - men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner..

Men dette vil jo aldri fungere dersom sensorene er fulle av snø eller skitt...så 100% vil det jo aldri bli, men det har spart meg for noen kroner opp gjennom årene.

Poenget mitt er at de gir det samme signalet om det er en hindring du er vant til, eller om det er noe uvanlig, som et lite barn. Med et kamera så ser du hva det faktisk er.

Jeg trodde dagens kameraer ga blind spots som gårsdagens sensorer ikke hadde....
Det er jo hele kjernen i denne diskusjonen - at kun å bruke kamera i den varianten som leveres nå - så får man ikke dekket bilens dødsoner like bra som før.

Selv med oppdatert SW vil den jo være dødsoner som tidligere ikke var dødsoner.
Så for at dagens løsning skal bli like bra som gårsdagens så må man inn med mer enn bare ny SW.

Ellers veldig enig at en frontkamera burde være et must mhp å faktisk se hva som skjuler seg framme.

Ja her er vi enige. Teslas løsning er jo å bruke kamera som en erstatter for USS som gir den samme feedbacken til brukeren. Ordentlig 360 kamera med ordentlig dekning i alle ender er det beste. Denne greien med å erstatte USS med kamera stammer nok ikke fra at Tesla fant ut at det var best, men at Elon sikkert ble sint på noen leverandører, påsto ut i luften at kameraene var gode nok til å gjøre det samme og ingen rundt ham tør si noe i mot.

Tippar det heller er som ein anna sa at ein sparar ein chip ved å fjerna sensorane, som fortsatt er litt begrensa tilgang til. Ein chip mindre gjer at ein kan produsera meir bilar. Men trur du har rett i at sensorane ikkje er fjerna fordi ein var overbevist om at kamera vil gjera lika god jobb..

OlaM

Sitat fra: MooCow på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:45

Tippar det heller er som ein anna sa at ein sparar ein chip ved å fjerna sensorane, som fortsatt er litt begrensa tilgang til. Ein chip mindre gjer at ein kan produsera meir bilar. Men trur du har rett i at sensorane ikkje er fjerna fordi ein var overbevist om at kamera vil gjera lika god jobb..

Ja jeg antar at siste tids chipmangel var den utløsende faktoren. Sensorene er jo ikke billige, de skal kobles opp, styres, osv.
'21 3LR

daktari

Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 17:04
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 14:58
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 13:49
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:54
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:17
Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

Nei - sensorer kan faktisk stoppe hele bilen - ikke bare gi et pip. Jeg har slik funksjonalitet på alle mine biler - mao. "ser" sensorene en hindring og man beveger seg mot hindringen og man kommer innen en gitt minste avstand - vel så bråbremser bilen. Mener det omtales som blant annet "cross-traffic auto-braking" - mao. at bilen selv bråbremser når den senser hindringer i lav hastighet. Denne løsningen har vel ulike navn - men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner..

Men dette vil jo aldri fungere dersom sensorene er fulle av snø eller skitt...så 100% vil det jo aldri bli, men det har spart meg for noen kroner opp gjennom årene.

Poenget mitt er at de gir det samme signalet om det er en hindring du er vant til, eller om det er noe uvanlig, som et lite barn. Med et kamera så ser du hva det faktisk er.

Jeg trodde dagens kameraer ga blind spots som gårsdagens sensorer ikke hadde....
Det er jo hele kjernen i denne diskusjonen - at kun å bruke kamera i den varianten som leveres nå - så får man ikke dekket bilens dødsoner like bra som før.

Selv med oppdatert SW vil den jo være dødsoner som tidligere ikke var dødsoner.
Så for at dagens løsning skal bli like bra som gårsdagens så må man inn med mer enn bare ny SW.

Ellers veldig enig at en frontkamera burde være et must mhp å faktisk se hva som skjuler seg framme.

Ja her er vi enige. Teslas løsning er jo å bruke kamera som en erstatter for USS som gir den samme feedbacken til brukeren. Ordentlig 360 kamera med ordentlig dekning i alle ender er det beste. Denne greien med å erstatte USS med kamera stammer nok ikke fra at Tesla fant ut at det var best, men at Elon sikkert ble sint på noen leverandører, påsto ut i luften at kameraene var gode nok til å gjøre det samme og ingen rundt ham tør si noe i mot.
Kameraer kan sikkert gjøre det hjørneradarene har som oppgave, nemlig å varsle om innkommende fotgjengere, biler eller sykler i bevegelse og bråstopp bilen. "Cross traffic alert" med tilhørende visuell varsling i ryggekamera som hELgenen nevnte.

Vesentlig mer krevende med de statiske objektene, å skille betong underlag fra betong-gjerde osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jlan

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. februar 2023, klokken 14:54

Lurer virkelig på hvordan du kjører ut av en bås dersom du er bekymret for å kjøre på noe fordi det står biler på siden av deg.
Kanskje du bør gå over til å bare rygge når du er ute og kjører.
Problemet er ikke andre biler, men for eksempel et barn som kommer på akebrett eller sykkel langs bilrekken. Dette er jo et enda større problem med lastebiler. Jeg kjenner til en dødsulykke der en syklist som lå foran en lastebil ble innhentet og påkjørt mens han lå i blindsonen. Lastebilføreren var svært lav av vekst.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på onsdag 22. februar 2023, klokken 23:06
Sitat fra: Handyman på onsdag 22. februar 2023, klokken 14:54

Lurer virkelig på hvordan du kjører ut av en bås dersom du er bekymret for å kjøre på noe fordi det står biler på siden av deg.
Kanskje du bør gå over til å bare rygge når du er ute og kjører.
Problemet er ikke andre biler, men for eksempel et barn som kommer på akebrett eller sykkel langs bilrekken. Dette er jo et enda større problem med lastebiler. Jeg kjenner til en dødsulykke der en syklist som lå foran en lastebil ble innhentet og påkjørt mens han lå i blindsonen. Lastebilføreren var svært lav av vekst.
Ærlig talt... vi snakker om personbiler her. Nå konstruerer dere problemstillinger som dere bare tror på selv. Hva om en fallskjermhopper kommer ovenfra? Det er mange problemstillinger man kan komme på dersom man glemmer å realitetsorientere seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. februar 2023, klokken 23:24
Nå konstruerer dere problemstillinger som dere bare tror på selv.
Jaja. På Deepwater Horizon var de veldig opptatt av at man skulle ha en hånd på rekkverket når man gikk i trapper.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF


RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 22. februar 2023, klokken 08:04
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 21:29
Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:40
Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:25
Hmm.. Usikker på ekteheten av dette. Uansett, vil ikke eventuelle kameraer i lyktene fremdeles gi en liten blindsone?
Om flere kamera dekker ytterkant av forrige+neste kamera, så vil blindsonene bortimot bli eliminert. Da blir det kun der man er så tett innpå at du knapt får gjemt en hermetikkboks mellom kameraene, og det området er uvesentlig å dekke.

Kanskje, det vil antakelig eliminere faren for å kjøre på et barn eller dyr, men du vil fremdeles ikke kunne parkere frontspoiler på bilen 3 cm. fra en fortauskant. Eller lukeparkere «trygt» bak et rustent hengerfeste..
Hvorvidt man kan kan parkere 3 eller 30 cm fra fortauskant eller annen hindring, kommer veldig an på sjåføren. Jeg har parkert mange ganger i parkeringsluker som mange ikke ville tatt sjansen på å prøve seg på, med bil uten verken kameraer eller sensorer. Har flere ganger vært så nært at man knapt får en hånd i mellom, og man må "jukke bilen frem og tilbake" for å få plass i luka, som er for kort til å manøvreres inn i en bevegelse.


Med Model Y?

Gode kamera har både høy oppløsning, hjelpestriper og viser litt av egen bils støtfanger så man har referanser. Uvurderlig nyttig.
Nei, spesifikt med Mitsubishi Carisma og Opel Vectra stasjonsvogn, begge biler uten kameraer, sensorer eller andre hjelpemidler enn speil, bakrute å se ut av, og god kunnskap om hvor bilen starter og slutter.

Jeg har aldri nektet for at kameraer og sensorer ikke er gode hjelpemiddel. Men de er faktisk ikke et krav for å kunne rygge. Faktisk er jeg litt bekymret for dagens unge sjåfører som ikke har fått trent seg med "dum" bil, der de faktisk må beherske kjøretøyet. For alle disse hjelpemidlene kan svikte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA