Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

heiho

Sier ikke at jeg ikke vil ha sensorer, helgenen. Selvfølgelig vil man det.

Men hvis man klarer å kjøre i en stor stein, rygge inn i garasjeporten eller kjøre ned naboungen fordi bilen ikke har sensorer så må man som sjåfør av et kjøretøy bli litt mer våken. Har kjørt bil i snart 35år(fleste årene uten sensorer) og har til gode av å klare noe av det nevnt over.
Uhell kan selvfølgelig skje, men man kan dessverre ikke stole blindt på kameraer og/eller sensorer.

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på mandag 20. februar 2023, klokken 09:41
Sitat fra: Handyman på mandag 20. februar 2023, klokken 00:06
For lengdeangivelse er jo det gamle trikset med et tau fra taket det sikreste. Det lærer deg også automatisk hvor lang fronten er. Det koster ingenting og fungerer også når sensorene er tildekket eller ikke er til å stole på.
Jeg har sensorer og bruker dem egentlig veldig lite, og tror at jeg hadde klart meg veldig godt uten. Gikk helt fint med tidligere biler jeg har hatt.
Fronten var en stein som ble påkjørt under parkering. Bulken i bakfangeren kom en dag med tilsmusset ryggekamera, og forsøk på å rygge ved bruk av speilene, med dertil sviktende avstandsberegning.
Begge tilfeller ville sensorene fanget opp og sørget for avverging.
Vel det er en påstand du kommer med. Det stemmer derimot ikke med min erfaring.
Jeg har ULS og vil ikke være foruten, men min erfaring er at de ikke er til å stole på. De skal ikke mye våt snø til før de ikke fungerer. Har opplevd det flere ganger denne vinteren. Jeg har også testet med ulike gjenstander foran, og det er ingen garanti for at disse fanges opp av ULS dersom de ikke er av en viss høyde.
ULS er et nyttige hjelpemiddel men de tillegges for stor nytteverdi av mange. De har sine svakheter og er ingen garanti for at du ikke skader bilen. Aktsomhet er det som gjelder, ULS eller ikke.
Detter er ikke bare min personlige erfaring:
https://www.nrk.no/innlandet/bilverksteder_-_-ikke-stol-pa-parkeringssensoren-1.12390283
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/slik-var-skadetiaret-2010-2020?publisherId=17846913&releaseId=17899077#:~:text=I%20tillegg%20har,oppmerksomme%2C%20sier%20Nielsen
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: heiho på mandag 20. februar 2023, klokken 10:36

Men hvis man klarer å kjøre i en stor stein, rygge inn i garasjeporten eller kjøre ned naboungen fordi bilen ikke har sensorer så må man som sjåfør av et kjøretøy bli litt mer våken. Har kjørt bil i snart 35år(fleste årene uten sensorer) og har til gode av å klare noe av det nevnt over.
Uhell kan selvfølgelig skje, men man kan dessverre ikke stole blindt på kameraer og/eller sensorer.

Enig i dette - man kan ALDRI stole 100% på sensorer - men jo bedre sensorer man har jo sikrere vil totalpakken bli.  Og da er det et lite tilbakesteg å levere ut biler som er litt dårligere enn de man hadde før. Det behøvde man ikke gjøre - men det valgte Tesla å gjøre.   Dersom f.eks det viser seg at barn blir rygget på å drept med dagens biler uten sensorer, mens en etterforskning viser at man med sensorene som var der før - så ville ikke det skjedd - vel så tar Tesla også en risiko her. Jeg vil ikke spå om fremtiden her - men i valget mellom å ha topp-notch sensorer eller ikke - så velger jeg selvfølgelig med. Og jeg tror nok mange kunder som kjøper Tesla også er av den oppfatning av at kjøper man Tesla - så får man det beste som er mhp. dette området også. Men for den generasjonen som nå er ute på veien uten - så stemmer ikke dette bildet akkurat nå. Det vet vi her inne i dette forumet, men det vet kanskje ikke en fersk kjøper.  For en småbarns familie som vurderer en ny Tesla i dag så kan jo dette med litt dårligere sensor løsning faktisk være en sak man vil vurdere

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 11:42

Enig i dette - man kan ALDRI stole 100% på sensorer - men jo bedre sensorer man har jo sikrere vil totalpakken bli.  Og da er det et lite tilbakesteg å levere ut biler som er litt dårligere enn de man hadde før. Det behøvde man ikke gjøre - men det valgte Tesla å gjøre.   Dersom f.eks det viser seg at barn blir rygget på å drept med dagens biler uten sensorer, mens en etterforskning viser at man med sensorene som var der før - så ville ikke det skjedd - vel så tar Tesla også en risiko her. Jeg vil ikke spå om fremtiden her - men i valget mellom å ha topp-notch sensorer eller ikke - så velger jeg selvfølgelig med. Og jeg tror nok mange kunder som kjøper Tesla også er av den oppfatning av at kjøper man Tesla - så får man det beste som er mhp. dette området også. Men for den generasjonen som nå er ute på veien uten - så stemmer ikke dette bildet akkurat nå. Det vet vi her inne i dette forumet, men det vet kanskje ikke en fersk kjøper.  For en småbarns familie som vurderer en ny Tesla i dag så kan jo dette med litt dårligere sensor løsning faktisk være en sak man vil vurdere
Lykke til med en eventuell rettsak mot Tesla for dette.

Men, siden den saken fra Bærum blir dratt frem her, så lurer jeg egentlig på om det er kommet noen info ut om biltype. For det blir for dumt å anta at det er en Tesla, og spesifikt en uten disse sensorene.  Ihvertfall når man ikke har fått noen som helst antydning om hvilken bil det gjelder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Herregud da folkens. Den som kjører og rygger skal ALLTID forsikre seg om at det er trygt å kjøre/rygge. Du kan heller ikke utelukkende stole på sensorer og kamera, og er du usikker på om det er noe i veien går du SELVFØLGELIG ut av bilen og sjekker først.

Hva om du har tilhenger/campingvogn på slep og skal rygge?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Stjerneglis

Sitat fra: Klykken på mandag 20. februar 2023, klokken 13:58
Hva om du har tilhenger/campingvogn på slep og skal rygge?

Da trenger du faktisk en hjelpemann for å sikre at ryggingen skjer på en trygg måte. Det vet alle som har tatt BE-lappen...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

SurSnasen

Selvsagt skal man aldri stole blindt på kamera, sensorer, dirigenter etc. Man skal ha oversikten selv. Men så er man en gang mennesker. Man får ikke med seg alt. Bilene er ikke lengre en Volvo stasjonsvogn hvor bakruta utgjør bakerste punkt på bilen. Kamera blir tilsmusset. Sensorer blir tilsmusset. Bakruta har ikke nødvendigvis visker.
Uhell skjer. Og jeg kan aldri tenke meg å gå tilbake til en bil som ikke har parkeringssensorer eller tilsvarende løsning. Ja, personlig klarer jeg meg stort sett foruten. Men så kommer man til trange parkeringshus. Mørke steder. Regn. Dårlig lys. Dugg. Trang garasje.

Jeg har ennå til gode (bank i bordet) å oppleve en situasjon hvor setebeltet har reddet meg. Ikke dermed sagt at jeg synes det er bortkastet å ta på meg setebeltet når jeg setter meg inn i en bil. Eller sågar i buss.

Og som jeg har sagt tidligere: jeg synes det som er kritikkverdig her er at Tesla kutter ut parkeringssensorene LENGE FØR de har en alternativ løsning på plass. Om de snart slipper en like god løsning: helt topp! Men inntil da er det bemerkelsesverdig at såpass dyre "tech"-biler skal leveres uten muligheter for slik senseteknologi.

daktari

Det sirkulerer bilder nå av ny X med kamera i neselogo, kamera inne i frontlykter og ULS. Pose og sekk der altså, som alle andre merker.

Min erfaring er at kameraene blir møkkete, men spyling kan løse det lett. Man kan allikevel ofte se greit allikevel unntatt på de aller verste dagene. ULS er nærmest ufølsomme for møkk men takler tykk snø/is dårlig.

PS radaren de har valgt er ikke veldig høyoppløst, men stort skritt fremover fra den gamle Bosch.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Klykken

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. februar 2023, klokken 10:02
Det sirkulerer bilder nå av ny X med kamera i neselogo, kamera inne i frontlykter og ULS. Pose og sekk der altså, som alle andre merker.
Link?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Tesla Model 3 SR+ MY21

elektro

Hmm.. Usikker på ekteheten av dette. Uansett, vil ikke eventuelle kameraer i lyktene fremdeles gi en liten blindsone?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:25
Hmm.. Usikker på ekteheten av dette. Uansett, vil ikke eventuelle kameraer i lyktene fremdeles gi en liten blindsone?
Om flere kamera dekker ytterkant av forrige+neste kamera, så vil blindsonene bortimot bli eliminert. Da blir det kun der man er så tett innpå at du knapt får gjemt en hermetikkboks mellom kameraene, og det området er uvesentlig å dekke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Forhåpentligvis blir sensorer og/eller kamera foran påbudt i USA snart, så slipper vi å diskutere om det er smart eller ikke.
https://youtu.be/yxGjE5HypMQ

Er ikke ryggekamera påbudt på nye biler i USA?

Ser flere vender tilbake til at Tesla Vision kan danne seg et bilde av hva som er i blindsonen før den oppstår, men det hjelper jo ikke hvis noe(n) beveger seg inn der i etterkant.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA