Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

Elektro12

Jeg har som halve resten av Norge lagt inn reservasjon av en TMY LR.

Jeg har skjønt at parksensorene er tatt vekk og det virker snodig på meg, men det skal komme noe kamerabasert som skal virke like bra? Erfaringsmessig er kameraer fort skitne så jeg kan ikke helt skjønne at det skal gå an? Har jeg misforstått noe?

Det snakkes om at "HW4 kommer snart" - hva betyr det i praksis? Er bilene som selges nå en type som faller mellom 2 stoler uten sensorer og før "det siste nye kommer"?

TMY frister fordi den i min bok gir mye av det som var så fantastisk med gamle SMAX-familiebil - plass, plass og plass.

Klykken

Alle kameraer blir ikke skitne. Det som er sagt/spekulert i er at bilen på forhånd tegner opp/leser det den ser før du f.eks parkerer. Altså at du "kjører i en 3d-modell" som visualiserer det du nærmer deg på skjermen. Bilen har et kamera foran, fire på siden og et bak. Såvidt meg bekjent er det kun ryggekamera som blir tilgriset ved kjøring.

HW4 er bare kraftigere maskinvare for å tolke informasjonen den leser fra kameraene (dvs raskere tolkning). Tidligere har de med FSD kunnet oppgradert gratis, men med HW4 er ikke det mulig lenger. De sier imidlertid at hw3 er kraftig nok til full FSD. Time will tell.

Parksensor fungerer forøvrig sjeldent på vinteren der jeg bor da bilen pakkes med snø. Graver frem ryggekamera etter hver tur og benytter det og sidekamera samt speil ved rygging. Eneste blindsonen er fronten, og det vil det også være med vision.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne.

Det var nytt for meg - er det noe spesielt belegg på disse kameraene? RainX eller en slags film?
At kameraer ikke alltid blir skitne er en ting, men at det finnes kameraer som ikke blir skitne
må være en nyvinning fra Tesla. I så fall vil jo denne ensidige vinklingen på kun kamera ha noe for seg.

Moas

Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. ***
***
Parksensor fungerer forøvrig sjeldent på vinteren der jeg bor da bilen pakkes med snø. **
Eneste som fungerer stort sett 10 av 10 ganger er p sensorene på min tesla. Ryggekamera er konstant skitten av salt og dritt. Bor i Oslo-området hvor salting er et større problem enn mye snø som blir liggende.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Elektro12

Sitat fra: Moas på lørdag 04. februar 2023, klokken 19:30
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. ***
***
Parksensor fungerer forøvrig sjeldent på vinteren der jeg bor da bilen pakkes med snø. **
Eneste som fungerer stort sett 10 av 10 ganger er p sensorene på min tesla. Ryggekamera er konstant skitten av salt og dritt. Bor i Oslo-området hvor salting er et større problem enn mye snø som blir liggende.

Jeg bor også i sør og alt blir skittent. Tørker av lykter og kameraer non stop på bilene jeg har.

Takker for svar over, ble litt klokere. Synes forøvrig det er positivt med nyvinninger, men kan bli litt mye når man aldri vet om man kjøper noe som er utdatert raskt. Kjedelig å ta ut bil nå uten sensorer og HW4 og så  kommer det noe nytt 2 uker etterpå.

Klykken

Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. februar 2023, klokken 19:21
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne.

Det var nytt for meg - er det noe spesielt belegg på disse kameraene? RainX eller en slags film?
At kameraer ikke alltid blir skitne er en ting, men at det finnes kameraer som ikke blir skitne
må være en nyvinning fra Tesla. I så fall vil jo denne ensidige vinklingen på kun kamera ha noe for seg.
Feil å si "ikke skitne" selvsagt. Kameraene, bortsett fra det bak, er ikke i dragsuget til bilen, og samtidig plassert så høyt oppe (bortsett fra de to på blinklys) at det skal mye mer til for at de blir skitnet til såpass at de ikke kan benyttes til å identifisere objekter. Det i frontruten vil også bli rengjort når vindusviskere benyttes, så det vil "alltid" kunne benyttes. Mener at alle kamera har varme nå, og det hjelper i det minste  mot snø og is.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elektro

Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. Det som er sagt/spekulert i er at bilen på forhånd tegner opp/leser det den ser før du f.eks parkerer. Altså at du "kjører i en 3d-modell" som visualiserer det du nærmer deg på skjermen.

En utfordring med dette er hvis det som er rett foran bilen har forandret seg mens den har stått parkert..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Elektro12

Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 23:45
Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. februar 2023, klokken 19:21
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne.

Det var nytt for meg - er det noe spesielt belegg på disse kameraene? RainX eller en slags film?
At kameraer ikke alltid blir skitne er en ting, men at det finnes kameraer som ikke blir skitne
må være en nyvinning fra Tesla. I så fall vil jo denne ensidige vinklingen på kun kamera ha noe for seg.
Feil å si "ikke skitne" selvsagt. Kameraene, bortsett fra det bak, er ikke i dragsuget til bilen, og samtidig plassert så høyt oppe (bortsett fra de to på blinklys) at det skal mye mer til for at de blir skitnet til såpass at de ikke kan benyttes til å identifisere objekter. Det i frontruten vil også bli rengjort når vindusviskere benyttes, så det vil "alltid" kunne benyttes. Mener at alle kamera har varme nå, og det hjelper i det minste  mot snø og is.

Helt enig, men jeg kan ikke se hvordan det er en bedre løsning enn å ha sensorer på rund baut. Fantastisk å ha den på fossilen i dag.

Og ift. kameraer og skitt så er det her i sør ofte fuktig/regn og bilen dekkes av et tynt slør med sort gjørne uansett hva du gjør etter 500 meter.

førategangtesla

Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. februar 2023, klokken 19:21
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne.

Det var nytt for meg - er det noe spesielt belegg på disse kameraene? RainX eller en slags film?
At kameraer ikke alltid blir skitne er en ting, men at det finnes kameraer som ikke blir skitne
må være en nyvinning fra Tesla. I så fall vil jo denne ensidige vinklingen på kun kamera ha noe for seg.

Tror ikke det er noe belegg. Men jeg kan etter 4500km i min MYP skrive under på at sidekameraene alltid holder seg rene, det eneste kameraet som blir skittent er det viktigste for oss som ikke har parkeringssensorer, nemlig ryggekamera. Ikke bare blir det skittens, men det er nok med 5-10 km kjøring på våt vei og så ser man bare graps ved rygging.

Jeg har ikke store forventninger til tesla vision oppdateringen som skal komme til oss uten parkeringssensorer, kanskje kan det fungerer greit nok i fronten, men jeg kan aldri se for meg at dette skal kunne fungere bakover med skittent kamera.

Så det blir spennende å se, hvis det i det hele tatt kommer.

Tesla burde hatt 2 kamera bak, ett som er åpent som nå og ett kamera som er lukket inn som bare åpner seg når man setter bilen i revers.

Jambo


førategangtesla

Sitat fra: Jambo på søndag 05. februar 2023, klokken 11:23
Er det ikke spyler til bakkameraet på Model Y?

Nei, det er ingen spyler til ryggekamera. Så hvis ikke tesla har tenkt å gjøre noe lurt eller ettermontere noe for oss som har fått bil uten parkeringssensorer eller radar så tror jeg at jeg ville ha ventet med å bestille, iallefall hvis parkeringssensor er viktig for deg. Hadde tesla levert ut bilene med spyler til kamera bak så kunne jeg ha levd uten parkeringssensorene lett.

Selv fikk jeg ikke beskjed om at bilen jeg skulle motta kom uten sensorer, ei heller måtte jeg godta noe som helst før utlevering. Så jeg håper at tesla snart kan få rullet ut en oppdatering.

Utover dette så er jeg fornøyd med min MYP, den er herlig.


RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

s3xy

Det er vel kun spekulasjon at sensorer kommer tilbake i det hele tatt...?? Passer ekstremt dårlig for vårt klima....

MooCow

Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 12:21
Her er ein som har laga ei smart løysing :)
https://www.facebook.com/groups/729823007395335/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=1807215509656074

Sitat fra: Jambo på søndag 05. februar 2023, klokken 11:23
Er det ikke spyler til bakkameraet på Model Y?
Lukket gruppe, så linken hjelper ikke oss uten FB-konto. Kanskje kan du legge ut posten i sin helhet?
"Tesla Model Y Norge" gruppe, så berre å be om medlemskap for så å forlata om det ikkje er for deg (om du er på facebook då :) ) Ein som har montert spyling av ryggekamera, med video.
"Spylerdunk og dyse fra biltema, koplet med strøm fra 12v uttak bak, og signal fra ryggelys og tåkelys, slik at det aktiveres når du setter bilen i revers, og slår på tåkebaklys.😊"
"Den største tanken på Biltema, som skapt for å sette i brønnen på høyre side.😊 Ingen businessplaner nei, men antar det blir en montering til på vårparten, kan ta noen bilder av fremgangsmåten da om ønskelig 👍"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA