Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybil: Er det egentlig noe bedre valg enn Tesla Y per i dag?

Startet av OleBrum2, torsdag 02. februar 2023, klokken 23:06

« forrige - neste »

Nilsern

jeg har nå kjørt ca 35.000 i tesla model 3. Det har vert helt problemfritt - har ikke hatt behov for å kontakte Tesla en eneste gang. Tror kvaliteten av Model 3 og Y er fullt på høyde med det meste annet, virker også sånn ut fra diverse forum. Servicen hos tesla er nok, også ut fra forum, mer varierende.

Ut fra pris er Tesla model Y den bilen der man får mest for pengene - med god margin. Jeg har en ny model Y og er veldig godt fornøyd (utenom parkeringssensorer...).

Jeg tror at de fleste andre produsenter nå har lavere bilsalg enn de kan leve med og dermed bli tvinget til å sette ned prisene. Problemet de har i dag er lang leveringstid på allerede solgte biler, men dette gå ned etterhvert - og da vil prisreduksjonen komme. Jeg er ingen spåmann, men dette er enkel kvalifisert gjetning.

Elektro12

#31
Sitat fra: Jambo på torsdag 02. februar 2023, klokken 23:24
Hvis du virkelig ønsker et svar på hvorfor noen kjøper noe annet enn Model Y, selv med dagens priser, så vil jeg gjerne få lime inn et innlegg jeg skrev i en annen tråd her: "Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige."

Ble kvitt min ID4 GTX i går. Grei bil på mange måter, men:

- Pianolakk og touch-betjening er helt håpløst. FYSISKE KNAPPER PÅ RATTET, TAKK!
- Treg infotainment og lydanlegget er ikke bedre enn det må være. Klussete med Carplay og dårlig funksjon ift. forvarming av batteri på vei til ladestasjon.
- Lading er ikke optimalt på lengre turer, går veldig tregt på alt som ikke er Ionity/Tesla. Alene på 5 YX-ladere på 350 kw fikk jeg mellom 40 og 50 kw i hastighet fra 13% på batteriet.
- Lite bagasjerom i forhold til størrelsen.
- Autokjøring fungerer ok mye av veien, men av en eller annen grunn har den rett som det er steder hvor den plutselig tror det er 60 i stedet for 100 km/t og bremser opp.

Ellers er det mye å like ved den, men spesielt lading på lengre turer fungerer ikke godt nok. Der er Tesla helt overlegne, men der igjen har du annet:

- Dårligere lys
- Ikke sensorer
- Rammeløse dører
- Regnsensor mangler
- Liker ikke dørhåndtakene på den, hadde foretrukket normale - det gjelder ID4 også selv om de er bedre.
- Lakkvalitet?
- HUD eller speedometer hadde vært greit...

Hvis man skal tenke økonomi i det hele så er dekk-kostnad og forsikring dyrt på disse bilene - så det du tjener på å lade må rabatteres opp mot det.

vinterdekk

#32
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 18. mars 2023, klokken 06:05
- Lite bagasjerom i forhold til størrelsen.

Interessant. ID.4 er under 4,6 m lang, og 1,85/2,11m bred, har 543 liter bagasjerom (opp til seterygg/vindu eller hvordan det måles). Det er jo mindre utvendige mål enn Tesla Model Y og svært mange familie-alternativer, jeg har tenkt litt motsatt enn deg om bagasjeromsplassen.

Skoda Enyaq ville nok besvart endel av innvendingene dine. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 18. mars 2023, klokken 06:55
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 18. mars 2023, klokken 06:05
- Lite bagasjerom i forhold til størrelsen.

Interessant. ID.4 er under 4,6 m lang, og 1,85/2,11m bred, har 543 liter bagasjerom (opp til seterygg/vindu eller hvordan det måles). Det er jo mindre utvendige mål enn Tesla Model Y og svært mange familie-alternativer, jeg har tenkt litt motsatt enn deg om bagasjeromsplassen.

Skoda Enyaq ville nok besvart endel av innvendingene dine. :)

"Lite bagasjerom i forhold til størrelsen VW prøver å innbille folk" kunne en gjerne si. VW laget et internt dokument for å angripe konkurransen mot Model Y. Den prisfordelen gjelder ikke mer. I tillegg stilles det spørsmål om en del av de andre punktene og.

Når alt dette er sagt føles bilene veldig annerledes å sitte i, så jeg ville prøvd begge før en skal kjøpe bil. Er to av de beste kjøpsalternativene.

https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes-after-tesla-detailed-id4-model-y-comparison/
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Når man legger en todimensjonal tegning over en annen så ser forskjellene mindre ut, men tallene viser tydelig at bilene vil har ulike volum. Om du senker de i ett basseng og måler forskjell i vannlinjen så vil Model Y helt klart fylle flere liter enn ID.4. Forskjellen har nok mindre å si med mindre man har trang parkeringsplass og cm er dyrebare.

Støtter forøvrig at begge er verdt å prøve. Jeg angrer litt på at jeg ikke prøvde Model Y men prisbildet så annerledes ut i 2022 og selgeren hos Møller smurte på med rabatter og VW sin prisoppgang var timer unna.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

espenri

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 09. februar 2023, klokken 12:02
Om du kan gå ned på plasskravet, og rekkevidden, og kravet om nybil så har enkelte forhandlere kampanje nå på brukte I-Pace med utvidet garanti. Da går en opp på opplevd kvalitet og diverse, og sparer en slant i samme slengen. Og en har ikke samme bil som naboen til naboen til naboen osv.

Om en går enda mer ned på rekkeviddekravet så er vel noen e-tron 50 i samme prissegmentet som en 2+ish år gammel I-pace?

Men begge er vel dyre biler å drifte både mtp forbruk og servicekostnader i forhold til en Y? Men de har hatt et forferdelig verdifall så kanskje de holder verdien litt bedre fremover enn Y når det er en zillion brukte Y i markedet?

Vi er knallfornøyd med I-Pace som familiebil. Servicekostnader er ikke avskrekkende, under 4000 og ikke krav om årlig service (tror det er 2.hvert år eller 30k).

Det er klart at utenfor garanti er det vanskelig å se noe om hva som blir faktiske kostnader, det er jo et merke med dyre deler, og en bil med endel potensielt dyre løsninger.

Men dersom man tror man kommer til å ha behov for mye hurtiglading i forbindelse med langkjøring finnes bedre alternativer. Personlig er det mer enn bra nok for oss de få gangene vi faktisk må fylle på underveis.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

ToWalkOrDrive

Virker og som at en kan få gode gamle Audi e-tron 50 og 55 ekstremt billig nå, som bruktbil. E-tron 50 for ca 360.000 fra 2020 med to sett hjul og hengerfeste.

Ser at VELDIG mange ender opp med en ny Model Y dette kvartalet.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: espenri på søndag 19. mars 2023, klokken 18:59
Sitat fra: Sutalaus på torsdag 09. februar 2023, klokken 12:02
Om du kan gå ned på plasskravet, og rekkevidden, og kravet om nybil så har enkelte forhandlere kampanje nå på brukte I-Pace med utvidet garanti. Da går en opp på opplevd kvalitet og diverse, og sparer en slant i samme slengen. Og en har ikke samme bil som naboen til naboen til naboen osv.

Om en går enda mer ned på rekkeviddekravet så er vel noen e-tron 50 i samme prissegmentet som en 2+ish år gammel I-pace?

Men begge er vel dyre biler å drifte både mtp forbruk og servicekostnader i forhold til en Y? Men de har hatt et forferdelig verdifall så kanskje de holder verdien litt bedre fremover enn Y når det er en zillion brukte Y i markedet?

Vi er knallfornøyd med I-Pace som familiebil. Servicekostnader er ikke avskrekkende, under 4000 og ikke krav om årlig service (tror det er 2.hvert år eller 30k).

Det er klart at utenfor garanti er det vanskelig å se noe om hva som blir faktiske kostnader, det er jo et merke med dyre deler, og en bil med endel potensielt dyre løsninger.

Men dersom man tror man kommer til å ha behov for mye hurtiglading i forbindelse med langkjøring finnes bedre alternativer. Personlig er det mer enn bra nok for oss de få gangene vi faktisk må fylle på underveis.
Bare ikke sitt i en i-pace som hurtiglader!  :o håper det kommer gode svar på årsaken til den som brant i Bergen. Der hadde kanskje ikke folk (eller barn) klart å redde seg ut!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA