Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybil: Er det egentlig noe bedre valg enn Tesla Y per i dag?

Startet av OleBrum2, torsdag 02. februar 2023, klokken 23:06

« forrige - neste »

OleBrum2

Spørsmålet er om det med dagens prising er verdt å kjøpe noe annet enn Tesla model Y dersom en er på utkikk etter en bil med ok rekkevidde og plass. Skal man ha småbil eller kort rekkevidde ser jeg det er alternativer.

Ta kinabiler: MG ZS, BYD Atto, xpeng, nye Jaq. 2wd compact SUV. Presser pris opp mot 400. Er ikke da en model Y 2wd til 430 000 et langt bedre kjøp for noen ekstra lapper?

Europa, Korea, USA: ID4, Ford mach-e, Skoda enyaq, KIA EV6, Hyundai Ioniq,  Kia e-niro. Prismessig vil 2wd hos disse komme dårligere ut enn standard range Y, i alle fall om man hensyntar utstyr. (Pano, hengerfeste etc). 4wd versjonene er utklasset prismessig i tillegg, for å ikke snakke om parametre som rekkevidde, ladehastighet, hengerkapasitet, plass etc.

Altså, dersom man ikke har et spesielt forhold til tradisjonelle trykk knapper i bil...hva skulle være en grunn til å ikke velge Tesla slik prisene er per nå? Og ikke Y? Det er jo nærmest ingen grunn til å kjøpe model 3 lenger da prisdifferansen er minimal. Kan ikke fatte at andre merker vil få særlig volum salg i -23 om ikke noe endres.

Hva er det jeg ikke ser her?

Jambo

Hvis du virkelig ønsker et svar på hvorfor noen kjøper noe annet enn Model Y, selv med dagens priser, så vil jeg gjerne få lime inn et innlegg jeg skrev i en annen tråd her: "Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige."

Daniel_0007

Sitat fra: Jambo på torsdag 02. februar 2023, klokken 23:24
Hvis du virkelig ønsker et svar på hvorfor noen kjøper noe annet enn Model Y, selv med dagens priser, så vil jeg gjerne få lime inn et innlegg jeg skrev i en annen tråd her: "Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige."

Vel skal du ha ryggekamera og 360 på id4 blir vel fort prisen over 500 000.
Hvis man har et budsjett på maks 450 så utgår id4.
Da sitter man igjen med bla e-niro, atto 3, jac, kona, marvel r, e-2008 og vil si model y rwd slår alle de når det kommer til effektivitet og plass.
Så finnes selvsagt folk som er anti tesla og skal ha mest mulig knapper og instrument kluster da får de velge noe annet.
Model 3 2019 LR Rwd

elektro

Jeg ville heller hatt en ID.4 GTX med det utstyret du beskriver over en Model Y, @Jambo. Problemet er bare at den koster over 700.000 mot 500.000 kroner (begge biler uten metallic lakk og vinterhjul).

De fleste andre biler i klassen er også vesentlig dyrere enn Model Y, uten at de kan matche hverken forbruk, rekkevidde, aksellerasjon, ladenettverk, temperaturstyring av batteri - eller kan by på ting som en responsiv, god skjerm, enkel navigasjon eller en app man kan stole på. Model Y har til alt overmål også god plass.

Svaret til trådstarter er nei, det finnes ikke noe bedre valg enn Model Y hvis pris er viktig. Og dersom du foretrekker å vente et par måneder i stedet for opptil et par år på bil..

Spørsmålet er om du kan klare deg uten både parkeringssensorer og frontkamera.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Moas

Sitat fra: elektro på tirsdag 07. februar 2023, klokken 21:17
Jeg ville heller hatt en ID.4 GTX med det utstyret du beskriver over en Model Y, @Jambo. Problemet er bare at den koster over 700.000 mot 500.000 kroner (begge biler uten metallic lakk og vinterhjul).

***
Spørsmålet er om du kan klare deg uten både parkeringssensorer og frontkamera.
200000 merkostnad er ca. 4000  kr mer i måneden på billånet.
P-sensor og andre goodies kan man finne på FINN for en rimeligere penge på tesla :+1:

Med GTX kan man også oppleve at bilen låser seg i flere timer på hytta når man skal hjem på søndag pga. softwareoppdatering (true story from work) ;)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

Er sikkert endel forhandlere som har brent seg på Tesla som innbyttebil nå, og det vil bli mange identiske Tesla Model Y på bruktmarkedet i årene framover. Det kan nok påvirke restverdien noe negativt tipper jeg. Vi vet jo heller ikke om flere enn Ford vil svare på de nye prisene til Tesla riktig ennå. Jeg synes elbilmarkedet (nybil) virker fullstendig uforutsigbart. Men Tesla har utvilsomt gode priser om dagen, og det er ikke så stor økonomisk risiko å komme ut av kontrakt hos de har jeg forstått.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Ser at Ford har flere ferdigbyggede Mustang Mach-e, f.eks. Standard Range AWD med metallic lakk til 535K og type fire uker levering. Kan være ett alternativ til Tesla Model Y LR når man kikker på bil rundt det prispunktet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 08. februar 2023, klokken 07:03
Ser at Ford har flere ferdigbyggede Mustang Mach-e, f.eks. Standard Range AWD med metallic lakk til 535K og type fire uker levering. Kan være ett alternativ til Tesla Model Y LR når man kikker på bil rundt det prispunktet.

Hvis man ikke trenger rekkevidden men den versjonen går vel knapt 35 mil.
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

#8
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 08. februar 2023, klokken 07:35
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 08. februar 2023, klokken 07:03
Ser at Ford har flere ferdigbyggede Mustang Mach-e, f.eks. Standard Range AWD med metallic lakk til 535K og type fire uker levering. Kan være ett alternativ til Tesla Model Y LR når man kikker på bil rundt det prispunktet.

Hvis man ikke trenger rekkevidden men den versjonen går vel knapt 35 mil.

Det er sant. Likevel, Mustang Mach-e koster ferdig levert omlag det samme som den gjorde siste kvartal i fjor, om jeg minnes rett. Så det er en veldig konkurransedyktig pris til Ford å være, dersom man er i markedet for akkurat en Mach-e.

Jeg vet at GTX eller fullt utstyrt Pro ofte er nevnt som match for Model Y på dette forumet, da man får utstyr som gjør VW ID4(5) bedre for noen. Men prismessig ligger Pro 4Motion (jeg har kontrakt på en slik før prisstigning hos VW) tettest iflg. denne oversikten fra 24 januar 23. Det er ikke noen direkte sammenlignbar konfigurasjon men en pekepinn (som artikkelen utdyper).

https://bilbransje24.no/nyheter/734881

Ford Mach-e fikk nye priser 3 februar 23, og ville vært ved toppen av oversikten på listen over alternativer til Model Y LR om artikkelen i lenken over ble oppdatert i dag.

Fra noen bestiller en Model Y i dag og får den utlevert kan konkurransebildet ha blitt justert enda noen ganger. Skjermdump vedlagt for de som bare er interessert i tallene og ikke leser artikkelen. :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

edyrli

Enyaq wow, jeg har problemer med å se at en Enyaq er verdt nesten 700.000!!
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Daniel_0007

Sitat fra: edyrli på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:17
Enyaq wow, jeg har problemer med å se at en Enyaq er verdt nesten 700.000!!

Personlig syns jeg den er en av de beste av meb bilene, bedre interiør enn id4/5 og coupe utgaven ser mye bedre ut enn id5. Men ja er ikke verdt 700k uansett hvordan du vrir på det.
Model 3 2019 LR Rwd

esan

Tenk så kjedelig om alle skulle kjøre rundt i en Tesla?

Personlig synes jeg interiøret er ekstremt nakent og kjedelig i Tesla.

Marzo

Det er vel mer unaturlig at Model Y tidligere kostet det samme som konkurrentene.

Bilen er enklere satt sammen og et enklere produkt. At det koster mindre er helt naturlig.


elektro

Sitat fra: edyrli på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:17
Enyaq wow, jeg har problemer med å se at en Enyaq er verdt nesten 700.000!!

Enig, det er en helt horribel pris! Synes også den litt folkevognaktige sjarmen til ID.4 forsvinner når prisen er såpass høy. I alle fall når du får en tysk Model Y med nesten alt utstyr som MEB bilene kan by på, til 500.000. Det er vanskelig å argumentere for at MEB bilene rent teknologisk er bedre, og de har dårligere ytelser og lademuligheter..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vinterdekk

#14
VAG satser nok på at folk fortsatt er interessert i MEB-plattform biler fordi ikke alle vil ha to modeller, tre utstyrsgrader, og farge å velge mellom. Nå kommer MEB med Ford logo på også, i form av en crossover i år, og en annen bil neste år. Men det spørs hvor lang tid VAG har igjen før de blir tvunget til å tilpasse prisene. Jeg tipper Tesla kommer til å holde prisene lave inntil salgs og produksjonsmålene er innen rekkevidde.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA