Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarer mot hurtiglading av elbiler

Startet av Ingeniøren, torsdag 13. april 2023, klokken 09:11

« forrige - neste »

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bolfus

Lurer på om dette er en problematikk som blir borte når/dersom solid-state batterier kommer? For de mange som ikke har tilgang til fast parkeringsplass så vil jo hurtiglading kanskje være eneste måte å lade på. Akkurat som bensinstasjoner er eneste alternativ for ICE biler.


Håvar

Det er vel få som er uenige i at det ikke er lurt å hurtiglade mer enn nødvendig, men jeg synes ikke studien de viser til i artikkelen er særlig tillitsvekkende. Det er ytterst få datapunkter med hurtiglading >50%, så jeg er usikker på hvor signifikant den trenden er. Og hvordan har Aviloo fått/plukket ut målingene? Er det fra kunder som mistenker det er noe galt med batteriene deres, eller er det et helt tilfeldig utvalg elbiler?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Bolfus på torsdag 13. april 2023, klokken 09:22Lurer på om dette er en problematikk som blir borte når/dersom solid-state batterier kommer? For de mange som ikke har tilgang til fast parkeringsplass så vil jo hurtiglading kanskje være eneste måte å lade på. Akkurat som bensinstasjoner er eneste alternativ for ICE biler.
Er da flust med steder med AC-ladere, f.eks. kjøpesenter og diverse parkeringsplasser, både med og uten betaling for parkering.

Problemet er jo at de fleste ikke orker å stå 5-9 timer på et sted, og må kunne finne på noe å gjøre i mellomtiden. Å måtte ta bussen hjem, for så å ta en ny tur ut endel timer senere, blir for mye hassel i en stresset hverdag.

Derimot å stoppe en halvtime der man enten bare slapper av, gamer på mobilen eller tar noen samtaler man gjør best når man står stille, er sjeldent et problem å finne tid til.

Dersom man ikke har anledning til å parkere hjemme, selv på offentlige ladere i gata/nærliggende gate, eller på jobb, så er ikke elbil egentlig noe godt valg.

Men klart, om man kjører bare masse småturer, inkludert ev. jobbreise, og har stort batteri, så holder det å lade en gang i uka eller hver 14. dag. Da kan pris definitivt være utslagsgivende, men da bør man enten ha mulighet for Ionity-avtale, kjører Tesla og bruker SuC til 3-5 kr. kWh eller har Elli eller tilsvarende tjeneste, eller har annen stasjon som gir "Tesla-priser" i nærheten, som f.eks. UNO-X. For ellers blir det ikke nødvendigvis så stor besparelse i forhold til en ice-bil man fyller opp 1x i måneden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Har nesten ikke hurigladet vår tesla 3 og har kun 2-3% degradring på nesten 1,5 år. Ikke dårlig det. Elbil uten hjemmeladning er meningsløst for oss.

geear

#6
Sitat fra: filtvet på torsdag 13. april 2023, klokken 10:15Har nesten ikke hurigladet vår tesla 3 og har kun 2-3% degradring på nesten 1,5 år. Ikke dårlig det. Elbil uten hjemmeladning er meningsløst for oss.
Vel.. jeg opplevde ca. 3% degradering på fire år på vår Model X, som ble ganske hardt kjørt med og uten henger, og var hurtigladet over 100 ganger, også til 100%. Tror vi endte på at rundt 20% av strømforbruket bilen hadde hatt i levetiden sin (over 50kkm) var hurtiglading (og det meste var superchargere, ikke 50 kW "hurtiglading"). Er ikke bekymret for hurtiglading i det hele tatt, det eneste jeg er nøye på er at jeg hurtiglader ikke mer enn jeg trenger (kommer ofte til lader med 1-3%, og kjører aldri på hurtiglader lokalt for å spare noen kroner, som jeg registrerer at flere gjør), og jeg lar ikke bilen stå mer enn et par timer på 100% eller stå under 30-40% uten å starte lading, i snitt står bilene mine stile mest rundt 50-60%. Om forskjellen i degradering er 2 eller 3% etter tre år, eller 4 eller 5% på ti år, er ubetydelig. Hadde forskjellene i tap vært flere hundre prosent hadde det vært noe annet. Situasjonen kan selvfølgelig være en annen på biler som ikke har god temperaturstyring på batteripakken.

Ingeniøren

Sitat fra: geear på torsdag 13. april 2023, klokken 11:22
Sitat fra: filtvet på torsdag 13. april 2023, klokken 10:15Har nesten ikke hurigladet vår tesla 3 og har kun 2-3% degradring på nesten 1,5 år. Ikke dårlig det. Elbil uten hjemmeladning er meningsløst for oss.
Vel.. jeg opplevde ca. 3% degradering på fire år på vår Model X, som ble ganske hardt kjørt med og uten henger, og var hurtigladet over 100 ganger, også til 100%. Tror vi endte på at rundt 20% av strømforbruket bilen hadde hatt i levetiden sin (over 50kkm) var hurtiglading (og det meste var superchargere, ikke 50 kW "hurtiglading"). Er ikke bekymret for hurtiglading i det hele tatt, det eneste jeg er nøye på er at jeg hurtiglader ikke mer enn jeg trenger (kommer ofte til lader med 1-3%, og kjører aldri på hurtiglader lokalt for å spare noen kroner, som jeg registrerer at flere gjør), og jeg lar ikke bilen stå mer enn et par timer på 100% eller stå under 30-40% uten å starte lading, i snitt står bilene mine stile mest rundt 50-60%. Om forskjellen i degradering er 2 eller 3% etter tre år, eller 4 eller 5% på ti år, er ubetydelig. Hadde forskjellene i tap vært flere hundre prosent hadde det vært noe annet. Situasjonen kan selvfølgelig være en annen på biler som ikke har god temperaturstyring på batteripakken.

Hvordan vet du den er på 3%, har du testet den? Tror ikke man kan stole på bilprodusentene, kanskje de bare justerer litt på bufferne i hver ende for å pynte på.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Det var endringen i tilgjengelig kapasitet (derfor skrev jeg "opplevde"). Om de har spist mer av buffer eller ei vet jeg ikke, og har sånn sett liten betydning, da slikt uansett vil gjelde alle. Det er også hva man har tilgjengelig som betyr noe i praksis.

Ingeniøren

Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 09:35Det var endringen i tilgjengelig kapasitet (derfor skrev jeg "opplevde"). Om de har spist mer av buffer eller ei vet jeg ikke, og har sånn sett liten betydning, da slikt uansett vil gjelde alle. Det er også hva man har tilgjengelig som betyr noe i praksis.

Klart det har noe å si om leverandøren justere på bufferene for batteriet slik at bilen indikerer mindre reduksjon i kapasitet enn det man faktisk har fått. Dette vil akselerere degraderingen. Har vært diskutert mange ganger ifm. batteri garantier. Kan gjøres når bilen er på service og over nett om de kjører OTA oppdateringer.

Det skal jo ikke skje og håper det ikke skjer, men det vet vi ikke 100% og er vanskelig å finne ut for legmann. Uansett er batteriet en veldig dyr komponent og produsenter har mye å spare om de trikser her...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Det kommer helt an på hvordan bufferene er lagt opp softwaremessig, om det er prosent/kapasitet i Wh/celler/moduler, whatever, vet ikke hva som er vanlig, men ved prosent så vil selvfølgelig bufferen bli tilsvarende redusert som resten av pakken, uten at det er noe stort drama. Men igjen så er det hva som er tilgjengelig som betyr noe for meg, reduksjonen har tross alt vist seg å være lav/avta etter den initielle degraderingen som skjer omtrent helt i starten.

Ingeniøren

#11
Buffer handler vil hovedsakelig om celle spenning. Ikke bra å lade for høyt i spenning eller lade ut til for lav spenning, derfor har man begrenset dette, men spør meg ikke hva degradering er. Kan du ikke hente ut like mye pga degradering av cellene kan du kompensere ved å la bilen lade til høyere celle spenning eller lade ut til lavere spenning, men da øker degraderingen. Det kan du "fikse" med software.

Om degradering gjør at du ikke kommer like høyt eller like lavt i spenning, er det mulig at å endre buffere er ok, men bufferne er ikke uendelige. Da kan du ha stor degradering uten å merke det til den plutselig skyter i været.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 16. april 2023, klokken 18:35
Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 09:35Det var endringen i tilgjengelig kapasitet (derfor skrev jeg "opplevde"). Om de har spist mer av buffer eller ei vet jeg ikke, og har sånn sett liten betydning, da slikt uansett vil gjelde alle. Det er også hva man har tilgjengelig som betyr noe i praksis.

Klart det har noe å si om leverandøren justere på bufferene for batteriet slik at bilen indikerer mindre reduksjon i kapasitet enn det man faktisk har fått. Dette vil akselerere degraderingen. Har vært diskutert mange ganger ifm. batteri garantier. Kan gjøres når bilen er på service og over nett om de kjører OTA oppdateringer.

Det skal jo ikke skje og håper det ikke skjer, men det vet vi ikke 100% og er vanskelig å finne ut for legmann. Uansett er batteriet en veldig dyr komponent og produsenter har mye å spare om de trikser her...
Det eneste som er sikkert er at produsentene vil gjøre alt de kan for å unngå garantireparasjoner på batteriene.

Har ennå ikke hørt om noen som har fått noe ut av batterigarantien med mindre batteriet har helt tatt kvelden. 

Øyvind.h

#13
Garantien er vel typisk rundt 70% gjenstående innenfor garantitiden. En skal belaste batteriet ganske hardt for å klare å komme ned dit med ordinær slitasje innenfor garantitiden.

Grafen de viser med SOH målt mot alder virker ganske god og gjennomsnittlig basert på min erfaring med diverse elbiler og målinger basert på distanse X forbruk. 
Spennet fra rundt 7% tap på 3 år for de best behandlede batteriene, til rundt 86-87% for hardt behandlede batterier.

Både Model S og X tapte seg en del i mitt eie når jeg målte. Leafen også. Oppgitt km ble justert på Teslaen, km-angivelsen kunne ikke brukes for å beregne kapasitet. Langtur på sommer fra 100% til nær 0 og gange forbruk med distanse ga relativt presise målinger. I tillegg merket jeg at jeg kunne "pumpe opp" km-tallet i displayet ved å lade flere ganger helt ut og helt opp. Dvs belaste batteriet hardere, men det blir kortvarig glede da batteriet slites hardere og i praksis får en mer omfattende slitasje selv om km-anslaget fremstår høyere.

De andre bilene har jeg hatt såpass kort at tapet nok bare er de få prosentene alle har første år.

Etter 5 år vil jeg nok tro en skal behandle batteriet særdeles pent for å reelt sett ikke ha tapt mer enn 10%, men spenn på 80-90% restkapasitet virker å treffe noenlunde bra der også.

Grafen var for øvrig mer lineær enn forventet basert på tidligere studier, men det kan skyldes kjemiendringer siste 10 år. Og for så vidt i tråd med erfaringen min hvor alle bilene har tapt seg jevnt og trutt, også etter det innledende fallet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA