Model Y scorer dårlig på vinterføre i DinSide (varmer bla.a. opp tregt)

Startet av eltex, søn 29. jan 2023, kl. 11:31

« forrige - neste »

eltex

Sitat fra: oroar på søn 29. jan 2023, kl. 12:12
Jeg målte aldri da jeg hadde TMY LR 2021, men har målt flere ganger på min 2023 TMY P. I desember i 10-15 minusgrader tok det ca 10 minutter å få komfortabel varme i bilen.
Jeg brukte da "Tin bil". Har en oppfatning av at det går raskere enn om man bare skrur på klimaanlegget. Skal teste forskjellen når vi får en kuldeperiode igjen.

Takk for innspill. Har selv en gammel Leaf og den blir veldig fort varm og sliter litt med å forstå at en moderne bil ikke klarer å gi mer varme like raskt. Ser også på andre forum ( https://elbilforum.no/index.php?topic=58358.15 ) at normal oppvarming ikke klarer å tine vinduer skikkelig og at man da må bruke Tin bil funksjonen. Virker ikke helt som en vinterbil dette..

Ellers hvordan er erfaringen på det de nevner med at den er "ustabil på glatta"? Det virker jo som at det er et problem når det ikke er mulig å dempe regenerering av bremsene?
Tesla ModelY LR 23

vinterdekk

Sitat fra: oroar på søn 29. jan 2023, kl. 11:54
Sitat fra: Sandvika på søn 29. jan 2023, kl. 11:44
Sitat fra: Autowinder på søn 29. jan 2023, kl. 11:33
Betalt produkttest er ikke uvanlig i Dagbladet og partnere, det første som slo meg når jeg leste det. Det rimer ikke med noen andre tester...

Edit: som du kan se er testen også omtalt her og antatt en gammel republisert test: https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.0
Nei, Møller eller VW ville ikke betalt og Dagbladet ville ikke latt seg betale. Den påstanden blir for dum. Når det er sagt så tror ikke resultatet er representativt. Delvis feil metode for rask  oppvarming  (avvisning) eller siste FW på vinterføre.

Jeg kjenner mange som jobber i bilbransjen og har jobbet der i 20-30 år. De sier og har alltid sagt at biljournalister er i lomma på Møller. Jeg har alltid avvist det som sludder og vås, men etter publiseringen av denne artikkelen er jeg tilbøyelig til å være enig.
At en som jobber med testing av biler i bladet Motor og har gjort det i så mange år ikke har fått med seg endringene på Model Y de 2 siste årene kan ikke stemme. Her må han med viten og vilje ha publisert en test av 2 år gamle biler og lagt den fram som om den er ny. Så kan vi andre spekulere i årsaken til at det er gjort.

Var det Toyota eller Møller journalistene i Motor var i lommene på? Mulig jeg har lest begge deler på dette forumet..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

oroar

Sitat fra: eltex på søn 29. jan 2023, kl. 12:34
Sitat fra: oroar på søn 29. jan 2023, kl. 12:12
Jeg målte aldri da jeg hadde TMY LR 2021, men har målt flere ganger på min 2023 TMY P. I desember i 10-15 minusgrader tok det ca 10 minutter å få komfortabel varme i bilen.
Jeg brukte da "Tin bil". Har en oppfatning av at det går raskere enn om man bare skrur på klimaanlegget. Skal teste forskjellen når vi får en kuldeperiode igjen.

Takk for innspill. Har selv en gammel Leaf og den blir veldig fort varm og sliter litt med å forstå at en moderne bil ikke klarer å gi mer varme like raskt. Ser også på andre forum ( https://elbilforum.no/index.php?topic=58358.15 ) at normal oppvarming ikke klarer å tine vinduer skikkelig og at man da må bruke Tin bil funksjonen. Virker ikke helt som en vinterbil dette..

Ellers hvordan er erfaringen på det de nevner med at den er "ustabil på glatta"? Det virker jo som at det er et problem når det ikke er mulig å dempe regenerering av bremsene?

Her er sitat fra OlaM som skrev dette for noen dager siden i en annen tråd her.

Det funker helt topp. Kjørte i en nedoverbakke med is og blankpolert snø i helgen, på piggfritt. Antispinn-logikken demper regenerering uten problem. Prøvde å provosere frem sleng ved å slippe gassen helt flere ganger, fikk det ikke til. Dvs den begynner, men den korrigerer så raskt at det ikke skjer noe. Den kutter ikke regen helt heller, men bare begrenser den, akkurat som antispinn fremover.

Det betyr ikke at det er umulig å havne i trøbbel. Det er en tung bil, du må også gode dekk og vett i pannen. Med høy nok fart og brått slipp så kan den absolutt komme. Det har jeg fått til med både frem- og bakhjulsdrevne fossilbiler også.

Det er som nevnt over ikke noe spesiell "winter mode", bilen bare ordner det selv. Hvis det er glatt så har du i praksis permanent firhjulstrekk, det er bare at den trenger input fra antispinn-logikken for å skru den på og så går den av etter en stund uten slipp. Enten så er du nerd som meg og "skrur den på" selv med et lite pådrag før bakken ("jeg bare kjenner etter om det er glatt, kjære"). Eller så er du ikke like nerd og dermed merker du ikke at bilen begynner å trekke fremme etter et par millisekund med slipp.

Mye man kan klage på med Tesla om dagen, med firhjulsdriften er helt konge, inkludert regen.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

oroar

Sitat fra: eltex på søn 29. jan 2023, kl. 12:34

Ser også på andre forum ( https://elbilforum.no/index.php?topic=58358.15 ) at normal oppvarming ikke klarer å tine vinduer skikkelig og at man da må bruke Tin bil funksjonen. Virker ikke helt som en vinterbil dette..

Det er nettopp derfor Tin bil-funksjonen er der.

eltex

fungerer Tin bil mens du kjører? det er jo ofte man ikke husker på å varme opp bilen først.
Tesla ModelY LR 23

oroar

Sitat fra: eltex på søn 29. jan 2023, kl. 12:59
fungerer Tin bil mens du kjører? det er jo ofte man ikke husker på å varme opp bilen først.

Ja, bare å trykke 2 ganger på frontruteaviseren.

Punkt 17:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-4F3599A1-20D9-4A49-B4A0-5261F957C096.html

02jan

Oi , her var det mye rart - i kommentarene. 

Testen er en vintertest under tøffe forhold, det betyr ikke det samme som bil ut fra varm garasje og 4 minus grader på Ring3 (Oslo).

* Bilde er av id4 GTX, den kom vel i 2022 ?  Har ingen av bilene og heller ikke testet disse på skikkelig vinetrføre. Men har søstermodellen til ID4.
Akkurat stabilitet og komfort på vanskelige vinterveier og prima varmeapperat/klimatisering i kupe er det jeg ville ha trukket frem med Enyaq (og sikkert det samme for ID4).

* OBS 4x4 fremkommelighet vs Kjøreegenskaper/stabilitet er to forskjellige ting, Tesla fikk samme score for fremmkommerlighet som id4, mens noe trekk i stabilitet/kjøreegenskaper (igjen vanskelige kjøreforhold) vs id4.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

oroar

Sitat fra: 02jan på søn 29. jan 2023, kl. 13:38

* Bilde er av id4 GTX, den kom vel i 2022 ? 

Det gjør jo saken enda værre. Hvis testen ble utført i 2022 så burde de ha funnet en 2022-modell Tesla også.
Da hadde de sluppet unna noen faktafeil.

Uavhengig av det så har de presentert testen i 2023 som om den er fersk. Og det er jo ikke en gang det verste ettersom de ikke har fått med seg oppgraderingene til Tesla.
Så har sikkert Id4 også noen oppgraderinger. En eventuell kjøper blir jo helt feilinformert med denne testen.

Odinpodin

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å kommentere dette, bryr meg egentlig filla ;)

Men altså premissene blir helt feil når testen er gammel...altså nyttelast? Dette er da en veldig kjent sak at dette er endret? Og hvorfor i all verden er parkeringsensorer ikke en sak?

Dette var kanskje en relevant sak ifjor, men ikke nå ;)

turfsurf

Altså, TMY har byttet nyttelast to ganger siden testen, mye opp og så litt ned igjen. Den er for tiden helt ok.

SW har det kommet noen titalls oppgraderinger av, og den har fått 3kWh større batteri.

Oppvarming er helt uproblematisk, i noen få minus er det snakk om ett par minutter, i minus 25 bør man ha ett kvarter.

Elbiler med varmepumpe bruker litt tid på å få i gang varmen i motsetning til eldre elbiler uten.

Kjøreegenskapene på vinter er meget bra, og totalt sett er Y en meget god vinterbil. Vi har tilbakelagt 10000km i vinter, i alt fra vestlandsklima til -30 på fjellet, uten noen problemer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Odinpodin

Speeder

Sitat fra: eltex på søn 29. jan 2023, kl. 12:06
Er det noe raskere oppvarming i nyere modeller? Vil helst ikke vente en halvtime før det blir varmt i kupeen når andre biler bruker omtrent halve tiden.
Bilene blir lynraskt varme, tidene i artikkelen er bare svada.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

RuneW

Sitat fra: oroar på søn 29. jan 2023, kl. 13:45
Sitat fra: 02jan på søn 29. jan 2023, kl. 13:38

* Bilde er av id4 GTX, den kom vel i 2022 ? 

Det gjør jo saken enda værre. Hvis testen ble utført i 2022 så burde de ha funnet en 2022-modell Tesla også.
Da hadde de sluppet unna noen faktafeil.

Det er pga sånn møkka-journalistikk at disse konspirasjonsteoriene dukker opp. Man prøver vel å finne en slags forklaring på hvorfor sånt skjer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: hELgenen på søn 29. jan 2023, kl. 12:15
Sitat fra: Haggish på søn 29. jan 2023, kl. 11:58
Enig, og som de flest vet Tesla bruker ikke penger på annonser, så heller ingen inntekter der😉🙏

Tesla brukte mye penger på Guangzhou Auto Show 2022

Det er vanskelig å se hvordan det at Tesla bruker penger på Guangzhou Auto Show skal ha noe som helst å si for norske motorjournalisters integritet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

eltex

Denne var jo betryggende da:

https://www.youtube.com/watch?v=q3FeXsk2PCc   "Ingen grunn til å frykte Tesla Model Y på glatta"
Han nevner at bakenden kan slippe litt men at Tesla håndterer dette fint. Model Y klarte en sving i 80 som Ioniq ikke klarte.

Tesla ModelY LR 23

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA