Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y scorer dårlig på vinterføre i DinSide (varmer bla.a. opp tregt)

Startet av eltex, søndag 29. januar 2023, klokken 11:31

« forrige - neste »

eltex

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431

+ Plass. Rekkevidde og forbruk. Hurtiglading
- Stabilitet på glatta. Varmeapparat. Nyttelast.

Jeg har reservert en Model Y og nå begynte jeg å bli litt i tvil her. Er det andre som har lignende erfaringer som DinSide?
Tesla ModelY LR 23

Autowinder

Betalt produkttest er ikke uvanlig i Dagbladet og partnere, det første som slo meg når jeg leste det. Det rimer ikke med noen andre tester...

Edit: som du kan se er testen også omtalt her og antatt en gammel republisert test: https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.0
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Sandvika

Sitat fra: Autowinder på søndag 29. januar 2023, klokken 11:33
Betalt produkttest er ikke uvanlig i Dagbladet og partnere, det første som slo meg når jeg leste det. Det rimer ikke med noen andre tester...

Edit: som du kan se er testen også omtalt her og antatt en gammel republisert test: https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.0
Nei, Møller eller VW ville ikke betalt og Dagbladet ville ikke latt seg betale. Den påstanden blir for dum. Når det er sagt så tror ikke resultatet er representativt. Delvis feil metode for rask  oppvarming  (avvisning) eller siste FW på vinterføre.

Haggish

Dette ser ut til og være en gammel test, nyttelast på 315 kg er jo på TMY 21 mod😉
Er fforøvrig diskutert i slutten av denne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.330
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

vinterdekk

Prøvekjør begge.  :+1: Jeg synes TMY framstår som ett bedre kjøp.. men lever nok godt med ID4 også som jeg la inn bestilling på i fjor.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

oroar

Sitat fra: Sandvika på søndag 29. januar 2023, klokken 11:44
Sitat fra: Autowinder på søndag 29. januar 2023, klokken 11:33
Betalt produkttest er ikke uvanlig i Dagbladet og partnere, det første som slo meg når jeg leste det. Det rimer ikke med noen andre tester...

Edit: som du kan se er testen også omtalt her og antatt en gammel republisert test: https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.0
Nei, Møller eller VW ville ikke betalt og Dagbladet ville ikke latt seg betale. Den påstanden blir for dum. Når det er sagt så tror ikke resultatet er representativt. Delvis feil metode for rask  oppvarming  (avvisning) eller siste FW på vinterføre.

Jeg kjenner mange som jobber i bilbransjen og har jobbet der i 20-30 år. De sier og har alltid sagt at biljournalister er i lomma på Møller. Jeg har alltid avvist det som sludder og vås, men etter publiseringen av denne artikkelen er jeg tilbøyelig til å være enig.
At en som jobber med testing av biler i bladet Motor og har gjort det i så mange år ikke har fått med seg endringene på Model Y de 2 siste årene kan ikke stemme. Her må han med viten og vilje ha publisert en test av 2 år gamle biler og lagt den fram som om den er ny. Så kan vi andre spekulere i årsaken til at det er gjort.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Haggish

Har vært VW/Audi mann siden midten av 80-tallet. Holdt på og bestille ID4 etter mye prøving av ID3  i slutten av 2020. Skulle aldri ha Tesla, men lot meg overtale til og prøve en. Klarte og legge min konservative holdning til side. Kjøpte så en TM3lr og byttet til TMYP i Nov. Ikke angrer et sekund. Sorry VAG, no more😉🙏.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Haggish

Sitat fra: oroar på søndag 29. januar 2023, klokken 11:54
Sitat fra: Sandvika på søndag 29. januar 2023, klokken 11:44
Sitat fra: Autowinder på søndag 29. januar 2023, klokken 11:33
Betalt produkttest er ikke uvanlig i Dagbladet og partnere, det første som slo meg når jeg leste det. Det rimer ikke med noen andre tester...

Edit: som du kan se er testen også omtalt her og antatt en gammel republisert test: https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.0
Nei, Møller eller VW ville ikke betalt og Dagbladet ville ikke latt seg betale. Den påstanden blir for dum. Når det er sagt så tror ikke resultatet er representativt. Delvis feil metode for rask  oppvarming  (avvisning) eller siste FW på vinterføre.

Jeg kjenner mange som jobber i bilbransjen og har jobbet der i 20-30 år. De sier og har alltid sagt at biljournalister er i lomma på Møller. Jeg har alltid avvist det som sludder og vås, men etter publiseringen av denne artikkelen er jeg tilbøyelig til å være enig.
At en som jobber med testing av biler i bladet Motor og har gjort det i så mange år ikke har fått med seg endringene på Model Y de 2 siste årene kan ikke stemme. Her må han med viten og vilje ha publisert en test av 2 år gamle biler og lagt den fram som om den er ny. Så kan vi andre spekulere i årsaken til at det er gjort.

Enig, og som de flest vet Tesla bruker ikke penger på annonser, så heller ingen inntekter der😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

eltex

Er det noe raskere oppvarming i nyere modeller? Vil helst ikke vente en halvtime før det blir varmt i kupeen når andre biler bruker omtrent halve tiden.
Tesla ModelY LR 23

Haggish

Testa min nye TMP i går i -4 var varm før jeg kom meg ut ca 5 min, skal ta en mer vitenskaplige test når det blir kaldt igjen. Jeg har ikke mye tro på de testene vi leser her, noe må være feil😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

oroar

Sitat fra: eltex på søndag 29. januar 2023, klokken 12:06
Er det noe raskere oppvarming i nyere modeller? Vil helst ikke vente en halvtime før det blir varmt i kupeen når andre biler bruker omtrent halve tiden.

Jeg målte aldri da jeg hadde TMY LR 2021, men har målt flere ganger på min 2023 TMY P. I desember i 10-15 minusgrader tok det ca 10 minutter å få komfortabel varme i bilen.
Jeg brukte da "Tin bil". Har en oppfatning av at det går raskere enn om man bare skrur på klimaanlegget. Skal teste forskjellen når vi får en kuldeperiode igjen.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på søndag 29. januar 2023, klokken 11:47
Prøvekjør begge.  :+1: Jeg synes TMY framstår som ett bedre kjøp.. men lever nok godt med ID4 også som jeg la inn bestilling på i fjor.

Hadde de kostet like mye - så hadde ID.4 vært et bedre kjøp som familiebil mener nå jeg. Nå koster Model Y noe mindre hvilket gjør det litt vanskeligere. Men dette med fjerning av p-sensor er kanskje det som avgjør vektskålen for mange.

Ellers enig at dersom de drar frem en gammel test og ikke skriver modell nr og SW versjon testet - vel så er det ikke bra.
Slik skal ikke forekomme. Bildene er tatt vinteren, Q1, 2022 så vidt jeg kan forstå. Når testen er gjennomført står det ingenting om og den trenger jo ikke ha skjedd når bildene ble tatt. Journalisten kan ha skrevet dette senere med helt andre biler enn de som viser på bildene også, men det får ikke vi som lesere vite. Uansett - ikke bra journalistarbeid og ikke opplyse om modell og SW testet med. Dette bør selvfølgelig være noe man alltid gjør i disse dager. I gamle dager var det jo lenge mellom hver modell, men nå endrer jo bilene seg ganske hyppig teknisk og SW messig. Ellers ser jeg noen Tesla fans er i ferd med å konstruere nok en konspirasjonsteori...skulle ønske vi alle kan skrive kritisk uten å lage slike teorier.

hELgenen

Sitat fra: Haggish på søndag 29. januar 2023, klokken 11:58
Sitat fra: oroar på søndag 29. januar 2023, klokken 11:54
Sitat fra: Sandvika på søndag 29. januar 2023, klokken 11:44
Sitat fra: Autowinder på søndag 29. januar 2023, klokken 11:33
Betalt produkttest er ikke uvanlig i Dagbladet og partnere, det første som slo meg når jeg leste det. Det rimer ikke med noen andre tester...

Edit: som du kan se er testen også omtalt her og antatt en gammel republisert test: https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.0
Nei, Møller eller VW ville ikke betalt og Dagbladet ville ikke latt seg betale. Den påstanden blir for dum. Når det er sagt så tror ikke resultatet er representativt. Delvis feil metode for rask  oppvarming  (avvisning) eller siste FW på vinterføre.

Jeg kjenner mange som jobber i bilbransjen og har jobbet der i 20-30 år. De sier og har alltid sagt at biljournalister er i lomma på Møller. Jeg har alltid avvist det som sludder og vås, men etter publiseringen av denne artikkelen er jeg tilbøyelig til å være enig.
At en som jobber med testing av biler i bladet Motor og har gjort det i så mange år ikke har fått med seg endringene på Model Y de 2 siste årene kan ikke stemme. Her må han med viten og vilje ha publisert en test av 2 år gamle biler og lagt den fram som om den er ny. Så kan vi andre spekulere i årsaken til at det er gjort.

Enig, og som de flest vet Tesla bruker ikke penger på annonser, så heller ingen inntekter der😉🙏

Tesla brukte mye penger på Guangzhou Auto Show 2022
For de som lurer på hva som skjer i kina og alle elbilene som er på gang - her er en video :


https://www.youtube.com/watch?v=jnXeQRM51qg

Haggish

Ser også at Teslan bruker energi til og varme batteriet, vet ikke om VW gjør dette?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Odinpodin

Sitat
Ellers ser jeg noen Tesla fans er i ferd med å konstruere nok en konspirasjonsteori...skulle ønske vi alle kan skrive kritisk uten å lage slike teorier.

Helt enig, vi må holde oss til fakta... Det vi vet er at det er gamle bilder og oppgitt type data fra 21 modeller.(han har også oppgitt kilde..men.."Kilde: Kjløretølydata" kanskje tatt en pils for mye :))

Vi vet også at problemer med vintermodus i 2021/2022 i stor grad er fikset, men det kan fortsatt godt hende at en id4 er ett bedre valg for de som føler seg utrygge på glatta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA