Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y scorer dårlig på vinterføre i DinSide (varmer bla.a. opp tregt)

Startet av eltex, søndag 29. januar 2023, klokken 11:31

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: RuneW på søndag 29. januar 2023, klokken 20:47
Sitat fra: hELgenen på søndag 29. januar 2023, klokken 12:15
Sitat fra: Haggish på søndag 29. januar 2023, klokken 11:58
Enig, og som de flest vet Tesla bruker ikke penger på annonser, så heller ingen inntekter der😉🙏

Tesla brukte mye penger på Guangzhou Auto Show 2022

Det er vanskelig å se hvordan det at Tesla bruker penger på Guangzhou Auto Show skal ha noe som helst å si for norske motorjournalisters integritet.

Det var vel heller ikke poenget - poenget var selvfølgelig å vise til at Tesla bruker penger på annonsering av bilen i ulike markeder.......Noe det ble påstått ikke var tilfelle.....

hELgenen

Sitat fra: oroar på søndag 29. januar 2023, klokken 13:45
Sitat fra: 02jan på søndag 29. januar 2023, klokken 13:38

* Bilde er av id4 GTX, den kom vel i 2022 ? 

Det gjør jo saken enda værre. Hvis testen ble utført i 2022 så burde de ha funnet en 2022-modell Tesla også.
Da hadde de sluppet unna noen faktafeil.

Uavhengig av det så har de presentert testen i 2023 som om den er fersk. Og det er jo ikke en gang det verste ettersom de ikke har fått med seg oppgraderingene til Tesla.
Så har sikkert Id4 også noen oppgraderinger. En eventuell kjøper blir jo helt feilinformert med denne testen.

GTX kom i høsten 2021 - jeg har f.eks en GTX som ble levert November 2021..

vinterdekk

Sitat fra: eltex på søndag 29. januar 2023, klokken 20:49
Denne var jo betryggende da:


https://www.youtube.com/watch?v=q3FeXsk2PCc   "Ingen grunn til å frykte Tesla Model Y på glatta"
Han nevner at bakenden kan slippe litt men at Tesla håndterer dette fint. Model Y klarte en sving i 80 som Ioniq ikke klarte.

Vanskelig å vite om dette viser forskjell på Ioniq 5 og Model Y da de bruker ulike dekk i testen (stuntet?). Og hadde Ioniqen større fart i svingen ettersom dette var en regen test? Men det demonstrer i alle fall at Model Y sin tilnærming til regen ikkr er så skummelt på glatt føre. (Forøvrig samme type Model Y som i den finske-Dagblad testen med 315 kg nyttelast.)

Ser egentlig ikke noe problem her, ingen bil er best på alt. ID4 GTX har mye som taler for den men man betaler også deretter om man skal ha alt av tilleggspakker som er tøft, og bilen blir fort langt dyrere enn Model Y etter dagens priser.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektro

Sitat fra: vinterdekk på mandag 30. januar 2023, klokken 07:20
Sitat fra: eltex på søndag 29. januar 2023, klokken 20:49
Denne var jo betryggende da:


https://www.youtube.com/watch?v=q3FeXsk2PCc   "Ingen grunn til å frykte Tesla Model Y på glatta"
Han nevner at bakenden kan slippe litt men at Tesla håndterer dette fint. Model Y klarte en sving i 80 som Ioniq ikke klarte.

Vanskelig å vite om dette viser forskjell på Ioniq 5 og Model Y da de bruker ulike dekk i testen (stuntet?). Og hadde Ioniqen større fart i svingen ettersom dette var en regen test? Men det demonstrer i alle fall at Model Y sin tilnærming til regen ikkr er så skummelt på glatt føre. (Forøvrig samme type Model Y som i den finske-Dagblad testen med 315 kg nyttelast.)

Ser egentlig ikke noe problem her, ingen bil er best på alt. ID4 GTX har mye som taler for den men man betaler også deretter om man skal ha alt av tilleggspakker som er tøft, og bilen blir fort langt dyrere enn Model Y etter dagens priser.

Godt oppsummert. Den svingtesten er i det hele tatt veldig avhengig av hva sjåføren gjør. Men hvis bilene har samme fart når svingen begynner, så er det positivt for Model Y. Det får vi imidlertid aldri vite. Om den har samme fart som IONIQ5 der den drar av, og samme fart ut av svingen ift. de andre bilene som klarer det, hadde også vært interessant å vite. Men klarer den å ta ned farten gjennom svingen, er det på sett og vis også positivt, og et bevis på at systemet fungerer.

ID.4 GTX / ENYAQ koster vel nesten 200.000 mer med samme utstyrsnivå, så.. Det er ikke et alternativ, spør du meg. I tillegg kommer leveringstiden. Q4 er enda dyrere, og mindre. Skal du opp et skikkelig nivå i komfort og opplevd kvalitet, så koster e-tron quattro og BMW iX med samme rekkevidde nå dobbelt så mye som Model Y. :o Uten at du får mer plass enn i Model Y.

Litt off topic dette, men IONIQ 5 og EV6 kan vel fortsatt konkurrere, hvis man liker den litt asiatiske bilfølelsen.. Hvis du klarer deg med mindre plass og tåler litt leveringstid, er BMW iX1, XC40 og Polestar 2 gode alternativer. EDIT: Selv om alle de nevnte koster nærmere 100.000 mer enn Model Y med tilnærmet samme utstyr.

Pga. prisen, og det faktum at den faktisk er best på mye, er Model Y nå eneste alternativ til å beholde e-tron for min del.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

02jan

sitat lenger opp i tråden : GTX kom i høsten 2021 - jeg har f.eks en GTX som ble levert November 2021..

Nettopp, bra du korrigerte min på stand at GTX kom i 2022, det støtter opp om at hvis det var slik at testen bruket "gammel" model Y mot ny GTX ? Så kan denne testede GTX har programvare 2.x da det er først et stykke ut i 2022 3.0 SW var klar.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

lars667

Har varm bil med TMY2021 på et blunk, også i -25 går det rimelig fort. Noen nevner et kvarter, jeg tror jeg målte 10 min fra kald bil til ca 20 grader i kabinen. Kan ikke klage! En kan selvfølgelig sette seg i bilen og kjøre med en gang om en skraper litt. Veldig bra fremkommelighet, og jeg opplever at kjøreegenskaper har blitt bedre og bedre på vinterføre. Noe understyrt har den nok blitt, kanskje fordi mange klaget mye over at hekken slapp i begynnelsen?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Stjerneglis

Synes folket skal slutte å bekymre seg så mye om rævva norsk biljournalistikk. Det er så mange wannabe bilspesialister blant norske journalister at jeg har sluttet å lese bilblader. Det skinner gjennom at mange ikke kan noe om biler...

Tesla-salget klarer seg bra uten reklame. Som med gode håndverkere er det jungeltelegrafen som gjelder, og dette fungerer bedre jo flere det er som kjører Tesla (ref. salgsstatistikkene).  Er bilen bra, eller dårlig, spres dette via familie, venner og kolleger. Folk stoler stortsett mer på dette enn clickbait og fake news som rår i media og på nettet i disse tider. 
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Kjell Salvigsen

#37
Tesla er vel det merket i Norge som stort sett alltid leverer helt i toppen når biltester publiseres i norske medier, også i Motor og Dagbladet/Elbil 24 som noen mener er kjøpt og betalt av Toyota og Møller. Id4 scorer også stort sett meget bra i norske tester, men jevnt over ikke bedre enn Tesla. Så å spekulere i at norske medier er kjøpt og betalt av VW og Toyota, samt at Tesla får dårlige resultat grunnet manglene reklame i norske medier blir rett og slett for dumt mener jeg.

VW og andre merke eiere kan også bli frustrerte over tester i Motor, Elbilforeningen og Dagbladet/Elbil 24 fordi man ikke alltid kjenner seg igjen i resultatene som kommer frem i testene. Og mange av oss er enige i at kvaliteten på testene varierer veldig. Vi som kjører VW og Tesla titusenvis av kilometer år etter år er jo tross alt langt mer erfarne enn journalister som kjører bilen noen timer et par dager i året.

Jeg vet at mange av de som tester biler hos elbilforeningen, Teknisk ukeblad, TV2 Broom mfl er erfarne Tesla sjåfører og det kan noen ganger være fristende å lage et poeng av det når Tesla "vinner" over VW og andre merker med et hestehode eller to. Men det er og blir spekulativt/nærmest konspiratorisk å drive slik, elbil testing vil alltid kunne diskuteres i nærmest det uendelige fordi det er mye smak og behag + et stort antall variabler som kan vippe ulike veier, det vil alltid være mange feilkilder i slike tester.

Det er ok å være uenige i enkelte tester og å ikke kjenne seg igjen i resultatene, men jeg mener bestemt at Tesla eiere ikke har større grunn enn f.eks VW eiere til å føle seg dårlig behandlet når elbiler testes i norske medier. Jeg mener Tesla eiere har all grunn til å være fornøyde og stolte over gode resultater i norske medier ! Man vil alltids finne enkelte tester der man kan pirke på feil eller ikke kjenne seg igjen når det gjelder flere elbil merker :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

OlaM

Norske medier er "kjøpt og betalt" av reklamemarkedet. Dagbladet er kanskje de mest ekstreme, bare se på fremsiden som er noe av det verste jeg har sett på nett noen gang, inkludert Arngren. En horribel verkebyll av klikkoptimering som har gått altfor langt. Og elbil er jo en klikkvinner om dagen, spesielt noe med Tesla. Der Dagbladet vil ha mest mulig penger inn, vil de ha minst mulig ut. Så kvaliteten på innholdet er det ikke så nøye med, det viktigste er at folk klikker og deler.

Motor har god kompetanse på bil og en fremside som ikke gir øyebetennelse, men jeg måtte avfølge dem på Facebook. Hver eneste minste unnskyldning blir til en ragebait-artikkel, lagd for å skape "engasjement" i kommentarfeltet og klikk til nettsiden.
'21 3LR

oroar

Alle de tre punktene på "tommel ned" på testen av Tesla er jo ordnet opp i - og det for lenge siden. Det må være flaut for en "biljournalist" å ikke ha fått med seg dette.
Til og med folk uten Tesla og uten bilinteresse har fått det med seg bare ved å høre prat rundt lunsjbordet på jobb.

Så det er bare rett og rimelig at det oppstår spekulasjoner. Her er det gjort en særs slett jobb og den er gjort med vilje. Hvorfor?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: OlaM på mandag 30. januar 2023, klokken 10:09
Norske medier er "kjøpt og betalt" av reklamemarkedet. Dagbladet er kanskje de mest ekstreme, bare se på fremsiden som er noe av det verste jeg har sett på nett noen gang, inkludert Arngren. En horribel verkebyll av klikkoptimering som har gått altfor langt. Og elbil er jo en klikkvinner om dagen, spesielt noe med Tesla. Der Dagbladet vil ha mest mulig penger inn, vil de ha minst mulig ut. Så kvaliteten på innholdet er det ikke så nøye med, det viktigste er at folk klikker og deler.

Motor har god kompetanse på bil og en fremside som ikke gir øyebetennelse, men jeg måtte avfølge dem på Facebook. Hver eneste minste unnskyldning blir til en ragebait-artikkel, lagd for å skape "engasjement" i kommentarfeltet og klikk til nettsiden.

Ja,  norske medier er nok avhengige av reklameinntekter for å overleve i en stadig mer digitalisert verden der papir. Men å påstå at biltestene vinnes av de merkene som spytter mest penger inn i kassa, det er en farlig øvelse mener jeg. Det er vel lite oppsiktsvekkende i denne testen og andre tester der Tesla vinner på forbruk/rekkevidde/software og VW mfl vinner på komfort, kjøreegenskaper og oppvarming/holde jevn temperatur i vinterkulde. På ladehastighet vinner TMY i noen tester der forvarming er avgjørende, id4 vinner i andre tester der det er kjørt tilstrekkelig i forkant om vinteren. Tesla er best på noe, Vw på annet. At det noen ganger går i VW sin favør i tester er ikke veldig oppsiktsvekkende, både TMY og id4/5 er totalt sett gode elbilpakker.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hELgenen

Sitat fra: oroar på mandag 30. januar 2023, klokken 10:34
Alle de tre punktene på "tommel ned" på testen av Tesla er jo ordnet opp i - og det for lenge siden. Det må være flaut for en "biljournalist" å ikke ha fått med seg dette.
Til og med folk uten Tesla og uten bilinteresse har fått det med seg bare ved å høre prat rundt lunsjbordet på jobb.

Så det er bare rett og rimelig at det oppstår spekulasjoner. Her er det gjort en særs slett jobb og den er gjort med vilje. Hvorfor?

Med vilje?
Kan du utdype dette med fakta?

Ofte selges disse testene til ulike magasiner osv. De kan være gamle og mangelfulle,men om det gjøres med vilje er nytt for meg.

Tesla gidder jo heller ikke opplyse hva slags utstyr biler bestilles vil leveres med. De fjerner noe,legger til noe og atter annet oppgraderes. Det mest etiske riktige her er at alle tester opplyser leser om.reg.dato på bil og SW versjon. Det burde vært gjort her,men ellers er det vel ok?  En kan ikke forvente at en lager nye tester ved hver oppgradering av SW..

RuneW

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. januar 2023, klokken 20:59
Sitat fra: RuneW på søndag 29. januar 2023, klokken 20:47
Sitat fra: hELgenen på søndag 29. januar 2023, klokken 12:15
Sitat fra: Haggish på søndag 29. januar 2023, klokken 11:58
Enig, og som de flest vet Tesla bruker ikke penger på annonser, så heller ingen inntekter der😉🙏

Tesla brukte mye penger på Guangzhou Auto Show 2022

Det er vanskelig å se hvordan det at Tesla bruker penger på Guangzhou Auto Show skal ha noe som helst å si for norske motorjournalisters integritet.

Det var vel heller ikke poenget - poenget var selvfølgelig å vise til at Tesla bruker penger på annonsering av bilen i ulike markeder.......Noe det ble påstått ikke var tilfelle.....

1. Når ble annonser og annonsering det samme?

2. De fleste forstod nok at han sikter til manglende annonsering i motorpublikasjoner og om dette har påvirkning på hvor uhildede testene er.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

oroar

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. januar 2023, klokken 10:47
Sitat fra: oroar på mandag 30. januar 2023, klokken 10:34
Alle de tre punktene på "tommel ned" på testen av Tesla er jo ordnet opp i - og det for lenge siden. Det må være flaut for en "biljournalist" å ikke ha fått med seg dette.
Til og med folk uten Tesla og uten bilinteresse har fått det med seg bare ved å høre prat rundt lunsjbordet på jobb.

Så det er bare rett og rimelig at det oppstår spekulasjoner. Her er det gjort en særs slett jobb og den er gjort med vilje. Hvorfor?

Med vilje?
Kan du utdype dette med fakta?

Ofte selges disse testene til ulike magasiner osv. De kan være gamle og mangelfulle,men om det gjøres med vilje er nytt for meg.

Tesla gidder jo heller ikke opplyse hva slags utstyr biler bestilles vil leveres med. De fjerner noe,legger til noe og atter annet oppgraderes. Det mest etiske riktige her er at alle tester opplyser leser om.reg.dato på bil og SW versjon. Det burde vært gjort her,men ellers er det vel ok?  En kan ikke forvente at en lager nye tester ved hver oppgradering av SW..

Med vilje ja.
Vi må ta med oss at "testeren" ikke er fersk i gamet. Faktisk veldig erfaren.

Testen er ett år gammel og han testet en 2 år gammel Tesla.
Testen er presentert som om den er gjort nylig.
Er det sannsynlig at "testeren" (om han var med på testen vet ikke vi) vet at testen er gammel og testet bil er enda gamlere? Svaret er ja. Åpenbart.


Han gjør et svært stort nummer ut av lav nyttelast på bilen.

Er det sannsynlig at en som jobber som biltester ikke har fått med seg at det bare var de første Model Y som ble levert i landet som hadde nyttelasten han henger seg opp i? Svaret er nei. Åpenbart.

Nå vet testeren flere ting. At det er en 2 år gammel bil han omtaler. Han vet også at nyttelast er forbedret på alle modeller etter 2021-modellen. Han vet også at Tesla oppgraderer software på sine biler fortløpende når noe ikke er helt slik de ønsker. Burde han sjekket om de andre tingene også er utbedret? Selvfølgelig.

Alt dette har "testeren" sett helt bort fra. Han har ikke tatt noen forbehold og presenterer denne gamle testen som om det er fakta.

Alle disse momentene er absolutte fakta. Selv om han har vært innlagt på lukket anstalt de siste 2 år vet han såpass at når han skal omtale en bil med en så gammel test så bør han sjekke fakta før han presenterer noe.

I sum er dette gjort med vilje.

Og om dette hadde handlet om helt andre ting som faktisk hadde vært viktig ville argumentrekken holdt i en rettsak.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Kjell Salvigsen

#44
Sitat fra: oroar på mandag 30. januar 2023, klokken 10:34
Alle de tre punktene på "tommel ned" på testen av Tesla er jo ordnet opp i - og det for lenge siden. Det må være flaut for en "biljournalist" å ikke ha fått med seg dette.
Til og med folk uten Tesla og uten bilinteresse har fått det med seg bare ved å høre prat rundt lunsjbordet på jobb.

Så det er bare rett og rimelig at det oppstår spekulasjoner. Her er det gjort en særs slett jobb og den er gjort med vilje. Hvorfor?

Dette er en noe gammel artikkel som blir hentet frem igjen fordi Tesla nylig har satt ned prisene "Nå har Tesla i tillegg kuttet prisen på alle modeller kraftig, og det betyr at denne bilen neppe kommer til å bli mindre populær i år. Dette er rett og slett den nye Norges-bilen." Jeg er enig i at dette blir klønete, de burde ha presisert tydelig når testen ble utført og at både id4 og særlig tmy som produseres i dag er noe annerledes enn da testen ble utført.

Her er det ikke alt som skal testes og vektlegges like mye: "Målet var å finne den bilen som gir deg best komfort når kulda kryper godt under null. Kanskje enda viktigere de sikreste kjøreegenskaper når veiene er gjensnødde eller underlaget glatt som is."

Som VW eier stusser jeg også på flere ting i testen, bl.an på at TMY får samme Score som id4 gtx på hovedlys. De har testet bilene i 2 uker om vinteren og bygger hele testen av lysene på laboratoriums tester av lysene. Merkelig at de ikke har testet lysene på bekmørke veier med motgående og foranliggende trafikk, der hadde Led matrix lysene til id4 scoret langt bedre enn TMY sine mer enkle lys. (Dette er et punkt der id4 får klart høyere score enn TMY i de alle tester jeg har lest, test av lys bør være mer enn antall meter de lyser)

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.

Begge bilene kjører omtrent med samme avvik fra WLTP rekkevidden, Tesla er noen få prosent bedre enn id4 der. 

Jeg er enig i at nyttelast bør oppdateres og omtales annerledes her, men det har nok ikke hatt noe å si for utfallet her. Her er det andre faktorer som vektlegges:

VÅR REKKEVIDDE I KULDE   342 km   299 km
VÅRT FORBRUK I KULDE   23 kWt/100 km   27 kWt/100 km
VARME I KUPEEN   5   8
HOVEDLYS   8   8
VEIGREP/FRAMKOMMELIGHET   9   9
KJØRING PÅ VINTERVEIER   6   9

Dette er en test hentet fra Elbil 24, som har samme eier som Dagbladet. De har masse tester som roser Tesla, der Tesla ofte velges som favoritt fremfor andre merker i "dueller" Elbil 24 setter opp. Disse duellene baseres ofte på ulike tester utført til ulike tider/under ulike forhold. Sjekk selv, påstandene her blir for dumme mener jeg.......
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA