Rust på bremskiver på Model y?

Startet av peterka, lørdag 28. januar 2023, klokken 23:56

« forrige - neste »

peterka

Er det et stort problem med rust på bremseskiver på model y? Hva må til for å unngå dette?

Haggish

Alle bremseskiver ruster når de ikke er i bruk, Bremse skikkelig en gang i uka😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

RJK

Nå har Teslaer en funksjon for å friksjonsbremse innimellom, nettopp for å unngå slike problemer. Men kjører man i saltsørpe, og får understellet vått med slik salsyrlig suppe og så lar bilen stå lenge, så må du nok følge tipset til @Haggish.

Om du kan, få underspylt bremser og hjuloppheng med rent vann, og sett bilen så den får tørke, så reduserer du sjansen for at det skjer. Og ellers, få ettergått bremser og skiver med oppsmøring, gjerne så ofte som en gang i året, og da gjerne på vårparten når snøen og saltet ikke lengre er tilstede.

Kan sikkert vurdere å få behandlet bilen med Mercasol av en partner som har kontroll på hvor det skal sprøytes og ikke sprøytes, på din modell.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Etter å ha hatt Y i snart 2 vintersesonger, må jeg applaudere bremsene på Y.

- Calipere er i Aluminium, med ganske tykk lakk på, ser strøkene ut og jeg har ikke vært veldig ivrig på vask.
- Skiver må være svært korrosjonsbestandige, jeg finner ikke rust på noen skiver, og absolutt null i slitebanen, foruten litt rundt mutteren i navet, som var der når bilen kom fra Kina.
- Bremseskjold er ganske tykk rustfritt stål, og vil overleve flere 10talls livsløp.

Ikke vært bekymret for rust på bremsene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Haggish på søndag 29. januar 2023, klokken 00:38
Alle bremseskiver ruster når de ikke er i bruk, Bremse skikkelig en gang i uka😉🙏
Teslas bremser ruster minimalt siden bilen selv sørger for å pusse dem innimellom (noe man ikke merker). Ikke noe behov for kraftig bremsing slik mange andre biler har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Etter 3.5 år og 75kkm var skivene på min TM3 100% plettfrie. Har aldri sett maken på noen av mine andre biler. Gjorde aldri noe spesielt (som å bremse hardt en gang for hver kjøretur).

Det er bare å håpe at skivene på min TMY vi holde seg like bra.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

lars667

Har sett bremser og hjuloppheng på andre elbiler, f.e ks. eNiro, på facebook-grupper, som har sett grusomme ut etter bare 1-2 sesonger. Mine så strøkne ut etter første år/25 kkm i alle fall. Så også veldig fint ut i resten av hjulhuset, jeg tror disse bilene vil ha minimalt problemer med rust. E-golfen vår fra 2020 har ikke sett like fin ut. Der bremser og herjer jeg hver gang jeg kjører, likevel kan en se at det bygger seg opp litt bak.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Asterix

Så mye som Teslaer fantombremser så kan vel ikke rust på bremseskiver være et problem?  ;)

Handyman

Sitat fra: Asterix på mandag 30. januar 2023, klokken 12:38
Så mye som Teslaer fantombremser så kan vel ikke rust på bremseskiver være et problem?  ;)
Gøy kommentar, men det er nesten bare regerering de fleste opplever. Fantom(nød)brems (med fysiske bremer) er det heldigvis ikke så ofte forekommer. Jeg har ikke opplevd det under mine 75kkm i Tesla. Så det ville betydd lite for rust på skivene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Enig, for å få til fantombremsing må en kjøre med «FSD» påslått på svingete smale veier, og det er stikk i strid med hvor det er tenkt brukt. Men det går an men slår sjelden inn likevel.
Men bremsene ser ut som nye etter 17Kkm og er slik sett de beste jeg har hatt av 17 biler.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RuneW

Sitat fra: Handyman på mandag 30. januar 2023, klokken 15:16
Gøy kommentar, men det er nesten bare regerering de fleste opplever. Fantom(nød)brems (med fysiske bremer) er det heldigvis ikke så ofte forekommer. Jeg har ikke opplevd det under mine 75kkm i Tesla. Så det ville betydd lite for rust på skivene.

Bra du driver litt voksen(?)opplæring. Jeg orket ikke.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Asterix

Sitat fra: RuneW på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:09
Bra du driver litt voksen(?)opplæring. Jeg orket ikke.
Beklager at jeg ertet bilen din  :-*

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA