Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på rekkevidde

Startet av VegLars, onsdag 12. april 2023, klokken 13:59

« forrige - neste »

VegLars

Heisann

Jobben har kjøpt en ec4 og opplever at strømforbruket er helt hinsides. Dette er en firmabil som ingen vil bruke.
Oppgitt rekkevidde i displayet og reell rekkevidde stemmer overhodet ikke overens.
Ved oppstart står det at rekkevidden er 30 mil. På en liten tur på 6 mil har den forbrukt nesten 20 mil. Dette er bare et eksempel på én av mange turer hvor rekkevidden stuper veldig kjapt.
Det er forferdelig å ikke vite hva den reelle rekkevidden er når man kjører.
Andre som har opplevd lignende?

RJK

Nå er det ikke uten grunn at denne kalles "gjettometer". Den "gjetter" på rekkevidden basert på tidligere forbruk, og dette baserer seg både på vær, temperatur og føre. Dessuten og lengden på turene, hvor mye "tomgangskjøring" (spesielt i ulden) og sist men ikke minst kjørestilen.

Skal man hele tiden utnytte kreftene og aksen, så tømmes batteriet langt raskere.

Egentlig er det det samme på icebiler, men der har du mye mer energi med deg, samtidig som du om vinteren klarer å utnytte endel av varmetapet til å varme kupéen.

Elbilen er så nøysom, at den ekstra energien som brukes til varme, er energi du ellers skulle brukt på kjøring/fremdrift. Derfor straffes du spesielt på masse småturer om vinteren der bilen rkker å bli kald til neste tur eller neste strekke.

Altså helt normalt det du opplever. Men mye spares altså inn på å være litt mykere bilist. ;) 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

e-C4 har som de andre PSA/Stellantis bilene "GOM" som gjetter rekkevidden etter forbruket de siste kjørte km.  Estimatet kan derfor endre seg fra 50 km gjenværende rekkevidde med halv batterikapasitet etter en lang oppoverbakke til 250km rekkevidde på vei ned igjen fra fjellet.

I tillegg er disse bilene ganske grådige med strømmen i kaldt vær, så det kan anbefales å sette klimanlegget på 14-15 grader og bruke jakke på småturer vinterstid.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

VegLars

Sitat fra: RJK på onsdag 12. april 2023, klokken 14:56Nå er det ikke uten grunn at denne kalles "gjettometer". Den "gjetter" på rekkevidden basert på tidligere forbruk, og dette baserer seg både på vær, temperatur og føre. Dessuten og lengden på turene, hvor mye "tomgangskjøring" (spesielt i ulden) og sist men ikke minst kjørestilen.

Skal man hele tiden utnytte kreftene og aksen, så tømmes batteriet langt raskere.

Egentlig er det det samme på icebiler, men der har du mye mer energi med deg, samtidig som du om vinteren klarer å utnytte endel av varmetapet til å varme kupéen.

Elbilen er så nøysom, at den ekstra energien som brukes til varme, er energi du ellers skulle brukt på kjøring/fremdrift. Derfor straffes du spesielt på masse småturer om vinteren der bilen rkker å bli kald til neste tur eller neste strekke.

Altså helt normalt det du opplever. Men mye spares altså inn på å være litt mykere bilist. ;)

Takk for svar.
Privat kjører jeg en Ioniq og opplever ikke dette med rekkevidde slik som på denne Citroenen. Dersom det er kaldt ute, reduseres rekkevidden deretter. Og rekkevidden påvirkes av min kjørestil.

Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.


syklisten

Sitat fra: VegLars på torsdag 13. april 2023, klokken 09:02Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.

Det blir jo noe annet enn problematikk med GOM. Hamar-Lillehammer er jo bare 6 mil, så her er det helt klart noe galt med bilen. ë-C4 kom vel i 2020, så her har dere nybilgaranti. Bare å dra til forhandleren med den i mine øyne.

RJK

Sitat fra: syklisten på torsdag 13. april 2023, klokken 09:31
Sitat fra: VegLars på torsdag 13. april 2023, klokken 09:02Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.

Det blir jo noe annet enn problematikk med GOM. Hamar-Lillehammer er jo bare 6 mil, så her er det helt klart noe galt med bilen. ë-C4 kom vel i 2020, så her har dere nybilgaranti. Bare å dra til forhandleren med den i mine øyne.
Ja, er det et reelt problem at dere får så kort rekkevidde, og ikke bare at GOM sier det, så må det helt klart være feil ute og går. Kan faktisk høres ut som defekt celle/pakke i hovedbatteriet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

StigErik

Jeg har hatt eC4. Er det kaldt så er strømforbruket ganske drøyt, og batterikapasiteten tilsvarende dårlig. Har opplevd å bruke 50% av batterikapasiteten på en 4,5 mils tur, med snittfart på 60 km/t. Men da i -24 C. Rekkevidde på vinteren er ikke denne bilens beste egenskap akkurat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA